In het boek 'Fritz Wilke Fotograf und Archivar' waarin veel foto's uit de regio Zuid-Duitsland staan omdat de fotograaf daar woonde, schrijft Stefan Carstens dat het heel gebruikelijk was dat er op stations wagons uit andere landen te zien waren. Hallo ruuddank weer voor de schitterende plaatjeshet is en blijft een waar genot iedere dag een update te krijgenbovenstaande regels van Stefan Carstens bevestigen hetgeen ik reeds eerder aan jou verteld hebhet was ook in jouw tijdperk geheel normaal dat er in goederentreinen bij de db rond 60 procent of minder DBwagons reden,de rest was oa DR,maar ook SBB,OEBB, italie,frankrijk,belgie,nederland etccomplete treinen met DR goederenwagons en CSD wagons reden oa naar Hamburg ZeehavenIn het boek wat wim ons heeft aangeraden,en wat ik inmiddels gelezen heb (verslonden) staat oadat nadat de DB was opgericht ipv DR Brit-US zone,Franse Zone de DR een tijdlang DB wagons metnieuwe opschrift DB niet heeft toegelaten,op hoogtepunt van de koude oorlog.de DB besloot toen in een overgangsperiode alleen wagons over de grens naar de DR te sturendie nog oude opschriften bezaten,zelfs om de oude beletering weer aan te brengeneen bizarre wetenswaardigheid die voor mij nieuw wasmvrGrwillem