Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
  

Auteur Topic: Alternatieven voor bloksysteem  (gelezen 39282 keer)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #75 Gepost op: 27 January 2009, 21:35:12 »
Mark, wat is het nut van twee 'intelligenties'.

Lijkt me precies de goede vraag. Het antwoord hangt af van je hele conceptie van de modelspoorbaan. Mag ik er een weekje over nadenken?

(Waarom je met 1 intelligentie wilt kunnen volstaan is overigens duidelijk)


NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #76 Gepost op: 28 January 2009, 19:16:34 »
RFID op de modelspoorbaan is misschien geen optie: omdat de tags passief zijn moeten ze bij het lezen worden opgeladen door de antenne van de reader. Dit gaat gaat misschien niet snel genoeg.  :(
Dat moet dus als eerste maar eens getest worden.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #77 Gepost op: 28 January 2009, 19:23:22 »
Dat gaat behoorlijk snel kan ik je vertellen. Ik verwacht dat dat niet je grootste probleem zal zijn, maar misschien wellicht toch handig om te testen. Mogelijk is dat wel verschillend (ook in kosten) bij de diverse gangbare RFID systemen.

Bij de toegang tot de serverruimte bij een klant gebruiken we ook RFID tags in sleutelhanger-vorm. Die hoef je er op enkele CM's afstand maar even langs te vegen. En die beweging is in mijn geval vaak sneller dan een passerende Thalys op schaalsnelheid.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 28 January 2009, 19:25:34 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #78 Gepost op: 28 January 2009, 20:28:04 »
Dat gaat behoorlijk snel kan ik je vertellen. Ik verwacht dat dat niet je grootste probleem zal zijn.

Wat denk jij dat de grote problemen zullen zijn?
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #79 Gepost op: 28 January 2009, 20:39:31 »
RFID (....) Dit gaat gaat misschien niet snel genoeg. (....)

Het kost inderdaad enige tijd. Maar ze weten in sorteer-transportsystemen wel snelheden te bereiken, waarbij je met het blote oog de producten niet meer precies kunt volgen.

Sander

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #80 Gepost op: 28 January 2009, 21:11:52 »
Mark, wat is het nut van twee 'intelligenties'. Je ziet dat kennelijk als basisvoorwaarde, want het is een uitgangspunt.

Ik wil *in het ontwerp* de mogelijkheid openhouden om de loc meer te laten doen dan bevelen opvolgen en rfid-tag-id's  'terug'-melden. Je zou kunnen willen dat de loc zelf b.v. een ontsporing of een dreigende aanrijding constateert en zelfstandig ingrijpt. En dat allemaal *eventueel* in overleg met de centrale.
   
« Laatst bewerkt op: 28 January 2009, 21:15:58 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #81 Gepost op: 28 January 2009, 21:21:11 »
Wat denk jij dat de grote problemen zullen zijn?

Interfacing, software, totale kosten-plaatje... Een globale greep uit het 'mogelijk-een-probleem-assortiment'.  ;)

Kijk, een totaalplaatje bedenken van wat de mogelijkheden zijn is niet het grootste probleem.
Een enkel klein detail opnoemen van wat mogelijk een probleem is (RFID uitlees-snelheid) is mijns inziens ook niet je grootste probleem. De uiteindelijk uitvoering, aansturing en de samenhang van het geheel denk ik wel...
Heb je daar enige ervaring mee (elektronica, embedded circuits en programmeren)?

Daarbij komt kijken dat zeer nauwkeurige positiebepaling m.b.v. RFID ook nog eens een vak apart is om zelf te bouwen.
En ik vraag me sterk af of een kant-en-klare (commerciële) oplossing überhaupt betaalbaar is.

Oftewel, ik denk dat er nog grote problemen genoeg zijn en de RFID snelheid maar een klein detail is wat volgens mij ook geen probleem hoeft te zijn. Maargoed, ik blijf dit topic wel volgen. Je gedachte is helemaal niet verkeerd, maar je legt je eigen lat wel erg hoog.

Groetjes,
Dave




Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #82 Gepost op: 28 January 2009, 21:54:53 »
Heb je daar enige ervaring mee (elektronica, embedded circuits en programmeren)?

Ik word er niet door gehinderd ;)
't Is voorlopig echt alleen maar een brainstormsessie. Terreinverkenning. Hoe zou een modelspoorbaan die de naam digitaal verdient er uit moeten zien? De uitkomst zou heel goed de keuze voor een traditionele oplossing kunnen zijn. Maar dan is het een bewuste keuze (en zeggen we, met Wim: hup, decoders eronder en gaan met die baan).
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #83 Gepost op: 28 January 2009, 22:02:43 »
Uh.. Bedoel je in je laatste zin niet terugmelders, eigenlijk een soort van ENcoders? Of heb je ook plannen voor een andere manier van aansturing van je wissels ter vervanging gangbare wisseldecoders?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #84 Gepost op: 28 January 2009, 22:06:29 »
Uh.. Bedoel je in je laatste zin niet terugmelders, eigenlijk een soort van ENcoders? Of heb je ook plannen voor een andere manier van aansturing van je wissels ter vervanging gangbare wisseldecoders?

Sorry. Ik bedoel terugmelders. Gewoon het blok-systeem met bezetmelding.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #85 Gepost op: 29 January 2009, 23:09:45 »
Of heb je ook plannen voor een andere manier van aansturing van je wissels ter vervanging gangbare wisseldecoders?

Laten we wild doen:
1. Alle stroomvoorziening van locs, wissels, seinen en wagenverlichting via de rails
2. Communicatie controlcenter->loc via de rails
3. Communicatie controlcenter->wissel via de rails
4. Communicatie controlcenter->sein via de rails
5. RFID-readers in de loc (eventueel ook in wagens)
6. RFID-tags onder de rails
7. Communicatie loc->controlcenter via de rails

Twee draadjes van je controlcenter naar de rails, wat programmeren, wat inregelen en gaan met die baan.

« Laatst bewerkt op: 29 January 2009, 23:27:59 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #86 Gepost op: 29 January 2009, 23:23:28 »
1, 2, 3 en 4 zijn niet echt anders dan anders en bestaande reeds ingeburgerde en gestandaardiseerde technieken. Of wil je dat wiel opnieuw gaan uitvinden?

5, 6 en 6 ;) (of zie ik dubbel?) wordt een leuke uitdaging voor je...

Ik zou i.i.g. de tags en readers anders gebruiken.
Tags in de locs en wagons (deze zijn reeds zeer klein verkrijgbaar), en readers onder je baan.
Wordt een nog veel duurdere aangelegenheid als je alle locs (en ook wagons) van readers wilt gaan voorzien en de tags onder de baan wilt plaatsen.

Groetjes,
Dave

« Laatst bewerkt op: 29 January 2009, 23:26:23 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #87 Gepost op: 29 January 2009, 23:32:17 »
Ik zou i.i.g. de tags en readers anders gebruiken.
Tags in de locs en wagons (deze zijn reeds zeer klein verkrijgbaar), en readers onder je baan.
Maar Mark wilde juist af van alle bedrading om die readers uit te lezen. Feitelijk moet je die readers qua aansluiting behandelen als bezetmelders/terugmelders. Daar zou je al een heel stuk op kunnen afdingen door de readers niet apart te bedraden, maar ze te verbinden met een buslijn. En dan kom je vanzelf uit op iets Loconet-achtigs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #88 Gepost op: 29 January 2009, 23:34:17 »
Wordt een nog veel duurdere aangelegenheid als je alle locs (en ook wagons) van readers wilt gaan voorzien en de tags onder de baan wilt plaatsen.

Over 5 jaar kost het geen biet meer. In de tussentijd kunnen we de microcontrollers programmeren ;)
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #89 Gepost op: 29 January 2009, 23:41:54 »
Maar Mark wilde juist af van alle bedrading om die readers uit te lezen. Feitelijk moet je die readers qua aansluiting behandelen als bezetmelders/terugmelders. Daar zou je al een heel stuk op kunnen afdingen door de readers niet apart te bedraden, maar ze te verbinden met een buslijn. En dan kom je vanzelf uit op iets Loconet-achtigs.

Inderdaad, zoiets zag ik dan ook voor ogen... I.i.g. een enkele bus/netwerkstructuur voor je data van b.v. readers, en dit zien als zijnde bezet/terugmelders.

Om zoveel mogelijk van de bedrading af te komen door readers in een lok te moeten bouwen + de rest van het spul wordt al wat lastiger EN kostbaar. En helemaal in een schaal zoals N. Ik weet niet of het handig is om dat dan als uitgangspunt te beschouwen.

Over 5 jaar kost het geen biet meer. In de tussentijd kunnen we de microcontrollers programmeren ;)

Over 5 jaar is het wellicht inderdaad goedkoper, maar of dat nou echt zoveel gaat schelen weet ik niet. RFID is niet iets van nu, maar bestaat al VEEL langer... De technieken zullen wel geavanceerder worden, maar of het daardoor ook goedkoper wordt dat is nog maar de vraag uiteindelijk.

Maargoed, je zult ook moeten testen e.d... Of ga je dat ook pas over 5 jaar doen?  ;D
De aanhouder wint zeggen ze vaak, dus hup aan 't werk en begin maar vast met programmeren.  ;)

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 29 January 2009, 23:47:23 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.