Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: Beginneling met vragen  (gelezen 4010 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Beginneling met vragen
« Reactie #15 Gepost op: 19 January 2009, 09:34:46 »
Beste Sander en Spoor 65

Ik denk dat jullie mij niet helemaal begrepen hebben.
Natuurlijk hebben jullie grotensdeel gelijk, waar ik alleen tegen ageer was de opmerking over
Hi,

Als je gaat beginnen, dan zou ik de analoge stap maar overslaan. Alles wat je dan leert, en aan schakelingen maakt , kun je gelijk vergeten en voor een groot deel in de prullenbak gooien.

Als of Analoog maar niks is en dit niet de moeite waard is om te bekijken.
Ik heb nooit beweerd dat Digitaal niet goedkoper kan zijn, daar weet ik namenlijk te weinig van af.
In ieder geval komt het bij mij over alsof Emiel beslist niet naar het analoge moet kijken.
En dat noem ik eenzijdig advies aan een beginner.

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #16 Gepost op: 19 January 2009, 10:02:16 »
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de tijd van het analoog rijden zo'n beetje voorbij is. De mogelijkheden zijn veel meer beperkt dan bij digitaal rijden. Immers waarom wordt er zoveel gezegd en geschreven over het digitale rijden. Natuurlijk is de keuze geheel aan jou, of je analoog dan wel digitaal gaat rijden. Of je N-spoor of H0 gaat rijden is ook aan jou. Heb je veel plaats en veel je veel aan zelfbouw doen in de locs e.d, wil je bijvoorbeeld (wanneer je digitaal gaat rijden) een loc van geluid voorzien, dan is de keuze voor H0 een beetje meer vanzelfsprekend. Niet dat dit niet kan bij n-materieel maar het wordt wel prutsen waar de speaker moet. Bij H0 materieel kun je veel makkelijker dergelijke zaken inbouwen zonder noemenswaardige tegenslag. Ook deze keuze is aan jou. Het is nogal priegelen bij N-spul. Zeker als je alles met een loupe moet gaan doen (zoals ik).
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 19 January 2009, 12:54:20 »
Volgens mij bedoelde Wim te zeggen: als je toch van plan bent om op den duur digitaal te gaan rijden, doe dat dan maar meteen.
En zelfs als diehard analoogrijder kan ik hem daarin alleen maar gelijk geven. Je moet vandaag de dag alleen nog maar analoog gaan rijden als je van plan bent dat te blijven doen (zoals ik dus).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 January 2009, 13:25:49 »
Ik evenzo idem als Klaas, rijd dus bewust analoog en ja, zal dat ook blijven doen. Wim drukt zich vaak nogal stellig uit, dat kan weleens bot overkomen. Maar wat hij wil zeggen klopt wel, en Klaas legt dat in wat gemoedelijker nederlands uit. Het is dus zonde om eerst van alles aan te schaffen om analoog te gaan rijden; als je digitaal wilt, kun je daar net zo goed direct mee van start gaan.
Ik heb al een trein

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #19 Gepost op: 19 January 2009, 14:03:52 »
Hallo allemaal

Als je van jezelf zeker overtuigd bent om digitaal te gaan rijden ook al
ben je een beginner dan zal ik de laatste zijn om dat tegen te spreken.
Maar als oud analoog rijder die 40 jaar geleden een terdege eletro middelbare opleiding heeft gehad koesterd ik natuurlijk de oude nostalgie en vindt het dan heel vervelend als daar denegrerend (gooi maar in de prullenbak) over gesproken wordt.
Maar nogmaals beide systemen hebben z'n voordeel en scharmens.
Ook ik zie zeker wat in digitaal systeem, maar dat doe je niet zo gouw meer als je al 50 jaar analoog gewend ben en financieel in de VUT.

Nogmaals Emiel ik hoop dat ik je door mijn opmerkingen het niet moeilijk heb gemaakt en wens je veel succes en vooral plezier in deze hobby.

Herwim
« Laatst bewerkt op: 19 January 2009, 14:08:46 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Emiel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 January 2009, 14:30:35 »
Hallo allemaal!

Bedankt voor de vele reacties! Leuk dat er zo actief wordt gereageerd :)
Een aantal keuzes van mij staan al vast, namelijk dat ik in schaal N ga rijden (ivm de ruimte) en dat ik digitaal wil rijden. Over het materieel gesproken, dit gaat grotendeels duits worden, hiervan is genoeg (2e hands) verkrijgbaar.

Maar waar ik nog niet helemaal uitkom is wat de beperkingen zijn van dit trix mobile station? Zo te horen kan ik daar prima mee leven maar het kan zijn dat ik nog niet alle nadelen ken. Ik woon nog thuis en heb dus niet veel ruimte en wil dus eerst een kleine baan bouwen. Daarmee heb ik genoeg aan 2-3 treinen die gelijktijdig kunnen rijden.
Met oog op de toekomst, dan kan ik eventueel altijd nog een ander systeem kopen, mijn bedoeling is eerst een kleine niet al te dure leuke modelbaan te bouwen. Ook om de hobby uit te proberen en te leren van eventuele fouten.

Dan nog een vraag aan jullie, als ik straks een trix baantje heb, kan ik daar ook ieder willekeurig merk qua treinen op rijden? (zolang het maar een 2-rail systeem en N schaal en digitaal is)

En hoe zit het met de wagons, heb er wel wat over gelezen bijvoorbeeld over die kortkoppelingen, is dit universeel of verschilt dit per merk?
Kan ik bijvoorbeeld wagons van roco of fleischmann aan een trix loc koppelen?

Heel wat vragen :D ik hoop dat dit wat onduidelijkheden voor mij uit de wereld kan helpen:D

Emiel
« Laatst bewerkt op: 19 January 2009, 14:32:20 door Emiel »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 January 2009, 14:34:17 »
Dan nog een vraag aan jullie, als ik straks een trix baantje heb, kan ik daar ook ieder willekeurig merk qua treinen op rijden? (zolang het maar een 2-rail systeem en N schaal en digitaal is)
yep

En hoe zit het met de wagons, heb er wel wat over gelezen bijvoorbeeld over die kortkoppelingen, is dit universeel of verschilt dit per merk?
Kan ik bijvoorbeeld wagons van roco of fleischmann aan een trix loc koppelen?
In tegenstelling tot H0 is er bij N spoor wel een standaardkoppeling. Dus ja.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 19 January 2009, 14:36:59 »
Eigenlijk word ik hier ontzettend moe van.

Maar speciaal voor de ogen van Herwim Frank.

Ik speel al meer dan 40 jaar met treintjes, waarvan 25 jaar met diverse digitale systemen. Ik denk dat ik weet waar ik overspreek als ik zeg dat als je digitaal gaat al je opgedane ervaring op het gebied van analoge schakelingen en aansluitingen gewoon moet vergeten. De analoge schakelingen kunnen rechtstreeks de kliko in.

Het begint al met het aansluiten van je stationssporen, en de oversteken in een dubbelsporige baan, die zijn al anders dan bij analoog. Daar begint dus al het andere denken.

Verder denk ik dat mijn advies iets minder eenzijdig is. Dan een advies van iemand die alleen maar ervaring heeft met analoog rijden. En dat advies in twijfel  trekken is respectloos.

Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 19 January 2009, 14:45:13 »
In tegenstelling tot H0 is er bij N spoor wel een standaardkoppeling. Dus ja.
Dit klopt voorzover het over de standardkoppeling gaat, die is voor N bij alle merken gelijk, en ook vastgelegd in de NEM normen.
Maar het verhaal wordt anders zodra het over kortkoppelingen gaat. Ik weet bijna zeker dat de verschillende merken daar ook verschillende uitvoeringen in hebben. Maar daar kunnen de echte N-rijders vast wel wat zinnigs over zeggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #24 Gepost op: 19 January 2009, 14:46:55 »
Emiel,

Het Mobile station van Trix is een goed systeem, het is een DCC systeem. MAAARRRR, je hebt geen mogelijkheden om het uit te breiden.

Je kunt dus beter kiezen voor een ander DCC systeem, zoals een Multi-Maus of een Profi-Boss. Maar dat is een keus welke je zelf moet maken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Emiel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 January 2009, 14:48:11 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor het snelle antwoord over de koppelingen :D is dat in ieder geval opgehelderd. Nou blijft er nog een vraag hangen, namelijk over het trix mobile station systeem, wat zijn zoal nog meer nadelen? Of zit dit alleen in de uitbreiding naar een grote baan? Zitten er ook nog positieve dingen aan dit systeem? :P

Emiel.

Met alle respect maar mijn keus voor digitaal rijden staat al vast, dus maak geen ruzie over digitaal/analoog rijden, iedereen heeft zo zijn mening, respecteer deze maar dwing hem niet op. :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 19 January 2009, 14:54:19 »
Dit klopt voorzover het over de standardkoppeling gaat, die is voor N bij alle merken gelijk, en ook vastgelegd in de NEM normen.
Maar het verhaal wordt anders zodra het over kortkoppelingen gaat. Ik weet bijna zeker dat de verschillende merken daar ook verschillende uitvoeringen in hebben. Maar daar kunnen de echte N-rijders vast wel wat zinnigs over zeggen.

Bij mijn weten is er maar één starre koppeling in n en dat is de profi van Fleischmann. Is zowat overal op te monteren, ook als er geen nem-schacht voor schaal n op het model zit. Er zat altijd al vrij weinig variatie in de montage van schaal n koppelingen.

De Trix mobile is best een aardig ding, maar over de Multimaus en de Profiboss is net iets beter nagedacht. Voor drierail heeft Märklin al een nieuwe mobile aangekondigd en die zal er voor Trix ook wel komen. Dat is niet voor niets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #27 Gepost op: 19 January 2009, 15:45:09 »
Helaas geen koelkast. ;)

Voor de kortkoppeling ben je aangewezen op die van Fleischmann, waarvan er twee versies zijn. Eentje die je in de NEM schacht kan steken en een versie die ingebouwd kan worden in de oudere dingen zonder NEM schacht. tegenwoordig heeft zowat ieder merk zijn materieel voorzien van NEM schacht dus is het heel simpel te verwisselen.

Andere kortkoppelingen in N zijn er wel (onlangs heeft een Tsjechisch bedrijf een nieuwe uitgebracht) maar die kom je niet vaak tegen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.