Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e  (gelezen 36578 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Gepost op: 05 januari 2009, 22:03:42 »
Hallo allemaal,

In dit topic wil ik de bouw van mijn nieuwe modelspoorbaan beschrijven.
Afgelopen kerstvakantie (december 2008) ben ik hier mee begonnen door na bijna 20 jaar radicaal het roer om te gooien. Hoe dat kwam?

Tot nu toe ben ik altijd vooral in diesellocomotieven geïnteresseerd geweest. Eigenlijk nog steeds, maar ik vond in mijn modelbanen onvoldoende voldoening om hier leuke dingen mee te doen. Ik kon bijvoorbeeld niet kiezen tussen raccordementen of een werkplaats.



In mijn vorige woning (Dordrecht) had ik een vrij ruime kamer waar ik begon met de bouw van een modelspoorbaan naar voorbeeld van de VSM, met het museumdepot van Beekbergen als centraal thema, en een kort lijntje naar Eerbeek waar dan gerangeerd kon worden.



Door een nieuwe baan verhuisde ik uiteindelijk begin 2008 naar Haarlem, ook dichterbij waar ik eigenlijk vandaan kom (Bergen NH).



In mijn nieuwe appartement heb ik minder ruimte, en probeerde wat voort te borduren op het oude Eerbeek, vooral omdat dit qua opbouw het verste was. Ik kon de bestaande plaat met ongeveer een meter verlengen.
Het idee was om van Eerbeek een ouderwets Holland havenplaatsje te maken, met op de voorgrond een lange havenkade.

Toch was dit niet meer wat ik wilde. Ik frutselde wel, maar zag er niet echt meer de lol van in.
Dat begon eigenlijk in 2007 al een beetje te verbeteren, toen we op vakantie gingen richting Oost-Duitsland. Via Hamburg (bezoek aan Miniatur Wunderland) naar de Oostzeekust met bezoekjes aan "Der Molli" en natuurlijk het eiland Rügen met de (toen nog) Rügensche Kleinbahn.
Terug via het Spreewald (van de niet meer bestaande "Spreewaldbahn") en Berlijn.



Vlak daarna vond ik op de beurs hier in Haarlem (ik woon pal naast de Spaarnehal) twee H0e-rijtuigjes van Bemo van de RüKB. Toeval? In ieder geval vlak daarna weer een V51 van Bemo op Marktplaats die alleen een optische opknapbeurt nodig had. En schilderen van diesellocs is ook één van mijn favoriete bezigheidjes.

Afgelopen zomer bezochten we via de Harz de omgeving van Dresden, hoewel we eigenlijk naar Oostenrijk zouden gaan, maar dat is een ander verhaal.
Ik zocht bij Dresden een camping uit die pal naast de Lössnitzgrundbahn lag. Daar hebben we een week gestaan, en natuurlijk uitgebreid de omgeving bezocht. Moritzburg, Dresden zelf, Praag, Colditz, en de Döllnitzbahn van Oschatz naar Mügeln.



En natuurlijk uitgebreid de Lössnitzgrundbahn bezocht en gefotografeerd.
De Lössnitzgrundbahn is één van de Saksische smalspoorlijnen waar nog dagelijks met stoomtreinen een openbaar vervoersdienst wordt gereden.
Daarnaast is er een zgn. Traditionsverein die het historisch materieel verzameld, restaureerd en natuurlijk ook zo nu en dan mee rijdt.
Een combinatie die misschien voor een lijn als Hoorn - Medemblik een oplossing zou kunnen zijn?



Het station van Radebeul Ost heb ik nu als voorbeeld voor mijn nieuwe modelbaan genomen. Een aantal plaatjes:











Ik zocht naar een mogelijkheid om zowel normaalspoor als smalspoor te kunnen combineren. Zo dacht ik eerst aan Putbus (Rügen), wat op zich ook leuk is door de gecombineerde lijn naar Lauterbach Mohle (3-rail).
Een nadeel van Putbus is dat de omgeving van het station wat saai is, en ik wil me ook kunnen uitleven in een levend straatbeeld.

Daarom heb ik gekozen voor Radebeul Ost, met van voor naar achter:
- dubbelsporige normaalspoorlijn
- smalsporige stationsemplacement met opstelspoor voor historische wagens
- doorgaande straat met tramlijn

De tramlijn loopt in werkelijkheid een paar huizenblokken verder, maar vind ik voor mij wel een aardige aanvulling.

De kerstvakantie heb ik vrijwel helemaal gespendeerd aan de totale ommekeer, met daartussen natuurlijk de nodige feestvierderijen bij familie.
Ik heb eerst het oude Eerbeek/havenstadje geheel verwijderd en de oude grondplaat geschuurd.
Daarna heb ik met rails uitleggen het één en ander uitgeprobeerd. Ik heb wel een schets gemaakt, maar liep inmiddels al een paar weken het idee te vormen, dus het uitleggen ging vlot achter elkaar.

Het lukt mij zelfs om de smalspoorlijn als een ovaal achter de achterste huizen rond te laten rijden. In werkelijkheid is radebeul een eindstation, maar de rechterboog wil ik deels verbergen door een wegviaduct eroverheen. In werkelijkheid staan er namelijk ook de diverse viaducten rondom het station.

Een paar foto's tot nu toe:



Overzichtsfoto



De beroemde tramlijn/smalspoorlijn-kruizing van de Meissner-strasse in wording



Overzicht van de rechterkant



Een bouwkit van een Tatra-tramstel van de Dresdner Verkehrsbetriebe



Natuurlijk vanwege mijn werk een brandweerkazerne (met voertuigen van de Feuerwehr Dresden)



En het stationsemplacement in wording, mét opstelspoor voor historische wagens. In werkelijkheid zijn dit er 2, maar staan de wagens helaas ook altijd in de buitenlucht.

Voor zover deze eerste, misschien wat lange, start. Het was ook een vliegende start. Het is nu wachten op een aantal bestellingen bij Auhagen, zoals perrons naar Oostduits voorbeeld, en handwisselaandrijvingen voor de smalspoorrails. En een paar bouwpakketten van Kibri van de bekende Görlitzer-stadshuizen.

Op naar de volgende stap...


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2009, 23:56:08 »
Hoihoi,

Leuk om te zien hoe iemand de overstap heeft gemaakt , vooral als je van iemand de reeks80 van de nmbs hebt gekocht die ik inmiddels allang niet meer heb.
Ik heb ook zo´n overstap gemaakt, van HO naar HOm, vanwege dat ik waarschijnlijk ook iets anders wilde .
Suc6 met het verder bouwen

Grt Alexander

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2009, 00:02:04 »
Ja eindelijk weer iets leuks hier om te volgen (NS, USA en DB rommel is namelijk zo erg 2008!)

Ben eigenlijk wel benieuwd waar die tram vandaan komt ( ik zoek er nog een stuk of 4 a 5)

R.Paint

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2009, 10:08:07 »
Citaat
NS, USA en DB rommel is namelijk zo erg 2008!

He? Ik doe geen USA omdat het volgens jou een modeverschijnsel is, ik doe het omdat ik het mooi vind. Net zoals jij dit mooi vindt.

En het is geen rommel, het is dezelfde hobby als jij hebt. Oke Kees-Jan?
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2009, 10:10:11 door Ronald Halma. Reden: toevoeging naam »

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2009, 11:31:45 »
Hey R.Paint,

Ik ben ook ooit voor wat jij een modeverschijnsel noemt aan het Amerikaanse gegaan , omdat ik het net als Ronald mooi vond ,nog steeds eigenlijk wel vind.
En soms wil je dan wat anders of niet ligt aan je eigen natuurlijk.
Het lijkt soms ook of het alleen DB ,NS of USA is maar ik vind dat wel meevallen, wees blij dat er zoveel variatie is , verschil in bouwen en verschil in uitvoering en ieder op zichzelf staand project is uniek.

Grtz Alexander

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2009, 11:47:15 »
Citaat
Het lijkt soms ook of het alleen DB ,NS of USA is maar ik vind dat wel meevallen, wees blij dat er zoveel variatie is , verschil in bouwen en verschil in uitvoering en ieder op zichzelf staand project is uniek.

Precies Alexander, je verwoord het prima. Niets aan toe te voegen ;)

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2009, 15:47:50 »
Ja eindelijk weer iets leuks hier om te volgen (NS, USA en DB rommel is namelijk zo erg 2008!)

En welke rommel gaat dan van 2009 zijn?? Idd er zijn veel banen van DB, NS, enz. So what zoals de Amerikanen zo mooi kunnen zeggen, oeps dat is USA en dat is rommel.


Nu over het baantje van Simon, mooi baantje heb je daar en andere afmetingen van de baan doen mensen meestal het roer volledig omgooien.Wat vooral opvalt is dat veel modelbouwers hun huis of waar ze werken in hun modelbaan verwerken. Je hebt veel foto's over Radebeul zodat je een voorbeeld hebt om de sfeer op de modelbaan te zetten.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2009, 20:59:02 »
nog even of topic: ieder zijn meug.

on topic:

Dit soort baantjes vind ik leuk. De rest is eenheidsworst voor me (op uitzonderingen na).

Rees Peent

NB je hapte weer wel gelijk  ;D

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2009, 21:29:13 »
Ben eigenlijk wel benieuwd waar die tram vandaan komt ( ik zoek er nog een stuk of 4 a 5)

Hoi,

Deze tram is een bouwkit (die nog niet helemaal af is trouwens) van "Herrmann & Partner" uit... Dresden.
Ze hebben meerdere bouwkits van trams uit het vm. oost-Europa. De kits zijn evt. naar keuze met H0 of H0m-aandrijving te krijgen.

Mijn model is een Tatra T6/B6 Typ Dresden, art.nr. 21020.
Ik heb het voor slechts zo'n 30,- euro (dus excl aandrijving en verzendkosten) via Ebay gekocht bij DS-Automodelle (ook uit...D).
Zie http://stores.ebay.de/DS-AutoModelle en dan "Strassenbahnen".
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2009, 17:44:37 »
De eerste update. Twee weken geleden kreeg ik van Auhagen mijn doos met bestellingen binnen: een perron naar Oostduits voorbeeld, met verlenging, toebehoren, en ook losse onderdelen om zelf een perron te maken.

Maar eerst iets doen aan de grondplaat. Die moest nog een grondverf krijgen. Dus dat betekende de hele plaat leeghalen. Ik had nog een blik met bruine verf staan die ik hiervoor heb gebruikt. De zijdenmat is wel erg glanzend geworden, maar er moet toch nog van alles aan scenery op komen.



Daarna kon alles er weerop. Dit weekend ben ik met de perrons van Auhagen aan de gang gegaan. Dat betekende uitmeten waar de sporen hun vaste plaats krijgen, en wat de afstand tussen de treinen en perronwanden kan worden.

De perrons van de smalspoortrein heb ik gemaakt van de zelfbouwonderdelen. Dat gebeurt eigenlijk volgens dezelfde methode als in werkelijkheid: eerst plaatsen van perronwanden, dan opvullen met zand, grind, en vervolgens de perrontegels. Natuurlijk kon ik in 1:87 het zand en grind achterwege laten:



Daarna heb ik de sporen van het smalspooremplacement grotendeels vastgespijkerd om verder verschuiven te voorkomen.
Ook langs het achterste spoor waarop de museumwagens staan heb ik, net als in het echt, een perronwand gemaakt:



En als ik al het materieel weer terugplaats ziet het er nu zo uit:



Het achterste spoor met museumwagens heb ik overigens geïsoleerd zodat ik hier locjes, zoals het rangeerlocje, even kan "parkeren". Ook één van de 2 sporen bij de locloods heb ik daarom geïsoleerd. Dat vind ik makkelijker dan digitaliseren. Ik heb ook smalspoorlocjes waar geen decoder in past.

Op de achtergrond zien jullie een ander pakketje dat ik vorig weekend ontving met wat bouwdoosjes van Kibri:



Dit bouwpakket is eigenlijk een postkantoor, maar bij het napluizen van geschikte bouwpakketten van diverse merken vond ik dit het beste passen qua bouwstijl, én qua afmetingen.
Ten slotte nog even vanaf de straatzijde:



Overigens staat de perronoverkapping van het "normaalspoor" nog los. Dat perron moet nog verder afgebouwd worden. Zo staat naast het stationsgebouw een vrachtauto klaar met onderdelen van de trap naar de tunnel.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2009, 20:33:43 »
Even een kleine update door-de-weeks, want vandaag kon ik bij het postkantoor een pakje ophalen.



Radebeul Ost is één van de voorstadjes van Dresden, en op het station stoppen dan ook treinen van de S-Bahn (zie eigen foto van augustus 2008). Deze treinen worden gereden door elektrische locomotieven van de Baureihe 143 met over het algemeen dubbeldekrijtuigen. De Baureihe 143 zijn voormalige Oostduitse locs die eigenlijk toen al hetzelfde werk deden.

Hoewel mijn normaalspoorlijn nog niet gereed is, kwam ik op Ebay toch het juiste model van Roco tegen en bedacht mij geen moment.
Ik heb het model natuurlijk meteen voorzien van de diverse losse grijpstangetjes en Fleischmann-kortkoppelingen.



Voorlopig staat de loc op een stukje rails dat geïsoleerd is van de rest. Zodoende kan ik tegelijk met de V100 093 blijven heen-en-weer rangeren met de werktreinen.
Als het normaalspoor gereed is, ga ik op zoek naar bijpassende rijtuigen voor de 143, hoewel het wel een korte stam zal worden die slechts 260 cm heen-en-weer kan rijden.
Want zolang (of kort) is mijn modelspoorbaan, en 87 cm breed...

Nog een dichtbij foto van een echte 143:


« Laatst bewerkt op: 19 januari 2009, 20:35:46 door SimonSt. Reden: zin liep niet »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2009, 17:55:27 »
Even een nieuwe update. De afgelopen tijd heb ik mij bezig gehouden met het in elkaar zetten van de Görlitzer-stadshuisjes (Kibri). De bouwstijl en kleuren passen perfect in deze omgeving, Görlitz ligt hier dan ook niet ver vandaan.
Vanwege het eenvoudige klik-systeem duurt de bouw van zo'n huisje hooguit een kwartiertje, dus een mooi klusje voor 's-avonds tussendoor.

Een andere klus van afgelopen week, en gisteren, was de bouw van het viaduct. Dit viaduct verbergt ook de rechterboog van de smalspoorlijn, die daar in werkelijkheid ook helemaal niet bestaat.



De basis voor het viaduct zijn stroken foamboard waaruit je ook heel mooi de openingen kunt snijden.



De bovenzijde is van stroken karton (achterzijdes van bureauleggers) waarin ik de zijkanten van een Faller-viaduct heb verwerkt. Dit Faller-model was eens bedoeld als metro-viaduct in een diorama van new York.



Het viaduct is grotendeels met restmaterialen gemaakt, maar over de muren was ik niet zo tevreden. Toen ik bij Harlaar asfaltfolie voor het wegdek ging halen, zag ik dat Busch ook muren als plakfolie heeft en deze heb ik hier uitgeprobeerd. Door het plakfolie buigen ze mooi om de hoeken heen. Ideaal.
Overigens is de gehele bovenkant los om eventueel bij ontspoorde treinen oid te kunnen.



Nadat het viaduct gereed was, kon ik van rechts naar links beginnen met het plaatsen van de gebouwen en de bestrating daaromheen.
Te beginnen met de brandweerkazerne, waarbij ik ook wat bomen aan weerszijden van het viaduct heb geplaatst.



De "bestratingswerkzaamheden" gaven wel wat puinhoop.



Daarom had de politie de weg afgezet.



De politie was het ook niet eens met het parkeerbeleid van de stratenmakers.



Het voorlopige tussenresultaat van het plaatsen van de gebouwen en leggen van de straten.

Ik kan nu gaan nadenken over de inrichting linksachter. Daar komt een restaurant annex manege naar voorbeeld van de bekende halte "Weisses Ross". Preisertjes voor op het terras heb ik al gevonden. Er zijn nog wat attributen onderweg...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2009, 21:15:47 »
De (beroeps)brandweer en trambedrijf (DVB) hebben in 1996 samen een speciaal bergingsvoertuig voor tramongevallen aangeschaft.



(foto: http://www.blaulichtfahrzeuge.net)

Daar heb ik op basis van deze 2 (Roco Unimog en Kibri Mercedes):



Deze:



Pardon, deze...



...van gemaakt:



Overigens klopt niet alles 1:1 omdat het basismodel van Kibri niet helemaal de juiste was en ik de opbouw van de Unimog intact heb gelaten.
Want vanwege inzet op de modelspoorbaan zijn de kraan, haakarm- én takelinstallatie functioneel gehouden:



Toegevoegd zijn o.a. een extra achteras, nieuwe spatborden over achterassen, voorbouwlier, flitsers op gril, oranje zwaailichten, hoorns, schildering en decals.

Het was een leuk ontspannend klusje het weekend na lange inzetten in het crisisteam na de vliegtuigcrash bij Schiphol. Even de gedachten aan de hobby, ook al had het onderwerp toch weer ietwat met het werk te maken.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2009, 18:19:32 »
Gisteravond en vandaag tussendoor heb ik een aantal (elektrische) wisselaandrijvingen in het rechter gedeelte ingebouwd. Daarbij heb ik meteen het goederenemplacement uitgebreid en bestraat. Ik had hier eerst de bekende verffabriek van Kibri hergebruikt, maar die vond ik naar verhouding toch te hoog. En nu heb ik meteen wat meer rangeermogelijkheden.



Het rangeren doe ik voorlopig met dit Bemo-model, dat ik zelf heb omgeschilderd en van opschriften heb voorzien naar voorbeeld van de HF M13 808. Het was wel even zoeken op internet om deze juiste versie te vinden ook qua luiken e.d. Deze heb ik uiteindelijk gevonden bij het Smalspoormuseum van Oberrittersgrün (ook Saksen).


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2009, 22:02:47 »
Ondanks het zeer trieste ongeval op de lijn (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22005.0.html), toch even een zomerse update:



Het smalspoor is voorzien van ballast.



Het normaalspoorperron (Auhagen, naar Oostduits voorbeeld) is opgebouwd



Doorkijkje



Via Ebay heb ik een tweede gebouwde IV K van ModelLoco te pakken kunnen krijgen. Ook deze rijdt als een...



Voor het restaurant "Weisses Ross" heb ik een passend wijnrestaurant van Vollmer gevonden.



De politie treft bij het raadhuis voorbereidingen voor hoog bezoek vanaf de andere kant van de oceaan (die pas geleden inderdaad ook in Dresden is geweest)...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526