De baanschuivers bestaan meer dan alleen een polyester plaatje.Bij ICM zit er een complete stalen constructie achter. En bij een aanrijding met een auto is daar verder nog weinig van vernield, alleen de polyester (sier)kap ligt dan aan diggelen.
Die kabel is inderdaad ergens anders voor. Omdat overwegbevloering het magnetisch veld van de ATB rond de spoorstaaf negatief beïnvloed wordt bij overwegen een lus gelegd. Deze versterkt het ATB signaal zodat een passerende trein geen negatief effect heeft van de afleiding door overwegbevloering.
André, dat is een hele plausibele verklaring. Hangt dat ook samen met het feit dat de tractiestroom ter plaatse van de overweg maar door 1 spoorstaaf loopt?
Robin dat heeft geen zin. De aankondigingstijd van een gemiddelde overweg is 23 seconden. Dat wil zeggen 5 seconden knipperen van lampen, 12 seconden voor dalen van de bomen en daarna nog 6 seconden voordat de trein op de overweg is. Na één minuut is de gemiddelde trein al over de overweg en gaat de bomen al weer open.André
In de meeste gevallen loopt de retour bij een overweg slechts door een spoorstaaf.
Dat is wat ik bedoelde. Doordat er maar 1 spoorstaaf is voor de retourstroom -de andere wordt wel gedetecteerd maar zit verder nergens aan vast voorzover ik kan zien- is er geen lus meer voor de ATB stroom, dus moet er iets anders voor in de plaats komen. Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over doormekker, maar ik wil zulke dingen graag snappen.
Reinnier Z gaf al aan dat de ADOB in zijn oorspronkelijke form een waarschuwingslamp voor de trein had. Klopt, oorspronkelijk. Als ik het goed heb nu niet meer. De juiste rede weet ik niet, maar zal dat morgen even navragen aan een van mijn collega's die betrokken is geweest met het proefbedrijf.
De spoiler onder de koppeling is maar een polyester plaatje wat al afbreekt bij een aanrijding met een ree.
De baanschuivers bestaan meer dan alleen een polyester plaatje.