Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
08 July 2025, 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36

Auteur Topic: Bp7:Reithsburg-H0-Ep II  (gelezen 24063 keer)

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Bp7:Reithsburg-H0-Ep II
« Gepost op: 12 January 2009, 22:01:11 »
Het begin van ontwerp7 :P

Uitgangspunten:
Zuid-oost Duitsland, Ep II (1930 tot 1939).
max. grote:7m2

-Een groot/ middelgroot station, een volledige overkapping, met minimaal 3 sporen.
-Een stukje stad (pl/m 0,6 a 0,8 m2).
-Rangeer terrein
-Loc depot voor meerdere stoomloc's
-stuk natuur met vooral rijlengte

ik draaf weer lekker door :P ....

....goh wat gek dat toch die voorgaande banen niks werden. Er moet zeker weer veel op. :P  (Zou zomaar een reactie kunnen zijn...)

Alleen weet ik nu dat veel niet altijd uitgebreid hoeft te zijn.

De baan bouw ik op uit verschillende modules. Iedere module wil ik als los diorama laten functioneren. Als je van vooraf kijkt geeft dit soms een flitsende overgang. Dat probeer ik zoveel mogelijk weg te werken. De rest neem ik voor lief.
Door sommige stukken op een module overgang te plaatsen hoef ik maar een deel van bijvoorbeelde plaatsen om toch een volledig beeld te creëren.

De modules worden 500 tot 650mm diep en maximaal 1300mm lang. Standaard hoogte van de module is 476mm. (67mm vurenhouten lat aan de onderzijde, 9mm mdf bodem en 400mm modelruimte) Van de modelruimte
 gaat nog wel 18mm af voor de bovenlat.
De poten zijn 883mm hoog, daarmee komt de bodem van de module op 959mm.

Voor wie zich hierbij geen plaatje voor kan stellen volgen er zsm foto's.

Dat ff voor zover, ga ik ff worstelen om foto's te uploaden.

groet,

Ivo
« Laatst bewerkt op: 12 January 2009, 22:53:29 door Ivo »
groet,

Ivo vS

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bp7:Reithsburg-H0-Ep II
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2009, 22:20:52 »
Welkom, Ivo.

Uit je verhaal lees ik, dat je al nagedacht hebt wat je wilt bouwen. Prima. Spoortechnisch een mooie tijd, die je wilt uitbeelden.
Succes!

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Oh ja: Foto's willen we allemaal graag van zien.  :)

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2009, 22:44:13 »
das dus simpel zo'n fototje toevoegen:

Dit is de stationsmodule, staat hier even op de achterkant zodat ik makkelijker wat soldeerwerk kan doen aan de seinen. De rails moet daar nog afgekort worden, deze steken nog buiten de bak.

De koppeling met de volgende bak is ook al te zien, de 2 scharnier delen.
De aangrenzende module heeft op dezelfde plaats ook twee scharnierdelen.
Daarnaast volgt hier een ruwe schets van het baanplan:

1: stations module, lengte x breedte :1330x500mm
2: stadsmodule, lengte x breedte: 1000x550mm
3: bochtmodule, lengte x breedte: 500x500mm
4: nog in aanbouw
5: nog in aanbouw
6: nog in aanbouw
7: rangeerterrein1, lengte x breedte: 450x1200mm
8: rangeerterrein2, lengte x breedte: 500x750mm
9: "schaduwstation"

Zoals je in het ontwerp kunt zien is er geen mogelijkheid om door te rijden. De trein moet aan het eind van de baan gekeerd worden.
Dit is een keuze die ik gemaakt heb omdat de ruimte waar de modelbaan staat geen mooi baan toeliet om twee maal een 180obocht te leggen met een radius van 415mm of meer.

Ik ben over de R415  al niet echt te spreken, alleen een klein stukje op een rangeer terrein of bijvoorbeeld straks in module 4 in een tunnel.
De SVT 137 (liliput) kan door een R415 rijden maar het ziet er totaal niet uit. Er komt veel te veel ruimte tussen de rijtuigbakken aan de buitenzijde van de bocht.

Een voordeel van dit banenplan vind ik de rangeerverplichting. De bedoeling is om een op module 7&8 binnenkomende trein van de loc te ontdoen. Deze wordt verzorgt en gedraaid/in de loods gezet.
De wagons worden weg gerangeerd naar het schaduwstation, module 9.
Daar worden ze ofwel aan een andere gereed staande loc gekoppeld om verder te rijden. Of ze worden tijdelijk opgeborgen op een stelling. In het schaduwstation kan ik 2 losse bakken plaatsen met daarop 1 enkel spoor:

Hier met de mooi rode 03.1001.
Het is straks de bedoeling dat voornamelijk complete treinen, zonder loc hierop komen te staan. k zoek nog naar een oplossing voor de zijwanden en de bovenzijde.  (wordt waarschijnlijk een geheel)
De lengte van zo'n bak is 960mm.

De senery gaat nog niet zo snel. eerst de elektrische rommel doen zodat het ook weer eens echt gaat rijden. Er staan nu 9 beestjes in de kast en dat is zonde.

groet,

Ivo

groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2009, 17:48:19 »
Zo weer even een stukje bijwerken. De bouw is al een stuk verder maar ik wil jullie de tussenstappen niet onthouden.
Het begon allemaal met de afbraak van een veel te groot bouwsel. Veel materiaal wat daaruit kwam heb ik al kunnen hergebruiken, de rest ligt nu nog opgeslagen om straks ok in de baan verwerkt te worden.

Als eerste module ben ik begonnen aan de stationsmodule. Uiteindelijk na wat wikken en wegen heb ik besloten om een station te bouwen met 3 doorgaande sporen en 1 kort laad en los perron voor kleine goederen en post.
Hier ligt een eerste deel van het perron en ben ik bezig om op de achtergrond een muur te plaatsen.

Dus na een dagje verder knutselen staat ook de overkapping, 1,5x faller 120199.
Tja 2 werd te lang ten opzichte van de lengte van de module en 1 was net wat aan de korte kant. Dus dan maar de zaag erin.

Met dank aan Jaap voor het idee om van schuurpapier een dak te maken. Zo heb ik wat aan het model veranderd, daarna ff netjes in een ander kleurtje gezet.
De overkapping is nog lang niet klaar (ik ben al ruim een jaar bezig :-[ )
en staat nu weer even apart. Het eiland perron is inmiddels gelegd en de doorgangen naar de aangrenzende modules zijn gemaakt.

Onder de rails gebruik kurk. Hiervoor gebruik ik kurken placemats van een zeer bekend maar niet nader te noemen Zweeds woonwarenhuis.
De sporen aan de voorzijde lopen naar module 2 (stad) terwijl achterin de sporen richting het "schaduwstation" lopen.

Links zijn nu nog 2 kopsporen te zien dit is ondertussen veranderd. Nu is alleen nog het meest linker spoor in gebruik als kopspoor. Het andere kopspoor is nu ook een doorgaand spoor geworden.
Zie onderstaaande foto:

Hier komt de SVT vanaf een van de "wisselbakken"het station binnen op spoor 3.

Dit is van de andere kant gezien:

De wisselbakken hangen boven de trafo's en het schakel paneel. Onder in de foto is nog net een van de trafo's zichtbaar.

De info over de ander modules volgt snel.
groet,

Ivo vS

Xander

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2009, 19:12:14 »
Je plan ziet dr leuk uit! Ben benieuwd naar je vorderingen. Zie ik het goed dat alle modules eigenlijk ook afzonderlijke diorama's worden?

Groeten, Xander

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2009, 19:25:36 »
@ Xander,

Er zijn meerdere thema's:
Station (module1), stad (module2), bergen (module3&4), dal met brug (module5&6), rangeer terrein (module7&8 ) en loc depot(module10).
Module 9 is een soort schaduwstation waarin ik 2 "wisselbakken" kan plaatsen om een complete trein de baan op te sturen of eraf te halen. De overige wisselbakken staan in een stelling onder de baan. (moet ik nog bouwen :P)

groet,

Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 January 2009, 20:10:07 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2009, 20:09:24 »
zo, even in grote sprongen door de bouwfases heen van de afgelopen maanden:
Even wat foto's opgesnord van het elektrisch circuit van de stationsmodule.

Op de foto is de onderzijde van dicht bij te zien.

Ik maak gebruik van 2 verschillende stekkers om iedere module aan te sluiten.
Iedere module wordt voorzien van ringleidingen. Een voor de verlichting/aansturing van wissels ed en een voor de rijstroom. Beide ringleidingen sluit ik aan dmv telefoonstekkers.

Om vanuit het centrale schakelpaneel de losse componenten aan te sturen maak ik gebruik van een 25 polige computerstekker.

Beide zijn te zien op de foto.

De stadsmodule was wat ruwbouw betreft ook al (bijna) klaar. Aan de voorzijde moet nog de bovenlat worden aangebracht. Hiervan de eerste foto's:

(tja nieuwe camera :-[ er moest ergens ook een knopje op zitten om de witbalans te kunnen regelen...maar waar ???) Dus sorry voor deze rooie foto. In de hoek zie je nog wel de grote hout voorraad afkomstig van mijn vorige modelbaan.

Dat ik het knopje van de witbalans ondertussen gevonden heb bewijst deze foto:

Het bruggetje (half verstopt onder het stukje kurk) komt straks over het spoor heen te staan om het lelijke gat in de wand te verstoppen.

groet,

Ivo

« Laatst bewerkt op: 13 January 2009, 20:11:56 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2009, 14:30:54 »
Zo nu ben ik een beetje bij met schrijven over de vorderingen. Op dit moment werk ik aan module2, het stadsdiorama.
De rails ligt inmiddels al enige tijd maar door complicaties met het "schaduwstation" is de bouw enige tijd vertraagd.
De module meet 1000x500mm. 

In de eerste planning lag een station aan het eind van een dubbelsporige hoofdlijn, als kopstation. Met daarbij een dubbelsporige hoofdlijn over de hele baan.
Dit bleek echter niet goed mogelijk. De maximale breedte van de baan is 1000mm. Om een 180o bocht te maken zou de radius <500mm zijn. Geen mooie oplossing om daar bv de SVT doorheen te laten rijden. Ik had deze oplossing op mijn vorige baan in een tunnel liggen.
SVT in een R415 :( :

De samen voeging van de twee sporen ligt op de stadmodule, in een tunnel weggewerkt. Dus het station is nu een gewoon doorgangsstation aan een dubbelsporige hoofdlijn.
Even een foto van de stadsmodule:

Beide bakken staan wel onder een erg grote hoek tov elkaar.

In de afgelopen jaren heb ik wat Beierse armseinen bijeen gespaard. Eerst omdat ik de vleugels van deze seinen erg mooi vind. :) Later is pas het idee gekomen om een baan te bouwen met als thema Beieren.
Op module2 zijn 2 seinen terug te vinden te vinden die het treinverkeer moeten regelen bij de overgang van dubbel naar enkel spoor.

De module is even uitgebouwd zodat ik aan de onderzijde de bedrading kan trekken en de seinen kan aansluiten. Vanuit het station kan op beide sporen een trein in dezelfde rijrichting aankomen. Om geen botsingen/ontsporingen te krijgen op dit punt heb ik het volgende bedacht:

De seinen wil ik aan laten sturen via een reedcontact over een bistabiel relais. De positie van het wissel regelt de aansturing van het relais zodat de juiste trein groen licht krijgt.
De seinen zorgen dan weer voor het al dan niet stroomloos schakelen van een gedeelte van de rails.

Voorlopig ben ik eerst zoet met draadjes trekken en het boeltje aansluiten. :)

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2009, 18:19:22 »
Nog even voor het eten een kleine update. Draadjes getrokken in module2, dus het testrijden kan zo beginnen. (over een afstand van wel 1,0m  :P ) Alleen module1 is momenteel "rij klaar". Daarmee kan  ik ook de overgang tussen module 1 en 2 testen.

Nu de module toch apart stond meteen een kleine fotoshoot met 2stuks baureihe 91:

De 911008 is mijn laatste aanwinst. Deze komt net uit de verpakking, zie ik nu na het nemen van de foto's dat het deksel van de watertank wel erg los er bovenop ligt.
Die heb ik maar meteen vast gelijmd. De lok heb ik ook meteen voorzien van een magneetje voor de beïnvloeding van de reedcontacten.
De reedcontacten zorgen samen met de seinen voor een eenvoudige beveiliging op de baan.

Vanavond volgt er wel een melding of het geheel werkt zonder kortsluiting oid.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2009, 20:20:36 »
nou stotterend en met veel moeite gaat het testlokje vooruit. Dus voor dezekerheid alles maar even doorgemeten. Blijkt op een los contact (voor de verlichting van de seinen) alles te kloppen.

Dus rails gepoets, die hielp wel een beetje. Maar echt gelukkig ben ik nog niet.
Denk dat ik morgen even een ander lok op de baan zet. Ik kan/mag nu niet rijden omdat ik dan stoor op de TV beneden.  :( Wat dan weer leidt tot geïrriteerde ouders.

Nee, dit is geen grap. Het is slechts een kwestie van een oud huis met te weinig groepen. Waardoor de woonkamer en mijn treinbaan hok samen op een groep zitten. Helaas mag ik geen extra groepenkast bijplaatsen, zou een hoop ergernis schelen.

Maar goed, module2 is zover rijklaar. De aansturing van de seinen gaat straks dmv reedcontacten. de eerste is al geplaatst om de seinen op onveilig te stellen. het andere reedcontact komt straks op module4.

Als het dit weekend mee zit kan ik de ruwbouw van module3en4 dit weekend af krijgen.  :D
Niks overhaasten maar wel door bouwen :p
Zit ondertussen de laatste magneetjes weg te werken onder de br03 en 03.10. Achterstallig werk omdat de vorige baan niet opschoot.
Foto's volgen morgen bij beter licht.

Groet,

Ivo
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #10 Gepost op: 15 January 2009, 20:51:02 »
Lezers vraag:

Het is allemaal nog een beetje kaal. Weinig invulling van het landschap van de verschillende diorama's. Ik denk dat ik het beste eerst de baan rijdend kan maken en dan pas met de invulling van het landschap ga beginnen.
Of zou ik toch van beide een beetje moeten/kunnen doen?

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #11 Gepost op: 15 January 2009, 21:06:11 »
Moet beide kunnen, als alles bereikbaar houd.
Ook wel leuk voor de afwisseling ;D

Ben ook benieuwd waar je heen gaat met de baan.

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #12 Gepost op: 16 January 2009, 00:20:16 »
@Maurice,

Nou die baan gaat nergens heen ondanks dat het een modulebaan is. :p Wat betreft Ep2, 1935-1939. Uitzonderingen kunnen altijd voorkomen.

Maar misschien dat dit een beetje een beeld geeft van wat ik met module1 en 2 wil:

Beide van module2 (stad). De fotokwaliteit is niet echt super, weinig en vooral slecht licht.
Het hout dat onder de huisjes gestapeld ligt is slechts tijdelijk. Om gewicht te besparen wil ik de ruimtes vullen met piepschuim, purschuim of ander isolatieplaat.

De stationsmodule is ook al redelijk gevuld. Ik heb besloten alleen het belangrijkste deel van het station te bouwen: een gedeelte van de overkapping. Ik wil srtaks als schildering op de wand de overkapping verder laten door lopen.

en

De tunnel is kort maar dat is niet erg. Achter het seinhuis is een stuk van een brug te zien. Deze verbergt het gat in de wand dat als doorgang naar de volgende module dient.

Dat was het voor nu even.

groet,
Ivo vS
groet,

Ivo vS

dibbetje

• Offline Offline
  • tot op de trein
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2009, 00:26:54 »
Van landschapsbouw heb ik nog niet veel kaas gegeten enwat betreft of je wel of niet aan het landschap moet beginnen??
Volgens mij ben je beter om eerst alles rijdend te krijgen en de nodige reedcontacten of wat dan ook in te bouwen voor je aan het landschap begint.

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #14 Gepost op: 16 January 2009, 21:37:11 »
Zo dat is dan een stem voor en een tegen, dat geeft geen echte doorslag. :p
Dan houd ik maar mijn eigen motto aan, van veel een beetje doen.  ;D
Dus een stukje nieuwe baan leggen=nieuwe module bouwen en evt nog wat aan het landschap knutselen.

Eerst maar even een nieuwe module gebouwd. Het plan had ik al, een 90o bocht met een radius van 415mm, standaard bocht van FLM.

Om een goede overgang naar de aangrenzende modules te waarborgen licht er aan het begin en eind van de bocht een klein stukje rechte rails. Uit ervaringen in het verleden heb ik geleerd dat een overgang van de ene module naar de volgende het beste (lees:veiligste) verloopt bij een recht stuk rails. Diagonaal plaatsen kan wel.

Helaas staat mijn afkorzaag in dezelfde ruimte als waar de modelbaan staat. Vandaar ook het laken over de baan. Dit voorkomt dat het ergste vuil en stof op de baan.

Na ruim een uur is dit het resultaat:

Op de volgende foto is al te zien dat de kurkbedding geknipt is en klaar om te plakken.

Blijkt trouwens dat het fijne Zweedse warenhuis die placemats niet meer in het assortiment heeft. >:( Ik heb nog 3 3/4 placemat over voor de rest van de baan...
Dat moet nog wel genoeg zijn en anders mag ik opzoek naar een andere goedkope oplossing. (Die is hier vast wel te vinden, dus als het nodig is meld ik me wel:p)

Helaas ff geen foto's meer van het eindresultaat. Maar de bedding ligt. De aansluitklemmen heb ik al geplaatst, daar hoeven alleen nog de draadjes in. Zelfs aan het uiteinde van de module ligt de rails al vast.
Dus al met al weer een stukje opgeschoten. Nu ff eerst weer voor school aan de slag, ik mag de kindertjes maandag niet teleur stellen...

Als er nog tijd over is ga ik nog wat landschap bouwen.

Groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS