Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 16:08:49
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 15:08:24
20 jaar BNLS jubileum door Miniature Holland
Vandaag om 15:07:46
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Alternatieven voor bloksysteem  (gelezen 41101 keer)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 26 January 2009, 00:08:36 »
Heb nog wel wat betzet/terugmelders in de aanbieding, is het iets voor je?

Wim, ik ben gezegend met een heerlijke, perfect werkende analoge pendelbaan. Voor digitaal gaan heb ik alle tijd van de werld. Als ik het doe, dan zoals het moet ;)
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 26 January 2009, 00:53:01 »
Doe ik ook maar even een duit in het zakje:RIFD toepassingen  ;)
Ik had er ook al eens naar zitten snuffelen.
Blijft een interessante optie en ik blijf deze "denktank" nog wel even volgen.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

SpoorFun

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 26 January 2009, 18:31:51 »
Hoi MMM,

Zo'n half jaar geleden heb ik vergelijkbare vragen gesteld op dit forum, met helaas vergelijkbare uitkomst;
(https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13939.msg215277#msg215277)

Railcom lijkt een alternatief te zijn (/kunnen worden), er is alleen bijna geen voortgang; Zie ook http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=6992

Innovatie in modelspoorland gaat blijkbaar erg langzaam en men hecht erg aan bestaande technologien :( (ondanks dat in Telco & IT wereld deze "innovatieve" technologienen reeds jaren common sense zijn)

In iedergeval succes met de zoektocht. :)


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #63 Gepost op: 26 January 2009, 19:50:36 »
Innovatie in modelspoorland gaat blijkbaar erg langzaam en men hecht erg aan bestaande technologien
Dat ben ik niet met je eens. De innovatie gaat razendsnel, maar oplossingen die niet veel toevoegen aan het bestaande, en dan ook nog eens veel duurder zijn, zullen het in modelspoorland niet redden.
In het bedrijfsleven gelden heel andere wetten. Daar wordt gekeken naar het rendement op de wat langere termijn. Als een investering duur is, maar zich binnen, zeg maar, 5 jaar terugverdient, dan wordt die toch gedaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #64 Gepost op: 26 January 2009, 20:07:17 »
Innovatie in modelspoorland gaat blijkbaar erg langzaam en men hecht erg aan bestaande technologien

En volkomen terecht. Als iets naar wens functioneert moet je er met je tengels van af blijven. Moeten ze in de IT en de management-wereld nog leren.

Bij mij is het vooral een theoretische interesse : eerst 'het probleem' helder voor ogen hebben en pas daarna en ongehinderd door vooroordelen mogelijke oplossingen onderzoeken.

De kans dat ik in de praktijk voor een bestaand en beproefd systeem zal kiezen is erg groot.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #65 Gepost op: 27 January 2009, 01:57:53 »
Je kan voor die communicatie ook blue tooth gebruiken oid. Ideaal voor een dergelijke toepassing lijkt mij, niet duur, is bedoeld voor compacte inbouw in randaparatuur.

Laat me het proberen:
We kiezen voor goedkope, korte afstands draadloze communicatie, b.v. bluetooth. Maar dan wel voor alle communicatie.

Het systeem zou er dan als volgt uit zien:
1. Op de rails alleen rijstroom (volle spanning)
2. Draadloze besturing van loks, wissels en lantaarnpalen (dcc-commando's).
3. Rfid-tags (veel) onder de rails
4. Rfid-readers in de locs
5. Draadloze terugmelding (frame-velden: rfid-tag-id en loc-id)
6. Op grote banen en bij slecht te bereiken plekken komen steunzenders.

Om het  toekomstbestendig te maken houden we de hardware t.b.v. de draadloze communicatie en de hardware voor de besturing strikt gescheiden. Uiteraard ontwerpen we een strakke, te standaardiseren interface.

Vragen aan de kenners:
- doet dit systeem wat we willen?
- is het te verwezenlijken? Zo ja, misschien nu al?
- is het geschikt voor de modelspoorhobby?


« Laatst bewerkt op: 27 January 2009, 02:03:53 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #66 Gepost op: 27 January 2009, 02:25:21 »
Kun je niet beter de rfid-tags onder de loc EN iedere wagon-rijruig plaatsen. En de rfid-readers onder de rails.

Het is duidelijk dat je veel meldpunten onder de rails wilt hebben. Daaruit volgt jouw idee om de (goedkope) tags onder de rails te plaatsen. Maar het gevolg is dat je in de loc rfid-readers + bluetooth zenders/ontvangers moet gaan plaatsen. Qua energie-voorziening is dat zo ongeveer de meest moeilijke plaats.
Daarnaast is het geen oplossing voor detectie van (losgeraakte) wagons en je hebt geen detectie voor de achterkant van de trein.

- Rfid-tags nemen nagenoeg geen ruimte in. En juist ruimte is altijd beperkt bij het rollend materieel. Verder zijn tags passief, ze hebben geen voeding nodig.
- Rfid-readers hebben meer ruimte nodig en voedingsspanning. Ruimte is veelal wel beschikbaar. Het grote voordeel is, dat je de voeding nu via een hele eenvoudige ringleiding kunt aanleggen. Via diezelfde ringleiding kan de rfid-reader terugmelden, waardoor je ineens het hele bluetooth niet meer nodig hebt.


Sander

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #67 Gepost op: 27 January 2009, 02:55:21 »
Kun je niet beter de rfid-tags onder de loc EN iedere wagon-rijruig plaatsen. En de rfid-readers onder de rails.

Nu zie ik het. Kars bedoelde waarschijnlijk hetzelfde.
Als je de samenstelling van je trein kent en je tags onder ieder railvoertuig hebt zitten (desnoods meerdere), dan kun je ook met relatief weinig readers tot zeer precieze positiebepaling komen.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #68 Gepost op: 27 January 2009, 03:59:03 »
Helemaal juist. Dat is een deel van de essentie van mijn reactie. Maar je kunt er een tweede conclusie aan verbinden.......

In jouw concept had je draadloze communicatie met de trein nodig (blue-tooth, GPS). In het kader van 'out-of-the-box' denken wellicht leuk, maar praktisch erg lastig en vooral heel duur.

Nu je de readers onder de baan plaatst, ben je de noodzaak voor draadloos ineens kwijt. En daarnaast kun je gewoon gebruik maken van de reeds bestaande digitale communicatie met een lokdecoder om de loc opdrachten te geven. Loc's hebben immers al een decoder en centrale's kunnen tegenwoordig al iedere opdracht aan de loc geven. Die technologie handhaaf je dus gewoon.

Voor mijn gevoel ben je te veel bezig om voor een nieuwe technologie een bijbehorend probleem te zoeken. De heldere kijk op het probleem raakt daarbij teveel op de achtergrond.

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #69 Gepost op: 27 January 2009, 08:11:51 »
Citaat van: MMM
...Nu zie ik het. Karst bedoelde waarschijnlijk hetzelfde....

Helemaal correct :)

Verder compleet met Sander eens ;)

Grtzz,

Karst

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #70 Gepost op: 27 January 2009, 08:23:46 »
Ik zou eerder zoiets zoeken als ETCS level 3 dacht ik: draadloze communicatie vanuit de trein. Op een aantal punten plak je 'balises' onder het spoor en dmv een zendertje in de lok zelf (vergelijk het maar met GSM-R) geeft de lok aan e centrale (RBC) door waar ie rijdt. Dan heb je dus naast de decoder nog een mini transpondertje aan boord van de trein nodig. Geen idee of dat bestaat, maar het maakt alles wel veel flexibeler: als je een baan uitbreidt of verandert hoef je alleen nog maar een (passieve!) balise te plaatsen waarna de trein zelf draadloos zijn positie doorgeeft. Ik ga toch eens kijken wat hier de mogelijkheden zijn.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #71 Gepost op: 27 January 2009, 10:21:46 »
Alleen is het er allemaal al, als je het maar wil toepassen.

LISSY

Filmpje

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #72 Gepost op: 27 January 2009, 20:34:34 »
Voor mijn gevoel ben je te veel bezig om voor een nieuwe technologie een bijbehorend probleem te zoeken. De heldere kijk op het probleem raakt daarbij teveel op de achtergrond.

Ik ga inderdaad eerst maar es aan een heldere probleemformuliering werken.

Maar toch... op een of andere manier heb ik het gevoel dat ik al wel weet hoe het zou moeten, n.l. dat het hele besturingsgebeuren moet plaatsvinden als bi-directionele communicatie tussen twee 'intelligenties', n.l. die van het control-center enerzijds en die van de loc anderzijds.
Dat de loc 'intelligent' is betekent o.a. dat aan de loc zelf (dus niet aan detectors langs de rails) gevraagd moet worden waar ie zich bevindt.
Of de communicatie draadloos of via de rails verloopt is van secundair belang.

We denken door...
« Laatst bewerkt op: 27 January 2009, 20:44:09 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #73 Gepost op: 27 January 2009, 20:43:37 »
Alleen is het er allemaal al, als je het maar wil toepassen.

LISSY

Filmpje

Mvg
Wim.


Toch niet helemaal hetzelfde als wat ik bedoel. Bij Lissy zijn de baancomponenten aktief en vereisen een verbinding met de centrale/computer. Wat ik voor ogen heb is dat je op de baan (bv voor positiebepaling) alleen passieve componenten zoals balises  in de vorm van RFID chips hebt en de trein via een draadloze verbinding (of dat nou Bluetooth of een ander protocol is) zelf zijn positie (op basis van die balise) terugmeldt. Ik denk dat dit hetzelfde is als MMMark bedoelt.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #74 Gepost op: 27 January 2009, 21:13:19 »
Mark, wat is het nut van twee 'intelligenties'. Je ziet dat kennelijk als basisvoorwaarde, want het is een uitgangspunt.

Sander