Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Halling aandrijvingen door MOVisser
Vandaag om 16:45:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3865204 keer)

nero

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5580 Gepost op: 22 February 2012, 19:10:58 »
ziet er wel gaaf uit zo
de draden denk ik toch de dunnere viesmann

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5581 Gepost op: 22 February 2012, 20:04:32 »
Ik heb eens even geëxperimenteerd met het vastzetten van de pantograaf. Ik heb een heel dun ijzerdraadje gebruikt en aan twee zijden een lusje gemaakt. Dat boven en onder vastgehaakt. Op de foto zie je dat de afstelling nog niet helemaal goed is, de pantograaf kan nog iets hoger. Hij moet de bovenleidingdraad net niet raken. Het hulpdraadje waarmee de pantograaf is vastgezet zie je nauwelijks.



Groet,
Ruud

 
« Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 20:10:11 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5582 Gepost op: 22 February 2012, 20:43:18 »
Vandaag weer eens een Br 93 gekocht. Ik vind het een heel mooie loc, maar heb tot nu toe pech gehad met dit model. Tot drie keer toe had ik er één die op wissels bleef stilstaan. Hopelijk doet deze wel wat hij moet doen:


Ik was een tijdje geleden bij Koos Jabaaij en die had een 93 rijden die het perfect deed. Het moet dus wel kunnen ;D.

Groet,
Ruud

Mooi locje Ruud!  ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5583 Gepost op: 22 February 2012, 21:07:39 »
Ruud met het vastzetten van de stroomafnemers vind ik het nadeel dat je juist die extra beweging eruit haalt, door de bovenzijde met een dun staafje te verbreden gaat deze mooi op en neer bij het passeren van bruggen en andere lage punten. Mijn vader had ook zijn stroomafnemers vastgezet, maar ik vind het erg statisch worden op die manier, maar smaken verschillen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5584 Gepost op: 22 February 2012, 21:54:17 »
Ik ben het helemaal met je eens dat 'meebewegende' pantografen mooier zijn. Dat is ook het doel waarnaar ik streef, maar op dit moment ben ik nog niet zo ver. Het stelt zeer hoge eisen aan de aanleg van de bovenleiding en daar moeten ik nog even op oefenen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5585 Gepost op: 22 February 2012, 22:41:44 »
Het effect van een eerste rondje bovenleiding verven. Dat doe ik altijd 'in het werk'. Weet ik meteen of de boel goed vastzit:



Je ziet dat direct 75 procent van de visuele 'aanwezigheid' verdwijnt. Dat is ook de bedoeling ;).

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 22:45:00 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5586 Gepost op: 22 February 2012, 22:46:44 »
Hallo Ruud,

Het ziet er goed en realitisch uit!
Welke kleur gebruik je er voor en van welke fabrikant?


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • MartOnTheWeb
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5587 Gepost op: 22 February 2012, 23:09:15 »
Hoi Ruud,
de bovenleiding ziet er schitterend uit.

Het rijden met vastgezette pantografen geeft inderdaad een (te) statisch beeld, maar het rijden met aangezette pantografen geeft toch meer problemen dat ik dacht. Vooral de langere stukken bovenleiding worden door de sterk opduwende slepers (Fleischmann) in het midden weggedrukt. De bovenleiding dient dus erg strak te staan.

Zelf ben ik de laatste weken aan het experimenteren met de bovenleiding en met name de bochten geven nog veel problemen. Niet alle pantografen hebben een brede en platte sleper, de 'museumloks' hebben vaak een smal en rond exemplaar. Juist deze springen vaak in de bocht naast de draad.

Groeten,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Michael !

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5588 Gepost op: 22 February 2012, 23:28:16 »
Ziet er heel goed uit!
Complimenten ! :)

Michael

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5589 Gepost op: 23 February 2012, 00:19:38 »
@ Chris: zwart en een klein beetje verdund groen van Vallejo (Modellcolor). Als je eens kijkt naar de bovenleiding in werkelijkheid (en dat heb ik gedaan door gewoon naar het plaatselijke station te gaan), dan zie je alleen maar zwart.

@ Mart: een probleem waar ik ook tegenaan loop. Met name op plekken waar ik heel dunne draad (0,3 mm) van Sommerfeldt heb gebruikt, duwen de pantografen - en niet alleen bij locs van Fleischmann - de draad duidelijk en (te) sterk op. Soms zelfs onrealistisch sterk. Bij steviger, maar dikkere draad, bijvoorbeeld van Viessmann of Vollmer, is dat 'opduweffect' minder. De draad is dan alleen weer meer zichtbaar. Bij heel oude draad van bijvoorbeeld Märklin is er helemaal geen opduweffect, maar die draad is dan ook onrealistisch dik en daarom eigenlijk niet meer acceptabel. De boel strak aanleggen is het parool, maar dan nog is het effect moeilijk onder de knie te krijgen. De bochten vormen inderdaad ook voor mij een probleem. Meer masten in de bochten lost wel iets op, maar is weer lelijk en onrealistisch. Kortom: bovenleiding staat goed, maar voordat je het helemaal goed onder controle hebt, ben je wel even verder. Waarschijnlijk niet voor niets rijden de elocs op Miniatur Wonderland in Hamburg met de pantografen naar beneden en daar gebruiken ze zulke ruime bogen dat ik m'n hobbykamer met een factor drie zou moeten vergroten.

@ Michael: dank je wel!

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 February 2012, 00:21:14 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5590 Gepost op: 23 February 2012, 06:15:03 »
De kleuren van de bovenleiding lijken vanaf de grond inderdaad behoorlijk zwart.
Maar vanuit de cabine van een ICM zie je het al heel anders.
De rijdraad is van onderen uiteraard glimmend aan de zijkanten is hij zwartachtig tot groen en soms zelfs roestbruin. Uiteraard door het koolstof van de schuitjes. De weinig bereden stukken (emplacementen) hebben vaak het typische kopergroen.
De hang- en verbindingsdraden zijn zwart tot donkergrijs. Die zijn uiteraard niet van koper.
Jij rijdt natuurlijk, gezien je tijdperk, met veel stoom en diesel dus zullen de draden wat zwarter kunnen ogen.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5591 Gepost op: 23 February 2012, 08:24:30 »
Dat is een heldere uitleg en toevoeging. Dank je wel.

Hier de geverfde bovenleiding aan de kant van de enkele masten. Het erg lichtgrijze beton van de voet heb ik meteen ook even een kleurtje gegeven:



Ik kan nu aan de slag met het verven van de nieuwe stukken rails en het ballasten.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 February 2012, 08:50:32 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5592 Gepost op: 23 February 2012, 08:52:58 »
Ziet er netjes uit Ruud. We blijven toch altijd een compromie sluiten t.o.v. de werkelijkheid.

Grt. Ric

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5593 Gepost op: 23 February 2012, 09:42:16 »
Ruud,

Ook van mijn kant mijn complimenten met het succes van de ombouw. Ik heb echter een vraag. Loop t de bovenleiding wel boven het "midden" van het spoor bij het wissel en de slinger (het middenspoor)?

Nogsteeds een superbaan en ik wacht weer op de TEE.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8889
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5594 Gepost op: 23 February 2012, 09:52:24 »
Ziet er super uit Ruud  (y)
Voor wat de pantograaf betreft, is het niet mogelijk deze onderaan (bij de voet) te fixeren? Misschien door de veer weg te halen en te vervangen door een stangetje? Of 1 of 2 pootjes dmv een dun draadje vast te zetten aan het frame van de pantograaf?

Groet,
Michel