Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:39:35
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:15:20
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3821513 keer)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6945 Gepost op: 08 November 2012, 09:02:33 »
Mooie goederen overslag zo ;D haal hier veel inspiratie uit voor mijn goederenloods en overslag
groeten,
Auke

Bas23

• Offline Offline
« Reactie #6946 Gepost op: 08 November 2012, 09:24:55 »
Ben het met Auke eens erg fraai. Lantaarns maken het geheel mooi af zo.

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6947 Gepost op: 08 November 2012, 09:51:19 »
Dankjewel Ruud,
Zoals ik al dacht heb ik de foute versie. Maar er is nog iets wat ik niet begrijp. In de catalogus wordt gesproken over een Cif, periode III, hetgeen volgens mij wil zeggen van voor 1956 (Klassenreform). Op mijn rijtuig staat evenwel  Bif vermeld, dus in ieder geval van na 1956. Daarnaast is het rijtuig voorzien van het DB logo. Dat duidt ook op na 1956. Op www.donnerbuechse.eu lees ik dat de ombouw tot Wendezugbefehlswagen vanaf 1951 heeft plaatsgevonden. Gattungsbezeichnung werd CPwif. Pw, omdat er een (kleine) bagageafdeling achter de "stuurstand" werd ingebouwd. Die bagageafdeling is ook in het interieur van het Fleischmann model terug te vinden. Aan het baknummer is te zien dat het rijtuig zich in de toestand bevindt van voor 1968. Kortom; er bestaat bij mij enige verwarring over de juistheid van de opschriften nog los van het feit dat ze niet op de juiste plaats staan.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6948 Gepost op: 08 November 2012, 10:18:45 »
Peter: inderdaad kun je, op basis van de informatie in je link, vragen zetten bij de juistheid van het opschrift. Ik zal nog eens verder zoeken. Op zich zou de aanduiding Bif kunnen kloppen, want het gaat om een tweede klas rijtuig (B), met open overgangen (i) en een stuurstand (f). De bagageafdeling is zo klein dat daar blijkbaar niet een aparte, toegevoegde aanduiding voor nodig werd gevonden. Maar de vraag is nu: welk opschrift hadden deze wagens in werkelijkheid rond 1960 (de revisiedatum op de stelbalk)?

Chris, Bas, Auke: dank voor jullie reactie. Ondertussen heb ik gisteravond de kraan van twee ledjes voorzien (toplicht en werklicht onder de kraan). Straks even testen en daarna inbouwen op de baan. Eens zien of dat vandaag rondkomt en of het naar m'n zin is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6949 Gepost op: 08 November 2012, 10:59:40 »
Peter, ik heb wat antwoorden gevonden.

Het model van Flm heeft als bedrijfsnummer 82 922 Wt. Ik heb van deze wagen een foto uit de werkelijkheid gevonden, zij het dat die wagen nog tot de derde klasse behoorde. Als opdruk heeft die wagen Cif. Maak je er een tweede klas-rijtuig van, zoals Flm heeft gedaan, dan is Bif een correcte aanduiding, overeenkomstig met de werkelijkheid.
Dit is die 82 922 Wt in werkelijkheid (nog bedrijfsvaardig en in bezit van de Osnabrücker Dampflokfreunden: http://www.donnerbuechse.eu/82922.htm ):

Opvallend is wel dat op de werkelijke wagen tussen het eerste en tweede raam links vooraan de tekst 'Gepäckraum' ontbreekt. Het Flm-model heeft die tekst daar wel staan. Misschien is dat toegevoegd bij de overgang van derde naar tweede klas. Ik heb helaas geen foto kunnen vinden van deze wagen in de tweede klas-outfit.

Duidelijk genoeg, zou je zeggen. Maar toch is de werkelijkheid soms weerbarstiger. Ik heb een tweede klas-stuurstand gevonden met de opdruk BPwif. Hier is dus de bagageafdeling wel in de aanduiding aangegeven (nl. door de toevoeging Pw). Ook heeft deze werkelijke wagen de tekst 'Gepäckraum' tussen het eerste en tweede raam. Deze wagen moet van voor 1956 want het DB-logo ontbreekt:

Mogelijkerwijs - maar dit is niet meer dan een veronderstelling - is na 1956 de toevoeging Pw verdwenen en dus alleen Bif overgebleven. Deze stuurstandwagen is trouwens enigszins vreemd, want ik zie wel een toplicht, maar geen lage lichten.
Het was misschien beter geweest als Flm de wagen op de tweede foto als voorbeeld had gekozen, maar dan met driepuntsverlichting en inclusief de opdruk BPwif.

Ik heb trouwens nog een andere stuurstand gevonden, tweede klas, met DB-logo en de aanduiding Bif (als ik het goed zie) én de tekst Gepäckraum tussen het eerste en tweede raam, zoals Flm heeft gebruikt. Het wagennummer kan ik helaas niet lezen.

Deze foto pleit weer voor de juistheid van de keuze van Flm, net als deze van een donderbus tweede klas met opschrift Bif en de aanduiding 'Gepäckraum' tussen de ramen, die zich bevindt in het spoorwegmuseum Bochum-Dahlhausen (http://www.bbbahn.eu/wagen_steuer.htm):

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 11:40:16 door Ruud K »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6950 Gepost op: 08 November 2012, 11:34:24 »
Hoi Ruud,

Wat ik mij afvroeg, zijn hierover geen discussies op een duits forum? Me dunkt dat daar toch een aardige bron van kennis aanwezig is.

Groet,
Michel

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6951 Gepost op: 08 November 2012, 11:38:48 »
Michel, vast wel, maar ik doe graag zelf onderzoek aan de hand van foto's en andere infobronnen ;D.

Groet,
Ruud

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6952 Gepost op: 08 November 2012, 11:39:17 »
Ruud,
Geweldig ! Je bent je eigen zoekmachine. Beter dan Google  :). En sneller, want ik was zo ver nog niet gekomen.

De foto van de 82 922 Wt roept toch weer vragen op. Aan de kwaliteit van met name de kleuren te zien lijkt het mij sterk dat deze foto van voor 1956 dateert, maar dat zou wel moeten gezien het opschrift Cif.

Het lijkt er op dat de 82 922 ook na 1956 nog heeft rondgereden als Cif.

Blijft leuk; dit soort naspeuringen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6953 Gepost op: 08 November 2012, 11:40:59 »
@ Ruud,
Dat is ook weer waar ;D
en leuker en leerzamer  ::)

Groet,
Michel

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6954 Gepost op: 08 November 2012, 11:44:13 »
Die laatste foto roept weer een andere vraag op. Het raam van de WC is van voren geteld het vijfde raam. Op onze FLm is dit het vierde raam.

Op de derde foto zie ik trouwens helemaal geen WC raam en zo te zien ook geen afvoer. Dus een rijtuig zonder WC's ?

Snap jij het nog ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 11:53:07 door charp »

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6955 Gepost op: 08 November 2012, 11:47:47 »
Peter, dat is scherp gezien. Was me nog niet opgevallen. Dit lijkt op het eerste gezicht een foutje van Flm ;D. Maar daar staat tegenover dat de werkelijke wagen die Flm als voorbeeld heeft gekozen weer wel een wc achter het vierde raam heeft (zie de eerste foto).

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 11:49:59 door Ruud K »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6956 Gepost op: 08 November 2012, 11:50:49 »

En deze heeft slechts 7 ramen ipv 8 bij de andere

Groet,
Michel

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6957 Gepost op: 08 November 2012, 11:52:39 »
Inderdaad Michel. Dat is wel heel apart ??? Interessant voor verder onderzoek ;D.

Groet,
Ruud

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6958 Gepost op: 08 November 2012, 11:58:25 »
Er zijn blijkbaar 7-ramige Donderbussen geweest. Roco heeft in ieder geval die versie gemaakt (foto uit advertentie van Bouwer):

Ik ga in de loop van de dag hier nog eens verder achteraan.

Groet,
Ruud

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #6959 Gepost op: 08 November 2012, 12:06:35 »
Het viel mij ook al op dat er verschillende uitvoeringen zijn.

Foto 1: linkerzijde: stuurstand, 3 ramen, toilet, 4 ramen, totaal 8 ramen.
Foto 2: linkerzijde: stuurstand, 8 ramen, totaal 8 ramen.
Foto 3: rechterzijde: stuurstand, 3 ramen, toilet, 3 ramen, totaal 7 ramen.
Foto 4: rechterzijde: stuurstand, 4 ramen, toilet, 3 ramen, totaal 8 ramen.

Het rijtuig op foto 3 is dus van een ander basistype, namelijk Ci-28, -29 of -30. De andere rijtuigen zijn gebouwd als Cid-26 of -27, maar in het ene geval is de stuurstand aan de zijde met 3 ramen gebouwd en in het andere geval aan de zijde met 4 ramen. Daar komt nog bij dat ook het aantal toiletten soms verminderd is is: het type Cid-26/-27 had oorspronkelijk 2 toiletten (te zien op een foto van een rijtuig van de DGEG, twee toiletafvoerpijpen), maar op interieurfoto's van het rijtuig op foto 1, is te zien dat dit rijtuig nog maar 1 toilet heeft. Aangezien er dus variatie bestaat qua gebruikt basistype, aan welke zijde de stuurstand in gebouwd is en het aantal toiletten (en dan mogelijk ook nog welk toilet uitgebouwd is), wordt de hoeveelheid verschillende uitvoeringen erg groot.

@Ruud: jouw rijtuig laat een foto zien van een BCi-29 (de ramen rechts zijn groter dan de ramen links), die oorspronkelijk gebouwd is als rijtuig met 2e en 3e klasse. Voor stuurstandrijtuigen zijn alleen voormalige 3e klasse-rijtuigen gebruikt, voor zover ik weet. Er zijn inderdaad 7-ramige 3e klasse rijtuigen geweest, maar dat zijn de voormalige typen Ci-28/-29/-30.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271