Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3934199 keer)

nero

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5580 Gepost op: 22 February 2012, 19:10:58 »
ziet er wel gaaf uit zo
de draden denk ik toch de dunnere viesmann

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5581 Gepost op: 22 February 2012, 20:04:32 »
Ik heb eens even geëxperimenteerd met het vastzetten van de pantograaf. Ik heb een heel dun ijzerdraadje gebruikt en aan twee zijden een lusje gemaakt. Dat boven en onder vastgehaakt. Op de foto zie je dat de afstelling nog niet helemaal goed is, de pantograaf kan nog iets hoger. Hij moet de bovenleidingdraad net niet raken. Het hulpdraadje waarmee de pantograaf is vastgezet zie je nauwelijks.



Groet,
Ruud

 
« Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 20:10:11 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5582 Gepost op: 22 February 2012, 20:43:18 »
Vandaag weer eens een Br 93 gekocht. Ik vind het een heel mooie loc, maar heb tot nu toe pech gehad met dit model. Tot drie keer toe had ik er één die op wissels bleef stilstaan. Hopelijk doet deze wel wat hij moet doen:


Ik was een tijdje geleden bij Koos Jabaaij en die had een 93 rijden die het perfect deed. Het moet dus wel kunnen ;D.

Groet,
Ruud

Mooi locje Ruud!  ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5583 Gepost op: 22 February 2012, 21:07:39 »
Ruud met het vastzetten van de stroomafnemers vind ik het nadeel dat je juist die extra beweging eruit haalt, door de bovenzijde met een dun staafje te verbreden gaat deze mooi op en neer bij het passeren van bruggen en andere lage punten. Mijn vader had ook zijn stroomafnemers vastgezet, maar ik vind het erg statisch worden op die manier, maar smaken verschillen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5584 Gepost op: 22 February 2012, 21:54:17 »
Ik ben het helemaal met je eens dat 'meebewegende' pantografen mooier zijn. Dat is ook het doel waarnaar ik streef, maar op dit moment ben ik nog niet zo ver. Het stelt zeer hoge eisen aan de aanleg van de bovenleiding en daar moeten ik nog even op oefenen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5585 Gepost op: 22 February 2012, 22:41:44 »
Het effect van een eerste rondje bovenleiding verven. Dat doe ik altijd 'in het werk'. Weet ik meteen of de boel goed vastzit:



Je ziet dat direct 75 procent van de visuele 'aanwezigheid' verdwijnt. Dat is ook de bedoeling ;).

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 22:45:00 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5847
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5586 Gepost op: 22 February 2012, 22:46:44 »
Hallo Ruud,

Het ziet er goed en realitisch uit!
Welke kleur gebruik je er voor en van welke fabrikant?


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5587 Gepost op: 22 February 2012, 23:09:15 »
Hoi Ruud,
de bovenleiding ziet er schitterend uit.

Het rijden met vastgezette pantografen geeft inderdaad een (te) statisch beeld, maar het rijden met aangezette pantografen geeft toch meer problemen dat ik dacht. Vooral de langere stukken bovenleiding worden door de sterk opduwende slepers (Fleischmann) in het midden weggedrukt. De bovenleiding dient dus erg strak te staan.

Zelf ben ik de laatste weken aan het experimenteren met de bovenleiding en met name de bochten geven nog veel problemen. Niet alle pantografen hebben een brede en platte sleper, de 'museumloks' hebben vaak een smal en rond exemplaar. Juist deze springen vaak in de bocht naast de draad.

Groeten,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Michael !

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5588 Gepost op: 22 February 2012, 23:28:16 »
Ziet er heel goed uit!
Complimenten ! :)

Michael

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5589 Gepost op: 23 February 2012, 00:19:38 »
@ Chris: zwart en een klein beetje verdund groen van Vallejo (Modellcolor). Als je eens kijkt naar de bovenleiding in werkelijkheid (en dat heb ik gedaan door gewoon naar het plaatselijke station te gaan), dan zie je alleen maar zwart.

@ Mart: een probleem waar ik ook tegenaan loop. Met name op plekken waar ik heel dunne draad (0,3 mm) van Sommerfeldt heb gebruikt, duwen de pantografen - en niet alleen bij locs van Fleischmann - de draad duidelijk en (te) sterk op. Soms zelfs onrealistisch sterk. Bij steviger, maar dikkere draad, bijvoorbeeld van Viessmann of Vollmer, is dat 'opduweffect' minder. De draad is dan alleen weer meer zichtbaar. Bij heel oude draad van bijvoorbeeld Märklin is er helemaal geen opduweffect, maar die draad is dan ook onrealistisch dik en daarom eigenlijk niet meer acceptabel. De boel strak aanleggen is het parool, maar dan nog is het effect moeilijk onder de knie te krijgen. De bochten vormen inderdaad ook voor mij een probleem. Meer masten in de bochten lost wel iets op, maar is weer lelijk en onrealistisch. Kortom: bovenleiding staat goed, maar voordat je het helemaal goed onder controle hebt, ben je wel even verder. Waarschijnlijk niet voor niets rijden de elocs op Miniatur Wonderland in Hamburg met de pantografen naar beneden en daar gebruiken ze zulke ruime bogen dat ik m'n hobbykamer met een factor drie zou moeten vergroten.

@ Michael: dank je wel!

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 February 2012, 00:21:14 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5590 Gepost op: 23 February 2012, 06:15:03 »
De kleuren van de bovenleiding lijken vanaf de grond inderdaad behoorlijk zwart.
Maar vanuit de cabine van een ICM zie je het al heel anders.
De rijdraad is van onderen uiteraard glimmend aan de zijkanten is hij zwartachtig tot groen en soms zelfs roestbruin. Uiteraard door het koolstof van de schuitjes. De weinig bereden stukken (emplacementen) hebben vaak het typische kopergroen.
De hang- en verbindingsdraden zijn zwart tot donkergrijs. Die zijn uiteraard niet van koper.
Jij rijdt natuurlijk, gezien je tijdperk, met veel stoom en diesel dus zullen de draden wat zwarter kunnen ogen.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5591 Gepost op: 23 February 2012, 08:24:30 »
Dat is een heldere uitleg en toevoeging. Dank je wel.

Hier de geverfde bovenleiding aan de kant van de enkele masten. Het erg lichtgrijze beton van de voet heb ik meteen ook even een kleurtje gegeven:



Ik kan nu aan de slag met het verven van de nieuwe stukken rails en het ballasten.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 February 2012, 08:50:32 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5592 Gepost op: 23 February 2012, 08:52:58 »
Ziet er netjes uit Ruud. We blijven toch altijd een compromie sluiten t.o.v. de werkelijkheid.

Grt. Ric

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5593 Gepost op: 23 February 2012, 09:42:16 »
Ruud,

Ook van mijn kant mijn complimenten met het succes van de ombouw. Ik heb echter een vraag. Loop t de bovenleiding wel boven het "midden" van het spoor bij het wissel en de slinger (het middenspoor)?

Nogsteeds een superbaan en ik wacht weer op de TEE.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5594 Gepost op: 23 February 2012, 09:52:24 »
Ziet er super uit Ruud  (y)
Voor wat de pantograaf betreft, is het niet mogelijk deze onderaan (bij de voet) te fixeren? Misschien door de veer weg te halen en te vervangen door een stangetje? Of 1 of 2 pootjes dmv een dun draadje vast te zetten aan het frame van de pantograaf?

Groet,
Michel