Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Achtergrond met AI door Ronald Halma
Vandaag om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:02
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3997280 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6945 Gepost op: 08 November 2012, 09:02:33 »
Mooie goederen overslag zo ;D haal hier veel inspiratie uit voor mijn goederenloods en overslag
groeten,
Auke

Bas23

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6946 Gepost op: 08 November 2012, 09:24:55 »
Ben het met Auke eens erg fraai. Lantaarns maken het geheel mooi af zo.

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6947 Gepost op: 08 November 2012, 09:51:19 »
Dankjewel Ruud,
Zoals ik al dacht heb ik de foute versie. Maar er is nog iets wat ik niet begrijp. In de catalogus wordt gesproken over een Cif, periode III, hetgeen volgens mij wil zeggen van voor 1956 (Klassenreform). Op mijn rijtuig staat evenwel  Bif vermeld, dus in ieder geval van na 1956. Daarnaast is het rijtuig voorzien van het DB logo. Dat duidt ook op na 1956. Op www.donnerbuechse.eu lees ik dat de ombouw tot Wendezugbefehlswagen vanaf 1951 heeft plaatsgevonden. Gattungsbezeichnung werd CPwif. Pw, omdat er een (kleine) bagageafdeling achter de "stuurstand" werd ingebouwd. Die bagageafdeling is ook in het interieur van het Fleischmann model terug te vinden. Aan het baknummer is te zien dat het rijtuig zich in de toestand bevindt van voor 1968. Kortom; er bestaat bij mij enige verwarring over de juistheid van de opschriften nog los van het feit dat ze niet op de juiste plaats staan.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6948 Gepost op: 08 November 2012, 10:18:45 »
Peter: inderdaad kun je, op basis van de informatie in je link, vragen zetten bij de juistheid van het opschrift. Ik zal nog eens verder zoeken. Op zich zou de aanduiding Bif kunnen kloppen, want het gaat om een tweede klas rijtuig (B), met open overgangen (i) en een stuurstand (f). De bagageafdeling is zo klein dat daar blijkbaar niet een aparte, toegevoegde aanduiding voor nodig werd gevonden. Maar de vraag is nu: welk opschrift hadden deze wagens in werkelijkheid rond 1960 (de revisiedatum op de stelbalk)?

Chris, Bas, Auke: dank voor jullie reactie. Ondertussen heb ik gisteravond de kraan van twee ledjes voorzien (toplicht en werklicht onder de kraan). Straks even testen en daarna inbouwen op de baan. Eens zien of dat vandaag rondkomt en of het naar m'n zin is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6949 Gepost op: 08 November 2012, 10:59:40 »
Peter, ik heb wat antwoorden gevonden.

Het model van Flm heeft als bedrijfsnummer 82 922 Wt. Ik heb van deze wagen een foto uit de werkelijkheid gevonden, zij het dat die wagen nog tot de derde klasse behoorde. Als opdruk heeft die wagen Cif. Maak je er een tweede klas-rijtuig van, zoals Flm heeft gedaan, dan is Bif een correcte aanduiding, overeenkomstig met de werkelijkheid.
Dit is die 82 922 Wt in werkelijkheid (nog bedrijfsvaardig en in bezit van de Osnabrücker Dampflokfreunden: http://www.donnerbuechse.eu/82922.htm ):



Opvallend is wel dat op de werkelijke wagen tussen het eerste en tweede raam links vooraan de tekst 'Gepäckraum' ontbreekt. Het Flm-model heeft die tekst daar wel staan. Misschien is dat toegevoegd bij de overgang van derde naar tweede klas. Ik heb helaas geen foto kunnen vinden van deze wagen in de tweede klas-outfit.

Duidelijk genoeg, zou je zeggen. Maar toch is de werkelijkheid soms weerbarstiger. Ik heb een tweede klas-stuurstand gevonden met de opdruk BPwif. Hier is dus de bagageafdeling wel in de aanduiding aangegeven (nl. door de toevoeging Pw). Ook heeft deze werkelijke wagen de tekst 'Gepäckraum' tussen het eerste en tweede raam. Deze wagen moet van voor 1956 want het DB-logo ontbreekt:



Mogelijkerwijs - maar dit is niet meer dan een veronderstelling - is na 1956 de toevoeging Pw verdwenen en dus alleen Bif overgebleven. Deze stuurstandwagen is trouwens enigszins vreemd, want ik zie wel een toplicht, maar geen lage lichten.
Het was misschien beter geweest als Flm de wagen op de tweede foto als voorbeeld had gekozen, maar dan met driepuntsverlichting en inclusief de opdruk BPwif.

Ik heb trouwens nog een andere stuurstand gevonden, tweede klas, met DB-logo en de aanduiding Bif (als ik het goed zie) én de tekst Gepäckraum tussen het eerste en tweede raam, zoals Flm heeft gebruikt. Het wagennummer kan ik helaas niet lezen.



Deze foto pleit weer voor de juistheid van de keuze van Flm, net als deze van een donderbus tweede klas met opschrift Bif en de aanduiding 'Gepäckraum' tussen de ramen, die zich bevindt in het spoorwegmuseum Bochum-Dahlhausen (http://www.bbbahn.eu/wagen_steuer.htm):



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 11:40:16 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8965
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6950 Gepost op: 08 November 2012, 11:34:24 »
Hoi Ruud,

Wat ik mij afvroeg, zijn hierover geen discussies op een duits forum? Me dunkt dat daar toch een aardige bron van kennis aanwezig is.

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6951 Gepost op: 08 November 2012, 11:38:48 »
Michel, vast wel, maar ik doe graag zelf onderzoek aan de hand van foto's en andere infobronnen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6952 Gepost op: 08 November 2012, 11:39:17 »
Ruud,
Geweldig ! Je bent je eigen zoekmachine. Beter dan Google  :). En sneller, want ik was zo ver nog niet gekomen.

De foto van de 82 922 Wt roept toch weer vragen op. Aan de kwaliteit van met name de kleuren te zien lijkt het mij sterk dat deze foto van voor 1956 dateert, maar dat zou wel moeten gezien het opschrift Cif.

Het lijkt er op dat de 82 922 ook na 1956 nog heeft rondgereden als Cif.

Blijft leuk; dit soort naspeuringen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8965
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6953 Gepost op: 08 November 2012, 11:40:59 »
@ Ruud,
Dat is ook weer waar ;D
en leuker en leerzamer  ::)

Groet,
Michel

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6954 Gepost op: 08 November 2012, 11:44:13 »
Die laatste foto roept weer een andere vraag op. Het raam van de WC is van voren geteld het vijfde raam. Op onze FLm is dit het vierde raam.

Op de derde foto zie ik trouwens helemaal geen WC raam en zo te zien ook geen afvoer. Dus een rijtuig zonder WC's ?

Snap jij het nog ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 11:53:07 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6955 Gepost op: 08 November 2012, 11:47:47 »
Peter, dat is scherp gezien. Was me nog niet opgevallen. Dit lijkt op het eerste gezicht een foutje van Flm ;D. Maar daar staat tegenover dat de werkelijke wagen die Flm als voorbeeld heeft gekozen weer wel een wc achter het vierde raam heeft (zie de eerste foto).

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 11:49:59 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8965
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6956 Gepost op: 08 November 2012, 11:50:49 »

En deze heeft slechts 7 ramen ipv 8 bij de andere

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6957 Gepost op: 08 November 2012, 11:52:39 »
Inderdaad Michel. Dat is wel heel apart ??? Interessant voor verder onderzoek ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6958 Gepost op: 08 November 2012, 11:58:25 »
Er zijn blijkbaar 7-ramige Donderbussen geweest. Roco heeft in ieder geval die versie gemaakt (foto uit advertentie van Bouwer):



Ik ga in de loop van de dag hier nog eens verder achteraan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6959 Gepost op: 08 November 2012, 12:06:35 »
Het viel mij ook al op dat er verschillende uitvoeringen zijn.

Foto 1: linkerzijde: stuurstand, 3 ramen, toilet, 4 ramen, totaal 8 ramen.
Foto 2: linkerzijde: stuurstand, 8 ramen, totaal 8 ramen.
Foto 3: rechterzijde: stuurstand, 3 ramen, toilet, 3 ramen, totaal 7 ramen.
Foto 4: rechterzijde: stuurstand, 4 ramen, toilet, 3 ramen, totaal 8 ramen.

Het rijtuig op foto 3 is dus van een ander basistype, namelijk Ci-28, -29 of -30. De andere rijtuigen zijn gebouwd als Cid-26 of -27, maar in het ene geval is de stuurstand aan de zijde met 3 ramen gebouwd en in het andere geval aan de zijde met 4 ramen. Daar komt nog bij dat ook het aantal toiletten soms verminderd is is: het type Cid-26/-27 had oorspronkelijk 2 toiletten (te zien op een foto van een rijtuig van de DGEG, twee toiletafvoerpijpen), maar op interieurfoto's van het rijtuig op foto 1, is te zien dat dit rijtuig nog maar 1 toilet heeft. Aangezien er dus variatie bestaat qua gebruikt basistype, aan welke zijde de stuurstand in gebouwd is en het aantal toiletten (en dan mogelijk ook nog welk toilet uitgebouwd is), wordt de hoeveelheid verschillende uitvoeringen erg groot.

@Ruud: jouw rijtuig laat een foto zien van een BCi-29 (de ramen rechts zijn groter dan de ramen links), die oorspronkelijk gebouwd is als rijtuig met 2e en 3e klasse. Voor stuurstandrijtuigen zijn alleen voormalige 3e klasse-rijtuigen gebruikt, voor zover ik weet. Er zijn inderdaad 7-ramige 3e klasse rijtuigen geweest, maar dat zijn de voormalige typen Ci-28/-29/-30.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271