Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:14:32
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3821954 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8400 Gepost op: 22 May 2013, 19:19:45 »
Dat doe ik niet, hoor, het periodiek smeren van rijtuig/wagonassen. Bij MaTrix-wagons meestal wel bij ingebruikname, omdat bij dat merk de assen nog wel eens stroef draaien in de aspotten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #8401 Gepost op: 23 May 2013, 12:26:40 »
Fleischmann gaat onverdroten voort met het recyclen van (stok)oude modellen. De Br 56 - in 1988 al op de markt gekomen - wordt nu als nieuwheid aangekondigd voor tp IIIa, zonder en met sound.

http://www.fleischmann.de/de/product/183217-0-0-2-1-0-0-002001/products.html

http://www.fleischmann.de/de/product/183217-0-0-2-1-0-0-002001/products.html

Mooi locje hoor, maar d'r is weinig nieuws aan buiten het tijdperk (IIIa 2puntsverlichting, oude versie IIIb 3puntsverlichting), een digitale interface en een versie met sound.

Ook de Br 55 uit het begin van de jaren negentig wordt weer als nieuwheid aangekondigd, met sound en digitale koppeling en ook zonder sound.

http://www.fleischmann.de/de/product/178701-0-0-2-1-0-0-002001/products.html

http://www.fleischmann.de/de/product/182184-0-0-2-1-0-0-002001/products.html

Ik denk niet dat veel modelspoorders op deze heruitgaven zitten te wachten. Ik in ieder geval niet. Waarom niet iets nieuws gebracht, bijvoorbeeld een Br 62 die Flm al jaren geleden als n-spoor-loc heeft uitgebracht: http://www.fleischmann.de/de/product/4368-0-0-1-1-0-0-002001/products.html
Een goed model hiervan in h0 is er nog altijd niet.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 May 2013, 13:34:53 door Ruud K »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8402 Gepost op: 23 May 2013, 14:12:13 »
Ik weet wel modelspoorders die er op zitten te wachten. Mensen die digitaal willen rijden, maar niet al te handig zijn waardoor ze niet een oude lok kunnen ombouwen.

Maar misschien nog wel belangrijker, de nieuwe generatie modelbouwers. Die er nog niet waren toen de oude versie uitgegeven is, of die toen nog in de luiers lagen, en dus geen treintjes mochten vasthouden.

En dan is het wel leuk voor deze personen dat ze toch deze type loks kunnen kopen, als nieuwe uitgave en zoals je nu mag verwachten, digitaal voorbereid.

En als de loks toen gewoon goed waren hoeft er niet zo veel aan veranderd te worden en zijn ze nog altijd goed.

Persoonlijk ben ik dan ook wel geïnteresseerd in dit soort uitgaven. In het verleden kocht ik alleen Roco. Intussen zit ik iets minder vast aan het merk Roco, en komen deze loks dus ook voor mij op de mogelijk te kopen lijst. En dan vind ik een voorbereid nieuw model wel zo leuk. Eventueel dan ook nog met sound.

Denk dus dat er wel degelijk een markt voor is.

PS, als aanvulling, die 62er heb ik van Liliput rondrijden.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 23 May 2013, 14:15:29 door rjr. Reden: aanvulling over 62er »

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #8403 Gepost op: 23 May 2013, 15:11:51 »
Roelco, dat is inderdaad waar: er zullen modelpoorders zijn die deze oudere modellen graag digitaal voorbereid of met sound willen. Heb ik me onvoldoende gerealiseerd.
Die 62 van Liliput staat bepaald niet bekend om z'n betrouwbare rijgedrag, met name op wissels geeft dit model nogal eens problemen met voor- en/of achterloopwielen die snel ontsporen. Doet-ie het bij jou wel naar wens?

Groet,
Ruud

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8404 Gepost op: 23 May 2013, 15:17:23 »
Ruud,

Moet zeggen dat ik met dit model eigenlijk weinig problemen heb. Trekkracht kan beter. Maar hij blijft verder wel netjes op de rails hoor. OK, ontspoort wel eens, maar dat doen eigenlijk alle treinen wel eens. Deze doet het zeker niet vaker dan welke andere lok dan ook.

Als het al mis gaat, bij welke lok dan ook, is er meestal ook echt wel iets mis, rommel op de rails, wissel sluit niet helemaal aan, bochten niet mooi liggen.

Ben zeker niet ontevreden over deze lok. Alleen de trekkracht, moet wel altijd goed in de gaten houden hoeveel wagens hij mee krijgt, anders komt hij niet meer terug boven.

Roelco

Jan K.

• Offline Offline
« Reactie #8405 Gepost op: 23 May 2013, 17:26:24 »
Ruud,
Ik denk dat ik mijn fleischmann lok 4156 in ga ruilen voor dat nieuwe model. Ik heb deze al wel 20 jaar, heeft vele kilometers gelopen en loopt nog prima, behalve op Roco Line niet gepolariseerde wissels. Daar heeft hij soms een hekel aan. Ik hoop dat  Fleischmann de stroomafname op dat nieuwe model verbeterd heeft.
IK wacht altijd nog op een 44er van Fleischmann.

Groet Jan K.

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #8406 Gepost op: 23 May 2013, 17:42:51 »
Jan, voordat je die nieuwe versie gaat kopen, zou ik me er eerst terdege van vergewissen of Flm de stroomafname verbeterd heeft. Eerlijk gezegd twijfel ik daar aan. Ik heb die oude versie ook al heel wat jaren en die loopt prima, maar ik heb geen Roco line wissels. Op Flm wissels doet ze het prima, ook kruipend.
Of Flm met een 44'er gaat komen? Het is te hopen, maar ik denk eerder dat er een heruitgave van de 44 van Roco te verwachten valt.

Groet,
Ruud

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8407 Gepost op: 23 May 2013, 21:06:10 »
Ik weet dat je het niet tegen mij hebt  ;D maar ik ga die 56er ook niet aanschaffen. Niet die van GFN en ook niet die van Lilliput. Hoe jammer ik het ook vind, want het zijn best mooie loks. Maar in mijn tijd waren ze al niet meer op de DB-Gleise zu vinden.

Maar even naar die 44er, dat triggerde het aanklikken van de antwoordknop, nu Roco en Fleischmann onder één dak zitten, denk ik niet dat Fleischmann ooit met een 44er gaat komen. Temeer daar ze ook al een 43er in het program hebben. (Dat is de tweecilinderversie van de 44er, en die (de 43er) heeft helemaal nooit of te never bij de DB gezeten, allemaal DDR-DR.)

Groet,
Jan

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #8408 Gepost op: 23 May 2013, 21:38:57 »
Ja, Jan, deze locs verdwenen in 1959 van het DB-spoor. Maar ik ben op dat punt niet zo recht in de leer. Bij mij reden ze nog in de jaren zestig ;D.

't Is echt een mooi modelletje, nog steeds. Opnieuw eens uit de kast gehaald en een poosje laten rijden. Naar aanleiding van de opmerking van Jan K. haar nog eens kruipend over een wisselstraat van Flm modelgleis laten rijden; dat doet ze perfect.

In deze loc zit trouwens niet de bekende rondmotor van Flm, maar een platte motor die met twee wormwielen naar tandwielen de boel aandrijft. Geen vliegwiel, maar opmerkelijk genoeg toch een behoorlijke uitloop. Ben eigenlijk wel benieuwd of de jongste versie technisch ook zo is uitgevoerd, dus met deze motor en zonder vliegwiel. Op de site van Flm is (nog) geen Ersatzteilblatt te downloaden van de nieuwe versie, dus mijn nieuwsgierigheid blijft bestaan, maar dat zal t.z.t. wel komen.

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 23 May 2013, 21:43:50 door Ruud K »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #8409 Gepost op: 23 May 2013, 21:44:27 »
Dat zijn goede mtoren
kunnen zeker met decoder op hoogfrequent heel lamgzaam draaien
Alleen de overbrenging bij sommige modellen is weer beter op laag frequent
(iig bij mij)
enig nadeel is dat je er eigen lijk niks meer aan kan repareren (alleen een drup olie)

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #8410 Gepost op: 23 May 2013, 22:24:32 »
Een soortgelijke motor zat/zit in de locs met kuiptender. Ze zijn destijds eigenlijk ontwikkeld voor de raceauto's die Flm maakte voor hun autoracemodelbanen. Hier zie je ze: http://www.fleischmannparadijs.nl/c-1422456/motoren/
Of het door Flm zelf ontwikkelde motoren zijn of gekochte bij een motorfabrikant, weet ik niet.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 May 2013, 22:31:17 door Ruud K »

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #8411 Gepost op: 24 May 2013, 00:16:57 »
Ruud,

Het valt mij op dat de jouwe twee gaslampen heeft. In de catalogus heeft-ie elektrisch licht.

Gr,
Maarten

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #8412 Gepost op: 24 May 2013, 00:42:52 »
Scherp gezien, Maarten. Het onderstel is van de DRG-versie (met gaslampen), de bovenbouw van de DB-tijd (met elektrisch driepuntstoplicht). Ik heb ooit een kapwissel uitgevoerd en daardoor is er deze merkwaardige mix ontstaan tussen DRG en DB ;D.

Groet,
Ruud

Jan K.

• Offline Offline
« Reactie #8413 Gepost op: 24 May 2013, 12:33:09 »
Ruud,
Het zal raar zijn als een Flm lok niet goed rijdt over een Flm wissel. Voorheen bestond mijn baan ook uit Flm rails maar een jaar of 10 geleden heb ik alles veranderd in Roco Line rails. Toen reed mijn 56e ook feilloos over de wissels. Ik heb de 56 2048 gekocht in '88, dus 25 jaar geleden. Op jouw foto's van 23 Mei staat de 56 2659. Een jonger model?
Inhoud tender ziet er hetzelfde uit. Mijn lokje rijdt bijna elke dag zijn rondjes van 40 meter met er achter 20 open goederen wagens type Om. Maar ja, hij stopt wel eens op wissels van Roco, maar dat neem ik voor lief. Langere stoomlok's rijden feilloos over de wissels.
De nieuwe versie komt in het najaar uit,dus afwachten maar.

Groet Jan K.

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #8414 Gepost op: 24 May 2013, 12:38:54 »
Jan,

Ik weet niet hoe oud mijn model is. Een jaar of tien geleden heb ik hem gebruikt gekocht en daarna is het locje gedigitaliseerd. Wat betreft de stroomafname: mijn model kreeg ook eens een keer wat problemen daarmee, maar dat was direct voorbij nadat ik de wielen grondig had schoongemaakt. Met name het voorloopwiel pakt wel wat vuil van de baan. Ik neem aan dat je dat schoonmaken ook al geprobeerd hebt.

Groet,
Ruud