Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 07:07:29
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Ben
Vandaag om 04:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 01:29:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3792818 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11820 Gepost op: 24 January 2016, 21:51:33 »
De grindtrein uit een ander perspectief, ook wel leuk:



Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11821 Gepost op: 24 January 2016, 22:04:14 »
Weer een mooie Ruud.
Ik blijf genieten van tijdperk III.
Ik ga niet zeggen dat ik het mis,dat klinkt zo dramatisch,
maar toch  :-\ :D

gr Ed.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11822 Gepost op: 24 January 2016, 22:17:59 »
Ik snap dat wel, maar je trambaan in Utrecht op Ontraxx staan vergoedt veel, denk ik zo (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11823 Gepost op: 24 January 2016, 22:22:11 »
Ja dat is wel leuk ;D
Maar het wordt tijd dat ik weer een goede baan in mijn kamer krijg.
Hoofdspoor wordt hem niet,dus waarschijnlijk toch het zelfde als Breitendorf,maar dan Nederlands,
Bredendorp zeg maar.... ;D.

gr Ed.


Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11824 Gepost op: 25 January 2016, 09:47:52 »
In het boek 'Fritz Wilke Fotograf und Archivar' waarin veel foto's uit de regio Zuid-Duitsland staan omdat de fotograaf daar woonde, schrijft Stefan Carstens dat het heel gebruikelijk was dat er op stations wagons uit andere landen te zien waren.

Hallo ruud
dank weer voor de schitterende plaatjes
het is en blijft een waar genot iedere dag een update te krijgen
bovenstaande regels van Stefan Carstens bevestigen hetgeen ik reeds eerder aan jou verteld heb
het was ook in jouw tijdperk geheel normaal dat er in goederentreinen bij de db rond 60 procent of minder DB
wagons reden,de rest was oa DR,maar ook SBB,OEBB, italie,frankrijk,belgie,nederland etc
complete treinen met DR goederenwagons en CSD wagons reden oa naar Hamburg Zeehaven

In het boek wat wim ons heeft aangeraden,en wat ik inmiddels gelezen heb (verslonden) staat oa
dat nadat de DB was opgericht ipv DR Brit-US zone,Franse Zone de DR een tijdlang DB wagons met
nieuwe opschrift DB niet heeft toegelaten,op hoogtepunt van de koude oorlog.
de DB besloot toen in een overgangsperiode alleen wagons over de grens naar de DR te sturen
die nog oude opschriften bezaten,zelfs om de oude beletering weer aan te brengen
een bizarre wetenswaardigheid die voor mij nieuw was

mvrGr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11825 Gepost op: 25 January 2016, 11:18:42 »
Ja, zo leer je hier iedere dag. Daar nog een voorbeeld van. Vandaag stuitte ik op de gesloten goederenwagen G 09 van Tillig. Had ik nog nooit gezien:



Eerste reactie: wat een raar wagentje! Klopt ook wel, want het is van origine helemaal niet Duits. Het is oorspronkelijk een wagen van het Amerikaanse leger (USTC = United States Transportation Corps) uit de Tweede Wereldoorlog. Die dingen werden in Amerika in delen gemaakt, naar Engeland verscheept en daar in elkaar gezet om vervolgens naar het Europese vasteland te worden gebracht om spullen van de geallieerden te vervoeren. Een marginaal wagentje dus? Het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn heel wat van deze wagens in gebruik geweest. In 1949 nam de DB bijna 10.000 van deze wagens over en zette ze in op het spoor, veelal als dienst- of stationswagen. Volgens Carstens in Güterwagen Band 1, p. 19, waar ook foto's ervan staan (Duitse én Amerikaanse versie nog in 1955!), waren ze tot 1963 op DB-spoor te zien.

Groet,
Ruud


DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11826 Gepost op: 26 January 2016, 09:38:59 »
de DB heeft in eerste instantie geweigerd dit materieel over te nemen
inderdaad volgens brits profiel gebouwt,revolutie bouw voor korte diensttijd,
afwijkende reminrichting (westinghouse) en hele slechte rij eigenschappen.
de Amerikanen hebben toen de DB gedwongen deze wagens te kopen(als bezettingsmacht)
de vierassers denk ik hebben langer dienst gedaan,zeker als dienstmaterieel
de vierassige lagebakwagens en de vierassige gesloten wagons hebben ook bij de DR dienst gedaan
de vierassige gesloten wagons waren daar in dienst om Baumrinde te vervoeren,waar men dan
weer chemische substanties uit kon winnen,harsen en dergelijke

die vierassers zijn ideaal voor een Hilfszug
heb je al zoiets in je BW ruud?
een 74 zeg maar met 2 of drie wagons voor ontsporingen en dergelijke?

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11827 Gepost op: 26 January 2016, 10:24:36 »
Interessante informatie, Willem. Over die gedwongen verkoop heb ik nog nooit iets gelezen, maar dat moet je ook maar net ergens tegenkomen. Een Hilfszug heb ik niet, wel de wagens ervoor; zo'n trein moet ik misschien maar eens samenstellen en op een van de opstelsporen van het BW stationeren.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11828 Gepost op: 26 January 2016, 10:57:55 »
Brawa biedt voor het komend jaar weer leuke gesloten goederenwagens aan met reclameopdruk. Of ze allemaal zo hebben rondgereden, is zeer de vraag. Maar er zijn enkele modellen bij die ik zeker ga aanschaffen. Op nummer één staat deze. Heeft alles te maken met het feit dat ik in de jaren zestig op zo'n geval rondreed:



Puur jeugdsentiment dus. Of deze brommers in werkelijkheid ook naar Duitsland werden geëxporteerd, weet ik niet, maar in mijn modelbaanwereld wel ;D.
Past ook perfect bij het boeiende lees-kijkboek waarin ik bezig ben:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 11:09:52 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11829 Gepost op: 26 January 2016, 11:18:34 »
dat komt omdat er in sommige boeken staat.........de wagons werden door de USATC an DB abgegeben,nu blijkt echter
dat men verplicht de wagons diende te kopen-wat ik ook niet wist
bij de DR was dat natuurlijk anders,alles wat daar aan wagons stond werd behouden,niets werd  teruggegeven of geruild tegen DR
materieel in andere landen.Wat ik ook niet wist,er zijn door de oorlog aanzienlijke aantallen Russische goederenwagons in
duitsland gekomen,deels waren die in de jaren 50 en 60 als dienstmaterieel in kleur groen nog aan te treffen op
de stations,de vierassers,gesloten,waren in feite kopie van de amerikaanse wagons zoals wij ze kennen,dus net als de
USATC 4 assers maar dan volgens USA profiel gebouwt,of zelfs USSR profiel (neem aan dat dit ondanks breedspoor gelijk
is aan USA profiel)

De hilfszuege zijn aparte boeken waard,de gekste wagons kwamen er in voor
in BW Magdeburg Hbf was dit bv een grote vierasser met houten opbouw,ooit gebouwt voor het Hof
van joegoslavie,er konden 1 of 2 personenauto's in vervoerd worden,een prachtige wagon
in Halle had men enkele voormalige blokkendoos rijtuigen en 1- 4 assige HSM bagagewagon als Hilfszug
anderen gebruikten weer Leig-Einheit of Dresden Gbs wagons
in Aue had men in de Hilfszug een 2 delige Abteilwagen,3 draaistellen,ex Hamburger S Bahn
en in Chemnitz een tot 4 asser verbouwde Packwagen uit Sachsen,wat ooit een 3 asser geweest was
zo had ieder BW zijn eigen Hilfszug-materieel
werd allemaal verbouwt uit bestaande wagons in RAW Potsdam
geen enkele Hilfszug was hetzelfde
dus,Ruud,je kan naar hartenlust varieren en kombineren
en alles wat oud was maar nog bruikbaar onderstel had werd gebruikt
de KPEV sneltrein rijtuigen bv of de KPEV bagagwewagons met middelkanzel
of rijtuigen uit Baden - de lange vier assers
alles

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11830 Gepost op: 26 January 2016, 12:04:51 »
Gaaf
die Gbs van de OEBB is een wagon DRG met Kopdeuren
er waren een heleboel verschillende wagons in Gattung Dresden
ze konden niet meer tonnen meenemen maar hadden veel meer Cbm
een Dresden had waarschijnlijk 2 x zoveel Cbm als een G20
de Bromberg kon ook via de Kop geladen worden middels Kopdeuren
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11831 Gepost op: 26 January 2016, 14:26:18 »
De wagon voor Puchvervoer is een Glt 23. Over kopdeuren gesproken. Hier zie je een Gltr 23 met geopende kopdeuren in 1964 aan een laad-losperron in Zuid-Duitsland. Hierin werden de nog net zichtbare gereedstaande Porsches voor de binnenlandse markt vervoerd. Niet zo gebruikelijk destijds, dit overdekte vervoer, maar wel zo veilig:



Fotofragment uit 'Fritz Willke', uitg VGB 2015, p. 103

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 14:30:18 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11832 Gepost op: 26 January 2016, 15:17:13 »
Prachtige foto.nog nooit gezien met geopende kopdeuren
zoals eerder verteld,Gattung Dresden was verzamelnummer voor diverse wagons
meestal groot volume wagons
deze wagon is waarschijnlijk eind jaren 20 gebouwt of zelfs eerder,en omgebouwt
vorgesehen fuer transport mit Stirnwandtueren fuer witterungs geschurtzten transport
von Kraftfahrzeuge,ofwel voorgezien voor transport met kopschotdeuren voor
vervoer van auto's.deze wagons waren voorzien van speciale bladveren en konden
90 km per uur rijden.sommigen bouwjaar 1933 konden zelfs omgespoort worden voor
russisch breedspoor-inhoud bijna 30 m2 en radstand 7 meter
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11833 Gepost op: 26 January 2016, 15:26:11 »
Heel apart, dat omsporen naar Russisch spoor.

Mijn fantasie-Schwarzburg ligt niet zo gek ver van de Höllentalbahn en dat traject was, wegens de vele enorm steile stukken, de thuisbasis van de supersterke stoomlocgigant 85. Hier is de 85 009 langs Schwarzburg op weg naar Freiburg met een goederentrein aan de haak:



Dit model is van Trix. Roco heeft voor het komend jaar ook een Br 85 aangekondigd.



Deze loc heeft een gedeeld frame, waardoor hij door krappe bogen (360 mm) kan.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 17:02:08 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11834 Gepost op: 26 January 2016, 17:34:25 »
Voor het eerst toont Makette nu eens niet een tekening, maar een model van de Franse autotransporter die al sinds 2012 werd aangekondigd. Misschien komt-ie nu echt:



En als dat zo is, gaat hij Franse auto's naar Zuid-Duitsland brengen. Die trein rijdt natuurlijk langs Schwarzburg.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus