Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3821944 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8370 Gepost op: 10 May 2013, 16:30:01 »
mooi
wat hangt erachter
kan net t type niet leesbaar krijgen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8371 Gepost op: 10 May 2013, 17:09:22 »
Hoi Jerry, de loc trekt vier-assige Umbauers en een middeninstaprijtuig.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 May 2013, 09:22:56 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8372 Gepost op: 16 May 2013, 21:58:02 »
Roco's oliegestookte 41 018 (artnr. 43244) is inmiddels van een decoder voorzien en heeft testritten gemaakt. Dat is allemaal naar wens gegaan. Mooie rustige loop en goed te regelen met een Lopi 4. Wel moest ik de Kolbenschutzrohre verwijderen, maar dat gaf de handleiding al aan als ik hem door 358 mm-bogen wilde laten rijden.



Hier de oliegestookte loc in werkelijkheid:



Plaatje op deze pagina gevonden: http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_41

En hier nog een plaatje van de 41 018, gemaakt in 2010, met een speciale treinsamenstelling:

Bron: http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dampfloks~br-41-41-drg-dr-db-041--042-db/662850/ueber-die-hohenlohebahn-kam-41018-am.html

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 16 May 2013, 23:40:54 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3985
  • de hondsrug baan
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8373 Gepost op: 17 May 2013, 08:32:39 »

Hallo Ruud,


dat is een fraaie machine  (y).
Maar wat zijn de Kolbenschutzrohre ik vermoed dat het een soort van pennen zijn die voor de cilindes zitten.


ps ben erg nieuwsgierig wat het precies is, en zo'n olie gestookte lok produceert die nu meer rook? (hoop niet op de modelbaan want dan wordt het hoesten) ;D

mvgr Evert

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8374 Gepost op: 17 May 2013, 08:43:08 »
Maar wat zijn de Kolbenschutzrohre ik vermoed dat het een soort van pennen zijn die voor de cilindes zitten.
dat zijn inderdaad die pennen ;)

wat een prachtige lok Ruud! en wat een enorm ding ;D
staat mooi op je baan ;D
groeten,
Auke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8375 Gepost op: 17 May 2013, 08:48:35 »
Zeker een mooie loc. Op hoeveel assen wordt dit exemplaar aangedreven?

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8376 Gepost op: 17 May 2013, 11:33:18 »
Evert: het zijn inderdaad van die pennen die voor de cilinders zitten. Als je ze laat zitten, lopen de voorloopwielen er tegenaan in krappen bogen. Of zo'n loc in werkelijkheid meer rook produceerde, kan ik je niet zeggen. Ik heb wel foto's gevonden van oliegestookte 41'ers in actie, maar of die nou meer stoom produceerden dan kolengestookte, weet ik niet.

Het is inderdaad een flinke dame: 27,5 cm lang.

Bas: deze loc is op 2 assen aangedreven. De nieuwste versie, die binnenkort uitkomt, heeft een aandrijving op 4 assen.
Voor mij is de 2-as-aandrijving geen probleem. Ik kan toch niet met heel lange treinen rijden op mijn baan. Overigens weet ik niet of de 2-as-aandrijving voldoende trekkracht voor lange treinen in heuvelachtig terrein bezit. Misschien is dat wel zo, maar wellicht ook niet. Ik zal op internet eens zoeken over ik daarover iets kan vinden.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 17 May 2013, 16:37:59 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8377 Gepost op: 17 May 2013, 12:13:02 »
In tegenstelling tot het Trix-exemplaar staat de Roco 41 helaas niet bekend om z'n uitmuntende trekkracht...


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8378 Gepost op: 17 May 2013, 12:37:55 »
Citaat
27,5 cm lang.

Bekende maat!  8)

Zonder gekheid, dat is toch wel weer dik aan h0. 27,5 cm aan één lok. Gaaf gezicht. Mooie lok überhaupt, Ruud!

Elke keer als ik door jouw topic blader sta ik weer versteld van de details. Dat zet mij wel aan om zelf ook weer verder te detailleren, iets waar ik lang niet altijd zin in heb. En nou niet omdat het in N meer of moeilijker priegelen is. Ik heb er gewoon niet altijd zin in, maar krijg wél motivatie als ik jouw foto's bekijk.

Dus, ga zo door!

J.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8379 Gepost op: 17 May 2013, 12:38:41 »
Ik heb dan welk de kolen stook, maar wel de oude uitvoering. Mijn baan heeft behoorlijk wat hoogte verschil, maar kan de lok rustig met een trein van 2 meter de baan op sturen wetende dat hij netjes rond komt.
Hellingen zijn netjes binnen de 3%, maar wel in bochten.
Hij is zeker niet mijn sterkste lok, durf niet te zeggen of hij ook rond kom als ik de roco schoonmaak wagen in de sleep heb zitten, en er zijn loks die dat ook nog prima doen. Maar met gewone wagens heb ik geen problemen.

Roelco

« Laatst bewerkt op: 17 May 2013, 12:49:29 door rjr. Reden: typo fix »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8380 Gepost op: 17 May 2013, 12:45:31 »
Dat is dan helder, Wim. Daarom zal de nieuwste versie wel een aandrijving op 4 assen hebben. Overigens heeft de tot voor kort nog leverbare 41 met kolentender van Roco nog steeds een aandrijving op 2 assen (In de beschrijving staat eerst: aandrijving op 7 assen; eronder in het lijstje: 2 assen. Dat laatste is het geval.) Ik kon na uitgebreid zoeken op internet vanmorgen geen test/informatie over de trekkracht van de 41 van Roco vinden.

Voor mijn baan komt het allemaal niet zo krap, maar als je met lange treinen in een glooiend of heuvelachtig landschap rijdt, is dat zeker een punt van aandacht.

Roelco: dank voor je aanvulling; bij gewoon gebruik functioneert de loc dus prima.

Jeroen: dank voor je reactie; ik beschouw het als een compliment wanneer je door het bekijken van m'n baanfoto's gemotiveerd wordt tot het verder doordetailleren van je eigen baan.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 17 May 2013, 12:52:34 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8381 Gepost op: 17 May 2013, 13:50:08 »
Ik heb lang gedacht, dat alleen de eerste oplage van Roco's 41 (43244) aandrijving op twee assen had. Later zou dat op vier assen zijn. Ik begin het gevoel te krijgen, dat deze gedachte niet juist is voor 43244. ::)  Vandaar mijn vraag.
Mocht de trekkracht toch niet voldoen, kan met een beetje knutselwerk de boel omgebouwd worden. Zie ook het Project 083 tot 338 van Jan (hier en daar).

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8382 Gepost op: 17 May 2013, 18:10:27 »
Nog wat onderhoud verricht aan de Br 41 - wielen en stroomafnamelipjes schoongemaakt met wasbenzine, drijfwerk heel lichtjes van olie voorzien -  en verdere testritten uitgevoerd. Hier een plaatje met zicht op de olietender:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8383 Gepost op: 17 May 2013, 19:34:23 »
als de loc zelf is aangedreven zal het aandrijf stangen stel de rest van de wielen aandrijven
anders kan (meestal) in de tender een exta as met aandrijving gemonteerd worden
Ook heb ik een 50 er oud model
daar kan ke gewoon(was een o[ptie) enwielset met antislip banden monteren

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8384 Gepost op: 17 May 2013, 19:59:36 »
Jerry, de motor zit in de tender en die drijft twee assen van de tender aan met behulp van wormwielen. Roco heeft wel locs waarbij een cardanas vanuit de tender naar de loc loopt waar dan een of twee assen extra worden aangedreven. Ik heb een 44 waarbij dat het geval is. Maar bij deze loc is die constructie niet gebruikt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus