Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 16:41:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 16:36:38
Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3810544 keer)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10800 Gepost op: 25 March 2015, 13:05:25 »

lees net op internet dat er begin jaren 50 in regio Neurenberg proeven zijn geweest
met Wendezug bestaande uit 5 rode Schuerzenwagen met V36 -
dit hoor ik voor het eerst.
rode donnerbuechsen met V36 kende ik,maar geen Schuerzenwagen.
zullen wel Schuerzenwagen Eilzug wagens geweest zijn vermoedelijk
de DR in de DDR had in jaren 50 een kleine serie wagons voor de Sneltreinen
besteld,gebaseerd op Schuerzenwagen,maar dan met middendeur - Lowa E5.
in begin reden deze in de Interzonenzuege,later werden ze gebruikt in voorstadverkeer
rond Magdeburg en rond Leipzig,met een Stuurstandwagen die omgebouwt was uit
een gewone E5 Personenwagon.Er is er nog maar 1 over,gerestaureerd en wel,in
schwarzenberg/erzgebirge.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10801 Gepost op: 25 March 2015, 13:23:29 »
Volgens mij waren de Schürzen-Eilzugwagen van dit type:


Afbeelding: link van museumseisenbahn-hanau.de.

De Schürzen-Eilzugwagen, die jij bedoelt, hebben volgens mij alleen bij de DR-ost gereden. Die leken veel meer op het rijtuig van Ruud.

Groet,
Bas

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10802 Gepost op: 25 March 2015, 15:02:47 »
mooie foto
ja die zullen het geweest zijn in regio nuernberg-ongetwijfeld.
desal niet te min,nooit gezien in het rood.
en dan met een v36 in een trek-duw trein,bizar

heb ook nooit beweerd dat die Lowa E5 wagens in het westen reden bij DB
maar ze kwamen wel naar Hamburg-Koeln-Duesseldorf en Hof in Interzonenzuege.
samen met DB wagons.
ja die E5 wagons waren in feite nagebouwde schuerzenwagen met Mitteleinstieg
doordat ze gebouwt waren met veel stalen holprofielen had roest vrij spel
ze waren dus relatief snel weg,jammer,waren mooie wagens
en het manko van DDR personenwagons was vaak dat men geen regengootjes boven ramen had
en dus het water vrij spel en roeste het heel snel

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10803 Gepost op: 28 March 2015, 12:29:16 »
De reizigerswagen in de Schürzenuitvoering past prima bij dit type wagens die ik ook al heb in de slaap-, restauratie- en postversie. Allemaal van Liliput:







Het zijn mooi uitgevoerde wagens in matte verf, voorzien van kortkoppelingsmechanisme. Ik heb ze op beurzen en op internet op de kop kunnen tikken voor aantrekkelijke prijzen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10804 Gepost op: 31 March 2015, 11:46:35 »
het kan gezichtsbedrog zijn,maar lijkt net of de post schuerzenwagen hoger is dan de blauwe wagon.
zal wel aan de draaistellen liggen,hoogbeinig denk ik.
zelfde heb ik in N,fleischmann en arnold D treinwagons gaan prima samen.
maar een Silberling Fleischmann is veel hoger dan de Minitrix/Roewa wagon
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10805 Gepost op: 31 March 2015, 13:49:30 »
Willem, dat heb je heel goed gezien. Er is inderdaad wat hoogteverschil; niet zoveel als op de foto lijkt, maar het is er wel. Dat komt doordat we hier wagens zien van twee verschillende merken. De blauwe wagen is van Trix, de groene van Liliput.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10806 Gepost op: 31 March 2015, 19:01:00 »
Speciaal voor Willem: de Br 23 001 passeert Schwarzburg.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10807 Gepost op: 01 April 2015, 09:10:11 »
 (y)
geweldig
ja was vergeten dat je die ook had
prachtig met die ketelringen
gezichtsbedrog? de tender van de 23 lijkt mij altijd hoekig
prachtige lok,hebben we in rotterdam bij de SSN ook
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10808 Gepost op: 01 April 2015, 09:18:56 »
Ja, de tender is ook hoekig. Door het struikje op de voorgrond lijkt dit anders, maar dat is niet zo:



Bij deze vroege 23 wijkt het machinistenhuis trouwens wel behoorlijk af van latere exemplaren. Het dak lijkt een beetje op dat van de 56 en 57. In de loop van de negen jaar (1950-1959) dat er 105 exemplaren van de 23 zijn gebouwd, zijn er allerlei veranderingen aan aangebracht. Sommige direct zichtbaar, andere niet.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10809 Gepost op: 01 April 2015, 11:30:22 »
klopt met dat struikje  8)
zie het nu ook
dit model bevalt me wel,lekker hoog op de beentjes
ketelringen
machinisten huis
mooie lok  (y)
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10810 Gepost op: 01 April 2015, 15:04:50 »
Een V 60 is onderweg met twee gasdrukketelwagens met zonnebeschermingsdak (fabrikaat Trix):





De zonnedaken lijken erg groot, grof en robuust vergeleken met deze daken op latere wagons, maar in de vroege en midden jaren vijftig waren ze zo gebouwd. Zo'n wagen uit 1956:



Het zou heel goed kunnen dat de wagen op deze foto model heeft gestaan voor de modelbouwversie.

Hier nog zo'n wagen uit 1955:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 01 April 2015, 15:10:28 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10811 Gepost op: 01 April 2015, 15:44:50 »
Wat een aparte brug?
stond er onder de foto waar  deze gemaakt is?
voor jaren 50 behoorlijk moderne wagon trouwens
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10812 Gepost op: 01 April 2015, 15:56:20 »
Wat betreft de Baureihe 23:

Hier is een mooi overzicht te vinden, met alle onderlinge verschillen...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10813 Gepost op: 01 April 2015, 16:12:52 »
Wat een prachtig overzicht, Ronald (y)

Willem, het is me niet helemaal duidelijk waar de foto's van die gasketelwagens zijn gemaakt, maar ik vermoed op het terrein of in de directe omgeving van de wagonfabriek Uerdingen. De brug die je ziet, is de Uerdinger Rijnbrug naar Duisburg-Mündelheim.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 02 April 2015, 21:57:34 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10814 Gepost op: 08 April 2015, 14:22:38 »
Het jongste speciaalnummer van de Miba is buitengewoon boeiend voor mensen met een kleine baan. Het gaat vooral over het overladen van allerlei soorten goederen in de jaren zestig. Hier kun je een blik werpen in een deel van de inhoud.



Een hoofdstuk gaat over overdrachtstreinen en de locjes die hiervoor werden gebruikt. Natuurlijk de Köf II en III, de V 100, de V 60 en de V 36. Verder wordt hier de V 20 genoemd. Plotseling schoot me te binnen dat ik die ook in de kast heb liggen. Te voorschijn gehaald en er een poosje mee gereden. Het kostte even moeite om dit Lima-locje zonder hartverscheurend geknerp en geschuur te laten rijden, maar het is gelukt. Een beetje olie op de asjes en wat vet op de tandwieltjes. Het is wel een machientje dat regelmatig uitgelaten moet worden, vermoed ik. Daar hebben natuurlijk meer modellen voorkeur voor, maar deze in het bijzonder. Je ziet dit locje niet veel op banen. Toch is het een heel aardig modelletje en het rijdt opvallend goed, ook op wissels heeft het een uitstekende stroomafname, wat ik tamelijk verrassend vind. Hier bij het ophalen van een wagon op Schwarzburg-Kalteneck:



Het is duidelijk te zien dat dit het kleine broertje van de V 36 is. Bovendien is dit locje, net als zijn grote broer, vooral ontwikkeld voor het Duitse leger. Na de oorlog werden deze locs op Nebenbahnen en bij de rangeerdienst ingezet.

Deze wagons mag de V 20 ook nog verplaatsen en meenemen naar het overdrachtspunt:



Ik hoop dat de sfeer van de late jaren vijftig en de jaren zestig hier voldoende tot haar recht komt.

Groet,
Ruud




« Laatst bewerkt op: 08 April 2015, 14:26:41 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus