Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 22:59:35
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 22:58:02
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
  

Auteur Topic: Perronhoogte, even controleren.  (gelezen 2418 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Perronhoogte, even controleren.
« Gepost op: 06 December 2008, 16:08:18 »
De hoogte van moderne Nederlandse perrons schijnt ongeveer 80 tot 85 cm te zijn, in H0 een ruime 9 mm. Daarmee wordt toch bedoeld 80 tot 85 cm boven railprofiel?

Met andere worden, als we het perron op dezelfde ondergrond als de rails plakken, dan moeten we de hoogte van de bielzenmat en de rails nog bij die 9 mm optellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Perronhoogte, even controleren.
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2008, 16:12:59 »
Ja dat klopt Henk, heb het nog even voor je nagemeten, en dat heb ik ook, 9 mm bovenop bovenkant railstaaf. Dit heb ik vergeleken met foto's van 1:1 loks en mijn eigen materieel en dat klopt precies qua hoogte.

Gr. Remco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26836
    • Pagina van klaas
Re: Perronhoogte, even controleren.
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2008, 16:53:40 »
In de spoorwegtechniek worden hoogtes altijd gemeten vanaf bovenkant spoorstaaf. Afgekort BS.
Volgens NEM 102 mag een perron voor personentreinen maximaal 11 mm boven BS komen. Voor H0 dan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Perronhoogte, even controleren.
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2008, 14:10:14 »
Dat dit in werkelijkheid ook niet helemaal goed gaat valt te zien in Groningen en Friesland. Hierbij was bij de aanbesteding geeist dat de overstap tussen perron en trein op gelijke hoogte moest plaatsvinden.

Bij navraag ProRail heeft "iemand" niet opgelet en heeft een hogere perronhoogte doorgegeven dan dat er daadwerkelijk aanwezig was. Daar de vloeren van de nieuwe treinstellen niet meer te verlagen waren zijn toen maar de perron hoogtes aangepast. Hierdoor zijn er in Friesland en Groningen nu afwijkende perronhoogten tov de rest van Nederland.

Voorzover mij bekend zijn de perronhoogte in Nederland niet gelijk aan de UIC / EU voorkeur norm. De laatste Europesche norm voor hoge perrons is echter tot stand gekomen nadat heel Nederland al voorzien was van hoge perrons. In Nederland zijn lage perrons, behalve bij de museumlijnen, een uitzondering, dit in tegenstelling tot de meeste overige Europesche landen