Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:16
Acme nieuwe ICNG door spoorijzer
Vandaag om 10:47:37
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:38:38
Aachenau West door meino
Vandaag om 10:37:36
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 10:33:17
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 10:16:32
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
  

Auteur Topic: Liliput Tigerli  (gelezen 12333 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Liliput Tigerli
« Gepost op: 25 January 2009, 22:53:47 »
Onlangs heb ik twee Liliput Tigerli's op de kop getikt:



Beiden komen nieuw uit een winkeluitverkoop. De achterste is er nog eentje uit de oude bruine Liliput-doos, en is uitgevoerd als NS 7851. De voorste is uitgevoerd als neutrale fabrieksloc en zit in de blauwe Liliput/Bachmann doos.

Een generatieverschil dus. De locs zijn op diverse punten verschillend, en over het algemeen is de nieuwste ook de mooiste. Mooiere wielen en minder plasticglans, bijvoorbeeld. Op de foto ontbreken de handgrepen aan het machinistenhuis, maar die zitten er los bij in een zakje.

Eén puntje bij de nieuwe is echter vreemd: De schoorsteen heeft maar een heel klein gaatje, terwijl bij de oude de schoorsteen gewoon helemaal open is. Iemand een idee waarom dit is?

Een andere vraag: de NS 7851 is heel kaal uitgevoerd: Diverse insteekdelen ontbreken, zoals de persleidingen langs de ketel en de handgrepen op de rookkast. De gaatjes zijn wel aanwezig. Er zitten geen lampjes en geen lichtgeleiders in, het drijfwerk is versimpeld uitgevoerd en de fluit is niet geschilderd.

Heeft iemand een idee waarom dit is? Het ligt in ieder geval niet aan het leeftijdverschil, want van die oude series ken ik ook compleet uitgevoerde exemplaren. Is dit destijds wellicht een versimpelde, goedkopere uitgave geweest?
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 23:29:55 door Reinier Z. »
Reinier

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2009, 23:02:51 »
Hey,

Ik heb ook zo`n lokje.
Volgens mij is het een uitdaging om die digitaal te krijgen.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2009, 23:30:26 »
Waarom  ???
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #3 Gepost op: 25 January 2009, 23:50:14 »
Eén puntje bij de nieuwe is echter vreemd: De schoorsteen heeft maar een heel klein gaatje, terwijl bij de oude de schoorsteen gewoon helemaal open is. Iemand een idee waarom dit is?

Intussen heb ik ontdekt (op een uitvergroting van de foto) dat de schoorsteen een soort dekseltje heeft met een klein gaatje er in. Daaronder zit gewoon de normale schoorsteenopening, net als bij de andere loc.
Reinier

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2009, 07:32:44 »
Hey,

Ik heb er nog niet naar gekeken hoe en wat met dit lokje.
Zover ben ik nog niet.
Maar weet wel dat het chassis de stroomvoerende delen zijn

Je heb een linker en een rechterdeel, die elektrisch gescheiden zijn.
Het motortje zit daar direct in, en dat is volgens mij de moeilijkheid.

Dus als iemand het lokje al eens gedigitaliseerd heeft zou ik graag willen weten hoe die dat gedaan heeft.

Dat is dan het technische gedeelte, optisch is de decoder niet weg te werken.

Dus daarom denk ik dat het een moeilijk lokje is om te digitaliseren.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2009, 09:53:37 »
En voor de verlichting moet je draadjes treken (analoog aan frame) en frasen om de draadjes bij de voeding te krijgen. Hier ligt ie dus uitelkaar in een doosje te wachten tot ik meer tijd heb dan voor 'ff-en-tussendoortje'.

Gr/H

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2009, 12:32:55 »
Dit deksel op de schoorsteen was om al te veel walmen in tunnels te voorkomen. Veel werd dit echter niet gebruikt. Tevens voor "rustvuur" (als ik dat goed vertaal), dus als de lok in het depot staat, om niet teveel trek op het vuur te krijgen.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2009, 22:29:54 »
Bedankt, dan is dat raadsel in ieder geval opgelost.

Iemand nog een idee waarom het ene locje zo kaal is? Een budget-uitvoering af-fabriek, of heb ik een vakkundig geplukt exemplaar getroffen?

 
Reinier

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #8 Gepost op: 29 January 2009, 21:14:19 »
Volgens mij is het een uitdaging om die digitaal te krijgen.

Mvg, Marcel

Misschien handig:
http://www.eisenbahnfreunde.ch/download/modi/H0/e33liliput.pdf
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
IRM Rivarossi
« Reactie #9 Gepost op: 31 January 2009, 17:11:11 »
Beste Forumleden,
Ik las vandaag op de nieuwe lijst voor 2009 dat Rivarossi wederom zowel de IRM als de mat 46 aankondigd.http://www.roundhouse.ch/Neuheiten_Prospekte_2009/Rivarossi_Neuheiten-2009.pdf
Groet,
Coen.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2009, 17:13:19 door Coen Burki. Reden: fout draadje! »

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Liliput Tigerli
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2009, 14:34:45 »
Iemand nog een idee waarom het ene locje zo kaal is? Een budget-uitvoering af-fabriek, of heb ik een vakkundig geplukt exemplaar getroffen?
 

Dat is inderdaad een gestripte versie af fabriek. De prijs was ook aardig gestript.

Biels

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Liliput Tigerli
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2011, 15:59:51 »
Hey,

Ik ga verder met het digitaliseren van de lok, aan de link heb ik zeker wat, dat ga ik eens goed doorlezen.
Maar wil de decoder in een wagentje onderbrengen die dan aan de lok gekoppeld is.

Zeker omdat ik van Lenz de energiespeicher(10490) in combi met de golddecoder wil plaatsen.
Dan heb ik wat ruimte nodig, maar in een hippel van roco heb ik er zoveel plezier van dat ik het hier ook wil gebruiken.

Ze reden eind jaren 40, begin jaren 50 in de omgeving Rotterdam, maar wat deden ze daar toendertijd allemaal, en wat hing er zo`n beetje achter?
Ook iets van groentewagens en/of bijvoorbeeld kolenwagentjes van Artitec?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Liliput Tigerli
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2011, 16:31:06 »
Hmm, begin jaren '50 is een beetje 'wishful thinking' - die dingen werden bij de NS opgereden tot een herstelling noodzakelijk werd en dan afgedankt; de laatste verdween in 1948 naar de sloper.

ik meen me te kunnen herinneren gelezen te hebben dat ze vooral rangeerden op de raccordementen aan de Hudsonkade; met een beetje goede wil valt dan ook wel te achterhalen wat voor soort spullen daar gelost werden en of er nog wat industrie zat. Ik kan me echter zo indenken dat alles wat goederengrijs is (en Duitse/Belgische/Franse equivalenten ervan) wel achter hun haak hebben gehangen.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Liliput Tigerli
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2011, 16:37:58 »
Hey,

Bedankt voor je antwoord.
Had al op google gezocht, maar over het 1 op 1 model valt niet erg veel te vinden, misschien zoek ik fout.

Maar denk dat een kolenwagentje of 2 stuks niet zal misstaan achter het lokje.
Op mijn baantje valt het lokje toch onder een paar museum hobby-isten daar ik veel moderner rijdt, maar die willen toch een beetje historisch verantwoord rijden. ;D
En ik vind het gewoon een leuk lokje, en ook meteen de enigste stomer in mijn bezit. :-[

Mvg, marcel
Mvg, Marcel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12529
    • sleutelspoor
Re:Liliput Tigerli
« Reactie #14 Gepost op: 27 February 2011, 17:36:26 »
Zij deden inderdaad dienst op Rt-Rmo = Hudsonstraat(Vierhavenstraat), Schiedamsedijk en Westzeedijk! Aan de Merwe-, Lek-,Keile-,IJssel-,Kous-,Schiemond-, Schiehaven en de St.Jobshaven = Rotterdamsche Lloyd werdt dan ook van alles overgeslagen en verhandeld. Zo gek kan je het niet opnoemen of het ging wel per spoor verder. Aan de Westzeedijk had je ook nog eens een grote loods van vanGent&Loos. In principe kan je er van alles achterhangen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.