Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?  (gelezen 24680 keer)

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #45 Gepost op: 10 October 2010, 19:42:37 »
Mijn eerste verbeterprojectje is gestart.

Heb een gerenoveerde Lima 1314 en een gerenoveerde Lima 1307 (met sommerfeldts) gescoord via MP voor een leuk prijsje.
Aangezien ik altijd helemaal weg geweest ben van deze machines lijkt het me een leuk project om de machines te superen.

De 1314 is al zo'n 2,5 mm gezakt en heb de wiellagering van het niet aangedreven draaistel al een heel stuk verbeterd.
LED's zitten al in de neus en de stroomafname is nu op alle 6 de wielen geregeld.

M.a.w. tijd voor een decoder en eventueel een ModelTorque motor.

Heb het forum al behoorlijk doorgespit of de MLF-20 van ModelTorque in de 1300 gaat passen.
De berichten zijn nogal tegenstrijdig.

Op de site van ModelTorque staat het volgende:
The MLF-20 is suitable for most "pancake' motored Lima Locomotives. It is a simple fit to Bo-Bo (dual) and Co-Co (triple) wheel arrangements. Wheel varieties from 11mm to 14mm in diameter across all HO/OO wheel widths and types are suitable housings for the MLF-20.

Hieruit blijkt dat het zou moeten passen, maar de twijfel blijft.
Mijn vraag is nu:
Zijn er medespoorders die deze motor in een Lima 1300 hebben gebouwd.
Ik hoor graag jullie ervaringen.

Grtz.
Rob.


Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #46 Gepost op: 10 October 2010, 20:43:15 »
Het is sommige gelukt,(zie vorige berichten) frutten en verder aanpassen.
Maar het is lastig.
Vr. groeten,
Bob

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #47 Gepost op: 10 October 2010, 20:46:58 »
Mijn ervaring : Kan niet, de wielflens komt nog steeds tegen het afgeschuinde deel van de motor.
Maar goed, dat was al weer dik 5 jaar geleden dat ik dat probeerde. Misschien is de motor wel verbeterd in de tussentijd ?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #48 Gepost op: 10 October 2010, 21:16:05 »
Ik heb het met zo'n CD-rom motortje geflikt door de klemlipjes van het huis voorzichtig open te tikken, en het plaatje met borstels er voorzichtig uit te nemen. Daarna de rotor uitnemen.

Daarna een deel van het huis wegzagen (daarvoor moest een klein deel van de magneet verwijderd worden, maar negatieve effecten zijn me niet opgevallen)
De boel goed schoonmaken/blazen met perslucht, de rotor weer plaatsen, en met grote voorzichtigheid het bodemplaatje met de borstels weer monteren.

Daarna de klemlipjes weer dichttikken, et voila...

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #49 Gepost op: 10 October 2010, 22:09:48 »
Een Modeltorque in een 1300 gaat prima, geen fysieke problemen mee gehad. Of het zinvol is, is een ander verhaal. De eerste die ik ermee voorzag rijdt analoog en lustte wel wat weerstanden om de snelheid in toom te houden, maar rijdt uitstekend. De tweede was een digitaal experiment en viel zwaar tegen want hij wil er wel als een speer vandoor en remmen is er ook al niet bij. Misschien vinden sommigen het leuk om CV-waarden aan te passen maar daar hoor ik absoluut niet bij, het moet gewoon in één keer goed zijn [met het oog op een evt. reset]. Dus zal ik hier ook wel eens wat weerstanden aan toe gaan voegen, als ik er weer zin in heb.
Of de motor ook voldoende trekkracht heeft om van een 1300 een leuke goederentreinlok te maken...zover ben ik nog niet...En of ik per ongeluk een andere motor gebruikt heb dan degenen bij wie de middelste as aanliep ...ik denk het niet maar ik heb er ook niet op gelet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #50 Gepost op: 10 October 2010, 22:16:07 »
Misschien vinden sommigen het leuk om CV-waarden aan te passen maar daar hoor ik absoluut niet bij, het moet gewoon in één keer goed zijn [met het oog op een evt. reset]. Dus zal ik hier ook wel eens wat weerstanden aan toe gaan voegen, als ik er weer zin in heb.

Je mag natuurlijk zelf weten of je een hekel hebt aan CV's aanpassen, maar deze reden lijkt me niet zo overtuigend. Als je eenmaal de juiste instellingen hebt, dan kun je die gewoon op een papiertje schrijven en na een eventuele reset opnieuw invoeren. Het gaat maar om een paar waarden voor de motorregeling, vooropgesteld dat de motorregeling zou moeten worden aangepast bij de 1300. De maximum snelheid moet je bij de meeste modellen aanpassen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #51 Gepost op: 10 October 2010, 22:20:44 »
of laat m alleen in rangeergang rijden met de optrek- en afremvertraging uit. Hou je m al een stuk meer onder controle. (das gewoon functies aan en uit zetten, 4 en 5 of 3 en 4 geloof ik)

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #52 Gepost op: 11 October 2010, 00:07:42 »
Het digitale heeft zo z'n voordelen, en daarom verdiep ik me er stukje bij beetje wel in, maar is het niet het deel van de hobby dat me plezier geeft. CV-waardes moeten aanpassen maakt het er niet leuker op, eerder het tegenovergestelde. Een decoder inbouwen is geen probleem, verlichting aansluiten en nog wat functies ook niet, maar ik raak niet opgewonden van alle geheimtaal eromheen.
Maar daar ging het niet om. Het fysiek inbouwen van een motor in een 1300 was geen enkel probleem. Het was moeilijker om de soldeerbout in het stopcontact te steken en het kostte meer tijd om een schroevendraaier te zoeken.
Overigens, nog steeds zonder te weten welk type motor het exact is, heeft dit ding eerst zonder succes in een mat. '46 gezeten. Hij deed het net zo goed als de Lima-motor en dat was redelijk ontnuchterend, om niet te zeggen knap vervelend.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #53 Gepost op: 11 October 2010, 00:30:31 »
Wat CV's en motoren betreft zal je nooit een ideale combinatie vinden: ik heb nog nooooit een decoder gehad die de motor meteen perfect regelde. Zeker omdat ik al wat vaker motor-ombouw acties gepleegd heb, is het soms een vermoeiend karwei van CV's veranderen en nog eens kijken hoe het geheel zich gedraagd.
Het is, zoals gezegd, zodanig dat als je de juiste waardes eenmaal hebt, je deze opschrijft, en ergens bewaart: als de decoder ooit overlijdt of gereset dient te worden, dan kan je het allemaal zo weer invoeren.

Ook ik vind het niet altijd even leuk, al die CV's, vooral omdat m'n oude digitale systeem al die instellingen niet kende. Maar het is zeker niet een reden om het er verder bij te laten zitten: er bestaat simpelweg geen ideale decoder <> motor combinatie die meteen goed werkt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #54 Gepost op: 11 October 2010, 09:26:12 »
De ervaringen wisselen kennelijk nogal. Modeltorque in de mat '46 of de Hondekop rijdt in combinatie met een LoPi 3 prima. Zonder ingrepen in de motorregeling, alleen de maximum snelheid drastisch beperken. De Hondekop blijft een enorm kabaal produceren, maar in de mat '46 kun je een motordraaistel aantreffen dat in combinatie met Modeltorque ook nog een vrij stil gaat rijden. Mijn Lima mat '46 rijdt nu eigenlijk beter dan de Rivarossi waar ik het licht schokken op lage snelheden maar niet weg krijg.

De 1300 heb ik nooit geprobeerd, maar de onduidelijkheid is zo langzamerhand groot bij mij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #55 Gepost op: 11 October 2010, 10:49:44 »
Waar ik mij over verwonderd is dat iedereen de 1200 zo rot vind rijden met de Lima G motor. Wat ik mij herrinner, dat juist de 1200 bij mij heel goed over de baan ging ook als de baan niet helemaal schoon was. Natuurlijk er was geluid van de motor maar vond het niet erger dan het iritante gezoem van de Roco 1100 en 1000. Die bij elk wisse wasje stil stonden. Ook de 1600 en 1300 nooit moeilijkheden meegehad. Terwijl met Roco altijd gedonder was zeker als de rails niet goed schoon was.

Groetjes Ben.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #56 Gepost op: 11 October 2010, 11:13:33 »
Ik heb in de Lima 1307 een modeltorque gebouwd.
Hij rijdt daar prima mee.

mvg Henk

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #57 Gepost op: 11 October 2010, 12:37:30 »
Moet lukken toch.
Met een goede decoder prima te temmen.



willem.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #58 Gepost op: 11 October 2010, 14:35:50 »
Nieuwe wielen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #59 Gepost op: 11 October 2010, 18:58:59 »
Okee,

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ga toch maar eens een poging wagen om er een ModelTorque in te sleutelen.

Als de spullen in huis zijn zal ik er een verslagje van maken met fotootjes.

Grtz.
Rob.