Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3820016 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8115 Gepost op: 21 March 2013, 09:52:52 »
Ruud,

Wellicht heeft deze er achter gehangen.

Groet,

Jeroen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8116 Gepost op: 21 March 2013, 10:22:54 »
Ja, Jeroen, dat vermoed ik ook. Maar er is nergens een foto te vinden van die wagons achter de motorwagen. Misschien kwam het ook maar weinig voor.
Het hele idee achter het Stückgut Schnellverkehr-concept was efficiency. Vóór de invoering van het concept kostte het verwerken van klein stukgoed veel tijd op de stations. Dat wilde men veranderen. In de motorwagen werd het stukgoed gesorteerd door meereizende medewerkers. Daarvóór gebeurde dat op de stations, in goederenloodsen. Bij aankomst op een station konden nu de onderweg gesorteerde pakketten meteen worden uitgeladen op de plaats van aankomst waarvoor ze bestemd waren. Nieuwe pakketten werden ook meteen gesorteerd in de wagen. Daarom is de motorwagen ook vrij groot: een oppervlakte van 40 vierkante meter. Het is dan ook logisch dat alles zich in één ruimte afspeelde. Met wagons erachter was de logistieke aanpak weer wat lastiger.

Model en werkelijkheid:



(plaatjes op internet gevonden)

Hier nog de link naar de Esu-versie met sound, rook en andere frutsels: http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/vt-69-900-in-h0/
Het draaistel van deze versie lijkt minder lichtgrijs.

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 10:30:55 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8117 Gepost op: 21 March 2013, 11:04:58 »
In de wagens die Jeroen voorstelt, is eigen personeel aanwezig om de goederen te sorteren. Ze zouden dus best met deze motorwagen gekoppeld kunnen zijn, zonder dat de efficiency doelmatigheid werd beïnvloed. Een nadeeltje: de motorwagen moet op het eindpunt omlopen.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8118 Gepost op: 21 March 2013, 11:18:43 »
Zeker, Bas, en daarmee ging een belangrijk voordeel (geen rangeerbewegingen nodig) meteen verloren. Ik denk dus dat deze motorwagen slechts weinig met wagons erachter heeft gereden. Maar er zullen uiteindelijk vast wel foto's van te vinden zijn waarbij dit wel het geval was; ik kan ze alleen nog niet vinden ;).

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 11:24:46 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8119 Gepost op: 21 March 2013, 11:35:37 »
Misschien staat in dit boek "Triebwagen der Deutschen Reichsbahn" een foto . Volgens Eisenbahn Kurier komt het van de zomer uit.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 12:12:03 door Basilicum »

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8120 Gepost op: 21 March 2013, 11:51:31 »
Een nadeeltje: de motorwagen moet op het eindpunt omlopen.

Groet,
Bas

Begrijp ik goed dat er dus maar aan een zijde een stuurstand was?

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8121 Gepost op: 21 March 2013, 11:57:54 »
@Cottage Railways: Aan beide zijden een stuurstand. Omlopen is wat anders dan draaien...

;)

Aanvulling op het wagon-verhaal:

Volgens de omschrijving van ESU, blijken er wel wagons achter gehangen te hebben...

Diverse Aufnahmen beweisen, dass die Möglichkeit, maximal drei Wagen (sechs Wagenachsen) mit einer Gesamtlast von 85 t mitzuführen, genutzt wurde.

Vertaling: Diverse opnames (foto's) bewijzen, dat de mogelijkheid, maximaal 3 wagons (zes wagenassen) met een gezamenlijk gewicht van 85 ton mee te nemen, benut werd.

Nou nog zoeken naar die foto's... ;)



Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 12:08:24 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8122 Gepost op: 21 March 2013, 12:26:50 »
Begrijp ik goed dat er dus maar aan een zijde een stuurstand was?

Nee, maar als er een rijtuig/wagon achter hangt, moet er omgelopen worden, ten minste, als je weer de zelfde kant op gaat als waar je vandaan kwam.

Loop je niet om, zit het rijgtuig/wagon in het zicht van de machinist. :P

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8123 Gepost op: 21 March 2013, 13:10:17 »
Duidelijk en bedankt. (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8124 Gepost op: 21 March 2013, 16:41:01 »
In het jongste nummer van Miba ook een bespreking van de motorwagen VT 69 901 en daar staat een foto bij met twee goederenwagens erachter. Heel verrassend een open hogeboordwagen en (minder onverwacht) een gesloten goederenwagen zonder enige opdruk.
Om copyright-redenen kan ik die foto hier helaas niet laten zien.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 16:42:39 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8125 Gepost op: 21 March 2013, 22:18:24 »
http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/fg/e2f_gpsv.html
kan ook weinig vinden
misschien wat info bij de auteur te krijgen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8126 Gepost op: 21 March 2013, 22:38:43 »
Informatieve link, Jerry!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8127 Gepost op: 22 March 2013, 00:10:10 »
Hoi Ruud,
anderhalve week geleden de motorwagen binnen gekregen van Lippe. De inbouw van de 21-polige decoder was kinderspel. Aan de onderzijde klepje op, decoder er in en klepje dicht.
De motorwagen rijdt als een zonnetje en ik ben er zeer tevreden over. De rode personen-variant staat nu hoog op het verlanglijstje.

Groeten
Mart.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8128 Gepost op: 22 March 2013, 00:13:19 »
Mart, ik heb vanavond een lijstje gemaakt voor bestellingen bij Lippe, maar twijfelde nog. Na jouw berichtje ben ik definitief 'om'. Dank dus. Morgen gaat de bestelling de deur uit, waar de motorwagen bij zit.
Nog even een praktische vraag: wat voor 'n decoder heb je er in gezet? Een lopi 4 of een andere?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8129 Gepost op: 22 March 2013, 08:12:01 »
Goedemorgen Ruud,
Ja, ik heb er een ESU 54615 Lokpilot V4.0, 21-polige decoder ingedrukt.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!