BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Gripen op 01 januari 2009, 16:25:01

Titel: Afdraaien wielflenzen, welke methode?
Bericht door: Gripen op 01 januari 2009, 16:25:01
Naar aanleiding van een aantal draadjes over ratelende wielflenzen zou ik de vraag willen stellen wat een makkelijke manier is (als die er is) om deze flenzen af te draaien zodat ze niet meer ratelen over de "lage" Code 83 rails.
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 januari 2009, 19:18:36
Eerste tegenvraag: heb je een draaibank?
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Gripen op 01 januari 2009, 19:48:07
Een draaibank heb ik niet.

Hieruit leid ik ook af dat er geen makkelijke manier is met huis- tuin- en keukengereedschap.
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: prutser op 01 januari 2009, 19:59:54
Jawel, wielen uit de wagen halen en in de accuboormachine tegen een vijltje aanhouden.

Zo heb ik een aantal oude Lima flenzen afgedraaid (rij code 75), alleen goed inspannen wil nog wel eens wat lastig zijn, gewoon proberen zou ik zeggen.

Groet Stephan.
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Floris Dilz op 01 januari 2009, 20:36:22
inderdaad, gewoon boormachien en raggen maar. Alleen oppassen dat je van geisoleerde wielen t plastic isolatiebusje niet laat smelten.
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Huup op 01 januari 2009, 20:50:28
En dat je niet toevallig flenzen aan t raggen bent die met de wielband om een plastic wiel geklemd zitten.....

Groet,

Huibert, vernaggelde zo een Piko BR55....
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Floris Dilz op 01 januari 2009, 20:54:41
ja, die ouwe piko-wielen zijn helemaal leuk. Die wielbanden zijn zo hard dat ik ze meestal met n slijpschijf afdraai. wielen gewoon in de loc laten zitten, stroom op de motor en steeds om de beurt alle wielen even een stukkie slijpen, zo worden ze niet te heet  ;)
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 januari 2009, 12:49:27
Hieruit leid ik ook af dat er geen makkelijke manier is met huis- tuin- en keukengereedschap.
Die gemakkelijke manier is er wel. Zie de andere reacties. Maar ik geef zelf de voorkeur aan een draaibank(je), omdat je daarmee veel meer controle hebt over wat je aan het doen bent. Maar als je dat niet hebt, dan ga je te werk volgens de huis-tuin-en-keuken-methode.
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Frans van Meerwijk op 02 januari 2009, 22:13:48
Beste medelezers,

Oké, nu zijn we dus die hoge flens kwijt :), hebben we misschien zelfs een normprofiel (RP25 ofzo) :D, maar.... HOE  conserveren we nu het afgedraaide oppervlak???
De meeste wielen/wielbanden bestaan immers uit één of ander composietspul, dat alles behalve corrosiebestendig is en corrosie leidt onvermijdelijk tot stroomafnameproblemen... :(

De helft van het verhaal hebben we nu, wie levert de tweede helft?

Groeten,
Frans van Meerwijk
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Bram S op 02 januari 2009, 22:30:19
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar we hebben het hier toch over het afslijpen / afvijlen van de te hoge wielflens? ???

Volgens mij wordt hier geen stroom mee opgenomen behalve misschien in wissels met een metalen puntstuk?
Al je dat soort wissels hebt is het misschien een idee om ze te conserveren met geleidende verf.


Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 januari 2009, 23:59:09
De meeste wielen/wielbanden bestaan immers uit één of ander composietspul, dat alles behalve corrosiebestendig is en corrosie leidt onvermijdelijk tot stroomafnameproblemen... :(
De meeste wielbanden bestaan uit messing, met een nikkellaagje erover. Als je de flenzen afdraait ben je dat laagje dus kwijt, maar wat is het probleem? Messing corrodeert nauwelijks, en de flenzen nemen geen stroom af.
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: Automatic-rock op 19 mei 2010, 09:16:28
Hallo forumgenoten,

Sorry voor dit schopje, maar dit is het meest recente topic wat ik kon vinden over dit onderwerp. Ik heb hier namelijk een aanvullende vraag over.
Hoe krijg je de wielen in de boormachine? Hebben jullie daar een hulpmiddel voor?
Of haal je 1 wiel eraf? En hoe kan je dat doen, met een poelitrekker ofzo? Of zijn er andere manieren?

Vriendelijke groet,
AR
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 mei 2010, 09:29:41
Of haal je 1 wiel eraf?
Bij de methodes die ik heb gezien schuiven ze één wiel naar het midden van de as. Meestal doen ze dat met het geïsoleerde wiel, dat schuift het makkelijkst. Maar draait daardoor bij het afdraaien ook het makkelijkst mee, dus je moet de vijl heel voorzichtig hanteren.
Door dat ene wiel op te schuiven krijg je aan die kant voldoende aslengte om in de boorkop te klemmen.

De netste manier voor het verschuiven van het wiel is het gebruik van een wielenpers. Maar vaak gaat het ook met de hand. Dan zet je de as rechtop met een aspunt op een niet al te harde ondergrond, b.v. een stukje multiplex, en met je duimen druk je het wiel naar beneden.
Het lastigste is om het wiel weer goed op zijn plaats te schuiven, de afstand tusen de wielen moet nl. nogal precies ingesteld worden.
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: Gert Arkema op 19 mei 2010, 10:10:24
.....niet meer ratelen over de "lage" Code 83 rails.
Ik lees dit draadje terug en lees het probleem; wielen ratelen over lage code 83 rails. De aangedragen oplossingen gaan allemaal uit van het aanpakken van hoge wielflenzen, maar je kunt ook andersom denken; pas de rails aan. Ik had dat probleem nl ook in beperkte mate met Roco Line. Ik heb echter een vijl gepakt en die over de railstoelen aan de binnenzijde van de rail gehaald. Bij Roco line heb je daar namelijk vrij hoog uitstekende boutkoppen aan de binnenzijde van de rail. Die afvijlen met een enkele haal is minder werk dan al je wielstellen vervangen of afdraaien en ook minder risocovol (ruim of scheef worden van het geïsoleerde wiel aan de as, verdwenen nikkellaagje, onregelmatigheid bij afdraaien etc). Als die kunststof boutkop-imitaties weg zijn is het geratel over. Uiteraard moet je niet te ruig te werk gaan, anders zie je de vijlhalen terug in de biels  :P .
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: RobbertJan op 19 mei 2010, 10:24:04
Ik had ook het probleem met Code 83 rails en Roco assen met hoge flenzen, oplossing;
RP 25 assen er onder van een stel artitec Plan E's en het probleem is ook verholpen.
Het is dan wel even de vraag welke Code 83 er gereden wordt, Tillig of Roco (beide 2,1mm)
want er zit wel een verschil in de opbouw van de wissels en ik weet niet hoe of
RP 25 over Roco zich gedraagt, op Tillig geen probleem.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: henk op 19 mei 2010, 10:31:15
Over welke Roco-wielen heb je het dan? Bij mijn weten heeft Roco altijd al wielen gebruikt die voldoen aan NEM en dat is afdoende voor rijden op code 83. In ieder geval is het niet nodig om gelijk over te stappen op RP25.

RP25 rijdt overigens best over Rocoline, alleen zakken de wieltjes zichbaar weg in de puntstukken zonder dat het tot ontsporingen komt.
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: W. Dagevos op 19 mei 2010, 13:38:48
Inderdaad wat al eerder gezecht is, een draaibank is het beste en ook het nauwkeurigste.
Zelf hebben wij een Celtic 14 met onafhankelijke vierklauw en zelfcentrerende drieklauw.
Is een vrij grote met een bedlengte van ongeveer 1m 40.
Is wel een grote aankoop maar als je het veel gebruikt kan het handig zijn.
Ik draai vaker werkstukken voor mensen die dat op aanvraag en betaling willen.
Zo verdien je ook nog wat bij.

Keukengerei en handgereedschap is af te raden (maar dat verschilt p.p.)

Mvg.
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: Ronald Halma op 19 mei 2010, 13:50:05
..... alleen zakken de wieltjes zichbaar weg in de puntstukken zonder dat het tot ontsporingen komt.

Wat evt te voorkomen is door die puntstukken op te vullen met materiaal van geschikte dikte (kunststof/messing oid). Daarna kan er uiteraard alleen nog maar met RP25 over gereden worden ;)
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: Automatic-rock op 19 mei 2010, 13:51:00
Inderdaad wat al eerder gezecht is, een draaibank is het beste en ook het nauwkeurigste.


Dat snap ik. En als ik die had zou ik dat ook gebruiken. Maar met wat oude Lima wielen ga ik de methode zoals Klaas Zondervan die mij vertelde eens proberen.
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 mei 2010, 13:56:56
W.Dagevos,

Hoe span je de wielen in in de drieklauw?
Het is mij nog niet gelukt om een wiel slingervrij in te spannen op de conische wielband. Daarom heb ik een hulpstukje gemaakt, indertijd beschreven in RM.
Maar ik hou me aanbevolen voor een simpeler methode.
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: Edwin van Mierlo op 08 juni 2010, 15:24:43
En hoe draaien we wielflensen van een Marklin Hamo lok af?
Ik heb een 1600 en een 1200 die nogal hoog op de flensen staan.
Titel: Re:afdraaien wielflenzen
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 juni 2010, 15:48:00
Wat bedoel je precies met deze vraag? Afdraaien van Hamo flenzen is niet anders dan van andere flenzen.
Het is overigens wel een aanfluiting dat ze dat niet meteen bij de ombouw hebben gedaan. Onder Hamo locs zitten Märklin wielen waarvan er één geïsoleerd is, maar aan de flenzen doen ze niks. Daardoor voldoen ze niet aan de NEM voor 2-rail wielen.
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Stefan88 op 16 december 2017, 21:41:08
Gezien de lange tijd geen bericht in dit oude topic leek het me beter dan een nieuwe aan te maken

Heeft er ondertussen iemand een simpel idee
Of een vaste opstelling in wielflenzen af te draaien
Ik ben sinds deze week de Gelukkige eigenaar van een nieuw model van de 142 van brawa nr 43004
Hoe apart ook maar de flenzen zijn te hoog ik rijd op Roco rails 2.1 mm
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 december 2017, 22:00:14
Dan hebben ze bij Brawa iets niet goed gedaan. Dit is een 2-rail model en de flenzen mogen maximaal 1,2 mm hoog zijn.
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Stefan88 op 16 december 2017, 22:03:01
Oké dan ga ik brawa eens een bericht sturen
Aangezien problemen bij brawa altijd goed opgepakt worden
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 december 2017, 22:21:10
In de handleiding zie ik bij de Ersatzteilliste dat ze verschillende wielstellen hebben voor DC en AC.
Als de flenzen echt te hoog zijn hebben ze misschien de verkeerde wielstellen gemonteerd. Wat overigens wel vreemd is, want wielstellen voor AC (3-rail) zijn in het algemeen niet geïsoleerd.
Titel: Re: afdraaien wielflenzen
Bericht door: Stefan88 op 16 december 2017, 22:27:50
Ja dat begrijp ik ook niet
Heb ze een bericht gestuurd
Want het is een nieuw model van de laatste serie