Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL door Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: Trix NS 1200 stiller krijgen  (gelezen 106742 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #210 Gepost op: 15 October 2009, 10:46:25 »
Ja en nee  ;D :P

Zie hier ;)

Grtzz,

Karst
Diezelfde frees tafel heb ik ook. Er zijn 2 dingen die me daaraan toch niet bevallen. Het toerental is regelbaar, maar ik vind het laagste toerental niet laag genoeg. Ik heb nog niet met dimmers gewerkt en ik weet ook niet of dat kan.
Het andere punt is de nauwkeurigheid. Het lijkt wel heel goed, maar je moet voorzichtig aan de handwielen draaien om geen beweging van de kruistafel te krijgen. Als je de hendeltjes aan de handwielen gebruikt dan ontstaat er nmm ongewenste beweging, door geringe speling.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #211 Gepost op: 15 October 2009, 12:00:05 »
Diezelfde frees tafel heb ik ook. Er zijn 2 dingen die me daaraan toch niet bevallen. Het toerental is regelbaar, maar ik vind het laagste toerental niet laag genoeg. Ik heb nog niet met dimmers gewerkt en ik weet ook niet of dat kan.
Het andere punt is de nauwkeurigheid. Het lijkt wel heel goed, maar je moet voorzichtig aan de handwielen draaien om geen beweging van de kruistafel te krijgen. Als je de hendeltjes aan de handwielen gebruikt dan ontstaat er nmm ongewenste beweging, door geringe speling.

Voor de motor regeling : een electronische dimmer zou misschien kunnen, al mogen die vaak geen inductieve belasting.

Wat de speling betreft, spelingscompensatie kost helaas een vermogen (kogelomloopspil nodig...) Gewoon consequent steeds vanuit een richting voeden en de assen die je niet gebruikt blokkeren is de beste manier.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #212 Gepost op: 03 November 2009, 13:44:39 »
Nog een voordeel van de ombouw van een trix locje met een Lemo solar motortje: De loc kan zonder grote weerstand van het "gearbox" en de motor door een andere loc afgesleept werden. Dit heeft Karst bedacht als wij het over de mogelijkheid van een grensstation lijk Venlo hadden....

Laatste Weekend waren mijn 25.5 en de 1215 van Karst op mijn baan twee dagen aan het rijden, dit betekend zo ruim 1,5 km voor elke loc (6 rondjes per daag). Mijn 25.5 heeft geen sporen van gebruik, zo te zien zou de ombouw gelukt zijn naar deze "Dauertest"

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #213 Gepost op: 03 November 2009, 16:34:16 »
Citaat van: fissy
Nog een voordeel van de ombouw van een trix locje met een Lemo solar motortje: De loc kan zonder grote weerstand van het "gearbox" en de motor door een andere loc afgesleept werden.
Dit heeft Karst bedacht als wij het over de mogelijkheid van een grensstation lijk Venlo hadden....

Yep, dit idee kwam voort uit wat gebrainstorm tussen rijders van de Duitse baan en 'ons van Gouda'. We zaten na te denken hoe een koppeling tussen beide banen te maken. Natuurlijk komt dan direct een grensstation aan de orde. Het idee was dus om iets als Venlo te hebben waar de duitse locs zich het station in laten rollen en dan naderhand worden teruggesleept. Voorwaarde daarvoor zou een soort van vrijloop zijn. Maar idd.... met een Lemo-Solar motor uitgerust, is elke lok gewoon weg te slepen  8) (y)

Citaat van: fissy
...een grensstation lijk Venlo ....

Euhm... lijk = Leiche; like = zoals  ;D

Citaat van: fissy
Laatste Weekend waren mijn 25.5 en de 1215 van Karst op mijn baan twee dagen aan het rijden, dit betekend zo ruim 1,5 km voor elke loc (6 rondjes per daag). Mijn 25.5 heeft geen sporen van gebruik, zo te zien zou de ombouw gelukt zijn naar deze "Dauertest"

De 1215 heeft zich inderdaad prima gedragen. Geen slijtage, warmlopen, hikken oid. Ook niet in de spriralen en op de wisselstraten. De 1215 had 5 Plan E's en 1 Willem aan de haak. Allen van Artitec. Maar.... deze trein heeft het einde van de tenstoonstelling niet gehaald vanwege de zeer matige rijeeigenschappen van de Plan E's... Waggelen, schommelen, scheefstaan en 'rekkende'- en hangende 'kort'koppelingen deden de wagens meerdere malen ontsporen :(  Zodra mijn nieuwe onderkomen klaar is, moet de draaistelophanging en de koppelingsgeleiding van deze wagens onder het mes....

Grtzz,

Karst

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #214 Gepost op: 03 November 2009, 18:15:30 »
Maar als je zoiets als Venlo hebt, zou je alle binnenkomende (Duitse) locomotieven van vrijloop moeten voorzien. Is het in zo'n geval niet makkelijk om de rangeerloc(s) van vrijloop te voorzien? Scheelt veel ombouwen. Tenzij je al stikt natuurlijk van de Märklins, Trix'en en/of Hamo's. Met wat rangeren ze eigenlijk in Venlo? 6400'en toch? Dan zal mijn plan waarschijnlijk iets minder makkelijk uit te voeren zijn.  ;D

Henk
K.Bay.Sts.B

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #215 Gepost op: 03 November 2009, 18:19:45 »
Niet, daar hebben ze omschakelbare bovenleiding. Vroeger was er een Sik in gebruik (die kan je beter motorloos gebruiken in dit geval denk ik).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #216 Gepost op: 03 November 2009, 21:27:45 »
Alleen hoe krijg je dan die sik voor die locs? En hoe haal je hem dan aan de andere kant er vanaf?
K.Bay.Sts.B

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #217 Gepost op: 03 November 2009, 21:51:11 »
Goed punt. Dan maar de vrijloop in een Sik inbouwen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Lokpaint

  • Gast
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #218 Gepost op: 03 November 2009, 23:55:12 »

Yep, dit idee kwam voort uit wat gebrainstorm tussen rijders van de Duitse baan en 'ons van Gouda'. We zaten na te denken hoe een koppeling tussen beide banen te maken. Natuurlijk komt dan direct een grensstation aan de orde. Het idee was dus om iets als Venlo te hebben waar de duitse locs zich het station in laten rollen en dan naderhand worden teruggesleept.


Tegenwoordig schakelen ze gewoon de spanning op de bovenleiding om ;D

(Ow..stond er al :-[)

Ik doe het bij mij gewoon met de rijtrappen.  
Iedere trap (van de 128) is bij mij geijkt op 2 km/u.

Bij een k"of staat alles na stap 30 op dezelfde waarde, top is dus 60 km/u.

Een 110 gaat dus door tot trap 75.

Het principe is dus wel duidelijk lijkt me zo..gewoon een dubbeltractie maken. (En niet verder draaien dan de hoogste stap van de langzaamste lok!).

Op daze manier kan ik dus alle loks onderling met elkaar in multi-tractie rijden.

bart
« Laatst bewerkt op: 03 November 2009, 23:58:05 door Lokpaint »

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
BR81, Märklin 3031 ombouw (Trix NS 1200 stiller krijgen)
« Reactie #219 Gepost op: 09 December 2009, 10:41:44 »
Onlangs heb ik een hele oude BR81 met telex op de kop getilkt.
Ik wist dat het ding niet liep, heel het drijfwerk zat verkeerd gemonteerd, vandaar.
Ik had naar aanleiding van dit draadje twee Lemo Solar motortjes liggen.
Dus heb ik de complete lok gestript en schoongemaakt.
Nu ben ik bezig met de opbouw, dus eerst een paar tandwielen terug geplaatst in het motorhuis en de vervangingsmotor geplaatst.
ik heb een heel klein beetje materiaal, waarschijnlijk een braam moeten weg-dremelen maar verder kon ik het Maxon motortje van Lemo-Solar er zo in persen.
Het draaien is getest met een gelijkstroomtrafo en het loopt prima. hierna heb ik er beetje bij beetje meer tandwieltjes en asssen terug gemonteerd en het blijft goed rond draaien.
Het motortje is dus prima voor meerdere soorten lok's toe te passen.
Zodra ik meer te vertellen heb hierover, meld ik me weer.
De groeten van Rob

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen/Hamo 1100
« Reactie #220 Gepost op: 11 December 2009, 10:31:47 »
Misschien een overbodige opmerking maar heeft iemand al geprobeerd om
er een Modeltorque motortje (voor de Lima) in de Hamo 1135 te bouwen??
Is ook rond en misschien past dat ook.(Is ook korter).Dus misschien minder freeswerk.
Heb zelf even geen Modeltorque in bezit anders had ik het zelf even geprobeerd.

mvg Henk Veenstra

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #221 Gepost op: 11 December 2009, 10:34:26 »
Als mijn Lima Koploper klaar is (komt een Roco aandrijving in etc) ga ik mijn Hamo aanpakken. Ik zal er verslag van doen.
Overigens is de diameter van een Modeltorque groter dan van de Lemo Solar, dus dat is niet de oplossing.

Bessel
RETROBAHN A.G.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #222 Gepost op: 28 January 2010, 12:13:12 »
Heb nu ook een Hamo 1135 omgebouwd met een Lemo-Solar motortje.
Iets van het motortje af laten frezen, ongeveer 0.3 tiende mm.
Past dan perfekt en het rijdt subliem.
Wel een Zimo MX 630 ingebouwd.
Nu de Hamo motorpost.

Henk

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #223 Gepost op: 18 March 2010, 21:56:47 »
Vandaag heb ik de knop door gehackt en mijn tweede 1200 ombouw gemaakt. Deze keer niet met de LemoSolar-Motor, omdat er toch nog rest geluid van de "gearbox" overblijft, de stroomafname en de lagering van de assen niet al te goed is. Ik heb voor de Ombouw gekozen voor een PA onderstel van Proto2000, deze zijn goedkoop te verkrijgen op ebay.de en voldoen aan mijn eisen.

Naar minimal frees werk (twee keer inkorten) en wat gaatjes boren, heb ik dit resultaat:



De rijeigenschappen zijn vrij goed en dit ding heeft een mooie uitloop en natuurlijk genoeg trekkracht voor een lange containertrein. Morgen zal ik de elektronica nog af maken, dan zou ik een video op youtube plaatsen...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #224 Gepost op: 18 March 2010, 22:02:18 »
Misschien wat uitgebreider waar je hebt ingekort en gaatjes hebt geboord Bernd?

edit Oh nee, ik zie het al geloof ik.  ;D
« Laatst bewerkt op: 18 March 2010, 22:03:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.