BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mmhajvth op 18 oktober 2006, 12:20:48

Titel: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: mmhajvth op 18 oktober 2006, 12:20:48
Beste medespoorders,

Ik ben al een geruime tijd aan het opletten op goedernwagons omdat me keer op keer opvalt dat vele ervan zijn uitgevoed met gele haken aan de zijkanten. Ze zitten meestal ter hoogte van de wielstellen. Maar ik heb ze nog nooit in gebruik gezien.

De haken heb ik zelf al gezien op VTG tankers, kalk wagons en containerwagons zoals hieronder op het plaatje.

Let op de gele haak boven het wielstel (http://www.rocky-rail.com/NEWS/OsKar/SGNS/Sgns%20acts%20bl%)

zie ook deze tanker (http://www.a-f-r.fr/img/conteneur_wagons/glucose.jpg)

eventueel ook deze (http://www.rocky-rail.com/NEWS/OsKar/New%20cars/3.jpg)

Let op hier zitten ze wel maar zijn ze donker van kleur (http://www.rail.lu/im/g/P1010091.jpg)

Dus waarvoor dienen ze? En waarom hebben niet alle waggons die haken?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Sander op 18 oktober 2006, 12:34:36
Zal wel standaard onderstel zijn van deze wagens.
Bij geen opbouw kan je aan de haken je lading vastzetten.

Althans dat is mijn vermoeden.
Geen idee of ik in de richting zit te denken, ik denk, ik doe een poging  ;D

mvg,
Sander
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: KNed op 18 oktober 2006, 12:43:51
Ik heb een keer op een rangeerterein in Basel gezien dat die haken gebruikt werden om wagons te verplaatsen.
Er lagen daar een aantal sporen parallel aan elkaar.
Op het ene spoor reed een köf. Op het spoor ernaast (wat weer aan het laadperron lag) stonden ketelwagons. Met behulp van een staalkabel tussen de köf en de bewuste haken werden de wagons verplaatst.

Op mijn website staan een paar foto's van dit rangeergebeuren. Alleen is het helaas nog niet mogelijk om grotere foto's te bekijken..

Koen
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 18 oktober 2006, 12:48:34
De haken worden gebruikt om bij laad en los plaatsen wagens te verplaatsen met een lier installatie. Dan is geen tractie nodig, spaart geld.

Zie ook hier (http://home.hetnet.nl/~j.de.reuver1/herfst%202004/bieten/foto%202.html) Kabel loopt laag over de grond.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: mmhajvth op 18 oktober 2006, 12:54:19
Word dan al tijdens de bouw bekeken of dergelijke haken wensenlijk zijn in het leven van de wagons?
Want niet alle wagons hebben dergelijke haken.

Overigens bedankt voor de snelle reacties!
Meer zijn er altijd welkom  ;D

m.v.g

Mark
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Arjan6511 op 18 oktober 2006, 12:56:45
Deze haken zijn bedoeld om wagens mbv een lier te kunnen verplaatsen bij een laad/losperron, zonder hulp van een lok.

Als je bijvoorbeeld een rij ketelwagens hebt, en je bedrijf heeft maar 1 vulmond, dan kun je na belading van de eerste wagen de rij een stukje optrekken.

Dit geldt niet alleen voor ketelwagens natuurlijk, in Nederland en ook in de rest van Europa heb ik al verschillende voorbeelden gezien.

In NL o.a:

Delfzijl AKZO Nobel chloorverlading (dicht);
Delfzijl Methanor methanolverlading (ook dicht);
Zwolle Essent afvalverlading (ook al dicht)

En verder hoef je ook niet altijd een lier te gebruiken, soms is een heftruck ook voldoende. Ooit eens in Delfzijl gezien bij een proefvervoer van kaoline in silowagens. Kabeltje er aan, klaar!

MfG, Arjan
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Arjan6511 op 18 oktober 2006, 13:01:49
Waarom sommige wagens het niet hebben weet ik niet, als ik na ga wat ik in het echt of op foto heb gezien, en wat ik in model heb, dan concludeer ik toch dat bijna alle wagens met een dergelijke haak zijn uitgerust. En dan hebben we het voor de duidelijkheid over tijdperk 4-5.

Enige wat ik me nu kan voorstellen zijn de oude stukgoedwagens, ook omdat dit oudere wagens zijn.

Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Hans Reints op 18 oktober 2006, 13:08:25
Wat dachten jullie van het vastzetten op de veerboten??????

SK
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Arjan6511 op 18 oktober 2006, 13:17:55
Zou ook kunnen, maar dat geldt lang niet voor alle typen wagens, en bovendien is vervoer per boot ook stervende, en worden bij nieuwbouw wagens praktisch standaard met een haak uitgerust.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 18 oktober 2006, 13:21:26
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_8778_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_8778_RJ.jpg)

Hier een uitsnede uit een foto, zit op de rand van de scherpte diepte.
Je ziet de lierkabel van de zelfde lier uit mijn vorige verwijzing (http://home.hetnet.nl/~j.de.reuver1/herfst%202004/bieten/foto%202.html)
Je ziet ook de nylon kabel met oog welke aan de haak vestigd wordt.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Niels Wolters op 18 oktober 2006, 13:26:24
Volgens mij is de juiste benaming voor de gele haken; "rangeer ankers".

mvg,

Niels
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Gerard op 18 oktober 2006, 16:02:21
Zoals al eerder opgemerkt door Sobat Kras zijn de haken oorspronkelijk bedoeld voor het vastsjorren van goederenwagens op boten.
Dat er ook creatievelingen zijn die ze ook gebruiken om mee te rangeren en slepen is een ander bijkomend verhaal. Totdat het een keer goed fout gaat zal het wel oogluikend toegestaan blijven.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: mmhajvth op 18 oktober 2006, 16:20:36
Beste Gerard,

Ik vraag me dan af hoe het komt dat ik doorgaans de nieuwere wagons zie met die haken, terweil naar mijn persoonlijke opvatting de oudere generatie wagons vaker op de boot terrecht kwam.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Niels Wolters op 18 oktober 2006, 16:27:08
Is het niet ook zo dat wagons met rangeer ankers op rangeerterreinen vast gelegd kunnen worden? Als beveiliging zeg maar.

Ik heb ook al gezien dat ze er een sluitlicht aan werd gehangen.

Mvg,

Niels
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Arjan6511 op 18 oktober 2006, 16:28:36
Dat er ook creatievelingen zijn die ze ook gebruiken om mee te rangeren en slepen is een ander bijkomend verhaal. Totdat het een keer goed fout gaat zal het wel oogluikend toegestaan blijven.
[/quote]

Ben ik niet met je eens. Zoals ik al opmerkte worden wagens bij nieuwbouw nog steeds uitgerust met een dergelijke haak (kijk maar eens op de site van Graaf) en is het rangeren mbv een lier ook opgenomen in het spoorweghandboek als rangeermiddel. Zeker bij het vervoer van gevaarlijke stoffen (volgens de VSG) is dit opgenomen. Deze regels zijn zo streng dat het niet zo kan zijn dat een lier dan maar "oogluikend wordt toegestaan"

Ik geloof wel dat het idee ontstaan is uit het gebruik om wagens op schepen vast te zetten. Maar het vervoer per schip is stervende.

Verder zijn de snelheden bij het gebruik van een lier dermate laag, dat de kans op een ongeluk laag is. Heb zelf bij de chloor-  en methanolverlading van AKZO Nobel in Delfzijl staan kijken en het gaat zo langzaam dat ik de zaak kruipend nog in zou halen.

MfG, Arjan
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Peter Kleton op 18 oktober 2006, 16:59:36
 Hallo ,
     De open einden van de haken staan naar boven gericht, dus ze moeten een kracht opnemen ,die naar beneden gericht is.  ;D
 Ik dacht dat ze alleen bedoeld zijn,om zoals Sobat Kras ook al zei,de wagen mee vast te zetten op het dek van de veerboot of spoorpont.Er staat dan een scheepsankertje op de stelbalk.  ;)
 -Peter
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: mmhajvth op 18 oktober 2006, 18:00:32
Beste Peter,

Waar komt dat heden ten dagen nog voor dat wagons op de boot komen?
Niet dat ik de theorie in tweifel trek, maar omdat ik het zelf nog nooit gezien heb vraag ik het om me er iets bij voor te kunnen stellen.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Peter Kleton op 18 oktober 2006, 20:13:40
 Hallo Mark,
 Ik denk niet dat het hier in West Europa nog veel voorkomt , goederenwagens op de boot.
 Als er wel haken zijn,maar geen ankertje,zijn die haken dus voor wat anders bedoeld. :D.
 Tussen Puttgarden(Duitsl.) en Rodby(DEN.) gaan waarschijnlijk nog wel  rijtuigen over,maar die moeten dan wel de haken en het ankertje hebben.
 Ooit heb ik ze wel gebruikt zien worden op die schepen:korte kettingen aan het stalen dek.
Hoe het er tegenwoordig  voorstaat ,geen idee. >:(
-Peter
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Alexander op 18 oktober 2006, 21:36:18
Totdat het een keer goed fout gaat zal het wel oogluikend toegestaan blijven.

Idd, als een kabel breekt, dan is die door de spanning een oncontroleerbaar projectiel, gemakkelijk in staat om een medewerker doormidden te snijden.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Jan-Peter op 18 oktober 2006, 21:47:27
Goederen wagons op ferries in west Europa?
Als ik Instanbul nog net Europa mag noemen, daar zie je dagelijks (incl. zondag) open ferries (zoals die bv bij Wijk bij Duurstede de lek steken) van de Europese zijde naar de Aziatische zijde vare.
Dat is overigens nog maar van 'korte' duur, afgelopen 3 jaar verschillende keren daar een aantal weken zitten boren. Er wordt nu een tunnel gebouwd.

Andere plekken waar het gebeurde was tussen Malmo (S) en Kopenhagen (Dk). Daar is nu een brug tunnel gebouwd.
Tussen Helsingor  (Dk) en Oslo (N) is het mogelijk om wagons te vervoeren. De sporen liggen er en ook de ferries zijn aangepast.

Vriendelijke groeten Jan-Peter.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Peter Kleton op 18 oktober 2006, 23:07:55
 Hallo,
 Idd ,Dk en N,en het verre Instanbul.
Mss nog iets in het noorden van G.B?  ;D
 De Golden Arrow/Fleche'd Ór rijdt ook al niet meer.  :(
-Peter
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 oktober 2006, 23:48:46
Dat er ook creatievelingen zijn die ze ook gebruiken om mee te rangeren en slepen is een ander bijkomend verhaal.
Volgens mij is het net andersom. De haken zijn primair bedoeld om een wagen over een korte afstand te kunnen verslepen als er geen loc in de buurt is.
Vastzetten op veerboten doen ze naar mijn idee eerder door blokken voor de wielen te leggen.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Joto op 18 oktober 2006, 23:57:21
 ???
Waarom zou men op recent materiaal,  haken zetten voor een oude bevestigingstechniek, nl de veerboten?
John
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 19 oktober 2006, 00:51:04
Een stukje liergeschiedenis..............

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/IMG0011.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/IMG0011.jpg)

Op het defentieterrein van 't Harde ligt een lang uithaalspoor met inspectieput. Bij de put was een lier insralatie aangelegd om de demels bij het smeren op de put te kunnen verplaatsen. Onderhoud aan de demels wordt door de storingmonteur Zwolle uitgevoerd.
De foto toont de TGV in het jubileumjaar1989  150 spoorwegen in Nederland die op het putspoor te Hde geinspecteerd is.
De put met daar achter de lier is goed te herkennen.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/IMG00111.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/IMG00111.jpg)

Uitsnede van de foto laat de lier beter zien die in 1989 nog vrij nieuw was.
Enkele jaren later is deze lier kapot getrokken door een 2200. Vanuit Zwolle kwam een 2200 demels ophalen. Deze stonden gereed op het uithaalspoor. De lok koppelde aan en zetten aan voor uithalen naar spoor 4. Flinke trek dacht de mcn nog, zeker de remmen nog hier en daar vast. Tandje bij tot dat de rangeerder in paniek afzwaaide  :o Bleek dat de wagens nog aan de lier gekoppeld was. Het betonblok van 3 ton aan het andere einde was compleet uit de grond getrokken  8)

De lier insralatie is nooit gerepareerd en voor rangeerwerkzaamheden kwam een sik gestationeerd te staan. Later is die vervangen door een Bemo rangeerrobot. Ook die is weer weg en kwam weer een sik tevoorschijn. Recent heeft zelfs een Duitse Köf op Hde gestaan. (of die er nog staat weet ik niet)
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Willem van den Broek op 19 oktober 2006, 12:36:41
Hoi,

Als ik lees over de lier functie, denk ik aan een bevestiging aan de voor of achterzijde van een wagon, en niet aan de zijkant. Want dan trek je de wagon toch scheef en loopt die uit de rails?

Die hakken zie ik ook als gebruik in het voornamelijk verleden op boten.

Zelf dacht ik even aan bevestigings putten voor afdek materiaal, maar de haak staat dan verkeer dus dat is het niet.

Groet,

Willem
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 19 oktober 2006, 12:47:45
Hoi,

Als ik lees over de lier functie, denk ik aan een bevestiging aan de voor of achterzijde van een wagon, en niet aan de zijkant. Want dan trek je de wagon toch scheef en loopt die uit de rails?

Die hakken zie ik ook als gebruik in het voornamelijk verleden op boten.

Hoeveel wagons staan er op veerboten? nihil. Hoeveel wagons hebben rangeerhaken? 99%.
De functie van de haken is toch echt primair rangeerwerk.

Bij het uittrekken van de 3 ton wegende betonblok te 't Harde (zie boven) zijn de wagons echt niet ontspoord. De verankering bleek dus zwakker te zijn dan dat de wagons uit het spoor getrokken wordt.
In heel Europa wordt bij laad en losplaatsen gelierd
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: KNed op 19 oktober 2006, 13:27:39
Als ik lees over de lier functie, denk ik aan een bevestiging aan de voor of achterzijde van een wagon, en niet aan de zijkant. Want dan trek je de wagon toch scheef en loopt die uit de rails?
Zoals Blausee-Mitholz al schreef zal dit echt niet snel gebeuren. Een goederenwagon is flink zwaar en rolt gemakkelijk.... Verder trek je met de lier in (ongeveer) dezelfde richting als de rails en dat nog op een laag punt.

Koen
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Reinier Z. op 19 oktober 2006, 17:21:31
Als ik de foto's eerder in dit draadje bekijk, zie ik dat de lieren naast het spoor liggen, dus dan is het vrij logisch om aan de zijkant van de wagen te trekken. Je trekt de wagen dan dus ook niet scheef.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: nickinson op 19 oktober 2006, 17:59:24
Hoi,

Als ik lees over de lier functie, denk ik aan een bevestiging aan de voor of achterzijde van een wagon, en niet aan de zijkant. Want dan trek je de wagon toch scheef en loopt die uit de rails?

Al zet je een vrachtwagen ertegenaan (niet te hard natuurlijk) dan nog loopt een spoorwagen nog niet uit de rails wat te denken over een beetje scheef trekken door een lier....

En een lier is geplaatst langs een spoor en bestaat uit een doorgaande kabel met katrollen, je zou ook een lier kunnen ontwerpen die je aan de voor zijde en achterzijde van een groep wagens alleen is niet erg praktisch omdat je steeds een wisselende aantalwagens kunt hebben.

De haken zijn dus bedoeld voor rangeerwerkzaamheden met een lier of met een oosteuropeese-manier : een trekker, een vorkheftruk, een vrachtwagen enz.

Bij de oudere wagens uit tijdperk 4 had je weleens 4x van dit soort bevestiging haken maar tegenwoordig zitten er maar 2x stuks op, een per wagenzijde.

De echte ferry wagens (zijn te herkennen aan profiel : smallere huif/ketel)hebben naast een rangeer haak per zijde ook nog 4x bevestigings ogen. Dat zijn stukken metaalplaat aan wagenframe vast gelast met een rond gat erin.

Of de rangeer haken ook weleens gebruikt worden als bevestiging op een ferry is denk ik mogelijk maar is vanuit ontwerp technisch oogpunt niet aan te raden. Bij ketelwagens doordat ze een smalle wagenframe hebben, zit zo-n rangeer haak op zo'n 30 a 40 cm van de wagenframe verwijderd door een console constructie. Vastmaken met kettingen welke flink omlaag aan zo'n console trekken lijkt mij niet erg gezond voor de constructie. Andere wagens zou wel kunnen.
groet
Nico
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Anoniem op 19 oktober 2006, 21:30:53
Hallo,
 Idd ,Dk en N,en het verre Instanbul.
Mss nog iets in het noorden van G.B?  ;D
 De Golden Arrow/Fleche'd Ór rijdt ook al niet meer.  :(

Straat van Messina: Villa San Giovanni - Messina Marittima (en die brug komt er voorlopig niet)
Welicht vanuit Civitavecchia naar Sardinië, maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Tot afgelopen maart nog een pittoresk rivierpontje ( ! ) in de Rhônedelta.

Overigens, de Flèche d'Or bood wel aansluiting op de ferry maar werd niet overgezet. Dat gold slechts voor één treinpaar: de Night-Ferry Paris / Brussel - London die niet via Calais Maritime (daar lukt het inschepen niet) maar via Duinkerken reed.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Peter Korsten op 19 oktober 2006, 23:38:13
Die brug komt er volgens mij helemaal niet, dus dat veer zal voorlopig nog wel blijven varen.

- Peter
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Anoniem op 20 oktober 2006, 11:29:18
Helemaal is ook weer zo definitief... met "voorlopig niet" bedoelde ik "het komende fiks aantal jaren niet" ;) Hoe de wereld er over 100 jaar uitziet, dat weet ik ook niet ;D
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 oktober 2006, 19:46:20
Er blijft toch nog een vraag open staan: hoe worden die wagens op veerboten vastgezet? Er zijn wel wat ideeën uitgesproken, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gezien.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Thom op 20 oktober 2006, 20:51:10
Er blijft toch nog een vraag open staan: hoe worden die wagens op veerboten vastgezet? Er zijn wel wat ideeën uitgesproken, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gezien.

Met kabels of banden aan een 4 tal ogen die aan de zijkant onder stelbalken zijn aangebracht.

De oude Koninklijke trein heeft van deze ogen.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Hans Reints op 20 oktober 2006, 21:09:30
Het vastzetten op veerboten gebeurd, net als met trailers en vrachtwagens, door middel van draad- cq- kettingspanners. Een vastdeel word aan het object vast gemaakt, de gele haken!, en het anderedeel verdwijnd in een van de vastzet punten die in het stalen dek zijn aangebracht. Als beide vastzitten word door het aandraaien van de draadspindel de boel stijf en zeevast gezet. Als extra komen er ook nog eens remschoenen voor de wielen .

SK
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Hans Reints op 20 oktober 2006, 21:37:42
Hier onder een voorbeeld van het verplaatsen van wagons door middel van een lier. Voor dit verplaatsen wordt duidelijk GEEN gebruik van de gele haken gemaakt.
Foto gemaakt bij de VAM-Schiedam
(http://img177.imageshack.us/img177/3746/vamvj4.jpg)
SK
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: nickinson op 20 oktober 2006, 21:46:05
... Een vastdeel word aan het object vast gemaakt, de gele haken!,

je bedoelt aan de gele ogen. Gele haken zijn officieel rangeerhaken.

Meer duidelijk als je kijkt naar volgende foto: http://www.railfaneurope.net/pix/gb/car/freight/misc/Newport-containerwagons-02.jpg (http://www.railfaneurope.net/pix/gb/car/freight/misc/Newport-containerwagons-02.jpg)
Een containerdraagwagen met 4x rangeerhaken en maar liefst 8x ferry-bevestigingsogen.

De wagens die op een ferry komen zijn dus speciaal.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: nickinson op 20 oktober 2006, 21:50:31
Hier onder een voorbeeld van het verplaatsen van wagons door middel van een lier. Voor dit verplaatsen wordt duidelijk GEEN gebruik van de gele haken gemaakt.
Foto gemaakt bij de VAM-Schiedam

SK

VAM wagens is een ander verhaal; het zijn geen RIV-wagens hebben dan ook geen gele haken zoals elke andere wagen dat heeft. Ze mochten dan ook alleen intern gebruikt worden alleen op NL spoorwegennet.

de VAM kantelbakwagens hadden een soort ogenop elk hoek v/d/ wagen en daaraan werd lier aan vastgemaakt.
groet
Nico die een VAM wagens lier heeft nagebouwd in HO
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 oktober 2006, 22:24:39
Samenvattend: de gele haken worden gebruikt voor het verplaatsen m.b.v. een lier of een voertuig.
Voor het vastzetten op boten worden de ogen gebruikt.
Ik had daar eigenlijk al een vermoeden van, want de haken lijken mij te zwak voor het sjorren op een schip.
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: garde003 op 27 oktober 2006, 12:34:16
De haken zijn inderdaad voor het vastzetten op schepen. Zoals al is vermeld staan de punten van de haken naar boven en gaat het er dus om dat er een kracht op komt te staan die naar onderen is gericht.
Het vastzetten op schepen gebeurt om te voorkomen dat de wagen door een rolbeweging van het schip mee gaan deinen en het rollen versterken. De wagens die op een schip staan worden altijd met een handrem vastgezet. De haken dienen dus niet om te voorkomen dat de wagens in het schip zelfstandig aan het rijden kunnen gaan, maar helpen door het vastzetten uiteraard wel mee om het  rijden te voorkomen. De haken worden zodanig vastgezet dat de wagens enigszins door hun veren worden gedrukt en dus stabiel in het ruim van het schip staan.

De haken zijn voor transport met een kabel minder geschikt door de positie.
Met een lier rangeren gebeurde vroeger regelmatig en het gebeude zelfs wel dat een loc op een bepaald spoor met een lange kabel een wagen op een ander spoor trok. In dat geval werd er echter gewoon van het trekwerk van beide voertuigen gebruik gemaakt.

De constructie bij de VAM wagens is duidelijk een particuliere constructie die eenvoudig is te realiseren door een bedrijf met een eigen set wagens.  Het verhalen van wagens door middel van een lier gebeurde vrij vaak gewoon via het standaard trekwerk, zeker als er meerdere wagens tegelijkertijd werden versleept. Het doorgaand trekwerk is namelijk het enige constructieve onderdeel van een trein wat er op is gebouwd om alle wagens in een trein op een nette manier te verplaatsen.  De meeste onderdelen van een wagenbak zijn niet gemaakt voor de overbrenging van de trekkrachten op andere onderdelen van de wagenbak.

met vriendelijke groeten,
Erik
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Joto op 27 oktober 2006, 13:17:16
 ???
Tot vandaag, dacht ik dat het me duidelijk was.
Nu ligt de vraagstelling weer helemaal open.
 ???

Of zie ik iets over het hoofd ?
John
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Robertus op 27 oktober 2006, 13:25:29
Hallo,

Voor wat betreft het bestaan van treinferries:
Volgens mij varen er nog steeds treinferries tussen Finland en Duistland.
Assen wisselen wordt dan in Finland gedaan.
Tussen ZW-Finland en de Baltische staten varen vast ook nog wel treinferries want omrijden via Leningrad is echt errug ver om.
Verder voeren er treinferries van Zweden naar Duitsland. Kweenie of die na opening van de Öresundverbinding nog steeds varen. Ik neem aan van wel want met je trein helemaal door Denemarken richting continent kost vast veel meer tijd (en geld) dan met de boot overvaren.

Dan over het vastknopen aan boord van een schip:
Het lijkt me dat als je treinmaterieel over zee vervoert met een speciale treinferry je de bak op vijzels zet om te voorkomen dat het met slingerend schip door de vering gaan staan te 'dansen' waardoor je sjorringen breken en de boel omdondert.
Op gewone schepen zet je waqons en lokomotieven met hun draaistelframes en/of bak altijd op houtblokken zodat ze niet meer op de wielen staan en ze niet meer kunnen 'dansen'.

Op de volgende link kun je wat foto's zien van trein en tram spul wat de boot neemt: http://www.spliethoff.com/2_1_cargo_projects.htm

Rob

(laat die link nou toevallig van m'n eigen kluppie zijn...)
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Anoniem op 27 oktober 2006, 13:39:01
Tussen ZW-Finland en de Baltische staten varen vast ook nog wel treinferries want omrijden via Leningrad is echt errug ver om.
En terug in de tijd ;D.

Verder voeren er treinferries van Zweden naar Duitsland. Kweenie of die na opening van de Öresundverbinding nog steeds varen. Ik neem aan van wel want met je trein helemaal door Denemarken richting continent kost vast veel meer tijd (en geld) dan met de boot overvaren.

Neen, alle goederenvervoer gaat over de vaste verbindingen, dus vanaf Malmö over de Öresunds- en Store Baelt-bruggen, vervolgens via Middelfart naar Padborg. Alles is daar geëlektrificeerd en gemoderniseerd, dus je bent vrij vlot met je goederentrein in Hamburg vanuit Zweden. Ook de Vogelfluglinie wordt bij mijn weten niet meer gebruikt voor goederenvervoer, alleen voor de EC's Hamburg - København.

Ik wil er nog wel eentje toevoegen (een grensgeval, technisch gezien niet in Europa): de veerdienst over het meer van Van in Oost-Turkije (in de spoorlijn richting Iran). Detail: de reguliere trein van Haydarpasa naar Teheran wordt niet overgezet (reizigers moeten dus individueel in- en ontschepe) maar het bagagerijtuig wél. Best een innovatieve en klantgerichte oplossing ;D.

Varen de ferries van Rügen naar Kaliningrad overigens nog? Vast niet, sinds Polen niet meer corrupt is...  ::) ::) of zoiets...
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: nickinson op 27 oktober 2006, 14:39:23

Dan over het vastknopen aan boord van een schip:
Het lijkt me dat als je treinmaterieel over zee vervoert met een speciale treinferry je de bak op vijzels zet om te voorkomen dat het met slingerend schip door de vering gaan staan te 'dansen' waardoor je sjorringen breken en de boel omdondert.
Op gewone schepen zet je waqons en lokomotieven met hun draaistelframes en/of bak altijd op houtblokken zodat ze niet meer op de wielen staan en ze niet meer kunnen 'dansen'.

(laat die link nou toevallig van m'n eigen kluppie zijn...)


Je hebt het hier over enkel vervoer in het ruim van een schip van trein materieel maar ferry vervoer is het regelmatig vervoeren van treinen over water en die zet je niet op bokken lijkt me.

Gele-haken mysterie.
Zijn het nou rangeer haken of ferry haken?

Ik heb geen ontwerptekeningen en ontwerpvoorschriften gezien van goederenwagens en iemand die toegang heeft tot ontwerptekeningen zou kunnen vaststellen wat voor benaming ze hebben intern in de ontwerpfase.

Ik baseer me op eigen (goederenwagens)waarnemingen en ik heb een heleboel gezien want ik leid aan goederenwagens-manie  ;D

Nou, vasteland-wagens hebben de volgende mogelijkheden:
- draaistelwagens:
   - 4x haken (bij ketelwagens t.p.v. draaistellen, andere wagens ergens aan wagen chassis)
   - 2x haken aan 1 uiteinde (bij ketelwagens t.p.v. draaistellen met een console, andere wagens ergens aan wagen chassis)
- twee assige wagens:
   - 4x haken symetrisch aan wagen chassis
   - 2x haken aan 1 uiteinde
   - 2x haken diagonaal-symetrisch

Ferry wagens hebben behalve een v/d mogelijkheden van hierboven altijd ook nog 4x of 8x ogen  vastgelast direct aan wagen chassis zonder consoles of iets dergelijks.

Voor mij lijkt het duidelijk welke haken waarvoor dienen.

Nico
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Hans Reints op 27 oktober 2006, 14:55:09
Alleen als het weer daartoe aanleiding geef, worden de wagenbakken van zowel weg en/of railvoertuigen op ferry's uit de veren gehaald. UIt "de veren halen" wil zeggen; het frame komt  op een soort vijzel te rusten en deze worden dan naar bovengedraaid zodat de bak uit de veren komt. Om dit te zekeren wordt de hele bak door middel van de reeds eerder genoemde spanschroeven aan de gele ogen en haken naar beneden getrokken. De wagen kan nu geen kant meer op en de stabiliteit van het zeeschip is wederom gewaarborgd.

De weersomstandigheden en het gedrag van de zee is per zee verschillend! De grootste angst aan boord van  ferry's en andere zeeschepen in slechtweer is het los raken van lading. Los geslagen lading in het ruim of aan dek kan een enorme schade veroorzaken en kan direkt kapseisen en/of zinken tot gevolg hebben. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een lokomotief dwars door de huid heen ging en zo met schip en al op de zeebodem terecht kwam.

SK

Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 29 oktober 2006, 22:44:20
Gele-haken mysterie.
Zijn het nou rangeer haken of ferry haken?

Het zijn gewoon rangeerhaken, niet meer en niet minder.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_8300_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_8300_RJ.jpg)

Alle Fans-U van de SBB en BLS hebben gele rangeerhaken. Nou in CH is geen ferryboot met spoor te bekennen hoor. Inzet van de wagens is in CH dus als het ferryhaken zouden zijn waarom hebben deze waggens ze dan  ::)

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_3404_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_3404_RJ.jpg)

Nog een voorbeeld van een recent aangelegde lierinstallatie op het raccordement van het Kieswerk te Blausee-Mitholz. Deze is aangelegd in 2002 en wordt tot op heden nogsteeds gebruikt met....... jawel Fans-U  :D
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Rick op 30 oktober 2006, 18:26:42
Ik zag er vandaag eentje zitten op een ICE. :)
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Anoniem op 30 oktober 2006, 18:49:31
Om ICE's te rangeren met een lier? ;D
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Gerard op 30 oktober 2006, 19:27:38
Of om ze vast te sjorren op een boot?  ;D
Titel: Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
Bericht door: Anoniem op 30 oktober 2006, 19:32:34
Over de Wannsee? ;D