Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: eifelbahn in N  (gelezen 6553 keer)

sander306

• Offline Offline
eifelbahn in N
« Gepost op: 03 January 2009, 20:33:40 »
Mijn goede voornemen voor dit jaar? Eindelijk weer eens een baan bouwen!

De bedoeling is het bouwen van een Duitse baan in N, gelegen in de Eifel. Deze zal gaan bestaan uit drie bakken van 1 meter bij 60 cm. Het is de bedoeling om een doorgaand dubbelspoor hoofdlijn te bouwen en een station op een enkelspoorig, hoger gelegen, zijlijntje. Daarbij zal de hoofdlijn uitgerust worden met bovenleiding en de zijlijn niet. Ik ga gebruik maken van de Peco code 55 rails. Het tijdperk zal wat landschap betreft V zijn. Wat de treinen betreft, die horen thuis in meerdere tijdperken. Van III tot V (digitaal natuurlijk). Voor het sporenplan, zie plaatje:

Groen weergegeven is bos/begroeiing/weiland
Grijs weergegeven is bebouwing
Bruin gesteente/rotswand
Blauw het plaatselijke riviertje
De zwarte strepen zou het wegennet voor moeten stellen

Alles is overigens aan verandering onderhevig, ik begin gewoon en ik zie wel waar het schip strand. Ik ga beginnen met de meest rechter module, bij wijze van oefening of ik het nog wel kan :D. In het grijze gedeelte wil ik een al dan niet vervallen burcht plaatsen. Het zijlijntje gaat via een viaduct/brug over het dal met de hoofdlijn en het riviertje heen.

Aangezien ik vrij nieuw ben op dit forum moet ik me eerst maar even voorstellen.
Ik ben Sander, 19 jaar en woonachtig in Hoorn (nh) alwaar ik lid ben van de reddingsbrigade en de plaatselijke modelspoor vereniging. Verder studeer ik elektrotechniek in Alkmaar en doe ik aan sport klimmen. Vanwege mijn studie (wat eigenlijk ook een hobby is) wil ik wat elektronica betreft zoveel mogelijk zelf bouwen (al dan niet zelf ontworpen). De schema’s en eventuele software zal ik dan natuurlijk in dit topic plaatsen, zodat jullie er ook wat aan zouden kunnen hebben.

Goed, dit was het wel zo’n beetje, van de week even hout halen en langs het reisbureau (voor een reisgids met foto’s van de omgeving :P) en het bouwen kan beginnen. Alle feedback is natuurlijk van harte welkom, zowel positief als negatief.
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
Re: eifelbahn in N
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2009, 21:16:49 »
Hallo Sander,

Welkom hier op Beneluxspoor. :D Als "Eifelbouwer" ben ik natuurlijk meer dan nieuwsgierig welk stukje Eifel je gaat nabouwen tenzij je natuurlijk een fictieve baan maakt? Als ik je baanplan zo zie, dan lijkt het spoor langs de rivier enigszins authentiek voor wat betreft de loop  en de "Nebenbahn"  zelf bedacht? Klopt dat? Uiteraard volg ik graag je vorderingen in dit draadje. Suc6 met bouwen! Greetz, Paul

HSB

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2009, 00:36:03 »
Dag Sander,

Mooi ontwerp met niet teveel sporen, dus voldoende ruimte om de treinen echt door een landschap te laten rijden!
Ik zou er zelf voor kiezen om ook het station op het enkelsporig traject in een boog te leggen. Het oogt nu wat statisch ten opzichte van de rest en dat is eigenlijk jammer.

Succes met bouwen, ben benieuwd naar je vorderingen.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

sander306

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2009, 17:06:45 »
@ Paul
Deze baan is volledig uit mijn duim gezogen, alles kan, alles mag en niets moet :P.

@HSB
De linker twee bakken zitten nu nog in de lange termijn planning, er kan dus nog van alles veranderen aan het station. Ik neem jouw tip dan ook gewoon mee in de overweging.

Nu nog even een kleine update. Gisteravond heb ik de eerste bak in elkaar gelijmd/geschroefd. Alleen toch een beetje jammer dat hij net iets uit het lood staat, over een lengte van een meter wijkt hij een halve centimeter af van loodrecht. Nu vind ik het op dit moment geen groot probleem. Bij de volgende bakken dus even opletten en eventueel iets van een mal maken (of stukjes balk in  de hoeken plaatsen)

Wat betreft het gesteente in de Eifel moet ik nog wat research doen, als ik terug denk aan een vakantie van een aantal jaren geleden was het een beetje geelig (mergel?). Maar op wat op het net gevonden foto’s is het zwart/kleurrijk gestolde lava. Nu is het gebied lang, lang geleden vulkanisch gebied geweest, wellicht is het dus beide mogelijk (of zijn er nog meer mogelijkheden). Tijd om de grote bos atlas te pakken…
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2009, 10:58:22 »
De bedoeling is het bouwen van een Duitse baan in N, gelegen in de Eifel... Het is de bedoeling om een doorgaand dubbelspoor hoofdlijn te bouwen en een station op een enkelspoorig, hoger gelegen, zijlijntje. Daarbij zal de hoofdlijn uitgerust worden met bovenleiding en de zijlijn niet...

Hoi Sander,
Leuk thema! Maar ja, ik ben gezien m'n eigen baan natuurlijk wat bevooroordeeld... ;)
Kijkend naar je schets valt me op dat je hoofdbaan nogal slingert, terwijl je zijlijntje kaarsrecht loopt. Is dit een bewuste keus? Ook al volgt de spoorlijn in Duitsland nogal eens de loop van de rivier, toch worden de ergste slingers er meestal uitgehaald. Maar het idee is goed: een spoorlijn met een wat 'glooiend' verloop die het landschap volgt heeft potentie om te worden tot iets moois!
Veel plezier met de bouw.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

sander306

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2009, 00:27:41 »
Ondertussen een paar avondjes doorgebouwd. Nu is er voor de rails een houten ondergrond gecreëerd, verder ligt het eerste stukje rails in de bocht met verkanting. Hier ben ik alleen niet tevreden over, ’t is naar mijn mening te steil. Heeft iemand hier een ander oordeel over? 

Ik heb nu de rails aan een kant met een millimeter opgehoogd, dat zou overeen moeten komen met 16 cm in het echt…

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 11 January 2009, 00:33:03 »
Hoi,

In de laatste RailHobby staat een aardig stukje over verkanting en hoe je dat moet berekenen.

Daar wordt verteld dat 1.6 mm in H0 al de maximale verkanting is.
1 mm voor N lijkt me dus idd heel veel. Ik zou voor max. 0.5 gaan.
Dus: plaatje styreen van 0.5 of 0.35 mm onder de buitenkant leggen.
Mogelijk ook: een stuk ijzer of koperdraad van 0.5mm , kun je ook nog gemakkelijk meebuigen in de bogen.

Grtzz,

Karst

sander306

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 January 2009, 22:01:07 »
Zozo, weer een paar dagen verder en lekker door gebouwd. De achterste rotswand begint gestalte te krijgen, wat Faller brugdelen verbouwt en last but not least een foto van m’n erts trein in wording.

bas den boer

• Offline Offline
    • Schwarzach
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2009, 08:16:58 »
wow :o dat ziet er nettjes uit. dit draadje ga ik zeker volgen. van welk merk is die E10?

groetjes, bas
« Laatst bewerkt op: 13 January 2009, 09:03:36 door bas den boer »
軌道ñ!!

sander306

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2009, 10:34:39 »
De E-10 is van Arnold, volgens de sticker op het doosje een eenmalige oplage uit 1994. Vorige week voorzien van een decoder (die misschien iets te licht is met 500 mA belasting).
« Laatst bewerkt op: 13 January 2009, 10:36:57 door sander. Reden: foutje »

sander306

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2009, 16:22:39 »
Schrik, schrik, pagina 6 alweer... Te lang niets meer van me laten horen. Tijd voor een kleine update:

vandaag een poging gedan om met de decoupeerzaag van m'n vader in een rechte lijn te zagen om de zijkanten van m'n bakken te maken. Werd weer een lekker potje vloeken, dat ding is zo krom als een hoepel. Keurig langs een latje (balkje) liep de zaag nog steeds een halve centimeter weg over 20 cm. Dat wordt dus zoeken naar een cirkelzaag of zaagtafel (of vaders overhalen eens knap gereedschap te kopen, dus niet van een niks zeggend merk). Dat zagen is dus een groot fiasco geworden.

Vanavond maar het tweede brughoofd van m'n verbouwde fal*** brug in elkaar knutselen en de rest schilderen. Misschien komen er dus nog een paar plaatjes aan het einde van de avond.

Verders kwam ik een interesante website tegen mbt het zelf bouwen van digitaal spul (decoders etc.) te weten: www.digitalbahn.de
Morgen op school maar een paar printjes etsen om dit eens te proberen.

stay tuned...

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2009, 17:12:45 »
... verkanting ... 1 mm voor N lijkt me dus idd heel veel. Ik zou voor max. 0.5 gaan.

Ik heb zelf ook verkanting aangebracht, ongeveer 0,5mm. Simpelweg smalle strookjes (zo'n 3mm breed) gesneden uit een stuk karton van deze dikte.
Rails aftekenen op de ondergrond, dan eerst de kartonstrook erlangs lijmen (meebuigen met de bocht gaat prima), en dan de rails erop.

Hierbij een foto:

Kijkend naar de rails zie je het haast niet, maar met een trein erop wordt het zichtbaar.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

sander306

• Offline Offline
Re:eifelbahn in N
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2009, 14:52:56 »
Zo, ben ik dan weer eens... Wat zijn modules toch handig zeg! Als het mooi weer is kun je gewoon buiten gaan zitten!

Ondertussen begint de rivier wat vorm te krijgen en moeten de brughoofden nog steeds afgemaakt worden... Nu weet ik eigenlijk niet in welke kleur ik de stenen van het brughoofd moet schilderen, heeft er iemand een voorbeeld foto uit dit gebied? Ook over de grote brug die over het hoofdspoor heen moet komen moet ik nog wat nadenken, deze moet niet te opzichtig zijn daar ik nog ideetjes heb voor het gebied dat er achter/onder ligt. Dus als iemand ook hier een sugestie heeft is deze meer dan welkom (de overspanning is 40 cm).

Een draadje zonder plaatje is niks, dus maar even een gemaakt :P :

http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03898.jpg
« Laatst bewerkt op: 06 April 2009, 14:54:40 door sander »

sander306

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2009, 17:06:12 »
Zo, weer ruim een maand verder. Het plakken en passen van stukjes piepschuim is bijna klaaren er is een brug bijgekomen. Verders is er wat bijgetimmerd voor de achtergrond en de stevigheid. Nu begint het tijd te worden om er weer een berg gips tegenaan te smeren. Binnenkort ook maar eens gaan kijken naar de bovenleiding en seinen van viessmann.

To do lijst tot de volgende post:
*tweede brughoofd van de kleine brug bouwen
*achtergrond panelen in de grondverf zetten
*bruggen verouderen
*brughoofden en een pijler krassen in gips voor de grote brug
*rails afmaken
*landschap gipsen
*...

Op de foto staat ook de 'regionalexpress' uit de starterset van fleischmann, nu vroeg ik me af of deze compleet is met een rijtuig 2e klas, een rijtuig 1e/2e klas en een stuurstand 2e klas. Volgens mij moet hier nog minstens 1 rijtuig bij om deze trein compleet te maken. Klopt dit en zo ja, wat voor rijtuig zou er nog bij moeten?

bas den boer

• Offline Offline
    • Schwarzach
« Reactie #14 Gepost op: 11 May 2009, 17:36:09 »
Dat ziet er goed uit (y)
軌道ñ!!