Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Bouwer
Vandaag om 09:51:53
Märklin 2021 H0 door Bob R.
Vandaag om 09:48:58
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Chiel
Vandaag om 09:44:58
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Remunj
Vandaag om 09:17:02
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door henk
Vandaag om 09:04:02
Deutsche Gründlichkeit ;-) door henk
Vandaag om 09:02:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:53:51
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door spoorijzer
Vandaag om 08:47:58
Waar is kurkplaat te koop ? door Glimworm
Vandaag om 08:45:41
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 08:42:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 08:25:53
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:12:55
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 08:08:55
Draadloos Mobile Station? door bask185
Vandaag om 08:01:44
Cranicher Altbahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:52:42
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 05:54:03
DR5000 gekocht, ICE-2 wil niet rijden. Lampen werken wel? door Pmfrl
Vandaag om 05:16:17
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
Vandaag om 02:03:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Duoblock
Vandaag om 01:58:51
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:22:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:06:34
Intellibox 1 met Digikeijs 5033 door hein frunt
Vandaag om 00:00:48
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
20 januari 2021, 23:54:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 januari 2021, 23:50:33
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Rob Bennis
20 januari 2021, 23:34:22
Heris 2021, nieuws van de fabrikant door Chris
20 januari 2021, 23:21:15
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
20 januari 2021, 23:02:35
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
20 januari 2021, 22:54:00
Projekt 083-338 door Noordernet
20 januari 2021, 22:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
20 januari 2021, 21:37:58
  

Auteur Topic: Gele haken aan de zijkant van wagons?  (gelezen 11854 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Gepost op: 18 oktober 2006, 12:20:48 »
Beste medespoorders,

Ik ben al een geruime tijd aan het opletten op goedernwagons omdat me keer op keer opvalt dat vele ervan zijn uitgevoed met gele haken aan de zijkanten. Ze zitten meestal ter hoogte van de wielstellen. Maar ik heb ze nog nooit in gebruik gezien.

De haken heb ik zelf al gezien op VTG tankers, kalk wagons en containerwagons zoals hieronder op het plaatje.

Let op de gele haak boven het wielstel

zie ook deze tanker

eventueel ook deze

Let op hier zitten ze wel maar zijn ze donker van kleur

Dus waarvoor dienen ze? En waarom hebben niet alle waggons die haken?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2006, 12:47:40 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4671
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2006, 12:34:36 »
Zal wel standaard onderstel zijn van deze wagens.
Bij geen opbouw kan je aan de haken je lading vastzetten.

Althans dat is mijn vermoeden.
Geen idee of ik in de richting zit te denken, ik denk, ik doe een poging  ;D

mvg,
Sander
mvg,
 Sander

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
    • nederlof.net
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2006, 12:43:51 »
Ik heb een keer op een rangeerterein in Basel gezien dat die haken gebruikt werden om wagons te verplaatsen.
Er lagen daar een aantal sporen parallel aan elkaar.
Op het ene spoor reed een köf. Op het spoor ernaast (wat weer aan het laadperron lag) stonden ketelwagons. Met behulp van een staalkabel tussen de köf en de bewuste haken werden de wagons verplaatst.

Op mijn website staan een paar foto's van dit rangeergebeuren. Alleen is het helaas nog niet mogelijk om grotere foto's te bekijken..

Koen
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2006, 13:17:50 door KNed »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2006, 12:48:34 »
De haken worden gebruikt om bij laad en los plaatsen wagens te verplaatsen met een lier installatie. Dan is geen tractie nodig, spaart geld.

Zie ook hier Kabel loopt laag over de grond.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2006, 12:54:19 »
Word dan al tijdens de bouw bekeken of dergelijke haken wensenlijk zijn in het leven van de wagons?
Want niet alle wagons hebben dergelijke haken.

Overigens bedankt voor de snelle reacties!
Meer zijn er altijd welkom  ;D

m.v.g

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2006, 12:56:45 »
Deze haken zijn bedoeld om wagens mbv een lier te kunnen verplaatsen bij een laad/losperron, zonder hulp van een lok.

Als je bijvoorbeeld een rij ketelwagens hebt, en je bedrijf heeft maar 1 vulmond, dan kun je na belading van de eerste wagen de rij een stukje optrekken.

Dit geldt niet alleen voor ketelwagens natuurlijk, in Nederland en ook in de rest van Europa heb ik al verschillende voorbeelden gezien.

In NL o.a:

Delfzijl AKZO Nobel chloorverlading (dicht);
Delfzijl Methanor methanolverlading (ook dicht);
Zwolle Essent afvalverlading (ook al dicht)

En verder hoef je ook niet altijd een lier te gebruiken, soms is een heftruck ook voldoende. Ooit eens in Delfzijl gezien bij een proefvervoer van kaoline in silowagens. Kabeltje er aan, klaar!

MfG, Arjan
Groeten, Arjan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2006, 13:01:49 »
Waarom sommige wagens het niet hebben weet ik niet, als ik na ga wat ik in het echt of op foto heb gezien, en wat ik in model heb, dan concludeer ik toch dat bijna alle wagens met een dergelijke haak zijn uitgerust. En dan hebben we het voor de duidelijkheid over tijdperk 4-5.

Enige wat ik me nu kan voorstellen zijn de oude stukgoedwagens, ook omdat dit oudere wagens zijn.

Groeten, Arjan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10935
    • sleutelspoor
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2006, 13:08:25 »
Wat dachten jullie van het vastzetten op de veerboten??????

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2006, 13:17:55 »
Zou ook kunnen, maar dat geldt lang niet voor alle typen wagens, en bovendien is vervoer per boot ook stervende, en worden bij nieuwbouw wagens praktisch standaard met een haak uitgerust.
Groeten, Arjan

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2006, 13:21:26 »


Hier een uitsnede uit een foto, zit op de rand van de scherpte diepte.
Je ziet de lierkabel van de zelfde lier uit mijn vorige verwijzing
Je ziet ook de nylon kabel met oog welke aan de haak vestigd wordt.

Niels Wolters

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Wao In 't Bronsgreun Eikehout
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2006, 13:26:24 »
Volgens mij is de juiste benaming voor de gele haken; "rangeer ankers".

mvg,

Niels
Theoretisch is de praktijk gelijk aan de theorie. In de praktijk niet.

Gerard

  • Gast
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2006, 16:02:21 »
Zoals al eerder opgemerkt door Sobat Kras zijn de haken oorspronkelijk bedoeld voor het vastsjorren van goederenwagens op boten.
Dat er ook creatievelingen zijn die ze ook gebruiken om mee te rangeren en slepen is een ander bijkomend verhaal. Totdat het een keer goed fout gaat zal het wel oogluikend toegestaan blijven.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2006, 16:20:36 »
Beste Gerard,

Ik vraag me dan af hoe het komt dat ik doorgaans de nieuwere wagons zie met die haken, terweil naar mijn persoonlijke opvatting de oudere generatie wagons vaker op de boot terrecht kwam.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Niels Wolters

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Wao In 't Bronsgreun Eikehout
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2006, 16:27:08 »
Is het niet ook zo dat wagons met rangeer ankers op rangeerterreinen vast gelegd kunnen worden? Als beveiliging zeg maar.

Ik heb ook al gezien dat ze er een sluitlicht aan werd gehangen.

Mvg,

Niels
Theoretisch is de praktijk gelijk aan de theorie. In de praktijk niet.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2006, 16:28:36 »
Dat er ook creatievelingen zijn die ze ook gebruiken om mee te rangeren en slepen is een ander bijkomend verhaal. Totdat het een keer goed fout gaat zal het wel oogluikend toegestaan blijven.
[/quote]

Ben ik niet met je eens. Zoals ik al opmerkte worden wagens bij nieuwbouw nog steeds uitgerust met een dergelijke haak (kijk maar eens op de site van Graaf) en is het rangeren mbv een lier ook opgenomen in het spoorweghandboek als rangeermiddel. Zeker bij het vervoer van gevaarlijke stoffen (volgens de VSG) is dit opgenomen. Deze regels zijn zo streng dat het niet zo kan zijn dat een lier dan maar "oogluikend wordt toegestaan"

Ik geloof wel dat het idee ontstaan is uit het gebruik om wagens op schepen vast te zetten. Maar het vervoer per schip is stervende.

Verder zijn de snelheden bij het gebruik van een lier dermate laag, dat de kans op een ongeluk laag is. Heb zelf bij de chloor-  en methanolverlading van AKZO Nobel in Delfzijl staan kijken en het gaat zo langzaam dat ik de zaak kruipend nog in zou halen.

MfG, Arjan
Groeten, Arjan