Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)  (gelezen 60538 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2008, 15:47:05 »
Goede duidelijke informatie Jantrein.
Indien tussen het maken van een site en alles door om heen gaarne
antwoord voor het verkrijgen van de magneetstrip.
Wil ook een testbaan maken.
Mogelijk een advies als je nog geen provider heb gevonden neem Freeweb
en binnen een paar uurtjes werkt je site en kost niets.
Ik heb hem zelf ook.

wil.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2008, 16:46:03 »
Wat is de minimum radius waar alles door heen kan lopen ? en wat is de minimum radius voor alleen de personenauto's ?  Dit met toepassing van de magneetband.

vr. groet,
Wiebe

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #17 Gepost op: 30 december 2008, 23:13:27 »
waar is die magneetband te koop?

Wat gebeurd er als je de sleper in de normale positie laat, dus strak op het wegdek?

laatste vraag: wat doet die magneetband met reedcontacten de ernaast in de baan liggen?

nog een vraag erbij, is dit toepasbaar op spoorovergangen?
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #18 Gepost op: 30 december 2008, 23:19:04 »
google: Magneetband (beng zo een hit!) kost dus geen pepernoot.

Ja daar kun je mee over een spoorwegovergang! In koploper wl even de weg reserveren voor de auto of de trein!.

R.Paint

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2008, 23:38:38 »
dank, blijven er nog 2 vragen staan  :)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #20 Gepost op: 30 december 2008, 23:43:50 »
dank, blijven er nog 2 vragen staan  :)

1 waarom zou je dat doen als je juist met een "onzichtbare"sleper kunt werken?

2 probeer het zou ik zeggen door met een magneet in de buurt te komen van je reed(kontacten). Er zal best wel een afstand zijn waarbinnen de gevoeligheid ligt (anaal ieseren heet dat  ;D).

R.Paint

« Laatst bewerkt op: 30 december 2008, 23:46:52 door Rijtuigpaint »

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2008, 23:50:02 »
1. combineren van oude/nieuwe delen... ;) (dus wel en geen magneetband)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2008, 23:51:28 »
Ik kan mij er wel in vinden R.Paint jammer dat er geen info is over de strip
afmetingen maar via de link de strip besteld.
Testen zullen uitwijzen of reed kontakten die ik nu ook gebruik voor diverse
aansteuringen blijven werken.
Een goed alternatief zijn hal generatoren die reageren namelijk op magnetische veld verandering ,maar dit voor later.

wil.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #23 Gepost op: 30 december 2008, 23:53:15 »
ik wacht je bevindingen af.

Ik houdt dit topic in de gaten, ziet er interessant uit maar zoals eerder vermeld heb ik weinig tot geen moeite met de standaard rijdraad.... maar wat niet is.....
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #24 Gepost op: 30 december 2008, 23:56:33 »
Combineren met oude en nieuwe situatie zal niet werken daar ik denk dat
de besturing magneet unit niet voldoende ruimte geeft en uit de nok zal
vallen van de stuureenheid.
Het zal toch een justering zijn van de sleper die wordt omhoog gedrukt
en moet een fictie houden met het mechaniek.
Kan het mis hebben maar Jantrein kan daar mogelijk meer info over geven.

wil.

jantrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #25 Gepost op: 31 december 2008, 16:11:32 »
Hallo Carfans,

Even een reactie:
Ik heb verschillende testen gedaan m.b.t. terugmeldingen met Hall en Reedcontacten.
Reedcontacten die door de stuurmagneten worden bediend werken wel echter het is heel kritisch zeker met de kleine stuurmagneten van o.a. personenwagens. Ik zal het zelf zo niet gaan gebruiken, te onbetrouwbaar.

Hoe dan wel: momenteel heb ik de reedcontacten naast de magneetband liggen en een extra magneetje onder de auto's dit werkt tot nu toe het beste. Hall sensoren die door de stuurmagneten worden bediend werkten bij mij niet betrouwbaar. Als je alleen met rijdraad werkt is het wel het overwegen waard. Het bereik van een hall sensor is over het algemeen maar heel beperkt.

Er valt best nog veel uit te testen op dit gebied. Er bestaan reedcontacten met verschillende gevoeligheden. Het zou dus best kunnen dat de meest gevoelig (vaak dus ook de duurdere) wel werken op de stuurmagneetjes. Dit zou eigenlijk allemaal uitgetest moeten worden, maarja.....waar haal ik de tijd vandaan.....

Zijn er mensen met ervaringen op dit gebied: laat het hier maar zien, zou ik zeggen.

Zwevende sleper en compatibiliteit:
De sleper dient zo afgesteld te zijn dat hij het wegdek niet kan raken. Daarmee wordt hey rijgedrag op enkel Falller rijdraad heel kritisch en eerlijk is eerlijk, eigenlijk is je auto dan niet meer zondermeer inzetbaar op, op het standaard FCS. Zo zie je maar alle voordelen heb soms een (klein) nadeel. Iets wat m.i overigens geheel weg valt tegenover alle voordelen maar dat moet een ieder voor zich afwegen.

Conclusie:
Zwevende sleper met magneetband: werkt goed.
Zwevende sleper met magneetband met rijdraad: werkt nog beter.
Zwevende sleper met enkel rijdraad: werkt niet, zeker niet als je er nog styreen of karton of i.d. tussen hebt liggen.

Ben heel benieuwd naar de ervaringen van rijtuigpaint. Mijn ervaring is dat het soms niet de goedkoopste, en zeker niet de snelste weg is om zelf nog eens het wiel uit te gaan vinden. En wat is dan je winst uiteindelijk?? Ik ga liever voor een beproefd systeem.
Laat je ervaringen maar zien hier, zou ik zeggen.
Het door mij beschreven band is slechts 3mm breed, 1mm dik en 1 meter lang. Er zijn vrij scherpe bochten mee te maken, een cirkel met een straal van 5cm is zowiezo mogelijk. Kleiner kan ook nog wel maar dan begint de stijfheid van het overigens zeer flexibel materiaal zich te laten gelden. Goed vast zetten is dan wel noodzakelijk.

Mvrg, en een plezierig uiteinde,
Jantrein

« Laatst bewerkt op: 31 december 2008, 16:53:17 door jantrein »
Samen maken we er wat moois van ;-) Kijk maar op www.miniatuura.nl

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #26 Gepost op: 31 december 2008, 17:21:46 »
Vind het een zeer interessant draadje.
Zelf rij ik op mijn M-Track modelenbaan al enkele jaren met het FCS tot matige / redelijke tevredenheid.
Je ziet het al, het werkt zeker niet optimaal.
Met 10 wagens heb ik een redelijk uitgebreid wagenpark mag je wel zeggen.  Echter zijn er slechts 2 wagens die probleemloos rijden tw een bus en brandweerwagen. De tractor rijdt op zich ook prima maar heeft af en toe zo wel eens kuren. Dat heeft meestal met vervuiling van de wielen te maken.
Een 2e identieke bus waarvan de sleper echt goed afgesteld staat raakt het spoor nogwel eens bijster net als een 2-tal vrachtwagens.
Soms gaat het goed maar dan is het ineens weer helemaal over.
Ook hier is vervuiling vaak weer van grote invloed (nou ja, vervuiling...)
De 4 kleine autootjes die ik heb kunnen in zijn geheel niet rijden.
Dit heeft te maken met een stuk busch plakwegdek met steentjes motief.
Dat geeft te veel weerstand.

Aangezien de baan nog verder uitgebreid gaat worden met opstelplaatsen vallen deze kritische plaatsen straks buiten de hoofdroute.  In de toekomst zou er dus een probleemloos trace ontstaan waar alles zou moeten kunnen rijden. Al met al is het leuk spul maar is het functioneert allemaal nogal zeer kritisch.

De reedcontacten die ik gebruik (7mm contacten van conrad) worden door de slepers geschakeld. Waar ze zitten is ter plaatse de rijdraad even onderbroken. Dit werkt overigens al jaren probleemloos.

Al met al ziet het met magneetband er zeer belovend uit en zou het een stuk bedrijfszekerder maken.
Probleem bij mij is alleen dat ik dan weer volledig op sloperhoogte zit.
Een combinatie van beide systemen is logischerwijs niet mogelijk.
Maar wie weet.......

Groetjes Ronald
« Laatst bewerkt op: 31 december 2008, 17:26:05 door Ronald »
Groetjes Ronald

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2008, 18:02:29 »
Jantrein,

Welke reedcontacten gebruik jij en welke magneetjes gebruik je als extra onder je auto's ?

vr. groet,
Wiebe

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #28 Gepost op: 02 januari 2009, 11:57:57 »
Waar ik ook naar benieuwd ben is hoe eea reageert bij kruisende rijdraden en dicht bijelkaar liggende rijdraden.
Op bepaalde stukken heb ik over een bepaalde lengte bv 2 rijdraden 5mm naast elkaar liggen.

Groetjes Ronald :)
Groetjes Ronald

jantrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: faller car demo (nav opstartprobleempjes...)
« Reactie #29 Gepost op: 02 januari 2009, 15:08:49 »
Hallo Carfans,

@Wiebe: Helaas heb ik geen gegevens over de reedcontacten deze had ik allemaal nog liggen en zijn van een voetpedaal van een elektrisch orgel  ;) (I love recycling  ;D ;D). De magneten zijn van Marklin ook ooit gebruikt om 20jaar geleden de Roco Sik meer trekkracht te geven op Marklin K-rails, werkte overigens prima omdat die rails ijzerhoudend is. Het lokje werd zo als het ware op de rails getrokken en kon zo meer waggons trekken :D

@ Ronald:
Het maken van kruisingen levert geen grote problemen op mits de hoeken niet te klein zijn. Ik heb zelf een krijsing liggen met een hoek van naar ik schat  zo'n 30 graden. Uiteraard heb ik er dan rijdraad op liggen. Zonder rijdraad er bovenop vindt ik het veel kritischer.

Min. afstand? Pff ,...5mm is zeker te weinig. De band zelf is 3mm dus met rijdraad erop is de minimale h.o.h. afstand in iedergeval 6mm. Dan liggen de magneetbanden strak tegen elkaar. Het vastzetten gaat dan heel moeilijk want de magneetbanden stoten elkaar af. Zelf zou ik niet minder dan 8mm aanhouden. Als ze naast elkaar liggen en de afstand is te klein dan, zou de sleper best eens kunnen overspringen naar de andere band. T.z.t. wil ik dit allemaal op de website inwording zetten.

Mvrg,
Jantrein
Samen maken we er wat moois van ;-) Kijk maar op www.miniatuura.nl