Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Trix NS 1200 stiller krijgen  (gelezen 101692 keer)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #225 Gepost op: 18 March 2010, 22:07:07 »
Dit valt dacht ik niet meer onder ombouw, eerder verbouw, maar wel superstrak  ;D

Ziet er strak uit en wil deze loc wel eens zien rijden als ze klaar is (filmpje?)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #226 Gepost op: 18 March 2010, 22:11:24 »
Misschien wat uitgebreider waar je hebt ingekort en gaatjes hebt geboord Bernd?

edit Oh nee, ik zie het al geloof ik.  ;D

eh ja, zou bij gelegenheid een tekening plaatsen. Ingekort is tussen de schroefjes, op beide zijden van de Motor, dan blijft het symmetrisch...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #227 Gepost op: 18 March 2010, 23:05:01 »
Bernd is geen idee om zo een hele serie te herbouwen??  ;D ;D ;D ;D
Dat zal zeker perfect gaan lopen.
Maar hoe ga je de kap er op zetten?

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #228 Gepost op: 18 March 2010, 23:21:23 »
Interesse? ;)

Ik zal de kap opzetten, en dan bevestigen net als de 1300 van Electrotren over de buffers maken.

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #229 Gepost op: 18 March 2010, 23:50:36 »
Interesse? ;)

Misschien wel ,ja.
Kijken wat het resultaat wordt.
Mischien kan Märklin hier nog wel wat van leren.  ;)

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 19 March 2010, 09:21:51 »
Bernd,

Het ziet eruit als een mooie en schandalige oplossing. Met dat laatste bedoel ik dat het toch nog steeds te gek is dat een lok van 319 euro's zo gepimpt moet worden om fatsoenlijk inzetbaar te zijn. Maar daar hebben we al pagina's vol over geschreven, dus laat maar.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat en misschien een echt ombouwverslag met alle sappige details?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #231 Gepost op: 19 March 2010, 11:08:43 »
Kijk voor inspiratie ook even in het 'Lima 1200 verbeteren'-daadje, waar Spoortief dit heeft gedaan met een Lima kap.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11297.135.html

Heb je mij weer, maar ik vraag me hierbij af of je,  als je van de Marklin in feite alleen de kap handhaaft, dan niet beter meteen een Lima-kap neemt en die grondig pimt. De Lima geeft (na aanpassing van bufferbalk en de uitsteek midden-onder) de vorm van de loc beter weer. En is ook nog eens vele malen goedkoper.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #232 Gepost op: 22 March 2010, 22:07:13 »
@Ivo, ik had ook lang betwijfelt over de ombouw, maar op ebay.de zijn de PAs van Proto200 vrij goedkoop zo rond de 70-80 €. Mijn onderstel van de 1200 heb ik aan Andries verkocht. Dus zoveel is de verschil dan niet meer.

Bericht komt, wil eerst alles afmaken, dan weet ik, of het zou kan, als ik het bedacht heb.

@jan, geen probleem. Als ik zie, wat Stephan bijvoorbeeld van de Lima gemaakt heeft, dan zou het ook met de Lima kunnen.

Ik heb helaas geen Lima ter beschikking gehad, daarom heb ik voor de Trix gekozen, had ik sowieso al vijf van...

Groet

bernd

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 22 March 2010, 22:56:34 »

Naar minimal frees werk (twee keer inkorten) en wat gaatjes boren, heb ik dit resultaat:

De rijeigenschappen zijn vrij goed en dit ding heeft een mooie uitloop en natuurlijk genoeg trekkracht voor een lange containertrein. Morgen zal ik de elektronica nog af maken, dan zou ik een video op youtube plaatsen...
@Bernd:
Naast het frame moet ook de kardankoppeling ingekort worden.
Heb je andere asjes gevonden, want de kardanassen inkorten lijkt me moeilijk ?
Om toch beide draaistellen aan te kunnen drijven heb ik heb inmiddels een Mashima 14x20 motor besteld.
Ik heb trouwens de Proto motor ook plat moeten leggen anders paste die niet in de kap.

En nog een link naar een draadje waar Tedo ook een Matrix op een Athearn laat zien:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10776.msg169788.html

Overigens vond ik de motor nog vrij veel geruis maken, weliswaar aanzienlijk minder dan de TRIX.
De uitloop is subliem en de power zeer ruim (zonder ASB).

MVG

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 22 March 2010, 23:08:05 »
Plaatje van tijdelijke oplossing met aandrijving op een enkel draaistel en plat gelegde motor in aangepast LIMA frame.
Goed te zien dat de motor niet in het midden ligt.

HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #235 Gepost op: 25 March 2010, 11:02:49 »
kadanassen heb ik ook ingekort, met een messing buis omheen en een "Klemmpassung"..

Motor passt bij mij gewoon in ???

een eerst video helaas, heb ik nog geen goede software om een video te bewerken... Dacht aan een vergelijk Lemo-Solar-PA Proto of zo :-\

Groet

Bernd

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 29 March 2010, 21:09:46 »
Het LIMA-frame heeft een hogere bodem, met een verdieping tussen de draaistellen.
Die verdieping is te klein voor de motor en dus moet de motor op de naastliggende vlakken boven de draaistellen rusten.
Daardoor is er onvoldoende ruimte om de motor rechtop te zetten.

Misschien had ik meer ruimte tussen de draaistellen moeten creeren in het LIMA-frame of, nog beter, net als jij, het Protoframe gebruiken en inkorten.
Zag daar nogal tegenop omdat dan het hele frame met de vijl versmald moest worden en ook vanwege het weer aan elkaar koppelen van de ingekorte delen.
Ik beschik niet over draai- en freeswerktuigen, alleen een Proxon boormachientje.

Affijn, wellicht een volgende keer, heb alweer een paar oude LIMA 1200-kappen op de kop getikt.

En ik begrijp dat je de kardanassen letterlijk doormidden hebt geknipt, ingekort en de beide delen aan elkaar gezet met een klempassing.
Dat leek me erg lastig, met name om de balans van de kardanasjes goed te houden zodat de boel niet gaat trillen (of erger).
Vanuit die gedachtem hoe gaat het met die van jou met wat hogere snelheden ?
(volgende video  ;D)

Overigens staan jouw schuitjes schitterend op mijn LIMA. (y)

MFG

Marten

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #237 Gepost op: 29 March 2010, 22:27:41 »
Ik heb inmiddels twee van deze onderstellen gedaan, een voor een vrind en een voor mij zelf. Een van deze motoren maakt idd iets meer herrie, maar ook zonder kardans erin. De kardans heb ik natuurlijk niet geknipt maar op de draaibank afgedraaid in de midden en de buis heb ik "plangedreht" dus "rotations-symetrisch". Zou eind van de week nog een video maken met hogere snelheid..

Het vermogen en de snelheid van de Proto2000 onderstel kan je op de modelbaan sowieso niet gebruiken, veel te snel....

Groet

Bernd

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #238 Gepost op: 13 November 2011, 20:22:56 »
Dag allen,

Ik heb jaren geleden mijn Lima 1200 getracht te pimpen met Athearn draaistellen en een machima motor. Dit rijdt heel erg goed maar toen de Trix 1211 en 1215 uitkwamen heb ik deze gekocht en de aandrijving hiervan ergert me mateloos. niet alleen het lawaai maar ook het feit dat maar twee assen aangedreven zijn. Ook staat de trix/märklin wat te hoog op zijn 'pootjes'. Dit heb ik geprobeert aan te passen maar nu raakt de motor het dak :(

Mijn aandrijving op basis van de Athearn draaistellen.

Vreemd dat ik nu pas dit draadje tegenkom. Ik heb gisteren op de beurs in Houten een extra kap van een blauwe 1215 gekocht van Märklin en was van plan om lekker te gaan experimenteren met de gedachte dat ik altijd nog een reserve kap heb. Ik wil alle 6 assen aangedreven hebben en kom er nu achter dat de athearn draaistellen niet gaan passen als ik de cabines wil houden, deze zitten in de weg (net als het fliepje waar je de kap mee vastschroeft, maar die is zo weggedremeld, vandaar de reserve kap)

De aandrijving die Bernd gebruikt lijkt lager, kom je goed uit met de cabines? Ook is mij niet helemaal duidelijk welke loc ik als basis zou moeten kopen. Als ik op 'PA proto 2000' zoek op ebay.de zie ik locs met 2 assige draaistellen, op ebay.com zie ik locs van diverse merken. Welke moet ik precies hebben? Ik ben niet zo thuis in USA locs. Als de Fissy aandrijving© ook in de weg zit voor de cabines kan ik net zo goed de Athearn aandrijving gebruiken die ik al heb.

Het is al meerdere keren gezegd: het is belachelijk dat er zo'n motor uit de jaren 60 is ingebouwd in dit verder toch best fraaie model. Het is nog veel belachelijkerder dat ik er in getuind ben (twee keer :P ) en ze gekocht heb voor dat geld. Maar toegegeven: Trix/Märklin kan veeeel beter spuiten dan ik :D

Groetsels,

Robert

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 13 November 2011, 20:41:26 »
Het is de Alco PA/PB lok van Proto 2000. Het chassis is te lang, dus dat moet je korter maken. De draaistellen komen overeen met die van de 1200.

Leen.