Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Eindstation Daarhuizen door Jeroen95
Vandaag om 20:36:03
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 20:28:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: einde mat 64 sneller door dit bericht ?  (gelezen 6747 keer)

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Gepost op: 10 December 2008, 15:15:26 »
http://www.nu.nl/algemeen/1880490/ouder-treintype-ontspoort-snel-na-botsing.html


bron nu.nl

rapport ivw over ontspoor gevoeligheid mat 64
toch vreemd dat men daar na ongeveer 40 jaar achterkomt ..... ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2008, 15:21:13 »
De mat'64 heeft zo'n mooie schuin weglopende schortplaat onder de koppeling. Gevolg: als hij een auto tegenkomt op een overweg, dan klimt hij er mooi overheen.
De Koplopers hadden hetzelfde euvel, daar zijn toen baanschuivers op gezet. Je kunt je afvragen waarom ze dat bij de Apekoppen niet nodig vonden. ::)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2008, 15:27:11 »
Het heeft niet alleen met "nodig vinden" te maken. Er zit ook een kostenplaatje aan vast. Maar als mat'64 nu ineens ontsporingsgevoelig is, waarom SGM(m) en de stuurstand van de benelux (Bs) dan niet?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2008, 15:48:10 »
heeft het ook niet met gewicht te maken?

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2008, 16:27:42 »
Tsjonge jonge, kunne ze het geld niet beter ergens anders aan uitgeven. Lekker belangrijk als iets al meer dan 40 jaar rijdt. Een Rolls Royce is ook veiliger als een eend. Maar veiligheid begint met geduld hebben en niet zo het spoor oversteken als de bomen dicht zijn zoals vorige week in Kapelle

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Modelspoor is emotie...
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2008, 16:59:44 »
Tsjonge jonge, kunne ze het geld niet beter ergens anders aan uitgeven. Lekker belangrijk als iets al meer dan 40 jaar rijdt. Een Rolls Royce is ook veiliger als een eend. Maar veiligheid begint met geduld hebben en niet zo het spoor oversteken als de bomen dicht zijn zoals vorige week in Kapelle

Rob

Je zou met dit soort berichten bijna zeggen dat het zomervakantie is. Dan verschijnen ook veel van dit dit soort zaken in de pers (komkommertijd...). Er is m.i. toch zinnigers te melden.
Tbinnebarretije…

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2008, 17:07:18 »
Wat zou ik het zonde vinden als mat '64 door zo'n onbenullig iets eruit moet. Want het enige wat je met buitendienststelling bereikt, is dat treinen minder ontsporen door een ongeval. Maar moet het niet gewoon prioriteit worden om die ongevallen te bestrijden ???  Wat dat betreft stel ik een sensor voor die het registreert als iets zich langer dan 1 minuut tussen de spoorbomen bevind. Dan kan er snel een signaal naar de machinist gestuurd worden, en dan hoeft nog bruikbaar materieel er niet onzinnig snel uit.

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Bart.v.Eldik

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2008, 18:30:35 »
Mat 64 is niet gevoeliger voor aanrijdingen als ander materieel, alleen is de vraag wat krijg je er voor. De spoiler onder de koppeling is maar een polyester plaatje wat al afbreekt bij een aanrijding met een ree. De mat 64 wordt uit de dienst genomen als het leascontract is afgelopen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2008, 19:12:19 »
Wat dat betreft stel ik een sensor voor die het registreert als iets zich langer dan 1 minuut tussen de spoorbomen bevind. Dan kan er snel een signaal naar de machinist gestuurd worden, en dan hoeft nog bruikbaar materieel er niet onzinnig snel uit.
Zoiets is er al. Bij de meeste overwegen ligt er een kabel in een lus langs de spoorstaven. Die detecteert of er een voertuig op het spoor staat. Maar dat heeft maar een beperkte werking. Als iemand het spoor probeert over te steken op het moment dat de trein te weinig remweg meer heeft dan valt daar niet veel tegen te doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2008, 19:23:36 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Zoiets is er al. Bij de meeste overwegen ligt er een kabel in een lus langs de spoorstaven.
Ik ken die kabels wel t.b.v. de ATB signalen; van detectielussen langs de spoorstaaf t.b.v. wegverkeer heb ik nog nooit gehoord. Weet je dat zeker?

Groet, Edwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2008, 19:29:55 »
Weet je dat zeker?
Dat weet ik zeker, want ik zie ze bij elke overweg liggen. En als iemand denkt dat ze ergens anders voor dienen dan hoor ik dat graag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2008, 19:36:30 »
De spoiler onder de koppeling is maar een polyester plaatje wat al afbreekt bij een aanrijding met een ree.

De baanschuivers bestaan meer dan alleen een polyester plaatje.
Bij ICM zit er een complete stalen constructie achter. En bij een aanrijding met een auto is daar verder nog weinig van vernield, alleen de polyester (sier)kap ligt dan aan diggelen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2008, 19:37:57 »
Dat weet ik zeker, want ik zie ze bij elke overweg liggen. En als iemand denkt dat ze ergens anders voor dienen dan hoor ik dat graag.

Hallo Klaas,

Die kabel is inderdaad ergens anders voor. Omdat overwegbevloering het magnetisch veld van de ATB rond de spoorstaaf negatief beïnvloed wordt bij overwegen een lus gelegd. Deze versterkt het ATB signaal zodat een passerende trein geen negatief effect heeft van de afleiding door overwegbevloering.

Dit wordt niet alleen toegepast bij overwegen, maar bijvoorbeeld ook bij wissels en bruggen.

André
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 19:48:10 door Spoorrelais »
De bouw van Berkendam is begonnen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #13 Gepost op: 10 December 2008, 19:41:36 »
Wat dat betreft stel ik een sensor voor die het registreert als iets zich langer dan 1 minuut tussen de spoorbomen bevind. Dan kan er snel een signaal naar de machinist gestuurd worden, en dan hoeft nog bruikbaar materieel er niet onzinnig snel uit.

MVG, Robin

Robin dat heeft geen zin. De aankondigingstijd van een gemiddelde overweg is 23 seconden. Dat wil zeggen 5 seconden knipperen van lampen, 12 seconden voor dalen van de bomen en daarna nog 6 seconden voordat de trein op de overweg is. Na één minuut is de gemiddelde trein al over de overweg en gaat de bomen al weer open.

André
De bouw van Berkendam is begonnen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #14 Gepost op: 10 December 2008, 19:47:21 »
Op dit moment zijn er slechts drie overwegen waar verkeerdetectie wordt toegepast. Dat zijn de ADOB in Bildhoven, Diemen en zins kort Almelo de Riet. Deze overwegen worden volledig afgesloten. Bevind er zich een voertuig binnen een gebied van de overwegradar zullen de bomen die aan de uitrijdzijde staan openblijven. Is het voertuig buiten het berijk van de radar sluiten ze alsnog. Er wordt hierbij geen signaal naar de trein gegeven als er een voertuig opgesloten zit. Dit heeft geen zin, zie mijn vorige reactie.
De bouw van Berkendam is begonnen.