Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Analoog maar wel geautomatiseerd???  (gelezen 15952 keer)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2009, 12:47:37 »
Ik lees het een en ander over blokken, bezetmelders etc, maar het zegt mij allemaal erg weinig.
Waar kan ik een website vinden waar alles vanaf het begin duidelijk staat uitgelegd? wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.
Om op deze vraag nog eens terug te komen, kijk hier eens
http://www.nproject.nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/digitaal-dcc-en-decoders.html

Voor de rest, ik zie op je site dat je je rails al hebt liggen. Hou er rekening mee dat je je rails moet gaan verdelen in secties. Dus op verschillende plaatsen moet doorslijpen/zagen. Zorg dat je er nog bij kunt voor je verder gaat.

Groeten,
Patrick

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2009, 13:31:34 »
Ik heb mijn analoge baan deels geautomatiseerd gehad. Het station en rangeerterrein was geheel handbediening, maar ik had ook een lus verdeeld in een twaalftal blokken met invoeg- en uitvoegmogelijkheid (het station en rangeerterrein lagen buiten dit blokstelsel). In het blokstelsel kon ik een vijf- a zestal treinen rond laten rijden zonder er naar om te hoeven kijken (theoretisch gezien konden er natuurlijk meer in rondtuffen, maar dan stonden ze meer stil dan dat ze reden).

Ik heb dit blokstelsel destijds geautomatiseerd met elektronica van van Meekeren, die ik alleszins betaalbaar vond. De treinen remden ook netjes af en trokken netjes op. MAAR: 1) aangezien ik treinen wilde in- en uitvoegen moest ik wel eerst een schema met relais en al maken om er voor te zorgen dat dit goed verliep. Ik moest dus nadrukkelijk eerst denken en dan pas doen. 2) groot nadeel vond ik dat niet iedere trein even hard rijdt en dus verschillende afrem- en optrekafstanden nodig heeft. Ik heb meerdere loc's met diodes uit  moeten rusten om ze wat rustiger rond te laten rijden (de traagste en snelste loc verschilden erg veel in snelheid).

Over het algemeen was ik zeer tevreden over de elektronica want die functioneerde prima. Daarnaast was het uitpuzzelen van de benodigde schakelingen om de treinen veilig in en uit te kunnen laten voegen hartstikke leuk (zeker als het in de praktijk blijkt te werken, anders is het een stuk minder leuk...). Ik vond het ook alleszins betaalbaar, maar je legt het niet zo maar even aan.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

hoefhaan

  • Gast
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2009, 14:48:14 »
Wow, wat een reacties, bedankt ;D!.
Een hoop om over na te denken. als ik het zo lees is het nog niet zo eenvoudig als dat ik dacht.
Stel nu dat het het erg eenvoudig wil houden:
Ik heb een baan als hieronder.



Wat ik wil kunnen:

-Handmatig rangeren

-Op de buitenste baan twee treinen, die alle twee even stoppen op het station maar verder gewoon handmatig aangestuurd worden. Dus kwestie van zelf laten rijden en de stationstop gebeurd automatisch. Daarbij wel een functionerend vetreksein. Dus rood is stoppen, groen is rijden.

-Op de binnenste baan één trein, ook weer handmatig aangestuur maar met een automatische stop op het station, ook weer met werkend sein

-Halverwege de twee banen (binnen en buiten) een bloksein, groen geel rood, waarbij ik met name wil dat bij rood gestopt wordt, bij geel wil ik dat wel zelf kunnen bedienen, tenzij daar een makkelijke oplossing voor is

-Automatisch dalende slagbomen naar nederlands voorbeeld. Dit op twee plaatsen, een dubbelspoors overgang net links van het stationsgebied en een enkelbaans overgang net rechts van het stationsgebied over de binnenste baan.

Daarbij in gedachte houdend dat ik vele loks heb die niet digitaal zijn voorbereid

Wissels wil ik handmatig kunnen bedienen, deze zullen met name gebruikt worden als ik wil gaan rangeren. Dus een trein  op de ronde baan wisselen met een trein die gereed staat op het rangeerspoor.

Veel gekker dan dit hoeft het niet!
Wie kan mij dan kort en bondig vertellen wat k nodig heb? En hoe het ongeveer in grote lijnen werkt?



hoefhaan

  • Gast
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2009, 17:22:52 »
En oh ja. Het baanplan is definitief, daar ga ik geen wijzigingen aan doen, ik weet dat de aansluiting van het rangeerspoor niet geheel logisch is (rangeren over de hoofdbaan) maar dat was noodzakelijk ivm de beschikbare ruimte

Anne W

  • Gast
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2009, 17:49:44 »
Beste Hoefhaan,

je kunt je baan ook automatiseren door het digitaliseren van je seinen en wissels, je hebt dan wel terugmelders nodig, maar je loks blijven gewoon analoog rijden.

je centrale probeert dan wel loks aan te sturen, maar dat gaat dan niet, uiteindelijk komen je loks wel aan op de melders die je programma in gedachten heeft en bij je programma gaat het alleen maar om het resultaat.

je kunt dan later alsnog je loks digitaliseren.

groet, Anne W

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2009, 21:36:35 »
Citaat Klaas Zondervan: --En ook omdat ik een besturingsfilosofie heb die digitaal nauwelijks te verwezenlijken is.--

Hallo Klaas.  Zou je hier iets meer over willen vertellen?

Jay Jay
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2009, 21:40:40 door Casey Jones »
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2009, 22:08:29 »
Hallo Klaas.  Zou je hier iets meer over willen vertellen?
Het komt er in het kort op neer dat ik baangericht bestuur. Dus b.v., er staat een trein in het station die ik naar het oosten wil laten vertrekken. Dan kies ik op een sporenplanpaneeltje de rijweg vanaf het stationsspoor in oostelijke richting. De trein vertrekt, en doet dan wat ik gevraagd heb. Maar ik wil niet aan mijn systeem vertellen welke trein dat is. Hij heeft geen adres of zo. Het is gewoon de trein die op spoor 2 staat. Kan elke willekeurige trein zijn, en welke trein het ook is, ze doen allemaal hetzelfde.
Bij digitaal heeft elke loc een adres, en een rijrichting die in de decoder wordt bepaald. Dat moet allemaal ergens onthouden worden, of in je hoofd, of in een besturingscomputer, en dat wil ik allemaal niet. Gewoon de wissels goed zetten, sein vrij, spanning op de baan en gaan met die banaan.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2009, 22:45:03 »
Hallo Klaas

Dank je. Dit is ook helemaal mijn idee.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2009, 22:56:58 »
Hoefhaan,

Op deze baan heb je dus plaats voor hooguit 5 treinen, maar als je wil dat er nog iets kan rijden zal dit al rap minder worden.

Kosten beraming

Roco Multi-Maus ongeveer 75,--
s88XPressNetli start set 89,90
uitbreiding 49,95

Wisseldecoders 3 a 20.-- p/s
Lokdecoders 5 x 26,--

Koploper gratis.

Daarmee heb je dan ongekende mogelijkheden en ben je af van ingewikkelde schakelingen, die anders je treinenloop moeten regelen.

Dus voor ongeveer 400,-- ben je de man.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2009, 23:21:27 »
Hallo Hoefhaan,
het is natuurlijk ook mogelijk om de treinen digitaal te sturen en de wissels cq ontkoppelrals analoog te sturen
thuis ben ik de enige die (model)spoort

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2009, 09:07:04 »
Het komt er in het kort op neer dat ik baangericht bestuur. Dus b.v., er staat een trein in het station die ik naar het oosten wil laten vertrekken. Dan kies ik op een sporenplanpaneeltje de rijweg vanaf het stationsspoor in oostelijke richting. De trein vertrekt, en doet dan wat ik gevraagd heb. Maar ik wil niet aan mijn systeem vertellen welke trein dat is. Hij heeft geen adres of zo. Het is gewoon de trein die op spoor 2 staat. Kan elke willekeurige trein zijn, en welke trein het ook is, ze doen allemaal hetzelfde.
Bij digitaal heeft elke loc een adres, en een rijrichting die in de decoder wordt bepaald. Dat moet allemaal ergens onthouden worden, of in je hoofd, of in een besturingscomputer, en dat wil ik allemaal niet. Gewoon de wissels goed zetten, sein vrij, spanning op de baan en gaan met die banaan.


Deze gedachtegang is gelijk aan die van mij. Ook ik ga het zo aansturen. Kies een spoor, en richting waar de trein naar toe moet op een sporenplanpaneeltje. Zonder daarbij een muis of toetsenbord te moeten gebruiken. Heb dit altijd analoog gedaan, ga dit nu alleen digitaal doen, computergestuurd.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2009, 10:58:49 »
Hallo Hoefhaan

Misschien mosterd naar de maaltijd maar toch nog deze tip
Ik zelf rij ook Analoog en probeer mijn moduulbaan een klein beetje te automatiseren.
Hierbij heb ik jaren geleden eens mijn toevlucht gezocht bij de Firma v.Meekeren Elektronika hier vindt je schakelingen van div.treinbesturingen, wisselbesturingen, schaduwstation besturingen, hulp schakelingen, Optische treinherkenning Pendel automaten etc.

Een hele lange tijd toen ik nog werkte de 90 er jaren daar niks mee gedaan.
Sinds 2 jaar ben ik nu daar mee bezig en heb hulp gevonden van een persoon die vroeger al deze schakelingen uitteste en eventueel aanpaste.
Hij bied nu aan veel hobbyisten hulp bij deze materie.

v.Meekeren heet tegenwoordig Mecktronics www. mecktronics.nl

De persoon waar ik het over heb is dus niet iemand van deze firma maar is een gepensioneerde koopvaardij schipper die in z'n vrije tijd onze hobby beoefent op grote schaal 
Ik moet hem alleen vragen of het goed is dat ik zijn naam hier noem.

In ieder geval kan ik je deze automatiserings mogelijk heden aan raden.

Met vriendelijke groeten,
Herwim Frank

PS  Deze firma Mecktronics geeft 2 handboeken (lees mappen) uit met
      uitgebreide uitleg van alle mogelijk heden en toepassingen van deze
      schakelingen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2009, 11:01:37 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2009, 19:46:47 »
Simpel ik heb de hoofdbaan geautomatiseerd ieder blok met sein gaat automatisch.

De seinen worden aangesloten op een relais (zelfbouw conrad)of viessmann of fleissmann.l
 De trein passeerd een sein en schakelt sein op rood door middel reedcontact (magneet onder loc) of stroomdetectie.
Ik heb gekozen voor magneet .

Na het volgende sein weer stroomdetectie of reedcontact,dat schakelt dit sein op rood en vorige sein op oranje of groen ligt eraan wat je wilt.
Let wel erop treinlengte voor de reedcontact die het eerste sein op groen/oranje moet zetten.en zo kun je steeds doorgaan met blokken bouwen.

Je kunt zelfs een schaduwstation zo maken dat trein aan komt op spoor reedcontact schakelt wissel om (met eventeul sein) en andere trein gaat verder.
Let op het schakelschema van ieder wisselen sein  is anders.


Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2009, 13:13:24 »

v.Meekeren heet tegenwoordig Mecktronics www. mecktronics.nl

Deze firma Mecktronics geeft 2 handboeken (lees mappen) uit met
      uitgebreide uitleg van alle mogelijk heden en toepassingen van deze
      schakelingen.

Dit is toch wel goudentip die ik lang zocht. Zeker qwa prijs / kwaliteit.

Zelf loop ik vast op de 'noodstop' of 'stroomuitval'. Hoeweet een analoge besturing waar de treinen zijn.? Misschien staat er wel 1 bovenop een wissel. Met marklin is het makkelijk, gewoon linker en rechter staaf doormeten. Maar met gelijkstroom is detectie dmv het meten van een stroomloop. Maar ja als je een stroomloop creeert rijd de lok al met alle gevolgen van dien. Of zie ik dat ergens verkeerd?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Analoog maar wel geautomatiseerd???
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2009, 13:25:45 »
In de hele opzet van het systeem zit een basaal geheugen verwerkt. Zo'n wisselstraat wordt pas vrijgegeven als de trein bij een volgende bezetmeldpunt is gearriveerd. En voor de rest moet je ervoor zorgen dat de treinen nooit zo lang zijn, dat ze bij het bereiken van dat punt nog op een wisselstraat staan.

Toch nog een tip. Probeer voordat je aan dit systeem begint te achterhalen wat je op den duur allemaal nodig gaat hebben voor de doelstellingen die je wil bereiken. Dat kom je er tijdig achter of wel kan wat je wil en wat dat gaat kosten. Dat laatste valt vaak vies tegen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.