Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 07:14:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 07:11:35
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3827339 keer)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11115 Gepost op: 27 August 2015, 15:12:39 »
Hoi Ruud,

Ik denk dat vrijwel iedere modelspoorder wel een BR 50, BR 52 of een BR 44 in bezit heeft. Ook hier rijd een BR 44 (minitrix) met geluid. Wat wel jammer is dat het geluid verkeert is waardoor de lok nogal een blikkerig geluid heeft. Ik hoop dat dit t.z.t. eens aangepast kan worden.

In ieder geval een mooie foto Ruud.

MVG, hielke1501

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11116 Gepost op: 27 August 2015, 15:40:07 »
mijn commentaar e04/e17 heeft niet te maken met het aantal maar eerder
met de inzet van het materieel - de e17 was de zware variant voor de alpen en schlesien
en de e04 voor vlakke land en middengebergte voor lichte treinen
het echte schwarzburg is in thueringen in de buurt van hessen
dus wel bergjes van 400 tot 600 meter maar geen zware hellingen/steigingen
vandaar de keuze eerder e04 dan e17
de e04 voldeed prima voor de strecke osnabrueck-hannover - de rollbahn(geen toeval)
de grote E18 en E19 reden ook eerder rond muenchen/nuernberg en bij de VESM Halle
als dat deze loks korte treinen reden in middengebergte

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11117 Gepost op: 27 August 2015, 15:46:43 »
de ruggegraat voor zware goederenverkeer op hoofdlijnen,dat is waar.
de echte ruggegraat bij DB was de baureihe 50,qua aantal,inzetbaar op alle lijnen,
en de 50 en 52 bij de DR,zelfde reden.Ook bij de DR was de 44 de ruggegraat
voor de zware goederentreinen,nog zwaarder en langer dan bij de DB,men wilde
in de jaren 50 maximale tonnage en lengte,ging echter alleen maar met 2 stokers
ipv 1 stoker,en overal groen licht,als de te zware trein moest stoppen kreeg men
hem niet meer in gang - dit noemde men Schwerlastbewegung - de machinisten
werden dan held van de arbeid als het lukte.De baureihe 44 was in het echte schwarzburg
in thueringen gewoon te zwaar omdat het een zijlijn was en geen hoofdlijn.daar
had het dus een baureihe 50 geweest of 52.een 41 werd ook graag ingezet in
middengebergte omdat deze lekker sprintsterk was

groetjes
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11118 Gepost op: 27 August 2015, 16:47:04 »
In mijn modelspoorfantasie ligt Schwarzburg aan een hoofdlijn met aansluitingen van nevenlijnen. Een knooppunt dus. Op die hoofdlijn (naar Neurenburg en München) komt heel wat zwaar en lang spoortreinenwerk voorbij. De genoemde 44 trekt een lange gemengde goederentrein:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11119 Gepost op: 27 August 2015, 18:14:03 »
Even twee kleine puntjes:

Citaat van: rotterdam
de e04 voldeed prima voor de strecke osnabrueck-hannover - de rollbahn

Misschien bedoelde je het niet zo te zeggen, maar Osnabrück - Hannover staat niet bekend als de "Rollbahn".
Als men het over de "Rollbahn" heeft, bedoelt men doorgaans het traject Münster - Osnabrück - Bremen - Hamburg.

Citaat van: Ruud
Ik las laatst bij Jan (44) dat de Br 44 de ruggegraat vormde van het goederenvervoer in de na-oorlogse jaren.

Samen met de Baureihe 50, Ruud:

Citaat van: 44
Toch heeft die Baureihe, samen met de Baureihe 50, in de jaren tussen het einde van WOII en de jaren zeventig van de 20e eeuw, zo'n beetje het fundament gevormd van het goederenvervoer per spoor bij de Deutsche Bundesbahn.

Nix für Ungut,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11120 Gepost op: 27 August 2015, 21:52:56 »
Ik ben niet nauwkeurig genoeg geweest, Jan, dat is duidelijk.

Ik zie trouwens dat het in je draad nu over modellen van de post gaat. Die heb ik een tijdje verzameld. Wel aardig en toepasselijk om er hier nu iets van te tonen. Dit modelletje zie je niet vaak:



Het is vrij apart: een Unimog S 404, die vanaf 1955 in deze uitvoering heeft bestaan. Fabrikaat Wiking. Deze wagen en de aanhanger komen uit de set 'Die Post im Wirtschaftswunder', uitgave van de Post Museums Shop in 2005.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 27 August 2015, 21:56:30 door Ruud K. Reden: Link toegevoegd »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11121 Gepost op: 27 August 2015, 22:20:17 »
Mooi ding Ruud. Heeft wel iets, dat Post-geel.
Over die 50er: als je (op je baan) een beetje realistisch beeld van het goederenvervoer bij de DB wil weergeven, kom je eigenlijk niet om die twee types heen.
In dat licht gezien geven de foto's van die lange goederentrein een paar berichten terug een mooi beeld.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11122 Gepost op: 28 August 2015, 17:39:24 »

Ik denk dat vrijwel iedere modelspoorder wel een BR 50, BR 52 of een BR 44 in bezit heeft. Ook hier rijd een BR 44 (minitrix) met geluid. Wat wel jammer is dat het geluid verkeert is waardoor de lok nogal een blikkerig geluid heeft. Ik hoop dat dit t.z.t. eens aangepast kan worden.

Net als dalijk de SSN,VSM,STAR en ZLSM een 50 en/of 52´er hebben.

Prachtige machines in model en grootspoor.

Grtjess Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11123 Gepost op: 28 August 2015, 18:48:23 »
Ruud heb jij de set
Zo ja, is die oplegger een opel blitz
leuk setje voor een leuke prijs

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11124 Gepost op: 28 August 2015, 19:42:31 »
Kun je misschien een fimpje maken van zo'n zware goederetrein die door Schwarzburg dendert? Op de foto ziet het er in ieder geval imposant uit!

Gr, Marc



Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11125 Gepost op: 28 August 2015, 19:46:53 »
Jerry, ja, ik heb de set (en nog een paar andere). Die oplegger is inderdaad een Opel Blitz in de uitvoering zoals die vanaf 1959 werd gebouwd, met de wat hoekige motorkap.

Marc, ik heb in het verleden wel wat filmpjes gemaakt, maar ik was vaak ontevreden over het resultaat. Mijn fotocamera is niet zo goed toegerust voor het filmwerk. Zal nog wel weer eens een poging wagen met zo'n lange goederentrein.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11126 Gepost op: 28 August 2015, 21:56:02 »
Voor de bewoners van Schwarzburg wordt onder andere beschuit aangevoerd:



Brawa 48704

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11127 Gepost op: 29 August 2015, 09:19:32 »
Marc, ik heb in het verleden wel wat filmpjes gemaakt, maar ik was vaak ontevreden over het resultaat. Mijn fotocamera is niet zo goed toegerust voor het filmwerk. Zal nog wel weer eens een poging wagen met zo'n lange goederentrein.

Ik vind dat je jezelf tekort doet, Ruud. Jouw filmpjes zijn leuk om naar te kijken en ik zoek ze nog wel eens op in YouTube.


Heußenstein : HO, DB 1957

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11128 Gepost op: 29 August 2015, 17:13:33 »
Marc, ik heb in het verleden wel wat filmpjes gemaakt, maar ik was vaak ontevreden over het resultaat. Mijn fotocamera is niet zo goed toegerust voor het filmwerk. Zal nog wel weer eens een poging wagen met zo'n lange goederentrein.

Groet,
Ruud

Val ik gelijk effe binnen hierzo  ;D
Wil best is een keer jouw kant op komen,dan kunnen er filmpjes in Full HD gemaakt worden met een videocamera, en zie ik ook is hoe het er in werkelijkheid uitziet  ;)
Lijkt mij wel wat,hoe jij daar tegenover staat weet ik natuurlijk niet  ::)
Plaatjes blijven in elk geval fraai  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11129 Gepost op: 30 August 2015, 21:45:18 »
In Houten o.a. een boek over de hoogtijdagen van de nieuwbouw-elocs gekocht. Prachtige foto's en rijk aan informatie.


Ik kwam er door dit boek achter dat veiligheidshelmen hun intrede deden rond 1968 en dan nog niet overal. Werkers aan het spoor kregen toen helmen, maar rangeerders en ander personeel nog niet. Dat kwam pas in de jaren zeventig. De discussie hierover is heel lang geleden in dit draadje gevoerd en het is mooi nu te weten hoe het zit.
Ook werd het uit dit boek niet alleen duidelijk dat de perronkarren in de jaren vijftig en zestig allerlei kleuren kunnen hebben met een voorkeur voor geel, maar ook dat ze in allerlei uitvoeringen bestaan. 

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus