Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125045 keer)

maartenvanderburgt

• Gast
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #255 Gepost op: 28 August 2009, 08:51:27 »
De tijd van arrogantie in de modelspoor wereld moet maar eens afgelopen zijn.
Dat vind ik ook. Maar dan de arrogantie van de klant die meent iets voor de winkelier te kunnen bepalen en een stemming kweekt dat "iedereen weet dat er te onderhandelen valt". Ga dat maar bij AH doen: mag het een eurotje minder zijn?  Bah.

Het verband dat auto rijden de modeltrein hobby de das omdoet is wel een heel bedenkelijke opmerking en eigenlijk ook wereld vreemd.
Elke euro uitgegeven aan het rijden in een auto om ergens korting te bedingen zijn verloren euro's voor de modeltreinhobby. Zo ook de vele euro's die aan de verzendingen van allerlei bestellingen via internet verloren gaan. Zoals ik al eerder gezegd heb : Ik verdien scheppen geld met de ongebreidelde dividenden van diverse pakjesfirma's, met dank oa. aan de mensen die de modeltreinwinkel links laten liggen Maar ik zeg er wel bij, dat al dit voor de modeltreinwereld verloren geld de modeltreinhobby de das omdoet, exact omdat dat geld dus niet binnen de (toch enigszins noodlijdende) branche blijft. Hoezo wereldvreemd ?  Neem zelf eens wat aandelen, maar klaag dan niet dat er zo weinig winkels overblijven en er straks weer producenten in moeilijkheden komen en de prijzen voor een gewoon model de pan uit gaan rijzen. Voor de consument: eigen schuld, dikke bult.
Voor zover de opmerking stoort, omdat het over de auto gaat: je mag van mij ook lezen "versleten schoenzolen", hoewel ik nog maar weinig plaatsen ken waar 2 winkels op loopafstand van elkaar liggen.  :)

Het zijn mensen zoals jij met jou uitlatingen, die de modeltrein hobby de das omdoet.
Leg eens uit.

Dan ga ik de opmerking Malle Pietjes winkel toch in een heel ander dag licht zien.
Ik heb deze woorden nergens gebruikt, ik zie geen verband in jouw daglicht. Dus leg eens uit wat je hiermee bedoelt.

Maarten

« Laatst bewerkt op: 28 August 2009, 09:02:28 door maarten van der burgt »

henk

• Offline Offline
« Reactie #256 Gepost op: 28 August 2009, 08:57:12 »
Wat een gedoe.
De klant mag beleefd korting vragen, de winkelier kan al even beleefd nee zeggen. Ingewikkelder is het niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #257 Gepost op: 28 August 2009, 09:03:50 »
Wat een gedoe.
De klant mag beleefd korting vragen, de winkelier kan al even beleefd nee zeggen. Ingewikkelder is het niet.

Helemaal mee eens.

Maarten

henk

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 28 August 2009, 09:36:42 »
De winkelier mag wat mij betreft ook ja zeggen of een tegenbod doen hoor Maarten.  ;)

Om op het feitelijke onderwerp terug te komen.
Het is aan de winkelier of de fabrikant om zijn eigen beleid te bepalen, binnen de wet vanzelfsprekend.
Het is aan de klant om van te voren te bedenken wat een model hem waard is. Is de prijs te hoog, dan kan je dat tegen een winkelier zeggen en soms helpt dat. Zo niet, dan kijken we verder in een andere winkel, op internet of we wachten af. Vaak lukt dat, maar het kan gebeuren, dat je naast het net vist. Jammer. Omgekeerd, als ik de prijs van een model goed vind en ik koop het, dan kan het me geen bal schelen wat de prijs een half jaar later is.

Praktijkvoorbeeld. Ik vind de MäTrix 1200 geen 300 euro plus waard. Dus heb ik gewacht tot ik de blauwe en de ACTS voor minder dan 200 euro kon aanschaffen en dat lukte via internet al vrij snel. Mooi. Dat gaat me bij de set met bruine en turkooise 1200 niet lukken. Jammer.
Omgekeerd voorbeeld. Ik vond de Syntus Lint van Fleischmann nog net 300 euro waard en ik heb er al veel lol van gehad. Dat het ding nu voor 100 euro minder in de winkel ligt zal me echt mijn aars oxideren. Sterker, ik heb vrolijk nog meer betaald voor de Twentse Lint. Kreeg ik als vaste klant ongevraagd korting zeg. Ben nu nog in de war.
Ingewikkelder is het niet voor de consument.

@Maarten, jou taak is het vooral om ervoor te zorgen dat prijs, kwaliteit en geproduceerde aantallen in verhouding zijn. Dat is je werk en veel succes ermee.  (y) Maar maak je een fout en liggen er over twee jaar nog steeds stapels met die graanwagens in de winkel, dan hou je kortingen niet tegen.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2009, 09:46:05 door henk »

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 28 August 2009, 09:52:32 »
Inderdaad mensen, zo simpel ligt het wel. Ik pak ff de Senseo ipv het bakkie chips van Marty.  8) Het is ongelofelijk hoeveel ongestaafde onzin ik hier voorbij heb zien komen om een ongefundeerde mening boven water te houden als zijnde vaststaand feit.

Ik kan zeggen dat ik de ervaring heb met alle 3 de petten op die hier voorbij gekomen zijn. Ik ben altijd nog consument, heb de ervaring als winkelier in de modelbouw en sta nu aan de kant van importeur/fabrikant in een aan deze hobby aanverwante branche.

Wanneer je denkt binnen te lopen in de modelspoor heb je in elk geval een verkeerde carriere move gemaakt. Chris, sorry van die BMW 7, maar het zit er voorlopig nie in. De marges zijn echt behoorlijk karig en staan in verhouding met bijvoorbeeld RC en plastic modelbouw in schril kontrast. Hier is factor 2 geen uitzondering terwijl er op een Roco 2400 nog maar net Euro 10,- wordt verdiend. Het is dan ook onverstandig van fabrikanten om echt diep te gaan met prijsdalingen. De consument vraagt namelijk ook nog gerust om korting op die goedkoop in de markt gezette 2400. We hebben tenslotte hier de opmerkingen voorbij horen komen als: ze maken er toch wel winst op en niemand verkoopt iets zonder winst. Mijn economisch goed onderbouwde vriend Marty heeft al duidelijk gemaakt dat dit volkomen onzinnig is.

Wanneer er echter gestunt wordt door de winkelier is er nog iets aan de hand. Ten eerste accepteerd een goede importeur/fabrikant het niet dat zijn in positie gebrachte produkt op een markt niveau wordt neergezet waar hij hem niet geplaatst heeft. Namelijk als laag en in onverkoopbare produktenlijn. Als vertegenwoordiger van die fabrikant heb ik wel degelijk de mogelijkheid om daar wat aan te doen zonder met Brussel in problemen te komen. Ik lever nooit en te nimmer aan internethandelaren. Ik laat bedrijven die extreem stunten niet meer mee doen aan leuke bonus deals. En als er na waarschuwingen mijnerzeids toch onder de inkoopsprijs wordt verkocht, lazer ik hem er gewoon uit. En geloof me, wij zijn in onze branche niet de enige die dat doen. Want ondanks dat we geen kartel vormen spreken we elkaar toch en doen de collega's ook alles om de kip warm op tafel te houden, en terecht.

Als winkelier heb ik volkomen het recht om mijn prijs te bepalen, te hoog, te laag of op peil. Echter, bij elk van deze niveau's dien ik rekening te houden met de resultaten hiervan. Zit ik te hoog, blijft de klant weg en dien ik misschien in een later stadium toch wat aan de prijs te doen. Zit ik te laag, verdien ik niks, wordt mijn leverancier narrig en er ontstaat nog een fenomeen. De klant gaat pingelen om meer, of gaat zelfs wachten. Jawel, RTL kijkertjes, deflatie. In dit geval zal het moeilijker gaan worden om nieuwe ontwikkelingen te doen en de fabrikant zal wachten hiermee. En als we allemaal op elkaar gaan wachten valt het stil in de "Grote hobby der duizend en één onzinnige meningen". Blijf ik op peil verdien ik een paar stukken kip, heeft mijn klant vertrouwen dat ik niet met z'n centen manipuleer en is de fabrikant ook gunstig gezind. Wat wil een mens nog meer. Ik word er bijna emotioneel van. Het zou dus zomaar kunnen werken.

Dus mensen, ondanks dat ie soms knalhard uit de hoek kan komen, heeft "onze" Maarten misschien wel eens een aantal punten die juist zouden kunnen zijn. En om dat te bewijzen staaft hij dat met modellen op de markt waar we als consument niet ontevreden over zijn, toch? Want buiten dat heeft mij niemand de bewijzen kunnen leveren dat er goud verdiend wordt aan modelspoor. Een stukkie warme kip is al voldoende, mag het???  :)

Mvg,

Henk

-Pastoormodus: uit-
Cheers,

Henk

henk

• Offline Offline
« Reactie #260 Gepost op: 28 August 2009, 10:05:21 »
Goed verhaal mijnheer pastoor, maar met net te weinig aandacht voor de verantwooordelijkheid van de fabrikant/vertegenwoordiger: de juiste verhouding in prijs, kwaliteit en productieaantallen. Als daarbij een fout wordt gemaakt en de consument laat het daardoor afweten, dan moeten winkeliers de gelegenheid krijgen van hun voorraden af te komen. Ik begrijp uit het veld dat dit tegenwoordig erg lastig kan liggen.

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #261 Gepost op: 28 August 2009, 10:05:44 »
Wat is het belang van een fabrikant bij een verkoopprijs aan consumenten? Ik neem aan dat de fabrikant van de winkelier de normale inkoopprijs krijgt, dus snap ik niet dat men dan zo dwars kan liggen als ergens een produkt goedkoper verkocht word, men heeft immers zijn geld binnen.
Iemand die dit eens kan/wil onderbouwen?

Bart-1967

• Gast
« Reactie #262 Gepost op: 28 August 2009, 10:08:27 »
Tot zover de score:
2 winkeliers die hun (potentiele) klanten buiten de deur zetten.
1 vertegenwoordiger die de winkelier uit zijn bestand pleurt.

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #263 Gepost op: 28 August 2009, 10:51:46 »
Goed verhaal mijnheer pastoor, maar met net te weinig aandacht voor de verantwooordelijkheid van de fabrikant/vertegenwoordiger: de juiste verhouding in prijs, kwaliteit en productieaantallen. Als daarbij een fout wordt gemaakt en de consument laat het daardoor afweten, dan moeten winkeliers de gelegenheid krijgen van hun voorraden af te komen. Ik begrijp uit het veld dat dit tegenwoordig erg lastig kan liggen.
Misschien in mijn verhaal wat weinig aandacht daarvoor, maar ik kan me er wel degelijk in vinden. Het is als fabrikant en/of vertegewoordiger je taak om goed te luisteren naar je klanten. Daarmee kun je je marktpositie, productiebeleid en ook je prijsbeleid bepalen en beïnvloeden. Ik mag wel trots zeggen dat mijn klanten in Duitsland daar erg tevreden over zijn. Als negatief voorbeeld haal ik de Electrotren 1300 naar voren. Als er goed geluisterd was en men niet dezelfde productieaantallen had gemaakt van alle mogelijke te bedenken kleurstellingen hadden nu heel wat winkeliers een vrolijker gezicht getrokken bij de naam Electrotren. Want, zoals iederreen weet is niet elke kleurvariant even populair bij de klant. Kortom, er is niet geluisterd naar de markt. De fabrikant/leverancier/vertegenwoordiger heeft hier zitten suffen en is een schoolvoorbeeld voor hoe het niet moet. Dit zeggende zonder de door mij genoemde vertegenwoordiger met de vinger te wijzen. Ik weet tenslotte niet hoe er op dat moment naar hem is geluisterd. Wel weet ik dat hij normaal gesproken overigens een prima collega is...  (y)

Mvg,

Henk
Cheers,

Henk

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #264 Gepost op: 28 August 2009, 11:16:06 »
dus snap ik niet dat men dan zo dwars kan liggen als ergens een produkt goedkoper verkocht word, men heeft immers zijn geld binnen.

Zoals Henk al aangeeft: een juiste verhouding tussen prijs, kwaliteit en productie-aantallen.
Waar de kort door de bocht redenering "ik heb toch mijn geld al binnen" toe kan leiden:  zie de oorzaken van veel van de faillissementen/problemen in de branche, met name M* en R*. Dus dat geld al binnen hebben is een tijd vol te houden, daarna ga je er aan kapot.

Een deel van de beantwoording van je vraag om uitleg (deel omdat ik niet voor alle fabrikanten kan en wil spreken) is als volgt:
ten eerste (algemeen): omdat er anders te weinig geld in de branche verdiend wordt
2/ als er direct of na korte tijd prijsdalingen plaatsvinden, zal de koper een volgende keer een afwachtende houding aannemen. Dan bewijst de zaak zichzelf, want dan komt er na een tijdje toch een prijsdaling. Bij een derde keer wordt het nog erger, en uiteindelijk is het hele (prijs)vertrouwen in de branche zoek. Gevolg is, en dat is niet de eerste keer dat ik dit zeg, dat de winkelier in eerste instantie geen artikelen meer op voorraad neemt (want dat leidt tot desinvestering), dat de fabrikant daardoor minder risico's wil nemen en de series verkleint (dus het product wordt duurder) en uiteindelijk wel helemaal oppast om nog iets nieuws op de markt te zetten.
De loc die je nu voor 150 euro koopt gaat over enige tijd 500 euro kosten, ongeacht inflatie, als die nog uitgebracht wordt. Doodlopend spoor.
Nu voor een dubbeltje op de eerste rang, straks geen betaalbare hobby meer.

Vertrouwen is en blijft het sleutelwoord, ook al geef ik onmiddellijk toe dat ook fabrikanten zich schuldig maken aan vertrouwensbreuk door of te hoge prijzen (die zichzelf afstraffen) of door te snelle kortingen of überhaupt kortingssystemen (met name staffelkortingen). In een branche waar het moeilijk toeven is dien je je (nogmaals: in mijn ogen) op andere strategieën te richten dan de tot faillissementen leidende prijserosie toe te staan of aan te moedigen.
Dus: een juiste verhouding tussen prijs, kwaliteit en productie-aantallen. Maar waar die ligt?  Afhankelijk van je geloof: Allah/God/Jahweh/Boedda/Berlusconi  ;D zal het weten. Ik niet, hooguit een beetje voor mezelf.

Maarten.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #265 Gepost op: 28 August 2009, 11:21:24 »
Toch een tikkie tegenstrijdigheid in je betoog.(ontrax2010)
Goed luisteren naar de markt en de consument geef je aan. Dat levert ons mooie modellen op waar we ook wel voor willen betalen.
maar diezelfde markt bestaat inmiddels uit 3 vreemde delen.
1 consumenten die netjes naar een echte winkel gaan.
2 consumenten die lekker op beurzen struinen
3 consumenten die meer en meer via internet kopen.
Dat betekent drie verschillende marktbenaderingen. Als je als importeur/fabrikant 1 van die 3 wil uitsluiten luister je dus niet goed naar de consument. Het succes van bv Bol.com in de boeken en cd markt heeft niet geleid to inkrimping in boekhandels cd winkels. ( cd winkels krimpen wel door illegaal downloaden) De consument wil zelf bepalen waar hij wat koopt en hoeveel hij daar voor wil betalen. Het artikel zelf mag een prijs x hebben , de winkelier heeft toegevoegde waarde dmv advies en kundigheid. de internetkoper is zelfstandiger en wil een snelle levering, goede prijs en heeft al lang uitgevist waar het product het voordeligste is.

Wil je als fabrikant up and running blijven dan zul je je moeten richten op die drie marktsegmenten en daar een verschillende prijspolitiek voor moeten ontwikkelen. Domweg 1 deel uitsluiten leidt tot klantenverlies.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2009, 11:22:59 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #266 Gepost op: 28 August 2009, 11:25:21 »
AH te duur ga ik naar de concurent ik heb er 3 naast elkaar zitten boffen toch. Maar ik heb geen drie naast elkaar zittende Modeltreinen detailisten, waar ik naartoe kan om prijzen te vergelijken met of zonder eventuele onderhandelde korting. Dus maar internet op en rond kijken goh goedkoper, zelfs met verzendkosten. Tuurlijk ben ik mij terdegen bewust dat er kleine marges zijn, maar daar geef ik jullie niet helemaal de schuld van.

Jou opmerking wederom over mensen besteden vele euro's in hun auto en blijft er weing over voor de modelspoor is wel erg scheef vindt ik en een tikje jaloers. De auto is duur maar goed de mensen zonder auto zijn het dubbele kwijt voor het OV daar kan ik dan weer over mee praten. Ik denk dat je makkelijk het probleem afschuift op de autobranche.

Ben ik het dan oneens met jou stelling nee helemaal niet ik weet dat het slecht gaat met de branche en dat een gedeeltelijke schuld bij de fabrikanten/importeurs ligt. Aan de klant ligt het niet, je hebt vast wel gemerkt dat mensen toch wel aanschaffen als ze iets willen hebben. Al dan niet na te hebben gespaard of te hebben gewacht op lagere prijzen.

Waar ik over val is hoe er over de klant wordt gedacht en gepraat. Het is niet helemaal eerlijk, als een klant binnen stapt en de keus maakt en vraagt om iets af te doen van de prijs. Kan je toch normaal en hofelijk blijven NEE is NEE JA is JA, simpel en duidelijk. Iemand de winkel uitzetten helpt de branche ook niet. Daarom mijn opmerking Malle Pietjes winkel, om aan te duiden dat sommige nog denken ze blijven toch wel komen.

De klant dicteerd inderdaad dat is altijd al zo geweest. Vraag en aanbod tegen een goede prijs. De tijd dat de klant niet mondig genoeg was is toch werkelijk voorbij. Ook het afdingen hoort daarbij, het onderste uit de kan halen is misschien niet sjiek maar wel leuk. Hoe kan ik de beste prijs behalen. Moet ook leuk zijn voor de winkelier, hoe hou ik de klant binnen zonder dat ik al te veel water bij de wijn hoef te doen (al dan niet natuurlijk) Wordt je alleen maar scherper van.

Tot slot ding ik af ja, maar niet tegen elke prijs. Ik noemde al mijn digitale plaatjes maker met leuke korting gekocht incl. 2gig card en tas erg leuk. Huppelde ik leuk de Dixons uit. Maar daar tegen over ben pas verhuisd en bij het aanvragen van verhuis offerte hadden wij keuze uit 2 waarvan de prijs toch behoorlijk uit elkaar zaten ruim 300 euro's. Maar gekozen voor de duurdere, waarom zijn verhaal en zijn voorkomen beleefd vriendelijk. Kon je van de andere niet zeggen ronduit onbeschoft. Stelde zich niet eens voor. Kreeg ik ook nog ongevraagd korting, omdat de gevraagde verhuis datum moeilijk bleek te zijn en ik met een goed alternatief kwam.

Ik hoop nu duidelijk te zijn geweest.
groetjes Ben.  

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #267 Gepost op: 28 August 2009, 11:32:25 »
Electrotren.  De fabrikant/leverancier/vertegenwoordiger heeft hier zitten suffen en is een schoolvoorbeeld voor hoe het niet moet. Dit zeggende zonder de door mij genoemde vertegenwoordiger met de vinger te wijzen.

Beetje slap Henk, ben ik van jou niet gewend.

Iedereen weet toch dat de firma Reyne importeur was. Met nadruk op was, want hij heeft gelukkig geen enkele vertegenwoordiging meer binnen de treinenbranche.
De fabrikant overigens heeft hier ofwel zeker zitten suffen (want was op de hoogte) of heeft moedwillig meegewerkt (en heeft daarna grote moeite gehad de levering betaald te krijgen). Bron: SFFE (voorheen importeur Electrotren) en Electrotren .
De importeur Reyne had beter kunnen weten, maar heeft het nagelaten alle verzamelde gegevens bij de SFFE op te vragen (tegen betaling uiteraard). Ik ben eigenwijs, maar er zijn anderen........ die het blijkbaar beter weten.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 28 August 2009, 11:39:21 door maarten van der burgt »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #268 Gepost op: 28 August 2009, 11:42:34 »
Het succes van bv Bol.com in de boeken en cd markt heeft niet geleid to inkrimping in boekhandels cd winkels.
Is niet helemaal een eerlijke vergelijking. De marges in de boeken- en cd branche liggen ruim hoger dan bij de modeltreinen. Daar kon dus best wat van af.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #269 Gepost op: 28 August 2009, 11:56:42 »
@ klaas de marge op loks en rijtuigen zijn laag daarentegen de marges op plastic scenery vergoeden veel.
Daarnaast is er ook nog een vaste boeken prijs . Succes van Bol is te danken aan assortiment, snelheid en gemak. Zelfs het 2e hands is al een succes.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!