Er blijft toch nog een vraag open staan: hoe worden die wagens op veerboten vastgezet? Er zijn wel wat ideeën uitgesproken, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gezien.
... Een vastdeel word aan het object vast gemaakt, de gele haken!,
Hier onder een voorbeeld van het verplaatsen van wagons door middel van een lier. Voor dit verplaatsen wordt duidelijk GEEN gebruik van de gele haken gemaakt.Foto gemaakt bij de VAM-SchiedamSK
Tussen ZW-Finland en de Baltische staten varen vast ook nog wel treinferries want omrijden via Leningrad is echt errug ver om.
Verder voeren er treinferries van Zweden naar Duitsland. Kweenie of die na opening van de Öresundverbinding nog steeds varen. Ik neem aan van wel want met je trein helemaal door Denemarken richting continent kost vast veel meer tijd (en geld) dan met de boot overvaren.
Dan over het vastknopen aan boord van een schip:Het lijkt me dat als je treinmaterieel over zee vervoert met een speciale treinferry je de bak op vijzels zet om te voorkomen dat het met slingerend schip door de vering gaan staan te 'dansen' waardoor je sjorringen breken en de boel omdondert. Op gewone schepen zet je waqons en lokomotieven met hun draaistelframes en/of bak altijd op houtblokken zodat ze niet meer op de wielen staan en ze niet meer kunnen 'dansen'.(laat die link nou toevallig van m'n eigen kluppie zijn...)