Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: Ervaringen met Liliput  (gelezen 8109 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Ervaringen met Liliput
« Gepost op: 04 October 2006, 22:00:49 »
In de Modell Eisen Bahner staat een bespreking van de Liliput Br 92.2 (L131352).
In de bespreking wordt hij weinig afgekraakt. Alleen de stroomafname zijn ze niet over te spreken. Verder lijkt dit mij wel een leuk lokje.

Nu mijn vragen:
Wat zijn jullie ervaringen met liliput? Mij is dat merk qua product kats onbekend.
Er zal een 21-polige decoder ingeplugd moeten worden, wat is een goede voor de juiste prijs?
De assen zijn niet geveerd waardoor bij sommige wissels etc. storingen kunnen optreden. Is hier nog wat aan te doen?

Trouwens de mensen die met info kwamen over de Roco Br 50 Bedankt! Hij rijdt analoog goed. Moest wel direct op een paar puntjes gesmeerd worden maar dat is een detail. Als ik zaterdag Sander tegenkom is hij zondag digitaal!

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2006, 18:20:08 »
Zelf de assen geveerd maken is moeilijk. Liliput wordt gemaakt in China. Slecht is het niet. Maar een topmerk als Roco kan ik het niet noemen. Ik zal deze lilliput tenderloc nooit kopen in de AC uitvoering reden de niet geveerde assen en geen antislipbanden dan zal de trekkracht nog verder afnemen. En heb je hellingen dan kan je het helemaal vergeten.

Een Roco Br64 lijkt mij veel mooier en deze heeft wel hele goede kritieken ook op de Duitse forums.


Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2006, 18:38:32 »
Hoi Harry

Mijn ervaring met Liliput is 1x treinstel en 1x rijtuig.

Treinstel: Afwerking is redelijk. handgreepjes aan de dikke kant. Helaas zijn de verende buffer niet zo leuk als ze klinken. Ze zijn rechthoekig en gaan dus steeds scheef zitten. Rijden doet het ding prima. Trekkracht is niet super (een plakje lood zal wonderen doen denk ik)

rijtuig: Afweking is ok. Ontspoord op wissels (alleen afbuigende richting). Waarschijnlijk wielen te kort op elkaar. Ik moet dus nog een wielentrekker aanschaffen denk ik.

Succes

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1396
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2006, 18:45:55 »
Hallo medemodelspoorders,

Ook ik heb zo mijn eigen ervaringen met Lilliput.
Beginnend met de Br52 van de DR met kuiptender,een mooie lok en desondanks dat die maar op 2 assen is aangedreven onder de tender is het een lok die het eigenlijk net niet heeft.
Prima gedetailleerd en naast mijn Roco Br23 staat die prima,het rijden met een lange sleep goederenwagenskun je vergeten.
Ik gebruik hem voornamelijk voor een museumtrein met 5 á 6 rijtuigen.
Hij rijdt zijn eigen antislipbandjes eraf en wat heel belangrijk is een goed gelegde baan ,vanwege het ontsporen op de meest rare plekken,dit heb ik ervaren op een collegaclubbaan.
 
Van Lilliput heb ik ook de bekende MAK diesel die in vele uitvoeringen zijn verschenen.
Hier heb ik geen problemen mee,rijdt prima en de HGK uitvoering voldoet aan mijn wensen en eisen.Het hekwerk is zoals bekend zeer plasticachtig.
Verder een prima loc om te rangeren of een container trein te laten trekken.

Dan als laatste de beken Eanos,daar is ook alles over bekend.
Lilliput heeft ze ook ,goed gedetailleerd voor een wagen die redelijk geprijsd is.De wanden ,daar is genoeg over verteld,ik doe ze weg omdat de wanden bol gaan staan.
Voor de rest een prima merk ,maar als men wat meer op kleine dingen let dan is het wat mij betreft een goed merk om in de top5 te komen.

Groetjes Alexander

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2006, 18:50:11 »
Hmmm, de een raad het af en de ander zegt so-so :-| Dan moet ik er nog maar eens drastisch over nadenken.

@Davy, de Br 64 is ook een mooie lok. Die komt er misschien ook nog wel. Er zijn kleine verschillen de 64 is een 1C1 en de 92.2 een D (asindeling).
Maar toch bedankt.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2006, 18:53:06 »
Koop dan een br 86 van Fleischmann dat is ook een type D tenderloc. Die zowel lichte personen- als goederentreinen trok, maar ook gebruikt werd als een rangeerloc. Kortom een manusje van alles.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2006, 19:04:39 »
Ik heb alleen de NS 3505 en de NS 7851 van liliput, beide hebben nog zwitserse trekjes maar zijn goed gedetailleerd.
Het rij gedrag van beide is ook goed, de 7851 rijdt mooi langzaam.
De 3505 heeft geen antislipbandjes dus moet je niet verwachten dat deze een hele sleep wagens trekt, dit is voor mij niet belangrijk.
De 7851 heb ik al wat langer en begon op gegeven moment te waggelen en het drijfwerk liep vast.
Dit kwam omdat de kunstof verbindingsbusjes waarmee de gesplitste assen verbonden waren gescheurd waren, dit heb ik met secondenlijm kunnen repareren en loopt nog steeds goed.

Grtn Stephan.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2006, 19:10:46 »
Hmmm, Volgens mij is er niemand die niks negatiefs heeft over Liliput.
Alexander is ook al niet laaiend over zijn stoomlok, en Stephan heeft op techniekvlak een slechte ervaring.
Ten slotte is er iemand ;) die het mij stellig afraad om een liliput aan te schaffen.

Ik laat het wel overgaan.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2006, 19:21:33 »
Ik zou zeggen koop Europees. Dat wil zeggen een Mehano, Fleischmann, Roco stoomloc. Ik vind het belangrijker dat deze merken overleven dan een merk dat alles laat maken in China.

En Harry heb je vragen over model stoomlocomotieven dan stel je ze maar.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2006, 19:28:25 door Davy »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2006, 19:31:03 »
......reden de niet geveerde assen ......
Davy, noem mij eens één loc van een willekeurig bekend merk met geveerde assen?
Ik ben ze nog nooit tegengekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #10 Gepost op: 07 October 2006, 19:52:00 »
De nieuwe railbus van Marklin. Mijn schone Wurtembegerin. Die heeft 3 van de 7 assen geveerd. En ik heb nog meedere Marklinlocs met geveerde assen. En zo zijn er nog wel meer merken waarvan 1 of meerdere assen geveerd zijn. ;D
« Laatst bewerkt op: 07 October 2006, 21:30:22 door Davy »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2006, 21:43:10 »
Aha, op die fiets. Ik vraag naar een willekeurig bekend merk en jij komt met Märklin. Daar rekent een mens toch niet op. ;D
En die andere merken, welke zijn dat dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2006, 22:11:04 »
Ahhh, leuk deze discussie.

ik ben even naar boven (zolder) gelopen en daar heb ik nog 3 br01's liggen met geveerde wielen van je raad het bijna niet, Liliput :o. Deze locs zijn al wel het nodige aantal jaren oud maar kunnen nog zeer goed mee, de kwaliteit is gelijk aan de BR64 van Roco. ;D
Jullie begrijpen dat ik zeer tevreden ben over deze loc's en over het merk Liliput.
Deze loc's zijn nog uit de tijd dat Liliput in Oostenrijk zat en voor deze fabriek failliet ging en werd overgenomen door Bachmann welke uit china komt.
Dus eigenlijk een voorloper van wat er afgelopen jaren is gebeurt bij Roco, Lima, Rivarosi ed.

Groeten,

Christoph

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2006, 22:14:48 »
Ik heb een liliput 01 in oorlogskleuren een keertje zien roken uit de tender. Zo heet werd hij of beter gezegd de motor.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2006, 22:18:14 »
Ik vraag me af wat in deze discussie nou "geveerde wielen" zijn. Veren ze niet gewoon door de druk van de stroomafnemers...?
Reinier