Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
Vandaag om 08:40:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:38:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Ben
Vandaag om 07:46:06
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?  (gelezen 16405 keer)

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2006, 23:29:37 »
Kees,
Even wat betreft de techniek:
Je kunt SMA gewoon met schakelaar doen, maar dan moet je wel een ca. 3volt voeding gebruiken. Tussen de SMA draad en de voeding zet je de dikke 5k6 ohm weerstand (5 watt) zoals op mijn foto zichtbaar.
Op die manier heb ik ruim 2 jaar gebruikt, werkt perfect.

De draad zelf MAG niet warm worden, dan is de stroom door de draad al te hoog.
Terugmelding heb je dus inderdaad niet, maar als je toch met schakelaar werkt, doe het dan daarmee.

Je mag de draad gerust in werking laten staan zolang je dat nodig vind. Ik heb eens vergeten de zaak uit te zetten, en heeft zeker 1 week aangestaan, zonder probleem.

In Nederland zou SMA ook te krijgen moeten zijn bij godfather models.http://www.gmens.nl/

Ik raad een startsetje ook zeker aan, en speel er eerst eens mee. Het is veelzijdig spul, niet alleen voor wissels, ook armseinen, overweg of zelfs een pantograaf kun je ermee bedienen, als is dat laatste omwillen van het stroomverbruik niet zó interesant.






Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2006, 23:57:56 »
Kan je , als de wissel is omgezet, de spanning erop laten staan of is het toch beter om terug te schakelen?
Als je de spanning er af schakelt zal het wissel ook weer teruglopen.
Persoonlijk vind ik dit een groot bezwaar van de geheugendraadaandrijving, in een stand van het wissel blijft hij 200mA stroom trekken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 October 2006, 01:54:48 »
Als je de spanning er af schakelt zal het wissel ook weer teruglopen.
Persoonlijk vind ik dit een groot bezwaar van de geheugendraadaandrijving, in een stand van het wissel blijft hij 200mA stroom trekken.

Wat is daar het bezwaar aan dan? 5 wissels samen 1 Ampere, moeten we ons daar dan druk over maken? Bij 3 volt, is dat dus net 3VA. Beetje een trafo geeft al 30VA af, genoeg voor ca 50 wissels!
Ik had een eenvoudige gelijkstroom lima rijtrafo aan 7 wissels hangen. Nooit problemen mee gehad!

voor mij weegt dit "bezwaar", niet op tegen de vele voordelen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 October 2006, 09:23:12 »
...... Bij 3 volt, is dat dus net 3VA. Beetje een trafo geeft al 30VA af, genoeg voor ca 50 wissels!
Fred,

hier maak je een denkfout. De trafo geeft nl. niet 3 volt af, maar ongeveer 12 volt. Dan heb je dus al 12 VA te pakken. Die overige 9 VA verstook je in een spanningsregelaar.
Een trafo van 30 VA bij 12 V kan 2,5 A leveren, dat is dus genoeg voor 12 wissels en geen 50.

En of je dat allemaal erg vindt, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik ben voorstander van motoraandrijvingen. Die trekken tijdens het omlopen tussen de 10 en 200 mA, afhankelijk van het type. Dat duurt hoogstens een seconde en dan is het over.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2006, 09:26:48 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 October 2006, 13:41:23 »
Fred,

hier maak je een denkfout. De trafo geeft nl. niet 3 volt af, maar ongeveer 12 volt. Dan heb je dus al 12 VA te pakken. Die overige 9 VA verstook je in een spanningsregelaar.

Tja, kan zijn dat die Lima trafo een spanningsregelaar ingebouwd heeft, nooit zo over nagedacht, maar de Märklin trafo's hebben in het regelbereik een aftakking op de wikkeling. Dan ligt het verhaal naar mijn weten toch anders.  ???
Juist daarom zou ik nooit de LM317 stroombegrenzing bouwen, die wordt véél te heet, dus vermogen wat je wegstookt.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 October 2006, 14:44:40 »
Fred,

ik denk dat ik weet wat jij doet. Je zet die Lima trafo gewoon op 3 volt.
Die Lima trafo werkt net als alle andere treintrafo's, met een sleper op de secundaire wikkeling. Dus op 3 volt heb je maar een kwart van de wikkeling in gebruik, dus ook maar een kwart van het aantal VA's beschikbaar.
M.a.w. je kunt wel de spanning verlagen, maar daarmee verhoog je niet het aantal amperes wat je er uit kunt halen. Het blijft gewoon 2,5A.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 October 2006, 17:08:10 »
Ik kan je daarin niet weerspreken, maar je zult het toch wel met me eens zijn, dat je dan méér rendement haalt uit zo'n trafo door hem op 3volt te zetten, dan er 12v uit te halen, en dit vervolgens in een stabilisator weg te stoken. (Dat vaak ook nog per wissels).
De analoge techniek is nooit mijn ding geweest, en trafo's al helemaal niet.
Ik heb hier een trafo van 145 VA. Daarop 24v, 18v en 10v. met één gemeenschappelijke 0, dus zijn het aftakkingen. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat ik, ongeacht welke aftakking er 145VA uit kan trekken, of zie ik dat verkeerd?
We gaan nu wel off-topic, maar denk dat deze discussie in het kader van SMA en diens stroomverbruik toch wel eens interesant kan zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 October 2006, 20:03:12 »
Ik kan je daarin niet weerspreken, maar je zult het toch wel met me eens zijn, dat je dan méér rendement haalt uit zo'n trafo door hem op 3volt te zetten, dan er 12v uit te halen, en dit vervolgens in een stabilisator weg te stoken.
Helemaal mee eens.

Citaat
Ik heb hier een trafo van 145 VA. Daarop 24v, 18v en 10v. met één gemeenschappelijke 0, dus zijn het aftakkingen. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat ik, ongeacht welke aftakking er 145VA uit kan trekken, of zie ik dat verkeerd?
Dat hangt er van af. Om dat zeker te weten moet je meer gedetailleerde specificaties hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #23 Gepost op: 09 October 2006, 00:29:40 »
Dat hangt er van af. Om dat zeker te weten moet je meer gedetailleerde specificaties hebben.

Hmmm.. die heb ik verder ook niet.


RockinKees

  • Gast
Re: Alternatieven voor Marklin wisselaandrijvingen?
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2006, 20:32:18 »
Beste mensen,

Wij hebben hier thuis een beraad gehouden en wij gaan toch voor de Conrad wisselaandrijvingen.
Even de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen.
Voor ons heeft de doorslag gegeven dat de hoofdbaanregeling er hetzelfde uitziet dan als het schaduwstation.
Inclusief terugmelding....

Wij vinden dat wat netter staan.

Iedereen bedankt voor de reacties en ideeen!!

Kees.