Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 15:05:54
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 14:58:22
contacten roco line wissel door Ronaldk
Vandaag om 14:55:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
upload deleten door knar46
Vandaag om 14:53:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:46:23
Rondom Charlois door Wim Vink
Vandaag om 14:34:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Lima IRM pimpen door janw
Vandaag om 14:25:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:24:18
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:00:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Josephes
Vandaag om 11:08:50
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3989307 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8115 Gepost op: 21 March 2013, 09:52:52 »
Ruud,

Wellicht heeft deze er achter gehangen.

Groet,

Jeroen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8116 Gepost op: 21 March 2013, 10:22:54 »
Ja, Jeroen, dat vermoed ik ook. Maar er is nergens een foto te vinden van die wagons achter de motorwagen. Misschien kwam het ook maar weinig voor.
Het hele idee achter het Stückgut Schnellverkehr-concept was efficiency. Vóór de invoering van het concept kostte het verwerken van klein stukgoed veel tijd op de stations. Dat wilde men veranderen. In de motorwagen werd het stukgoed gesorteerd door meereizende medewerkers. Daarvóór gebeurde dat op de stations, in goederenloodsen. Bij aankomst op een station konden nu de onderweg gesorteerde pakketten meteen worden uitgeladen op de plaats van aankomst waarvoor ze bestemd waren. Nieuwe pakketten werden ook meteen gesorteerd in de wagen. Daarom is de motorwagen ook vrij groot: een oppervlakte van 40 vierkante meter. Het is dan ook logisch dat alles zich in één ruimte afspeelde. Met wagons erachter was de logistieke aanpak weer wat lastiger.

Model en werkelijkheid:



(plaatjes op internet gevonden)

Hier nog de link naar de Esu-versie met sound, rook en andere frutsels: http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/vt-69-900-in-h0/
Het draaistel van deze versie lijkt minder lichtgrijs.

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 10:30:55 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8117 Gepost op: 21 March 2013, 11:04:58 »
In de wagens die Jeroen voorstelt, is eigen personeel aanwezig om de goederen te sorteren. Ze zouden dus best met deze motorwagen gekoppeld kunnen zijn, zonder dat de efficiency doelmatigheid werd beïnvloed. Een nadeeltje: de motorwagen moet op het eindpunt omlopen.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8118 Gepost op: 21 March 2013, 11:18:43 »
Zeker, Bas, en daarmee ging een belangrijk voordeel (geen rangeerbewegingen nodig) meteen verloren. Ik denk dus dat deze motorwagen slechts weinig met wagons erachter heeft gereden. Maar er zullen uiteindelijk vast wel foto's van te vinden zijn waarbij dit wel het geval was; ik kan ze alleen nog niet vinden ;).

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 11:24:46 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8119 Gepost op: 21 March 2013, 11:35:37 »
Misschien staat in dit boek "Triebwagen der Deutschen Reichsbahn" een foto . Volgens Eisenbahn Kurier komt het van de zomer uit.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 12:12:03 door Basilicum »

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8120 Gepost op: 21 March 2013, 11:51:31 »
Een nadeeltje: de motorwagen moet op het eindpunt omlopen.

Groet,
Bas

Begrijp ik goed dat er dus maar aan een zijde een stuurstand was?

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8121 Gepost op: 21 March 2013, 11:57:54 »
@Cottage Railways: Aan beide zijden een stuurstand. Omlopen is wat anders dan draaien...

;)

Aanvulling op het wagon-verhaal:

Volgens de omschrijving van ESU, blijken er wel wagons achter gehangen te hebben...

Diverse Aufnahmen beweisen, dass die Möglichkeit, maximal drei Wagen (sechs Wagenachsen) mit einer Gesamtlast von 85 t mitzuführen, genutzt wurde.

Vertaling: Diverse opnames (foto's) bewijzen, dat de mogelijkheid, maximaal 3 wagons (zes wagenassen) met een gezamenlijk gewicht van 85 ton mee te nemen, benut werd.

Nou nog zoeken naar die foto's... ;)



Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 12:08:24 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8122 Gepost op: 21 March 2013, 12:26:50 »
Begrijp ik goed dat er dus maar aan een zijde een stuurstand was?

Nee, maar als er een rijtuig/wagon achter hangt, moet er omgelopen worden, ten minste, als je weer de zelfde kant op gaat als waar je vandaan kwam.

Loop je niet om, zit het rijgtuig/wagon in het zicht van de machinist. :P

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8123 Gepost op: 21 March 2013, 13:10:17 »
Duidelijk en bedankt. (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8124 Gepost op: 21 March 2013, 16:41:01 »
In het jongste nummer van Miba ook een bespreking van de motorwagen VT 69 901 en daar staat een foto bij met twee goederenwagens erachter. Heel verrassend een open hogeboordwagen en (minder onverwacht) een gesloten goederenwagen zonder enige opdruk.
Om copyright-redenen kan ik die foto hier helaas niet laten zien.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 16:42:39 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8125 Gepost op: 21 March 2013, 22:18:24 »
http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/fg/e2f_gpsv.html
kan ook weinig vinden
misschien wat info bij de auteur te krijgen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8126 Gepost op: 21 March 2013, 22:38:43 »
Informatieve link, Jerry!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8127 Gepost op: 22 March 2013, 00:10:10 »
Hoi Ruud,
anderhalve week geleden de motorwagen binnen gekregen van Lippe. De inbouw van de 21-polige decoder was kinderspel. Aan de onderzijde klepje op, decoder er in en klepje dicht.
De motorwagen rijdt als een zonnetje en ik ben er zeer tevreden over. De rode personen-variant staat nu hoog op het verlanglijstje.

Groeten
Mart.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8128 Gepost op: 22 March 2013, 00:13:19 »
Mart, ik heb vanavond een lijstje gemaakt voor bestellingen bij Lippe, maar twijfelde nog. Na jouw berichtje ben ik definitief 'om'. Dank dus. Morgen gaat de bestelling de deur uit, waar de motorwagen bij zit.
Nog even een praktische vraag: wat voor 'n decoder heb je er in gezet? Een lopi 4 of een andere?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8129 Gepost op: 22 March 2013, 08:12:01 »
Goedemorgen Ruud,
Ja, ik heb er een ESU 54615 Lokpilot V4.0, 21-polige decoder ingedrukt.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!