Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:02:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: Beginneling met vragen  (gelezen 4003 keer)

Emiel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Beginneling met vragen
« Gepost op: 17 January 2009, 19:34:24 »
Hallo allemaal!

Ik sta op het punt te beginnen aan deze hobby en ik heb het het forum enige tijd  doorgebladerd en er nog een aantal vraagjes voor mij onbeantwoord.

Op marktplaats heb ik een leuke advertentie gevonden en wil ik deze set kopen:
N Minitrix starterset BR182, DB

Nou is mijn vraag heeft iemand ervaring met deze set?
En wat is jullie ervaring met dit digitaal systeem?
Hoeveel treinen kan ik tegelijkertijd laten rijden met dit systeem?

Nou wil ik graag dit setje uitbreiden met een aantal wagons, maar kan dit van elk willekeurig merk? Zolang het maar geen Marklin is?

Ik heb al behoorlijk wat gegoogled maar ik kom er niet echt duidelijk uit. Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Groetjes en alvast bedankt

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Beginneling met vragen
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2009, 19:54:41 »
Het digital systeem is standaard DCC, je kunt ook kiezen voor een start setje van Roco met een Multi-Maus of een start setje met de Profi-Boss van Fleischmann, beide hebben meer mogelijkheden voor uitbreiding en zijn geschikt voor computerbesturing met wat extra's.

Minitrix is echt een stand-alone systeem.

Als je nog meer vragen hebt maken we de keus nog uitgebreider en plaatsen we nog meer bomen in het bos. En lees de vragen van de andere beginnelingen ook eens op dit forum, vrij recent ook nog helemaal compleet uit de doeken gedaan en besproken.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2009, 19:56:20 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Emiel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2009, 20:14:41 »
Bedankt voor je snelle reactie, maar is het dus voor dit digitaal systeem niet mogelijk om via de pc te rijden?

Ik heb maar beperkte ruimte tot mijn beschikking, en ik wil dus eerst beginnen met een kleine baan. Dus heb ik niet veel rijdende locs nodig.
Maar als je geen grote baan op het oog hebt, is dit dan wel een geschikt systeem? Ik bedoel het is relatief goedkoop.

Hoeveel treinen kan ik trouwens laten rijden met dit systeem?

Groeten

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2009, 21:11:35 »
Emiel,

Voor beide systemen zijn er oplossingen om ze aan te sturen met de PC.

De ProfiBoss kan maximaal 100 verschillende Loks in z'n database hebben, waarvan er max. 16 tegelijkertijd kunnen rijden.

De MultiMaus kan, dacht ik ( weet het niet zeker ) 64 Loks in z'n database hebben, hoeveel er daarvan simultaan kunnen rijden weet ik niet.

Grtzz,

Karst

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2009, 14:42:09 »
Als je uitgaat van goedkoop moet je nog eens nadenken wat je wilt gaan doen. Zo'n startset kan dan wel een koopje zijn en je denkt dan misschien goedkoop uit te zijn, digitaal rijden is beslist niet goedkoop te noemen. Bedenk ook dat goedkoop wel eens duurkoop kan betekenen, zeker als je iets koopt op Marktplaats. Weet je zeker dat dit een goede set is, heb je nog aankoopgarantie, rijdt het spul wel? De andere opties buiten hetgeen je op Marktplaats hebt gevonden lijken mij vele malen beter, afgezien van de prijs.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2009, 15:53:28 »
Hi Emiel.
Ik zou je willen aanraden om eerst goed na te denken of je wel N wilt gaan rijden. Ik ben met N begonnen, maar overgestapt op HO, omdat ik alleen met nederlands materieel wilde rijden. In HO is daar veel meer voor te koop.
.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2009, 17:04:09 »
MMM,

Wat is er mis met N-spoor, dat jij toevallig de keus hebt gemaakt voor HO, omdat er volgens jou niet genoeg materiaal in N-spoor is, in jouw geval in NS materiaal, wil niet zeggen dat het voor een ander af te raden is toch?

Emiel geeft in zijn keus omtrent de startset al aan, te kiezen voor een set met een DB loc, Duits dus, nou daarin is al zeer veel te krijgen, en wil hij toch over naar NS materiaal zoals jij, kan ik je verzekeren dat er vele N-spoorders NS rijden, en er veel materiaal verkrijgbaar is, meer dan je waarschijnlijk denkt.

Zou zeggen, kijk eens op www.ns1op160.tk en je zult het zelf zien.

voor details welke ook in N-spoor te maken zijn, hoef je dit forum niet eens te verlaten, alleen ff te gaan kijken bij de baan van jeroni "Boppart".

Emiel,

Er zijn vele systemen te bedenken, en tuurlijk kun je denken, aan de pakweg 4 locjes die je met het trix mobile station kunt bedienen, je daar genoeg aan hebt, das natuurlijk ook een keus van jezelf, maar ik zou toch ook eens 1 van de andere betaalbare systemen bekijken, Roco multimaus systeem koop je voor pakweg rond de €80 en daarmee heb je dan een set waar je altijd mee kunt uitbreiden tot aan pc besturing toe, wil je nog voordeliger beginnen, kies je een roco locmause2 systeem, daar kun je ook eerst 4 locs mee bedienen, en altijd later uitbouwen, deze koop je voor pakweg €40 op de bekende verkoopsite`s.

ook Fleischmann bied je de mogelijkheid om zijn basis uit te bouwen. en de locboss zul je ook wel voordelig kunnen vinden.

kortom, ik denk dat je met trix zeker nu dit systeem nog niet geheel door ontwikkeld is, je beter voor 1 van de ander genoemde kunt kiezen.

je keus voor N-spoor staat me zeker aan, welkom bij de N-spoorders.

Mvg,
spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2009, 18:07:32 »
Hallo Emiel

Leuk dat je ook aan deze hobby gaat beginnen en ik begrijp datje al het nodige uit gezocht hebt anders zeg je niet dat je digitaal wilt gaan rijden of komt dat misschien door de aanbieding op Marktplaats.
Bedenk dat de hobby heel leuk is maar je kan je geld maar één keer uitgeven.
H0 of N je ziet er komt al meteen commentaar van enkelen en logisch want een ieder zal zijn eigen keuze verdedigen.
Het is o zo belangrijk eerst een aantal uitgangs punten op een rijtje te zetten.

Wat voor ruimte heb ik nu en mogelijk straks.
Welke thema wil ik gaan uitbeelden.
Zijn hier veel zaken in te verkrijgen in de schaal N of H0
Wil ikzelf misschien veel zelf bouwen en is dit te doen voor mij in N of H0
Mijn optie zou zijn eerst te beginnen met een analoge baan, daar leer je het meest van en dan doel ik vooral op electrische en electronische schakelingen en dit is veel minder kostbaar dan digitaal.
De keuze is geheel aan jou natuurlijk.
Veel succes
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 18 January 2009, 18:43:58 »
Hi,

Als je gaat beginnen, dan zou ik de analoge stap maar overslaan. Alles wat je dan leert, en aan schakelingen maakt , kun je gelijk vergeten en voor een groot deel in de prullenbak gooien. Digital is goedkoper dan je denkt  ;) ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 January 2009, 18:55:11 »
Wat is er mis met N-spoor, dat jij toevallig de keus hebt gemaakt voor HO, omdat er volgens jou niet genoeg materiaal in N-spoor is, in jouw geval in NS materiaal, wil niet zeggen dat het voor een ander af te raden is toch?

Ik raad niets af. Sterker, N-spoor heeft m'n voorkeur.
En als ik zo die database op www.ns1op160.tk es bekijk... misschien krijg ik wel spijt van de overstap naar HO. Idee voor m'n volgende project.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 January 2009, 20:28:13 »
Ik raad niets af. Sterker, N-spoor heeft m'n voorkeur.
En als ik zo die database op www.ns1op160.tk es bekijk... misschien krijg ik wel spijt van de overstap naar HO. Idee voor m'n volgende project.

Hallo,

Ja zo zie je maar, goede voorbereiding is het halve werk, vandaar ook dat ik deze link er bij plaatste, en wie weet zien we elkaar dan wel eens weer als N-spoorders.

Niets mis met H0 hoor, maar N geeft naar mijn menig gewoon veel meer mogelijkheden voor een modelspoorbaan bij de gemiddelde thuis bouwer.

mvg

Spoor65

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 January 2009, 20:32:05 »
Hi,

Als je gaat beginnen, dan zou ik de analoge stap maar overslaan. Alles wat je dan leert, en aan schakelingen maakt , kun je gelijk vergeten en voor een groot deel in de prullenbak gooien. Digital is goedkoper dan je denkt  ;) ;)

Mvg
Wim.

Mijn idee Wim, juist omdat ik na het bekijken van al wat ik nodig had, om analoog de boel aan het draaien te krijgen, met alle wirwar van schakelingen en draden, en wat al dat niet gaat kosten, ben ik gaan vergelijken met digitaal, en uiteindelijk ook over gegaan naar digitaal.

Ja zeker, ook ik moet nog veel uitzoeken, maar, snap van digitaal al meer dan van al die andere schakelingen bij elkaar bij analoog. en ben ook overtuigt, dat digitaal zeker niet duurder hoeft  te zijn, mss zelfs wel goedkoper kan zijn.

Mvg

Spoor65

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2009, 22:49:38 »
Hallo Emiel

Je ziet wat ik bedoel, ik begrijp best dat modelspoor hobbyisten
hun eigen voorkeur de hemel in prijzen maar probeer de andere
met hun andere keuzen wel te respecteren en dat gebeurt hier dus niet
Hi,

Mvg
Wim.

Ik hoop Emiel dat je door de bomen het bos nog ziet en volg je eigen
voorkeur.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Sander

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 January 2009, 23:01:53 »
Herwim,

dit is gewoon een mening van iemand, wie respecteert wie hier nou niet?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 January 2009, 23:02:45 »
Herwin,

Ik kan het niet helpen, maar er is maar 1 zin waarin ik mij kan vinden in jouw advies aan Emiel.

Namelijk dat hij zijn eigen voorkeur moet volgen.
Maar ik begrijp heel goed dat Emiel daar goed over wil nadenken, en dus info vraagt hier op dit forum.

Tja wat ga je dan nu verwachten? dat ik en anderen hier uitgebreid ieder voor zich gaat uitleggen wat het verschil tussen a en b is????

natuurlijk geeft ieder hier zijn eigen voorkeur, die ieder na goed beraad zelf genomen heeft
en door al deze voorkeuren goed te lezen en te combineren kan Emiel het beste tot zijn eigen voorkeur komen, en dat is toch de bedoeling hier???

En dat er nu toevallig een reactie komt van Wim, die ik daarnaast ook nog eens durf te bevestigen, namelijk dat digitaal beslist niet duurder hoeft te zijn, dan het door jouw geadviseerde analoog, wil dat nog niet zeggen dat wij hem onze mening op dringen, alleen dat we een correctie maken op iets wat volgens ons niet juist word weergeven. zo lijkt mij.

als jij analoog wilt rijden ga je gang, als Emiel dat ook wil prima, wil die digitaal ook goed, want idd, hij moet zijn eigen keus maken, en daarmee proberen wij hem hier te helpen, om die zo goed mogelijk te kunnen maken.

Mvg

Spoor65