Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:13:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
  

Auteur Topic: Perronhoogte, even controleren.  (gelezen 2370 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Perronhoogte, even controleren.
« Gepost op: 06 December 2008, 16:08:18 »
De hoogte van moderne Nederlandse perrons schijnt ongeveer 80 tot 85 cm te zijn, in H0 een ruime 9 mm. Daarmee wordt toch bedoeld 80 tot 85 cm boven railprofiel?

Met andere worden, als we het perron op dezelfde ondergrond als de rails plakken, dan moeten we de hoogte van de bielzenmat en de rails nog bij die 9 mm optellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Perronhoogte, even controleren.
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2008, 16:12:59 »
Ja dat klopt Henk, heb het nog even voor je nagemeten, en dat heb ik ook, 9 mm bovenop bovenkant railstaaf. Dit heb ik vergeleken met foto's van 1:1 loks en mijn eigen materieel en dat klopt precies qua hoogte.

Gr. Remco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Perronhoogte, even controleren.
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2008, 16:53:40 »
In de spoorwegtechniek worden hoogtes altijd gemeten vanaf bovenkant spoorstaaf. Afgekort BS.
Volgens NEM 102 mag een perron voor personentreinen maximaal 11 mm boven BS komen. Voor H0 dan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Perronhoogte, even controleren.
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2008, 14:10:14 »
Dat dit in werkelijkheid ook niet helemaal goed gaat valt te zien in Groningen en Friesland. Hierbij was bij de aanbesteding geeist dat de overstap tussen perron en trein op gelijke hoogte moest plaatsvinden.

Bij navraag ProRail heeft "iemand" niet opgelet en heeft een hogere perronhoogte doorgegeven dan dat er daadwerkelijk aanwezig was. Daar de vloeren van de nieuwe treinstellen niet meer te verlagen waren zijn toen maar de perron hoogtes aangepast. Hierdoor zijn er in Friesland en Groningen nu afwijkende perronhoogten tov de rest van Nederland.

Voorzover mij bekend zijn de perronhoogte in Nederland niet gelijk aan de UIC / EU voorkeur norm. De laatste Europesche norm voor hoge perrons is echter tot stand gekomen nadat heel Nederland al voorzien was van hoge perrons. In Nederland zijn lage perrons, behalve bij de museumlijnen, een uitzondering, dit in tegenstelling tot de meeste overige Europesche landen