Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:03:39
contacten roco line wissel door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:06
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 12:03:05
contacten roco line wissel door Ronald Halma
Vandaag om 12:01:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Josephes
Vandaag om 11:08:50
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 10:58:21
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:53:28
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door orientexpress
Vandaag om 09:51:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
  

Auteur Topic: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?  (gelezen 16556 keer)

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2006, 23:29:37 »
Kees,
Even wat betreft de techniek:
Je kunt SMA gewoon met schakelaar doen, maar dan moet je wel een ca. 3volt voeding gebruiken. Tussen de SMA draad en de voeding zet je de dikke 5k6 ohm weerstand (5 watt) zoals op mijn foto zichtbaar.
Op die manier heb ik ruim 2 jaar gebruikt, werkt perfect.

De draad zelf MAG niet warm worden, dan is de stroom door de draad al te hoog.
Terugmelding heb je dus inderdaad niet, maar als je toch met schakelaar werkt, doe het dan daarmee.

Je mag de draad gerust in werking laten staan zolang je dat nodig vind. Ik heb eens vergeten de zaak uit te zetten, en heeft zeker 1 week aangestaan, zonder probleem.

In Nederland zou SMA ook te krijgen moeten zijn bij godfather models.http://www.gmens.nl/

Ik raad een startsetje ook zeker aan, en speel er eerst eens mee. Het is veelzijdig spul, niet alleen voor wissels, ook armseinen, overweg of zelfs een pantograaf kun je ermee bedienen, als is dat laatste omwillen van het stroomverbruik niet zó interesant.






Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2006, 23:57:56 »
Kan je , als de wissel is omgezet, de spanning erop laten staan of is het toch beter om terug te schakelen?
Als je de spanning er af schakelt zal het wissel ook weer teruglopen.
Persoonlijk vind ik dit een groot bezwaar van de geheugendraadaandrijving, in een stand van het wissel blijft hij 200mA stroom trekken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 October 2006, 01:54:48 »
Als je de spanning er af schakelt zal het wissel ook weer teruglopen.
Persoonlijk vind ik dit een groot bezwaar van de geheugendraadaandrijving, in een stand van het wissel blijft hij 200mA stroom trekken.

Wat is daar het bezwaar aan dan? 5 wissels samen 1 Ampere, moeten we ons daar dan druk over maken? Bij 3 volt, is dat dus net 3VA. Beetje een trafo geeft al 30VA af, genoeg voor ca 50 wissels!
Ik had een eenvoudige gelijkstroom lima rijtrafo aan 7 wissels hangen. Nooit problemen mee gehad!

voor mij weegt dit "bezwaar", niet op tegen de vele voordelen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 October 2006, 09:23:12 »
...... Bij 3 volt, is dat dus net 3VA. Beetje een trafo geeft al 30VA af, genoeg voor ca 50 wissels!
Fred,

hier maak je een denkfout. De trafo geeft nl. niet 3 volt af, maar ongeveer 12 volt. Dan heb je dus al 12 VA te pakken. Die overige 9 VA verstook je in een spanningsregelaar.
Een trafo van 30 VA bij 12 V kan 2,5 A leveren, dat is dus genoeg voor 12 wissels en geen 50.

En of je dat allemaal erg vindt, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik ben voorstander van motoraandrijvingen. Die trekken tijdens het omlopen tussen de 10 en 200 mA, afhankelijk van het type. Dat duurt hoogstens een seconde en dan is het over.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2006, 09:26:48 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 October 2006, 13:41:23 »
Fred,

hier maak je een denkfout. De trafo geeft nl. niet 3 volt af, maar ongeveer 12 volt. Dan heb je dus al 12 VA te pakken. Die overige 9 VA verstook je in een spanningsregelaar.

Tja, kan zijn dat die Lima trafo een spanningsregelaar ingebouwd heeft, nooit zo over nagedacht, maar de Märklin trafo's hebben in het regelbereik een aftakking op de wikkeling. Dan ligt het verhaal naar mijn weten toch anders.  ???
Juist daarom zou ik nooit de LM317 stroombegrenzing bouwen, die wordt véél te heet, dus vermogen wat je wegstookt.


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 October 2006, 14:44:40 »
Fred,

ik denk dat ik weet wat jij doet. Je zet die Lima trafo gewoon op 3 volt.
Die Lima trafo werkt net als alle andere treintrafo's, met een sleper op de secundaire wikkeling. Dus op 3 volt heb je maar een kwart van de wikkeling in gebruik, dus ook maar een kwart van het aantal VA's beschikbaar.
M.a.w. je kunt wel de spanning verlagen, maar daarmee verhoog je niet het aantal amperes wat je er uit kunt halen. Het blijft gewoon 2,5A.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 October 2006, 17:08:10 »
Ik kan je daarin niet weerspreken, maar je zult het toch wel met me eens zijn, dat je dan méér rendement haalt uit zo'n trafo door hem op 3volt te zetten, dan er 12v uit te halen, en dit vervolgens in een stabilisator weg te stoken. (Dat vaak ook nog per wissels).
De analoge techniek is nooit mijn ding geweest, en trafo's al helemaal niet.
Ik heb hier een trafo van 145 VA. Daarop 24v, 18v en 10v. met één gemeenschappelijke 0, dus zijn het aftakkingen. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat ik, ongeacht welke aftakking er 145VA uit kan trekken, of zie ik dat verkeerd?
We gaan nu wel off-topic, maar denk dat deze discussie in het kader van SMA en diens stroomverbruik toch wel eens interesant kan zijn.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 October 2006, 20:03:12 »
Ik kan je daarin niet weerspreken, maar je zult het toch wel met me eens zijn, dat je dan méér rendement haalt uit zo'n trafo door hem op 3volt te zetten, dan er 12v uit te halen, en dit vervolgens in een stabilisator weg te stoken.
Helemaal mee eens.

Citaat
Ik heb hier een trafo van 145 VA. Daarop 24v, 18v en 10v. met één gemeenschappelijke 0, dus zijn het aftakkingen. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat ik, ongeacht welke aftakking er 145VA uit kan trekken, of zie ik dat verkeerd?
Dat hangt er van af. Om dat zeker te weten moet je meer gedetailleerde specificaties hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #23 Gepost op: 09 October 2006, 00:29:40 »
Dat hangt er van af. Om dat zeker te weten moet je meer gedetailleerde specificaties hebben.

Hmmm.. die heb ik verder ook niet.


RockinKees

  • Gast
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2006, 20:32:18 »
Beste mensen,

Wij hebben hier thuis een beraad gehouden en wij gaan toch voor de Conrad wisselaandrijvingen.
Even de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen.
Voor ons heeft de doorslag gegeven dat de hoofdbaanregeling er hetzelfde uitziet dan als het schaduwstation.
Inclusief terugmelding....

Wij vinden dat wat netter staan.

Iedereen bedankt voor de reacties en ideeen!!

Kees.