Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 15:23:24
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 15:19:54
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:00:55
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Arjan6511
Vandaag om 14:47:30
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:46:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 07:36:29
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3938416 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6900 Gepost op: 05 November 2012, 22:07:30 »
Mooie foto, Koos! Drie vijftigers drie verschillende!

Groet,
Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6901 Gepost op: 05 November 2012, 22:10:54 »
Ik zal nooit meer een Engelstalige website raadplegen als het om Deutsche Lokomotiven gaat !

Peter

P.S. Rare jongens, die Britten  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 November 2012, 22:16:02 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6902 Gepost op: 05 November 2012, 22:11:39 »
 ;D

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6903 Gepost op: 05 November 2012, 23:48:40 »

Als "Kriegstender" bij uitstek kun je de K4T30, de Steifrahmentender zien:


We dwalen een beetje af, ik weet het ::) Ik heb deze tender in model alleen bij Gützold gezien, maar dan in combinatie met een Br52.
Wat betreft de Fleischmann's, Fleischmann heeft van bijna alle typen Br50 wel een uitvoering gemaakt, dus ook met een open front, de 4176 bijvoorbeeld. Er is echter één loc die zowel Roco áls Fleischmann heeft gemaakt, namelijk de 50 622, museumloc. Deze lok is zwaar beschadigt geraakt tijdens de brand in het museumlocdepot Neurenberg in 2005.

Groet, Roelof
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:19:57 door guest7823 »
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6904 Gepost op: 05 November 2012, 23:52:58 »
Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg. Nu weet ik waar de verschillen door ontstaan zijn en dat er dus verschillende 1:1 voorbeelden zijn geweest voor de diverse fabrikanten. Geweldig dat er mensen zijn met zoveel kennis over het stoomgebeuren. (y) (y) (y)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6905 Gepost op: 05 November 2012, 23:54:10 »
Wat was eigenlijk het nut/de functie van zo'n cabinetender?
Gr,

Jan Willem

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6906 Gepost op: 06 November 2012, 00:18:20 »
Naar aanleiding van de aandacht die Jan aan de Fleischmann Br 50 Kabinentender in zijn draadje besteedt, heb ik mijn Flm-kabinentender weer eens op de baan gezet en een paar rondjes laten draaien.
Klik de link aan, dan weet je het ;D

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6907 Gepost op: 06 November 2012, 00:38:43 »
Eigenlijk moet je dan deze post even lezen  ;)

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6908 Gepost op: 06 November 2012, 10:38:09 »
Goederenbegeleidingswagens zijn in mijn draadje ook al eens kort aan bod geweest: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16180.msg703609.html#msg703609

Dit is het nummer van Eisenbahn Journal waar ik naar verwijs: https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/ej+12+2011-_810.html. Het is nog leverbaar.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6909 Gepost op: 06 November 2012, 10:48:27 »
Inderdaad een zeer informatief themanummer. Ik vraag mij nu wel af waarom de twee Fleischmann modellen waarover ik beschik, van fabriekswege zijn voorzien van sluitverlichting. Het ding hoort vooraan !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6910 Gepost op: 06 November 2012, 10:51:58 »
Dat is vanuit het principe: Lampjes zijn leuk! Hoe meer hoe liever!  ;)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6911 Gepost op: 06 November 2012, 11:20:03 »
Hallo Ruud,

Hele mooie foto's van toch wel een mooie loc ;)
Neem aan dat deze rondmotor een ingebouwd vliegwiel heeft?
Waar de Fleischmann het bij mij op wint, zijn de metalen wielen. De helaas plastic wielen van de Roco komen op sommige foto's erg nep over, vooral door de glans. De leidingen, daar scoort Roco weer punten mee, maar toch..
Oh ja, Jan heeft wel een roco, maar weer geen Fleischmann, foto's uitwisselen?
Of heeft Ronald(81) ze allebei ;D

Groet, Roelof

Nou, Ronald(81) heeft ze niet meer allebei... De Fleischmann versie heb ik verkocht.

Heb ooit ook 2 Kabinetender-versies naar NL gehaald, vanaf de Duitse Ebay.
Deze ben ik in NL weer heel snel kwijtgeraakt...



Inderdaad, grof drijfwerk. Wel prima rijprestaties. De rondmotor heeft een mooie overbrening met de tandwielen. Daardoor kunnen deze locs prima langzaam rijden. En zijn ze beresterk!


En dit is de versie, die bij mij een aantal jaren op de baan heeft gestaan. De wielbanden heb ik toen met verf bijgewerkt, zodat de wielen al minder grof leken.

Ik heb wel 2 Roco versies naast elkaar op m'n baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46442.0.html

Misschien is het een goed idee, om alle berichten uit de beide draadjes (van Jan en Ruud) in één apart topic onder te brengen?
Ik heb nu namelijk wel een beetje het gevoel, dat ik Ruud z'n draadje aan het volkalken ben...  ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6912 Gepost op: 06 November 2012, 11:38:14 »
Jan, dat vermoed ik ook ;D. Toch kan hij in spaarzame gevallen - korte treinen bijvoorbeeld - wel achteraan worden geplaatst.

Het modelletje met sluitverlichting (artnr. 5301) is wel mooi en stokoud. Het verscheen voor het eerst in 1967, vanaf 1977 met kortkoppelingsmechanisme, en was jarenlang leverbaar. Nu niet meer.

Dit model is ook leverbaar geweest zonder sluitverlichting (artnr. 5300, revisiedatum 1958) tussen 2000 en 2010. Nog wel verkrijgbaar. Ik heb hem afgelopen voorjaar nog gekocht. De kleur is mooier dan de oude versie met sluitverlichting en de verf is ook matter.

Momenteel is er een nieuwe versie van (artnr. 530002) met een ander opschrift, maar die is helaas voor tp IV (volgens de site van Flm): http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/4235/d/3/p/2135%2C4235%2C3336/pr/bahnhofswagen-bauart-pwg-als-db-1.html. Mart heeft hem trouwens op zijn site bij tp III gezet. Ik heb deze wagen niet, dus ik kan aan de hand van de revisiedatum niet controleren in welk tijdperk hij nu precies thuishoort.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6913 Gepost op: 06 November 2012, 11:40:58 »
Ronald, helemaal geen punt. Zolang het niet over Deense worsten en andere etenswaar gaat, vind ik het allemaal goed ;D.

Ik zie trouwens op jouw foto's dat de versie die jij van Flm had, niet die afgeschuinde plank vooraan had, zoals mijn Flm-model. Was me nog nooit opgevallen.
 
Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 06 November 2012, 11:42:40 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6914 Gepost op: 06 November 2012, 12:10:20 »
Het modelletje met sluitverlichting (artnr. 5301) is wel mooi en stokoud. Het verscheen voor het eerst in 1967, vanaf 1977 met kortkoppelingsmechanisme, en was jarenlang leverbaar. Nu niet meer.

De twee exemplaren die ik heb dateren van begin '70, dus nog zonder kortkoppeling (catalogusnr. 1469 of daaromtrent). Ik wilde ze al vervangen, maar inderdaad tot mijn ergernis weer uit productie, althans voor periode III.

Daarom onderschrijf ik volledig jouw mening over deze "marketingtechnieken", die inmiddels schering en inslag zijn.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB