Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Afdraaien wielflenzen, welke methode?  (gelezen 13188 keer)

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Afdraaien wielflenzen, welke methode?
« Gepost op: 01 januari 2009, 16:25:01 »
Naar aanleiding van een aantal draadjes over ratelende wielflenzen zou ik de vraag willen stellen wat een makkelijke manier is (als die er is) om deze flenzen af te draaien zodat ze niet meer ratelen over de "lage" Code 83 rails.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2017, 11:03:25 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2009, 19:18:36 »
Eerste tegenvraag: heb je een draaibank?

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2009, 19:48:07 »
Een draaibank heb ik niet.

Hieruit leid ik ook af dat er geen makkelijke manier is met huis- tuin- en keukengereedschap.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2009, 19:59:54 »
Jawel, wielen uit de wagen halen en in de accuboormachine tegen een vijltje aanhouden.

Zo heb ik een aantal oude Lima flenzen afgedraaid (rij code 75), alleen goed inspannen wil nog wel eens wat lastig zijn, gewoon proberen zou ik zeggen.

Groet Stephan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2009, 20:36:22 »
inderdaad, gewoon boormachien en raggen maar. Alleen oppassen dat je van geisoleerde wielen t plastic isolatiebusje niet laat smelten.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2009, 20:50:28 »
En dat je niet toevallig flenzen aan t raggen bent die met de wielband om een plastic wiel geklemd zitten.....

Groet,

Huibert, vernaggelde zo een Piko BR55....

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2009, 20:54:41 »
ja, die ouwe piko-wielen zijn helemaal leuk. Die wielbanden zijn zo hard dat ik ze meestal met n slijpschijf afdraai. wielen gewoon in de loc laten zitten, stroom op de motor en steeds om de beurt alle wielen even een stukkie slijpen, zo worden ze niet te heet  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2009, 12:49:27 »
Hieruit leid ik ook af dat er geen makkelijke manier is met huis- tuin- en keukengereedschap.
Die gemakkelijke manier is er wel. Zie de andere reacties. Maar ik geef zelf de voorkeur aan een draaibank(je), omdat je daarmee veel meer controle hebt over wat je aan het doen bent. Maar als je dat niet hebt, dan ga je te werk volgens de huis-tuin-en-keuken-methode.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2009, 22:13:48 »
Beste medelezers,

Oké, nu zijn we dus die hoge flens kwijt :), hebben we misschien zelfs een normprofiel (RP25 ofzo) :D, maar.... HOE  conserveren we nu het afgedraaide oppervlak???
De meeste wielen/wielbanden bestaan immers uit één of ander composietspul, dat alles behalve corrosiebestendig is en corrosie leidt onvermijdelijk tot stroomafnameproblemen... :(

De helft van het verhaal hebben we nu, wie levert de tweede helft?

Groeten,
Frans van Meerwijk
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2009, 22:30:19 »
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar we hebben het hier toch over het afslijpen / afvijlen van de te hoge wielflens? ???

Volgens mij wordt hier geen stroom mee opgenomen behalve misschien in wissels met een metalen puntstuk?
Al je dat soort wissels hebt is het misschien een idee om ze te conserveren met geleidende verf.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: afdraaien wielflenzen
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2009, 23:59:09 »
De meeste wielen/wielbanden bestaan immers uit één of ander composietspul, dat alles behalve corrosiebestendig is en corrosie leidt onvermijdelijk tot stroomafnameproblemen... :(
De meeste wielbanden bestaan uit messing, met een nikkellaagje erover. Als je de flenzen afdraait ben je dat laagje dus kwijt, maar wat is het probleem? Messing corrodeert nauwelijks, en de flenzen nemen geen stroom af.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:afdraaien wielflenzen
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2010, 09:16:28 »
Hallo forumgenoten,

Sorry voor dit schopje, maar dit is het meest recente topic wat ik kon vinden over dit onderwerp. Ik heb hier namelijk een aanvullende vraag over.
Hoe krijg je de wielen in de boormachine? Hebben jullie daar een hulpmiddel voor?
Of haal je 1 wiel eraf? En hoe kan je dat doen, met een poelitrekker ofzo? Of zijn er andere manieren?

Vriendelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re:afdraaien wielflenzen
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2010, 09:29:41 »
Of haal je 1 wiel eraf?
Bij de methodes die ik heb gezien schuiven ze één wiel naar het midden van de as. Meestal doen ze dat met het geïsoleerde wiel, dat schuift het makkelijkst. Maar draait daardoor bij het afdraaien ook het makkelijkst mee, dus je moet de vijl heel voorzichtig hanteren.
Door dat ene wiel op te schuiven krijg je aan die kant voldoende aslengte om in de boorkop te klemmen.

De netste manier voor het verschuiven van het wiel is het gebruik van een wielenpers. Maar vaak gaat het ook met de hand. Dan zet je de as rechtop met een aspunt op een niet al te harde ondergrond, b.v. een stukje multiplex, en met je duimen druk je het wiel naar beneden.
Het lastigste is om het wiel weer goed op zijn plaats te schuiven, de afstand tusen de wielen moet nl. nogal precies ingesteld worden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:afdraaien wielflenzen
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2010, 10:10:24 »
.....niet meer ratelen over de "lage" Code 83 rails.
Ik lees dit draadje terug en lees het probleem; wielen ratelen over lage code 83 rails. De aangedragen oplossingen gaan allemaal uit van het aanpakken van hoge wielflenzen, maar je kunt ook andersom denken; pas de rails aan. Ik had dat probleem nl ook in beperkte mate met Roco Line. Ik heb echter een vijl gepakt en die over de railstoelen aan de binnenzijde van de rail gehaald. Bij Roco line heb je daar namelijk vrij hoog uitstekende boutkoppen aan de binnenzijde van de rail. Die afvijlen met een enkele haal is minder werk dan al je wielstellen vervangen of afdraaien en ook minder risocovol (ruim of scheef worden van het geïsoleerde wiel aan de as, verdwenen nikkellaagje, onregelmatigheid bij afdraaien etc). Als die kunststof boutkop-imitaties weg zijn is het geratel over. Uiteraard moet je niet te ruig te werk gaan, anders zie je de vijlhalen terug in de biels  :P .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:afdraaien wielflenzen
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2010, 10:24:04 »
Ik had ook het probleem met Code 83 rails en Roco assen met hoge flenzen, oplossing;
RP 25 assen er onder van een stel artitec Plan E's en het probleem is ook verholpen.
Het is dan wel even de vraag welke Code 83 er gereden wordt, Tillig of Roco (beide 2,1mm)
want er zit wel een verschil in de opbouw van de wissels en ik weet niet hoe of
RP 25 over Roco zich gedraagt, op Tillig geen probleem.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5