Hi,Als je gaat beginnen, dan zou ik de analoge stap maar overslaan. Alles wat je dan leert, en aan schakelingen maakt , kun je gelijk vergeten en voor een groot deel in de prullenbak gooien.
Dan nog een vraag aan jullie, als ik straks een trix baantje heb, kan ik daar ook ieder willekeurig merk qua treinen op rijden? (zolang het maar een 2-rail systeem en N schaal en digitaal is)
En hoe zit het met de wagons, heb er wel wat over gelezen bijvoorbeeld over die kortkoppelingen, is dit universeel of verschilt dit per merk?Kan ik bijvoorbeeld wagons van roco of fleischmann aan een trix loc koppelen?
In tegenstelling tot H0 is er bij N spoor wel een standaardkoppeling. Dus ja.
Dit klopt voorzover het over de standardkoppeling gaat, die is voor N bij alle merken gelijk, en ook vastgelegd in de NEM normen.Maar het verhaal wordt anders zodra het over kortkoppelingen gaat. Ik weet bijna zeker dat de verschillende merken daar ook verschillende uitvoeringen in hebben. Maar daar kunnen de echte N-rijders vast wel wat zinnigs over zeggen.
Maar het verhaal wordt anders zodra het over kortkoppelingen gaat. Ik weet bijna zeker dat de verschillende merken daar ook verschillende uitvoeringen in hebben. Maar daar kunnen de echte N-rijders vast wel wat zinnigs over zeggen.