Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?  (gelezen 15197 keer)

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #15 Gepost op: 07 oktober 2006, 23:29:37 »
Kees,
Even wat betreft de techniek:
Je kunt SMA gewoon met schakelaar doen, maar dan moet je wel een ca. 3volt voeding gebruiken. Tussen de SMA draad en de voeding zet je de dikke 5k6 ohm weerstand (5 watt) zoals op mijn foto zichtbaar.
Op die manier heb ik ruim 2 jaar gebruikt, werkt perfect.

De draad zelf MAG niet warm worden, dan is de stroom door de draad al te hoog.
Terugmelding heb je dus inderdaad niet, maar als je toch met schakelaar werkt, doe het dan daarmee.

Je mag de draad gerust in werking laten staan zolang je dat nodig vind. Ik heb eens vergeten de zaak uit te zetten, en heeft zeker 1 week aangestaan, zonder probleem.

In Nederland zou SMA ook te krijgen moeten zijn bij godfather models.http://www.gmens.nl/

Ik raad een startsetje ook zeker aan, en speel er eerst eens mee. Het is veelzijdig spul, niet alleen voor wissels, ook armseinen, overweg of zelfs een pantograaf kun je ermee bedienen, als is dat laatste omwillen van het stroomverbruik niet zó interesant.






Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #16 Gepost op: 07 oktober 2006, 23:57:56 »
Kan je , als de wissel is omgezet, de spanning erop laten staan of is het toch beter om terug te schakelen?
Als je de spanning er af schakelt zal het wissel ook weer teruglopen.
Persoonlijk vind ik dit een groot bezwaar van de geheugendraadaandrijving, in een stand van het wissel blijft hij 200mA stroom trekken.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 oktober 2006, 01:54:48 »
Als je de spanning er af schakelt zal het wissel ook weer teruglopen.
Persoonlijk vind ik dit een groot bezwaar van de geheugendraadaandrijving, in een stand van het wissel blijft hij 200mA stroom trekken.

Wat is daar het bezwaar aan dan? 5 wissels samen 1 Ampere, moeten we ons daar dan druk over maken? Bij 3 volt, is dat dus net 3VA. Beetje een trafo geeft al 30VA af, genoeg voor ca 50 wissels!
Ik had een eenvoudige gelijkstroom lima rijtrafo aan 7 wissels hangen. Nooit problemen mee gehad!

voor mij weegt dit "bezwaar", niet op tegen de vele voordelen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 oktober 2006, 09:23:12 »
...... Bij 3 volt, is dat dus net 3VA. Beetje een trafo geeft al 30VA af, genoeg voor ca 50 wissels!
Fred,

hier maak je een denkfout. De trafo geeft nl. niet 3 volt af, maar ongeveer 12 volt. Dan heb je dus al 12 VA te pakken. Die overige 9 VA verstook je in een spanningsregelaar.
Een trafo van 30 VA bij 12 V kan 2,5 A leveren, dat is dus genoeg voor 12 wissels en geen 50.

En of je dat allemaal erg vindt, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik ben voorstander van motoraandrijvingen. Die trekken tijdens het omlopen tussen de 10 en 200 mA, afhankelijk van het type. Dat duurt hoogstens een seconde en dan is het over.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2006, 09:26:48 door Klaas Zondervan »

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 oktober 2006, 13:41:23 »
Fred,

hier maak je een denkfout. De trafo geeft nl. niet 3 volt af, maar ongeveer 12 volt. Dan heb je dus al 12 VA te pakken. Die overige 9 VA verstook je in een spanningsregelaar.

Tja, kan zijn dat die Lima trafo een spanningsregelaar ingebouwd heeft, nooit zo over nagedacht, maar de Märklin trafo's hebben in het regelbereik een aftakking op de wikkeling. Dan ligt het verhaal naar mijn weten toch anders.  ???
Juist daarom zou ik nooit de LM317 stroombegrenzing bouwen, die wordt véél te heet, dus vermogen wat je wegstookt.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 oktober 2006, 14:44:40 »
Fred,

ik denk dat ik weet wat jij doet. Je zet die Lima trafo gewoon op 3 volt.
Die Lima trafo werkt net als alle andere treintrafo's, met een sleper op de secundaire wikkeling. Dus op 3 volt heb je maar een kwart van de wikkeling in gebruik, dus ook maar een kwart van het aantal VA's beschikbaar.
M.a.w. je kunt wel de spanning verlagen, maar daarmee verhoog je niet het aantal amperes wat je er uit kunt halen. Het blijft gewoon 2,5A.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 oktober 2006, 17:08:10 »
Ik kan je daarin niet weerspreken, maar je zult het toch wel met me eens zijn, dat je dan méér rendement haalt uit zo'n trafo door hem op 3volt te zetten, dan er 12v uit te halen, en dit vervolgens in een stabilisator weg te stoken. (Dat vaak ook nog per wissels).
De analoge techniek is nooit mijn ding geweest, en trafo's al helemaal niet.
Ik heb hier een trafo van 145 VA. Daarop 24v, 18v en 10v. met één gemeenschappelijke 0, dus zijn het aftakkingen. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat ik, ongeacht welke aftakking er 145VA uit kan trekken, of zie ik dat verkeerd?
We gaan nu wel off-topic, maar denk dat deze discussie in het kader van SMA en diens stroomverbruik toch wel eens interesant kan zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 oktober 2006, 20:03:12 »
Ik kan je daarin niet weerspreken, maar je zult het toch wel met me eens zijn, dat je dan méér rendement haalt uit zo'n trafo door hem op 3volt te zetten, dan er 12v uit te halen, en dit vervolgens in een stabilisator weg te stoken.
Helemaal mee eens.

Citaat
Ik heb hier een trafo van 145 VA. Daarop 24v, 18v en 10v. met één gemeenschappelijke 0, dus zijn het aftakkingen. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat ik, ongeacht welke aftakking er 145VA uit kan trekken, of zie ik dat verkeerd?
Dat hangt er van af. Om dat zeker te weten moet je meer gedetailleerde specificaties hebben.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #23 Gepost op: 09 oktober 2006, 00:29:40 »
Dat hangt er van af. Om dat zeker te weten moet je meer gedetailleerde specificaties hebben.

Hmmm.. die heb ik verder ook niet.


RockinKees

  • Gast
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #24 Gepost op: 12 oktober 2006, 20:32:18 »
Beste mensen,

Wij hebben hier thuis een beraad gehouden en wij gaan toch voor de Conrad wisselaandrijvingen.
Even de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen.
Voor ons heeft de doorslag gegeven dat de hoofdbaanregeling er hetzelfde uitziet dan als het schaduwstation.
Inclusief terugmelding....

Wij vinden dat wat netter staan.

Iedereen bedankt voor de reacties en ideeen!!

Kees.