Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Analoog maar wel geautomatiseerd???  (gelezen 15946 keer)

hoefhaan

  • Gast
Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Gepost op: 12 januari 2009, 02:24:40 »
Ik rij momenteel analoog, maar tijdens de bouw van mijn nieuwe baan wil ik eens kijken of ik wat "geavanceerder"kan gaan aansturen.
Nu heb ik niet de mogelijkheid (financieel) om geheel digitaal te gaan. Daarvoor moet ik teveel loks ed. ombouwen en materiaal aanschaffen.

Kortom: ik wil analoog blijven rijden maar wil wel het een en ander geavanceerd maken, geautomatiseerd.

Ik lees het een en ander over blokken, bezetmelders etc, maar het zegt mij allemaal erg weinig.

Waar kan ik een website vinden waar alles vanaf het begin duidelijk staat uitgelegd? wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.

genincr

  • Gast
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2009, 03:49:02 »
Dat herken ik heel goed. Ik heb ook nogal wat loks en het hele spul digitaal maken wordt me te duur.

Fleischmann heeft een paar aardige componenten:

- blokstysteem 6957-58, dat werkt goed en je kunt er ook seinen op aansluiten. Nieuw in de winkel heel duur maar op internet vaak goedkoop te verkrijgen omdat de meeste toch digitaal willen.

- de elektronische vertragings automaat 6960 kun je gebruiken in combinatie met dit bloksysteem zodat je treinen niet plots stilstaan (of vertrekken). Ik heb het uitgeprobeerd, dat werkt heel leuk.

- met een universeel relais 6955 zijn ook weer wat dingen te doen, en met de onderbrekingsschakelaar 6953 zijn ook weer andere (tijds-)effecten te maken.

Dit zijn dan artikelen van Fleischmann maar andere merken hebben ook dit soort automatiseringsartikelen.

TIP:
- als je een schaduwstation maakt waar de treinen elkaar automatisch maar willekeurig afwisselen krijg je een leuk afwisselend treinbeeld en rijden de treinen niet steeds in dezelfde volgorde.

 

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2009, 05:49:43 »
Hier kan je ook eens gaan kijken, kost wel een paar euro's.

dinamo
modeltech

Zo zijn er nog wel een paar maar toen ik nog aan het rondzien was om digitaal of analoog te rijden vond ik deze twee systemen niet slecht.

bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2009, 07:32:05 »
viessmann heeft switch-com artikelnummer 1200. daarvoor heb je geen digitaal systeem nodig maar je bestuurt je baan toch met de computer.
軌道ñ!!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2009, 10:01:32 »
In de railhobby heeft ooit ook een bloksysteem gestaan. Heb ik zelf ook gebruikt, werkte prima. Dit naast een eigen ontwerpt schaduw station reed de gehele baan automatisch. Alleen op het station werd met de hand gereden, maar de rest van de baan hoefde je niet naar om te kijken. langzaam stoppen en optrekken zat hier bij in.

En volgens mij niet echt duur, maar of dit nog te verkrijgen is?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2009, 10:29:53 »
In de railhobby heeft ooit ook een bloksysteem gestaan. Heb ik zelf ook gebruikt, werkte prima. Dit naast een eigen ontwerpt schaduw station reed de gehele baan automatisch. Alleen op het station werd met de hand gereden, maar de rest van de baan hoefde je niet naar om te kijken. langzaam stoppen en optrekken zat hier bij in.

Bedoel je het Railhobby bloksysteem zoals in de eerste seinenspecial beschreven? Dat vond ik ronduit een drama... totaal niet flexibel, nergens beschreven hoe je een splitsing of juist samenkomen van 2 sporen afhandelt, handmatig rijden heb ik nergens gezien als optie.

En qua kosten: basis (5 prints, 1 voeding, 1 oscillator en 3 blokprinten) kosten geheel gebouwd al dik over de 60 Euro, ik heb ooit 8 blokken gebouwd met 2 voedingen , was dacht ik zo'n 150 euro kwijt. Was er absoluut niet over te spreken, rij-eigenschappen waren veel te wisselend.

Misschien bloksysteem van van Meekeren?

Maar ik moet zeggen, met bijvoorbeeld Roco multimaus setje (75 Euro) icm goedkopere lokdecoders (ESU lokpilot basic a 20 Euro) en het project van Wim en Karst zou ik toch serieus digitaal overwegen. Automatisch bloksysteem analoog is vele malen complexer als digitaal.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2009, 10:32:00 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2009, 10:46:29 »
Waarmee we maar willen zeggen dat een goed werkend analoog bloksysteem ook niet goedkoop is.
Welke eisen zou je aan het systeem willen stellen?
Om een voorbeeld te geven. Dat Fleischmann bloksysteem is leuke nostalgie, maar stoppen gaat van boem ho. Geleidelijk afremmen en optrekken kan ook met een analoog bloksysteem, maar dan komt er meer electronica aan te pas.

Kijk, we willen niemand naar digitaal dwingen. Maar het is altijd goed om te weten dat het met digitaal meestal eenvoudiger en goedkoper automatiseren is dan analoog.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2009, 10:52:01 »
Ik weet niet of dit systeem in de seinenspecial was beschreven, ik had hem uit de normale railhobbies. Over verschillende maanden beschreven.
Werkte niet met geheel gebouwde prints.
Sterker nog, ik ertste mijn eigen prints voor dit systeem. Vond het dus ook geen dure oplossing. had meer dan 8 blokken in gebruik, en vondt het eigenlijk prima werken op mijn baan.

Handmatig rijden was heel eenvoudig, geen blokken op je station. Trein kwam vanuit de blokken een handgestuurd station binnen waar je zelf de controlle had.
Als je de trein wegstuurde kwam deze op de baan het eerste blok binnen, en wordt daarna vanzelf opgenomen in het bloksysteem. Totaal geen elektronica voor nodig, en dus een erg voordelige oplossing.

Maar zo zie je maar, verschillende personen stellen verschillende eisen, en wat voor de een een prima systeem is, werkt voor de ander totaal niet.

Heb nu ook een roco multimause (omdat ik de lok in de set wilde hebben, en deze als set goedkoper was dan los ) maar met 40 loks a 20 euro per decoder zit je al op 800 euro, dan nog tientallen wisseldecoders, terugmeld prints, extra boosters. Al met al zeker geen goedkope oplossing.

Ben intussen wel overgegaan, maar dan vanwege andere voordelen van digitaal. Het gebruikte bloksysteem voldeed prima.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2009, 11:05:50 »
En wie zegt dat al die loks tegelijkertijd een decoder moeten krijgen?

Begin gewoon eenvoudig dus met hooguit 3 en bouw het langzaam uit. Dat ge... van ik heb 40 loks en daar moeten allemaal decoders in, zo wat, dat hoeft toch niet op dezelfde dag.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2009, 11:38:12 »
niemand, heb ik ook 5 jaar overgedaan hoor ze allemaal een decoder hadden, al ben ik er niet blij mee dat het zo lang heeft geduurt. Heb mijn treinen om er mee te rijden. En tijdens deze periode was de enige investering digitale onderdelen. want ook na die 3 weet je dus dat je nog 37 X 20 euro kwijt bent voor je alle treinen weer kunt gebruiken.

Maar bij een analoge oplossing kun je wel alle treinen blijven gebruiken, al kun je ook daar langzaam uitbreiden.

Groet,
Roelco

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2009, 11:48:07 »
Citaat
Begin gewoon eenvoudig dus met hooguit 3 en bouw het langzaam uit.

Precies.... Ik heb van alles ongeveer een kwart digitaal. Wil ik rijden doe ik dat met de digitale locs voorhanden. De rest komt wel, heb ik helemaal geen haast mee. Dan maar een keer een loc minder van 200 euro en in plaats daarvan een handvol decoders!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2009, 11:54:32 »
Ik rij ook nog analoog. Weliswaar niet geautomatiseerd, want daar vind ik niks aan. Ik wil niet dat een computer, of de analoge tegenhanger daarvan, bepaalt wanneer een trein vertrekt en waar hij naar toegaat. Dat bepaal ik zelf, maar daarna moet alles wel automatisch afgewikkeld worden. Een beschrijving van het principe daarachter staat op mijn webstek.

Moet ik er gelijk bij vertellen dat het nog maar gedeeltelijk in bedrijf is, er moet nog heel wat geknutseld worden voordat het einddoel bereikt is.
En daarbij kom ik dan gelijk op het punt waar het om draait, denk niet dat je het jezelf makkelijk maakt door analoog te blijven rijden. Er komt veel zelfbouw en puzzelwerk aan te pas. En de systemen die wel helemaal uitgewerkt zijn, zoals Dinamo en van Meekekeren, zijn ook niet goedkoop.

Zelf blijf ik analoog omdat ik elektrotechneut van beroep ben, en dingen graag zelf wil uitpuzzelen. En ook omdat ik een besturingsfilosofie heb die digitaal nauwelijks te verwezenlijken is.
Maar als je echt geautomatiseerd wilt gaan rijden, dan denk ik dat digitaal met een besturingsprogramma zoals Koploper de beste weg is. Ook al ben ik zelf een diehard analoog rijder, ik denk dat de digitale methode sneller tot resultaat leidt, en op de langere termijn ook de goedkoopste manier is.

Leon van Perlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Modelbaanbesturing (met of) zonder decoders
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2009, 12:14:17 »
Hoefhaan vraagt naar mogelijkheden om analoog  maar wel geautomatiseerd te kunnen rijden. Opvallend dat dit draadje nu weer gaat over digitaal (met decoders).
Als je digitaal gaat bedenk dan dat je er met decoders in je rollend materieel alleen niet bent. Wisseldecoders, seindecoders, bezet -en terugmelders, als je geautomatiseerd wilt rijden (wens van deze gebruiker) heb je dat wel nodig.

Als je met analoog materieel wilt blijven rijden zijn er voldoende mogelijkheden. Van bloksystemen tot systemen die qua rijgedrag en mogelijkheden moeilijk te onderscheiden zijn van 'echte' digitale systemen. Er is zelfs een systeem waarmee je met analoog en gedigitaliseerd materieel in een willekeurige verhouding door elkaar kunt rijden. Dat systeem is minder eenvoudig dan de meeste fabrikanten van 'hun' digitaal systeem willen doen geloven en of dat binnen het budget en de wensen past weet ik niet, maar laat Hoefhaan dat eerst zelf beoordelen en vervolgens vergelijken met het digitale alternatief.

Mvg,
Leon

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2009, 12:23:50 »
Zeker, dat verwijt krijgen we vaker en misschien wel terecht.
Maar uit de vraag die bij dergelijke gelegenheden wordt gesteld, blijkt in de regel dat mensen ten onrechte denken dat analoog automatiseren goedkoper en eenvoudiger is. Dan lijkt het me toch zeer nuttig als erop wordt gewezen dat dat niet klopt. Mijn stelling is dat bij gelijke mogelijkheden, digitaal automatiseren eenvoudiger en meestal ook nog goedkoper is.

Verder blijkt in de regel dat er onduidelijkheid bestaat waar het nu om gaat. Voor het gemak wordt onderscheid tussen digitaal en analoog gemaakt. In werkelijkheid gaat het eerder om het onderscheid tussen systemen met en zonder locdecoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Leon van Perlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Modelbaanbesturing (met of) zonder decoders
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2009, 12:33:09 »
Hallo Henk,

Het is geen verwijt, slechts een constatering.
Dat volledig digitaal automatiseren eenvoudiger en goedkoper is is een stelling die in elk geval bediscussieerbaar is. Het hangt af van vele factoren, waaronder de verhouding van de omvang van je baan en je verzameling materieel en nog een dozijn andere zaken.

Mvg,
Leon