Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Gele haken aan de zijkant van wagons?  (gelezen 15918 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2006, 16:59:36 »
 Hallo ,
     De open einden van de haken staan naar boven gericht, dus ze moeten een kracht opnemen ,die naar beneden gericht is.  ;D
 Ik dacht dat ze alleen bedoeld zijn,om zoals Sobat Kras ook al zei,de wagen mee vast te zetten op het dek van de veerboot of spoorpont.Er staat dan een scheepsankertje op de stelbalk.  ;)
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:00:32 »
Beste Peter,

Waar komt dat heden ten dagen nog voor dat wagons op de boot komen?
Niet dat ik de theorie in tweifel trek, maar omdat ik het zelf nog nooit gezien heb vraag ik het om me er iets bij voor te kunnen stellen.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2006, 20:13:40 »
 Hallo Mark,
 Ik denk niet dat het hier in West Europa nog veel voorkomt , goederenwagens op de boot.
 Als er wel haken zijn,maar geen ankertje,zijn die haken dus voor wat anders bedoeld. :D.
 Tussen Puttgarden(Duitsl.) en Rodby(DEN.) gaan waarschijnlijk nog wel  rijtuigen over,maar die moeten dan wel de haken en het ankertje hebben.
 Ooit heb ik ze wel gebruikt zien worden op die schepen:korte kettingen aan het stalen dek.
Hoe het er tegenwoordig  voorstaat ,geen idee. >:(
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2006, 21:36:18 »
Totdat het een keer goed fout gaat zal het wel oogluikend toegestaan blijven.

Idd, als een kabel breekt, dan is die door de spanning een oncontroleerbaar projectiel, gemakkelijk in staat om een medewerker doormidden te snijden.

Groeten, Alexander

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2006, 21:47:27 »
Goederen wagons op ferries in west Europa?
Als ik Instanbul nog net Europa mag noemen, daar zie je dagelijks (incl. zondag) open ferries (zoals die bv bij Wijk bij Duurstede de lek steken) van de Europese zijde naar de Aziatische zijde vare.
Dat is overigens nog maar van 'korte' duur, afgelopen 3 jaar verschillende keren daar een aantal weken zitten boren. Er wordt nu een tunnel gebouwd.

Andere plekken waar het gebeurde was tussen Malmo (S) en Kopenhagen (Dk). Daar is nu een brug tunnel gebouwd.
Tussen Helsingor  (Dk) en Oslo (N) is het mogelijk om wagons te vervoeren. De sporen liggen er en ook de ferries zijn aangepast.

Vriendelijke groeten Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2006, 23:07:55 »
 Hallo,
 Idd ,Dk en N,en het verre Instanbul.
Mss nog iets in het noorden van G.B?  ;D
 De Golden Arrow/Fleche'd Ór rijdt ook al niet meer.  :(
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #21 Gepost op: 18 oktober 2006, 23:48:46 »
Dat er ook creatievelingen zijn die ze ook gebruiken om mee te rangeren en slepen is een ander bijkomend verhaal.
Volgens mij is het net andersom. De haken zijn primair bedoeld om een wagen over een korte afstand te kunnen verslepen als er geen loc in de buurt is.
Vastzetten op veerboten doen ze naar mijn idee eerder door blokken voor de wielen te leggen.

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2006, 23:57:21 »
 ???
Waarom zou men op recent materiaal,  haken zetten voor een oude bevestigingstechniek, nl de veerboten?
John
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2006, 14:57:05 door JohnT »

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2006, 00:51:04 »
Een stukje liergeschiedenis..............



Op het defentieterrein van 't Harde ligt een lang uithaalspoor met inspectieput. Bij de put was een lier insralatie aangelegd om de demels bij het smeren op de put te kunnen verplaatsen. Onderhoud aan de demels wordt door de storingmonteur Zwolle uitgevoerd.
De foto toont de TGV in het jubileumjaar1989  150 spoorwegen in Nederland die op het putspoor te Hde geinspecteerd is.
De put met daar achter de lier is goed te herkennen.



Uitsnede van de foto laat de lier beter zien die in 1989 nog vrij nieuw was.
Enkele jaren later is deze lier kapot getrokken door een 2200. Vanuit Zwolle kwam een 2200 demels ophalen. Deze stonden gereed op het uithaalspoor. De lok koppelde aan en zetten aan voor uithalen naar spoor 4. Flinke trek dacht de mcn nog, zeker de remmen nog hier en daar vast. Tandje bij tot dat de rangeerder in paniek afzwaaide  :o Bleek dat de wagens nog aan de lier gekoppeld was. Het betonblok van 3 ton aan het andere einde was compleet uit de grond getrokken  8)

De lier insralatie is nooit gerepareerd en voor rangeerwerkzaamheden kwam een sik gestationeerd te staan. Later is die vervangen door een Bemo rangeerrobot. Ook die is weer weg en kwam weer een sik tevoorschijn. Recent heeft zelfs een Duitse Köf op Hde gestaan. (of die er nog staat weet ik niet)

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2006, 12:36:41 »
Hoi,

Als ik lees over de lier functie, denk ik aan een bevestiging aan de voor of achterzijde van een wagon, en niet aan de zijkant. Want dan trek je de wagon toch scheef en loopt die uit de rails?

Die hakken zie ik ook als gebruik in het voornamelijk verleden op boten.

Zelf dacht ik even aan bevestigings putten voor afdek materiaal, maar de haak staat dan verkeer dus dat is het niet.

Groet,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2006, 12:47:45 »
Hoi,

Als ik lees over de lier functie, denk ik aan een bevestiging aan de voor of achterzijde van een wagon, en niet aan de zijkant. Want dan trek je de wagon toch scheef en loopt die uit de rails?

Die hakken zie ik ook als gebruik in het voornamelijk verleden op boten.

Hoeveel wagons staan er op veerboten? nihil. Hoeveel wagons hebben rangeerhaken? 99%.
De functie van de haken is toch echt primair rangeerwerk.

Bij het uittrekken van de 3 ton wegende betonblok te 't Harde (zie boven) zijn de wagons echt niet ontspoord. De verankering bleek dus zwakker te zijn dan dat de wagons uit het spoor getrokken wordt.
In heel Europa wordt bij laad en losplaatsen gelierd

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #26 Gepost op: 19 oktober 2006, 13:27:39 »
Als ik lees over de lier functie, denk ik aan een bevestiging aan de voor of achterzijde van een wagon, en niet aan de zijkant. Want dan trek je de wagon toch scheef en loopt die uit de rails?
Zoals Blausee-Mitholz al schreef zal dit echt niet snel gebeuren. Een goederenwagon is flink zwaar en rolt gemakkelijk.... Verder trek je met de lier in (ongeveer) dezelfde richting als de rails en dat nog op een laag punt.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #27 Gepost op: 19 oktober 2006, 17:21:31 »
Als ik de foto's eerder in dit draadje bekijk, zie ik dat de lieren naast het spoor liggen, dus dan is het vrij logisch om aan de zijkant van de wagen te trekken. Je trekt de wagen dan dus ook niet scheef.
Reinier

nickinson

  • Gast
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #28 Gepost op: 19 oktober 2006, 17:59:24 »
Hoi,

Als ik lees over de lier functie, denk ik aan een bevestiging aan de voor of achterzijde van een wagon, en niet aan de zijkant. Want dan trek je de wagon toch scheef en loopt die uit de rails?

Al zet je een vrachtwagen ertegenaan (niet te hard natuurlijk) dan nog loopt een spoorwagen nog niet uit de rails wat te denken over een beetje scheef trekken door een lier....

En een lier is geplaatst langs een spoor en bestaat uit een doorgaande kabel met katrollen, je zou ook een lier kunnen ontwerpen die je aan de voor zijde en achterzijde van een groep wagens alleen is niet erg praktisch omdat je steeds een wisselende aantalwagens kunt hebben.

De haken zijn dus bedoeld voor rangeerwerkzaamheden met een lier of met een oosteuropeese-manier : een trekker, een vorkheftruk, een vrachtwagen enz.

Bij de oudere wagens uit tijdperk 4 had je weleens 4x van dit soort bevestiging haken maar tegenwoordig zitten er maar 2x stuks op, een per wagenzijde.

De echte ferry wagens (zijn te herkennen aan profiel : smallere huif/ketel)hebben naast een rangeer haak per zijde ook nog 4x bevestigings ogen. Dat zijn stukken metaalplaat aan wagenframe vast gelast met een rond gat erin.

Of de rangeer haken ook weleens gebruikt worden als bevestiging op een ferry is denk ik mogelijk maar is vanuit ontwerp technisch oogpunt niet aan te raden. Bij ketelwagens doordat ze een smalle wagenframe hebben, zit zo-n rangeer haak op zo'n 30 a 40 cm van de wagenframe verwijderd door een console constructie. Vastmaken met kettingen welke flink omlaag aan zo'n console trekken lijkt mij niet erg gezond voor de constructie. Andere wagens zou wel kunnen.
groet
Nico

Anoniem

  • Gast
Re: Gele haken aan de zijkant van wagons?
« Reactie #29 Gepost op: 19 oktober 2006, 21:30:53 »
Hallo,
 Idd ,Dk en N,en het verre Instanbul.
Mss nog iets in het noorden van G.B?  ;D
 De Golden Arrow/Fleche'd Ór rijdt ook al niet meer.  :(

Straat van Messina: Villa San Giovanni - Messina Marittima (en die brug komt er voorlopig niet)
Welicht vanuit Civitavecchia naar Sardinië, maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Tot afgelopen maart nog een pittoresk rivierpontje ( ! ) in de Rhônedelta.

Overigens, de Flèche d'Or bood wel aansluiting op de ferry maar werd niet overgezet. Dat gold slechts voor één treinpaar: de Night-Ferry Paris / Brussel - London die niet via Calais Maritime (daar lukt het inschepen niet) maar via Duinkerken reed.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2006, 22:26:06 door Wesley »