Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?  (gelezen 24687 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #30 Gepost op: 07 March 2009, 23:36:13 »
Willem: ja, maar gezien het feit dat ik meerdere modellen heb, moest ik kiezen  ;D

Overigens weer even aan de slag gegaan... en mijn 1600 van Lima onder handen genomen. Allereerst motoranker en magneet verwijderen, en daarna het motorlager, bevestigd aan het motorhuis, verwijderen (wegsnijden)

Daarna van het Lima-anker het tandwiel 'slopen' (ik was van plan om het, net zoals bij m'n hondekop, los te snijden, maar dit kunststof was zo afgrijselijk taai dat ik het geheel met een figuurzaag te lijf ben gegaan)

Daarna een messing buisje van 2,5 mm buitendiameter een stukje opboren naar 2 mm: niet helemaal, want het einde zaag ik een klein beetje in, om het daarna klemvast op het asje te tikken: daarna het gesloopte tandwiel erop frotten... en in dit geval een messing houdertje buigen om het motortje op zijn plaats te houden, en van 3 mm dik styreen 3 'steuntjes' gemaakt om de motor 'uit te richten'
Daarna decodertje plaatsen... klooien met de CV's, en toen presteerde het betreffende model het om op de allerlaagste snelheid maar liefst 23 minuten en 7 seconden te doen over hetzelfde stukje testspoor als gisteren...

Foto's:

Het messing-plaatje, zodanig gebogen dat het het motortje behoed voor het 'naar buiten vallen' uit het motorhuis. Het plaatje is gewoon vastgeshroefd met de originele Lima-schroefjes. Ook zichtbaar is 1 van de steuntjes van styreen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque4.jpg

Nogmaals het geheel, maar nu meer van bovenaf bekeken. Het andere steuntje is net te zien.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque5.jpg

De tandwielzijde: duidelijk zijn de beschadigingen van het wegsnijden van het motorlager te zien: dat doe ik als het mogelijk is, er zijn namelijk lima's waarbij de tandwielen op hun plaats gehouden worden via het plastic rondom het motorlager, maar in het geval van de 1600 gaat dat niet op.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque6.jpg

Goed... om nog even on-topic te blijven:
WEL modeltorque in een 1600 van Lima (voor zover dat niet al gemeld was)
Ik heb geprobeerd of een dergelijk motortje zonder-meer in een BR103 van Lima past: net als bij de Fleischmann zit het middelste wiel in de weg: de oplossing is natuurlijk om een deel van het motorhuis weg te slijpen (net zoals modeltorque zelf dat doet) maar ik offer niet graag zo'n motortje op om te kijken of dat lukt  ;D

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #31 Gepost op: 07 March 2009, 23:44:00 »
Goede keuze Menno , heb ook al reeds een 1600 voorzien van een nieuwe motor.
Hoe zijn de rij eigenschappen en het bekende lima geluid.
Goede oplossing met beugel montage daar kunnen andere ook weer hun voordeel mee doen.
Gebruik zelf latoen koper om de ruimte in het aandrijftandwiel passend
te krijgen is meestal een probleem bij dit soort motoren.

wil.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #32 Gepost op: 09 March 2009, 16:56:35 »
Kon het toch niet laten ,hier prima gelukt met deze oer Fleichmann.
Trekkracht goed geluid perfect rijden maar.







Gelijk maar de lantaarns van verlichting voorzien 1,5 volt minni lampjes.
Lampje op foto is de binnen verlichting.

wil.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #33 Gepost op: 09 March 2009, 17:19:08 »
Willem: ook dat ziet er niet verkeerd uit :)

Wel 1 vraagje: het fleischmann tandwiel is geklemd op het originele anker: mijn ervaring met metalen tandwielen is dat deze absurd stevig klemmen, en daardoor bijna niet zonder beschadiging van de as te verwijderen zijn... maar ja, misschien ben jij in het bezit van een pully-trekker?

Gisteren moest de BR111, overgekocht van m'n broer, eraan geloven: In plaats van de steuntjes van styreen om de motor uit te richten heb ik een snellere, makkelijkere manier bedacht.

De originele Lima magneet heb ik opgeboord naar een grotere diameter, door middel van iets dat ik een 'trapsboor' noem (het is een boor die in stapjes van 2 mm in diameter oploopt, en zodoende van 6 naar 30 mm oploopt)
Na voorzichtig uitboren naar 24 mm (25 zit er niet bij :D ) het geheel door middel van bewegen van de magneet nog iets vergroot in diameter, zodat de motor er klemvast in past.
Helaas was het niet helemaal genoeg: aan de onderkant van de magneet-met-motor, heb ik een stukje styreen van 0,35 mm dikte geplaatst: de 0,05 mm maakte het verschil in een ratelende motor, en een heerlijk zacht snorrend motortje...

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque7.jpg

Het motortje loopt uiteraard perfect, en ben ik zelfs analoog aan rijtijden van 6 minuten op de allerlaagste snelheid gekomen: gezien het feit dat ik door m'n decoders heen ben, houd het digitaliseren even op.

Eigenwijs als ik was heb ik ook nog gekeken of een dergelijk motortje in een 1200 van Lima past, maar ook daarvoor zal het motortje een deel van zijn chassis kwijt moeten raken om niet tegen de middelste wielen aan te lopen.

Jean

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • DB spoorbaantje: Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #34 Gepost op: 09 March 2009, 17:45:14 »
Verwacht van een ModelTorque in een Lima NS1200 geen wonderen. De loc kan dan kruipen, maar verder blijft het knudde.

Jean

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #35 Gepost op: 09 March 2009, 19:46:49 »
Dat de rij-eigenschappen van een 1200 niet geweldig zijn wist ik al. Maar alleen al op het gebied van geluidsproductie is veel voordeel te halen met een MTorque of alternatief motortje. En anders kan ik altijd nog kijken of ik door middel van het uitwisselen van wielen op 1 as 2 wielen met antislipbandjes kan plaatsen, want dat moet toch al een heel verschil maken denk ik.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #36 Gepost op: 09 March 2009, 19:47:56 »
Menno, je kan op div. manieren het tandwiel op de motor as verwijderen.

1. Tandwiel met een drevel of een stalen nagel er uit tikken,dit betekend
     dat het frame van de lok los op een drager moet zijn. Uiteraard is de
     anker plaat en magneet is verwijderd ofwel het anker hangt nu in
     het frame en rust op het lager.

2. Als je het tandwiel niet meer gebruikt dan kan je he schuin door zagen,
    dit gebruik ik meestal daar ik een aantal (fleischmann)tandwielen heb.

Pully trekker is aanwezig maar die gebruik ik voor wielen te verwijderen.

wil.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #37 Gepost op: 12 March 2009, 15:33:04 »
Ik lees op het forum dat er tegenstrijdige berichten zijn kwa het plaatsen van een Model-T motortje in een lima 1300, Dit vanwege de middelste as. De een zegt dat het niet kan en de ander zegt van wel maar met een aanpassing aan het frame?

Is het niet zo dat de motor/frame van de lima 1300 gelijk is aan die van de 1200? Beide namelijk 3 assig.

Kan hier iemand meer duidelijkheid over geven? Eventueel met foto's wanneer bijv het frame bewerkt is om het passend te krijgen. Ik heb hier namelijk interesse in om ook een Lima 1300 uit te rusten met een Model-T motor.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #38 Gepost op: 12 March 2009, 16:46:44 »
De Lima motor is wel gelijk, maar de wielen van de 1300 zijn veel groter en komen ter hoogte van het motorhuis. Aangezien de motor met Modeltorque dikker wordt, kan het middelste wielstel niet meer voldoende vrij bewegen om de rails te volgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #39 Gepost op: 12 March 2009, 18:14:50 »
@ Thurbo: mijn berichten over het feit dat het niet mogelijk is liggen puur aan het feit dat ik geen 'echte' modeltorque's gebruik, maar onaangepaste motortjes uit cd-rom branders en aanverwante zaken: modeltorque's hebben een schuin weggeslepen gedeelte aan het motorhuis zitten, waardoor ze in ieder geval in een 1200 passen: mijn alternatieve motortjes passen niet in een 1200 en dus al helemaal niet in een 1300.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #40 Gepost op: 12 March 2009, 18:37:04 »
De Lima motor is wel gelijk, maar de wielen van de 1300 zijn veel groter en komen ter hoogte van het motorhuis. Aangezien de motor met Modeltorque dikker wordt, kan het middelste wielstel niet meer voldoende vrij bewegen om de rails te volgen.

Hoi Henk en daar is geen oplossing voor ? bijv een andere as in het midden zetten ofzo? Of alle 3 vervangen? Ik bedenk maar wat?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Jean

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • DB spoorbaantje: Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #41 Gepost op: 12 March 2009, 19:19:21 »

Een mogelijke oplossing is een 'hapje' uit ModelTorque freezen zoals dat is gedaan bij de NS 1200 van Fleischmann. Of dat bij de Lima 1300 ook mogelijk is, zul je moeten uitvinden.

Zie mijn site voor de NS 1207 ombouwbelevenissen.
http://www.everyoneweb.com/schwarzburgbahn/


Jean 

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #42 Gepost op: 22 March 2009, 19:06:23 »
Dit weekend bezig geweest met een 'Model-T' motor en een 1314 van Lima. En ik kan jullie vertellen dat het gelukt is ondanks eerdere meldingen dat het niet mogelijk zou zijn ivm de middelste as.
Ik gebruik hiervoor een 'Model-T' MLF-20. Mijn motortje had aan de onderkant al een standaard afgeschuind stukje. Ik weet niet of dit nieuw is maar het is wel ideaal voor de 1314 van Lima.
Op het instructiepapiertje verpakking staat v2.1: abridged. Misschien dat iemand kan vertellen of dit dan een nieuw type is van de MLF-20 ???

Ik heb nog een 2e motortje (ook met schuine onderkant) dus ik kan er nog een andere loc mee uitrusten. Waarschijnlijk word dat een BeNeLux Lima 1186.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #43 Gepost op: 06 April 2009, 10:32:31 »
Dat de rij-eigenschappen van een 1200 niet geweldig zijn wist ik al. Maar alleen al op het gebied van geluidsproductie is veel voordeel te halen met een MTorque of alternatief motortje. En anders kan ik altijd nog kijken of ik door middel van het uitwisselen van wielen op 1 as 2 wielen met antislipbandjes kan plaatsen, want dat moet toch al een heel verschil maken denk ik.
Ik heb (voor ik met Athearn tractie in de weer ging) mijn Lima 1200 voorzien van Marklin slipbandjes (die zijn van stroef rubber) en extra gewicht op het motordraaistel zelf aangebracht. Zelfs zonder Modeltorque was de trekkracht al verdubbeld. Let wel op de breedte van het gewicht ivm draairuimte van het stel, na mijn eerste poging kon de lok alleen rechtdoor... ;D
RETROBAHN A.G.

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
« Reactie #44 Gepost op: 06 April 2009, 21:36:33 »
Ff googlen leverde het volgende resultaat:

http://www.everyoneweb.com/schwarzburgbahn/

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS