Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door IJmc
Vandaag om 13:03:14
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 12:39:18
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3792985 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10545 Gepost op: 25 January 2015, 15:10:48 »
Zo Ruud, 650 stuks omgebouwd ... alleen voor het vervoer van bananen? Dat is niet misselijk (tenzij je er teveel van eet  ;D)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10546 Gepost op: 25 January 2015, 15:23:51 »
Ja, ik vond het ook wel veel, maar Stefan Carstens in 'Güterwagen' Band 2 noemt dat aantal op p. 118-119. Het zal dus wel kloppen.

Leuk om na te bootsen, een bananenwagen op een Culemeyer-Strassenroller (in 1959 in München):



Het verschil in lengte tussen de Flm- en Roco-wagen (2 centimeter):



Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10547 Gepost op: 25 January 2015, 17:48:46 »
Als rollwagen-fetisjist spreekt die straatversie me ook wel aan ;D

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10548 Gepost op: 25 January 2015, 21:03:03 »
Ja, dat snap ik wel.

Gisteren het nieuwe ketelwagensetje van Liliput opgehaald. Ziet er vrij goed uit. Het hekwerk bovenop de ketel had iets dunner, subtieler gekund, maar ik ben er wel tevreden over:



Voor een hekwerkvergelijking even een ketelwagentje van Brawa ernaast gezet (is een iets ander type). Oordeel zelf:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 25 January 2015, 21:20:29 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10549 Gepost op: 26 January 2015, 08:43:18 »
wat een prachtige wagons weer  (y)
hekwerk van de gasolin wagon duidelijk sierlijker en mooier.
en een lagere ketel zo te zien
van andere model heb ik er ook meerdere.
de foto van de gs die omgebouwt is tot koelwagen...............
zie ik voor het eerst,wist ik niet.
nooit te oud om te leren dus wederom.
gevoelsmatig zou ik zeggen die van roco is op schaal.
komt doordat hier 2e schild breder is,bij fleischmann zijn ze even breed.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10550 Gepost op: 26 January 2015, 08:54:06 »
Beide zijn op schaal. Het zijn verschillende wagentypen. De vraag is alleen of ze alle twee voor bananentransport gebruikt zijn. Ruud kijkt dat wel even na in zijn naslagwerken. ;)

Groet,
Bas

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10551 Gepost op: 26 January 2015, 09:11:49 »
waarschijnlijk dan roco model basis dresden of leipzig.
persoonlijk vind ik de roco versie het mooiste van de 2.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10552 Gepost op: 26 January 2015, 09:35:54 »
Geen van beide. Ruud schreef hierboven:

Citaat
In het midden van de jaren vijftig zijn 650 bruine gesloten goederenwagens van het type Glmehs 50 op voorstel van Transthermos omgebouwd tot koelwagens voor het vervoer van bananen.

Carstens meldt, om precies te zijn, 651 wagons, maar dat is spijkers op laag water zoeken. De Fleischmannwagen is (als ik me niet vergis) een Gmhs 53, daarvan zijn er geen omgebouwd tot koelwagen. Het is dus met die opdruk een fantasiemodel.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10553 Gepost op: 26 January 2015, 10:47:30 »
just as I thought.
de langere versie is beter geschikt voor pallets vol met bananendozen
mooie wagon.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10554 Gepost op: 26 January 2015, 11:14:33 »
De Fleischmann is inderdaad een Gmhs 53 en die zijn niet omgebouwd tot koelwagen voor bananenvervoer. Een fantasiemodel dus. Het Rocomodel is wel juist.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10555 Gepost op: 26 January 2015, 12:22:18 »
De doorlooptijd van locs wordt steeds korter. Ik zie tot m'n verbazing dat de E 60 zonder sound van Flm nu al in de uitverkoop is, omdat ze uit de catalogus is. Iets meer dan een jaar op de markt.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 January 2015, 12:50:25 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10556 Gepost op: 26 January 2015, 14:37:01 »
Ketelwagentjes zijn wat lastig vergelijkbaar, omdat fabrikanten heel vaak verschillende wagens maken. Als je het nieuwste deel 7 in de serie Güterwagen bekijkt, duizelt het je van de varianten twee-assige ketelwagens: het gaat om tientallen verschillende wagens. In model is die variatie in bouwvorm een stuk minder: niet meer dan zo'n 12 verschillende soorten ketelwagentjes. Van iedere bouwvorm zijn natuurlijk wel veel kleur- en bedrukkingsvarianten gemaakt, soms wel tientallen.

Een drietal BP-wagentjes vergeleken. Het gaat steeds om verschillende bouwvormen.

Liliput - Roco - Fleischmann:



Liliput - Roco:


 
Roco - Fleischmann:



Hekwerk en trappen lopen niet zeer uiteen wat uitvoering aangaat, maar ook wat verfijndheid betreft,

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10557 Gepost op: 26 January 2015, 14:49:23 »
De doorlooptijd van locs wordt steeds korter. Ik zie tot m'n verbazing dat de E 60 zonder sound van Flm nu al in de uitverkoop is, omdat ze uit de catalogus is. Iets meer dan een jaar op de markt.

Groet,
Ruud

Klopt inderdaad Ruud.
de betrouwbare jarenlange leverbaarheid van de 'Oude' Fleischmann is geheel aangepast in de stijl van Roco: een (beperkte) oplage fabriceren en jaren later dit nog een of meerdere keren herhalen. Het zou mij ook niet verbazen als het model ook nog eens onder Roco verschijnt.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10558 Gepost op: 27 January 2015, 11:15:39 »
Het omgekeerde is ook al gebeurd, zoals je ongetwijfeld weet. De V 36 van Roco is ook onder de merknaam Fleischmann verschenen.

Vandaag op diverse plekken op m'n baan eens wat Fichte (sparren) geplant van het Model Scene/Langmesser. Dat vind ik altijd wel mooie bomen.







Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Daniel24

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10559 Gepost op: 27 January 2015, 11:39:39 »
Die passen er inderdaad mooi tussen Ruud! De stammen lijken me wat dun of is dit alleen op de foto zo?

gr,

Daniel