Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Alternatieven voor bloksysteem  (gelezen 39239 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #90 Gepost op: 29 January 2009, 23:45:15 »
Klaas, waarom is bedrading van de rfid-readers onder de baan een issue ? Als (voorstel Mark) de readers in de loc zitten, communiceren ze via de rails. Zou je de readers onder de rails plaatsen, kunnen ze toch op dezelfde manier via de rails communiceren.

Mark, los van kosten is ruimte en energievoorziening een probleem in rollend materieel.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #91 Gepost op: 30 January 2009, 00:02:41 »
Als (voorstel Mark) de readers in de loc zitten, communiceren ze via de rails. Zou je de readers onder de rails plaatsen, kunnen ze toch op dezelfde manier via de rails communiceren.
Dat zou inderdaad kunnen. En in het DCC protocol is ook "zendtijd" ingebouwd voor communicatie in de omgekeerde richting. Maar de toepassing daarvan komt nog niet erg van de grond. Dus ik denk dat de fabrikanten daarbij technische problemen ondervinden, of het is veel te duur. En dan zijn we weer helemaal terug bij af.
Waarbij ik me dan nog steeds afvraag wat nou eigenlijk de noodzaak is om de positie van een trein op de centimeter nauwkeurig te kennen. Laat staan wat de noodzaak is om de positie van afzonderlijke wagens te kennen. De gangbare besturingsprogramma's hebben er genoeg aan als ze van bepaalde punten in de baan een seintje krijgen: "de kop van de trein is nu hier."
Wat Mark wil is technisch wel interessant, maar ik geloof nog steeds niet dat het prijstechnisch interessant is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #92 Gepost op: 30 January 2009, 00:25:55 »
Om met je laatste punt te beginnen, ook ik geloof -op dit moment- nog niet dat Mark's plannen voorlopig enig concreet resultaat zullen opleveren. Maar wie weet merken onze kleinkinderen er ooit nog iets van.

Bij plaatsbepaling op de centimeter kan ik me wel iets voorstellen. De huidige programma's vereisen nogal wat tuning om een trein precies bij een stootblok te laten stoppen, of netjes te positioneren bij een perron. Ik denk ook aan zaken als het 'per wagon doorschuiven' van een kolentrein boven een stortbunker. Of een containertrein onder een laad/los kraan.

Positie van iedere wagon is -denk ik- heel zinvol voor detectie van gewenst en ongewenst ontkoppelen. Of juist geslaagd koppelen. Daar kan ik me dus wel iets bij voorstellen. En denk ook aan het vrijgeven van wisselstraten na het passeren van de laatste wagen - dat gaat nu op basis van het toucheren van een volgende bezetmelder. Grote variatie's in treinlengte worden genegeerd.

Sander

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #93 Gepost op: 30 January 2009, 00:42:53 »
[...] ook ik geloof -op dit moment- nog niet dat Mark's plannen voorlopig enig concreet resultaat zullen opleveren. Maar wie weet merken onze kleinkinderen er ooit nog iets van.

Als we tot een juiste, maar puur formele specificatie van het probleem kunnen komen zouden we er een specialist in digitale besturing van fijnmechanica aan moeten zetten (ik ben de naam van dat vak even vergeten). Dat het over modelspoor gaat hoeft ie niet te weten.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2009, 00:45:41 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #94 Gepost op: 30 January 2009, 00:53:24 »
En denk ook aan het vrijgeven van wisselstraten na het passeren van de laatste wagen - dat gaat nu op basis van het toucheren van een volgende bezetmelder. Grote variatie's in treinlengte worden genegeerd.

Sander

O Ja is dat zo Sander, lees de Koploper handleiding er nog maar eens op na, dn zul je zien dat het ook anders is en kan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #95 Gepost op: 30 January 2009, 00:58:36 »
Ja Wim, maar dan kom je bijvoorbeeld weer bij volledige detectie - en daar hebben we het juist over.

Sander

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #96 Gepost op: 30 January 2009, 01:48:09 »
Oproep aan Wim om duidelijk te maken waar, in de 291 pagina's van de Koploper handleiding, wordt uitgelegd hoe een varierende treinlengte (aan-/af-koppelen van wagens) kan worden geimplementeerd en hoe dat wordt toegepast bij de vrijgave van bezetmeldingen.

Voortdurend roepen dat de handleiding moet worden gelezen kennen we inmiddels al wel, dat is verder geen toegevoegde waarde. Enige anticipatie op het onderwerp met specifiekere uitleg en verwijzingen van Wim stel ik op prijs.

Sander

Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #97 Gepost op: 30 January 2009, 09:42:01 »
Zeer specifieke plaatsbepaling is op een klein traject wel mogelijk. Het doorschuiven van een volgende wagon  zou kunnen, mits alle wagons zich laten detecteren. Bij 3 rail is dat geen punt, bij 2 rail vraagt dat al om enig aanpassing.

Door het traject in zeer kleine stukjes te knippen kan je zeer specifiek zien waar elke wagon zich bevind.

Het positie bepalen van een lok alla GPS waar je idd kan zeggen  daar staat lok 456 met wagon nummers 34,67,54,32,54,69,80 ed ed. Is een stap verder. Dit zou je in de rijstkorrel techniek moeten zoeken.

Er is een soort data chip ten grote of nog kleiner dan een rijstkorrel. Met de juiste apperatuur kan je met een druk op de knop zien hoeveel en waar het in het pand bevind.

Ooit een stuk in de krant hierover gelezen, word, meende ik, oa in de bijenkorf toegepast. Men schijnt elke sok in een verloren hoek op te kunnen sporen daarmee.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #98 Gepost op: 30 January 2009, 15:27:58 »
Evert, die 'soort data chip ten grote of nog kleiner dan een rijstkorrel' zijn rfid-chips. Daar hebben we het in dit draadje over.

Sander

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #99 Gepost op: 30 January 2009, 16:43:07 »
Trouwens, Littfinski heeft al zo'n systeem wat met RFID werkt.
Klik op de site liks op RFID en alle info verschijnt.
Even doorscrollen op die pagina en er staan voorbeelden getoond.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #100 Gepost op: 30 January 2009, 17:21:38 »
Nog niet eens zo'n gekke vraag ! Ik heb zelf ooit eens, alweer wat jaartjes geleden ondertussen, overwogen om het met videocamera's (video-imaging/recognition) te doen en toen ik eens ging kijken wat er nu al uitgevonden was en/of het haalbaar zou zijn kwam ik het volgende tegen :

United States Patent 7394051 : Image-based tracking system for model train control
...
Dus zo gek was de vraag nog niet, er is meer dan alleen maar draadjes, sensoren, s88, loconet, railcom etc.

Theo.


Nog even een aanvulling op de suggestie van Theo; zie dit filmpje op youtube. Voor de goede orde, dit is studentenwerk!
Snelle beeldherkenning is dus mogelijk en moet derhalve softwarematig koppelbaar zijn aan een vaste layout (modelspoorbaan) met beveiligingsvoorwaarden. Voor de niet zichtbare baandelen (tunnels, schaduwstation) zou aanvullend teruggevallen kunnen worden op 'traditionele systemen' of meerdere camera's.

Zo, ik kruip weer achter mijn onbeveiligde modules waar nog een preisertje met een rode vlag rondloopt  ;D.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #101 Gepost op: 30 January 2009, 18:45:34 »
Dat Littfinski systeem was me onbekend. Lijkt wel interessante mogelijkheden te hebben. Bijvoorbeeld automatisch aanmelden, treinlengte bepalen (voor vrijgave van wisselstraten dynamisch, dus afhankelijk van treinlengte te maken, zoals hiervoor aangehaald), controle verlies wagens enz.
Maar het moet dan wel in de besturingssoftware mogelijk zijn dit te gebruiken, daar zit het grootste probleem. Er zijn er nogal wat, commercieel en gratis, en wie gaat dit ondersteunen, of vindt het zinvol om dit te doen?

En dan de laatste opmerking op de site in rood over het patent, wie heeft dit, waarom, wordt er iets door een fabrikant ontwikkeld? Niet geheel duidelijk.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #102 Gepost op: 30 January 2009, 19:31:51 »
´k Zit me af te vragen of we de optische muis kunnen gebruiken voor positiebepaling op de rails, met de muis onder de loc en reflexie gewoon op de ballast. Relatieve beweging is in ieder geval zeer nauwkeurig te registreren. Met ijkpunten kan er veel meer.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #103 Gepost op: 30 January 2009, 19:54:46 »
Je kunt ook nog 3-rails gaan rijden en dan de pukkels tellen.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #104 Gepost op: 30 January 2009, 20:28:46 »
@santerdam: Geen goed idee, de muis?
« Laatst bewerkt op: 30 January 2009, 20:36:50 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)