Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Analoog maar wel geautomatiseerd???  (gelezen 15944 keer)

wvdm

  • Gast
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #45 Gepost op: 12 februari 2009, 10:08:22 »
Het van Meekeren systeem is al zo'n 40 jaar ongewijzigd op de markt, dus een beetje oubollig in sommige opzichten.
Verder denk ik dat een laptop minder plek in neemt dan een rek met printplaten, maar goed wie ben ik. ::)

Mvg
Wim.


Waar slaat dit bovenstaande op? Het systeem van van Meekeren gaat met z'n tijd mee. Onlangs is de nieuwe SEN print gemaakt, waarmee je met een printplaatje vijf keer extra aanwezigheid op stukken rails in een blok kunt aansluiten.
Bijvoorbeeld heel handig voor een overweg.
Als je oude printen met de nieuwe vergelijkt, blijken er extra componenten op te zitten. De print voor de drie kleuren van een NS sein is vernieuwd. Dus je moet niets iets beweren, waar je geen weet van hebt.

Printen SSS, STP en SRS zijn voor de baanvakken. Ze detecteren een stroom afnemer. (trein, wagon met sluitverlichting of weerstand wielen.)
Met de andere printen kan je wissels , armseinen etc etc besturen.
Ze hebben zelfs een print voor verkeerslichten, loop licht, tijd/temperatuur weergave.

Voor deze baan zijn twee STP en een tijd en een STAB voldoende. Twee treinen rijden hun rondje en stoppen op een vaste plek bij het station. Wachten daar tot maximaal 30 seconden en rijden weer hun rondje.

Max 50 euro, waarom zou je honderden euro's ervoor uitgeven om het digitaal te maken.

Groetjes
Wil

Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2009, 14:28:07 »
Ik denk dat men een tussenoplossing moet zoeken. van Meekeren bied ook heel gewone dingen aan, die eigenlijk voor veel dingen de basis zijn, of dat nu analoog of digitaal is.

Zelf ben ik in de PIC's gedoken. Een eenvoudig chipje van een paar euro die zeer veel kan en eenvoudig in opzet is. (zie voor meer info http://www.voti.nl/ of http://www.picbasic.nl/.

Goed ik beken, de basis kost een kleine investering, afhankelijk van hoe onderlegd je bent, maar de E100 heb ik nog niet gehaald aan apparatuur, PC niet meegerekent natuurlijk.

Doel heb ik eerst om hier een stationsregelling te maken.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #47 Gepost op: 22 februari 2009, 16:24:53 »
Naar mijn (bescheiden) mening zie ik weer een heleboel zin en onzin in dit draadje. Zonder iemand persoonlijk aan te vallen of tegen de schenen te schoppen, maar de leukste opmerking vond ik wel dat analoog alleen voor kleine banen zou zijn. ::) Het gaat wellicht een beetje voorbij aan de originele vraagstelling, maar ik wil een iets ander licht werpen op analoog rijden.

Even een voorbeeld :
Schaal N-spoor
Aantal blokken 34
Bloklengte 4 meter
Schaduwstation 52 sporen
Langzaam optrekken en afremmen
Analoog aangestuurd (100+ locs ombouwen was naar onze mening geen optie)

Keuze van aansturing? Wellicht een tik van ons, maar dat is een PLC geworden. (Voor diegenen die niet weten wat een PLC is, vergelijk het maar met een grote kast met relais. Het grote verschil tussen een echte kast met relais en een PLC is dat een PLC herbedraad wordt door hem te programmeren, dus zonder soldeerbout).

Uitgangspunten van de aansturing is dat de hoofdbaan automatisch draait zodat we op het rangeerterrein lekker kunnen spelen. Denk daarbij aan uitnemen en invoegen van treinen op de hoofdbaan etc. Vergelijkbaar met de uitgangspunten van Klaas.
De treinen moeten zoveel als mogelijk en zo gevarieerd als mogelijk blijven rijden. Op 4 plaatsen in de baan probeert de trein een richting te kiezen (voorkeur), maar als hij te lang moet wachten kiest hij automatisch een ander traject.

Status van de baan is nu dat we aan kunnen geven hoeveel treinen er tegelijk op de baan mogen rijden, maar er worden alleen extra treinen uit het schaduwstation weg gestuurd mits een bepaald aantal blokken vrij is.
Door de 4 plaatsen waar de trein zelf een richting kiest is het treinbedrijf zeer gevarieerd. Er is van tevoren niet te zeggen hoeveel rondjes een trein gaat rijden voor hij weer terug is in het schaduwstation.

Zo, nu weer terug naar het topic. Welke aansturing je kiest is een hele persoonlijke keuze. Daarbij moet je voor jezelf nagaan of je handig bent met een soldeerbout (zelf maken of zelfs ontwerpen van bouwstenen) of dat je voor een compleet uitgedacht en gebouwd systeem gaat.
Aan analoog bedrijf zijn vrijwel geen beperkingen, maar hoe ver je wil gaan ligt aan je eigen beslissingen.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2713
    • Richie's homepage
Re:Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #48 Gepost op: 31 oktober 2010, 15:13:20 »
Hallo,

Ook ik ben geinteresseerd in het principe analoge baan die computergestuurd is. Zijn er nog andere varianten dan de hier al genoemde? Van de site van de starter van dit topic concludeer ik dat hij gestopt is met de hobby.

Als ik alles goed lees, dan kom ik tot nu toe op 3 systemen:
Dinamo
Modeltech
Hccm

Mecktronics valt volgens mij af omdat ze geen computerinterface hebben.

Anne W

  • Gast
Re:Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #49 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:28:23 »
MPC is er ook één

Daarnaast kun je ook nog denken over "hybride", analoog rijden en digitaal schakelen via een programma in de pc, moet je wel blokindeling maken met melders en met analoog afremmen en optrekken, wat dan geschakeld wordt door een seinstand.

Ik heb het een keer gezien bij een N-baan.

Groet, Anne W

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #50 Gepost op: 01 november 2010, 12:14:17 »
Als je goed kunt solderen koop je relais bij conrad en  reedcontacten.
Zet onder je loc/wagon een magneet,rijdt de trein sein voorbij zorgt de magneet ervoor dat sein op rood springt.Is de trein voorbij de volgende sein gaat die op rood en vorige op oranje (of groen wat je wilt).voorbeeld viessman 5552/5528
Voor de 3 seinbeelden zet je een 2 polige relais (voorbeeld viessmann 5552)
Om de treinen langzamer te laten rijden kun je simpel weerstand inbouwen,bij groen sein heeft weerstand geen werking.
Eventeul kun je noodkabel naar relais brengen voor toch op rood (of groen)te zetten.
Voordeel
geen pc nodig
lage kosten
geen bezet melder nodig,je kunt led inbouwen in contole paneel dat meegeschakeld wordt bij omzetten relais waar trein is
bij kruising staat de sein goed die de wisselstand heeft,de wissel kun je . koppelen aan het sein van de rijrichting
Bij stroomdetectie ben ik niet bekend,omdat ik het niet in gebruik heb
Dat fleischman systeem is te achterhaald losse contacten en veel plaats innemend.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #51 Gepost op: 01 november 2010, 12:30:51 »
Dinamo is ook een goede variant... daar kan je dan ook digitaal mee rijden. Dus analoog en digitaal door elkaar heen. Encyclopedie: Blokgestuurd rijden. Daar kan je dan: Systeem DINAMO en ook Systeem MpC vinden.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2010, 13:50:24 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re:Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #52 Gepost op: 01 november 2010, 13:21:53 »
DINAMO is in ieder geval de modernste en meest betaalbare variant van de blokgestuurde systemen. De andere genoemde systemen zijn van oudere datum met daarom wat minder mogelijkheden en vooral nogal omvangrijk. Komt al gauw neer op een flinke systeemkast met printplaten en dat is nergens meer voor nodig. MpC is bovendien nog altijd peperduur.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.