Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led verlichting knippert door bellejt
Vandaag om 12:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:22:27
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 12:21:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
  

Auteur Topic: Ervaringen met Liliput  (gelezen 8415 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2006, 22:22:40 »
Weet ik ook niet precies. Maar dat staat zo beschreven als zwak punt in de beschrijving. Misschien wordt er wel bedoelt dat er, zoals bij o.a. mijn fleischmann Br78's (ja ze zijn nu allebei 'thuis'. eindelijk!!! ;D) de middelste aangedreven as spelling heeft, zodat die kontact houdt als de voorste of achterste as iets opgebeurd wordt.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2006, 22:26:22 »
Ik bedoelde eigenlijk: de modellen die WEL verende wielen hebben, hebben die echt een apart veersysteem, of veren de wielen toevallig door de druk van de stroomafnemertjes?
Reinier

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2006, 22:40:44 »
Ik vraag me af wat in deze discussie nou "geveerde wielen" zijn. Veren ze niet gewoon door de druk van de stroomafnemers...?

Welke stroomafnemers? Die heb ik niet hoor. Wel sleepcontacten. Geveerde assen gebeurt gewoon door een veertje.

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #18 Gepost op: 08 October 2006, 09:05:52 »
Davy, even terug komend op je rokende tender (motor) in oorlogskleuren, is het dan niet zo dat hij gebombardeerd is , dan kan ik het roken (is nasmeulen) goed begrijpen ;D
wat betreft de "verende" assen, hebben niet alle loks verende assen = niets meer dan een grote speling in het chassis waar door middel van de drukveren het lijkt te veren . als dit niet zo zou zijn liep elke lok uit de wissel ,kruising of rails waar deze ook maar iets hoger of lager liggen.
Dus ben ik het met Klaas eens.

Wim.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #19 Gepost op: 08 October 2006, 09:29:24 »
In de bespreking hadden ze het over hij bij minder goed liggende wissels en rails en geringe vervuiling kontactproblemen krijgt en dat dit komt omdat er geen vering in de assen zit. Ook vermeld dat dit bij een 4 asser niet mag gebeuren. Vandaar ook mijn vraag of er wat aan gedaan kan worden.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2006, 12:51:04 »
Davy, even terug komend op je rokende tender (motor) in oorlogskleuren, is het dan niet zo dat hij gebombardeerd is , dan kan ik het roken (is nasmeulen) goed begrijpen ;D
wat betreft de "verende" assen, hebben niet alle loks verende assen = niets meer dan een grote speling in het chassis waar door middel van de drukveren het lijkt te veren . als dit niet zo zou zijn liep elke lok uit de wissel ,kruising of rails waar deze ook maar iets hoger of lager liggen.
Dus ben ik het met Klaas eens.

Wim.


Gedeeltelijk hebben jullie wel gelijk. Maar niet helemaal. De Marklin railbus die uit 2 delen (motor en bijwagen) bestaat heeft onder 3 assen 1 veer zitten en onder 1 as 2 veren aan de zijkanten. Ook de Schone Wurtembergerin heeft veren en een metalen contactplaatje. Ook de T3 heeft onder de middelste as een veer. het staat in elk geval zo op de onderdelentekening.

Davy
« Laatst bewerkt op: 10 October 2006, 13:02:39 door Davy »

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2006, 21:23:28 »
Harry, ik zou zeggen, ga na je winkelier en vraag of hij hem wilt laten rondrijden, dan kan je het zelf zien.
Eerlijk gezegd denk ik dat je daar meer aan hebt, dan het hier te vragen. De br 92 is namelijk een gloednieuw model en ik weet niet of je die zomaar mag vergelijken met oudere modellen. De test die je hebt gelezen, zal dus waarschijnlijk het meeste van nut zijn.
Maar goed als je mijn mening wilt weten over Lilliput, over het algemeen best goed. De buffers zijn al genoemd. Zelf rijdt hier thuis de Br 05, 18 en 62 en nog twee 6400'en. Negatieve punten:
Br 05: niets,
Br 18: 8-polige nem-stekker was fout aangesloten, waardoor er een lichtfunctie in rook opging. Ondertussen veranderd. Dit is niet van toepassing op de Br 92 omdat die een 21-polige stekkerverbinding heeft en de Br18 uit het begintijdperk van digitaal kwam, waar vier functies niet gemeengoed waren.
Br 62. Krijg dat ding voorlopig nog niet lekker open (laat hem dus voorlopig dicht). Niet van toepassing op de Br 92, omdat deze volgens mij een andere manier van openen heeft.
6400 (nog gemaakt in Oostenrijk): heeft last van gierende motoren
6400 (uit china): hekwerkjes
Positieve punten:
Alles locs zien er heel erg goed gedetailleerd uit, mijns inziens destijds boven de standaard van de grootseriefabrikanten.
Ik zou het model hebben gekocht als het Beiers zou zijn. (En nu moeten geen mensen bijdehand gaan doen en "Weinert!" roepen. :))

Groeten Henk
p.s. Davy, ik denk dat je de br 81 van F* bedoeld, br 86 was een 1D1.
K.Bay.Sts.B

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2006, 21:48:22 »
@henk, zal ik eens doen. Ze hebben hem volgens mij niet op voorraad. Maar ik heb een mond en een telefoon, dus dat komt goed. Dat ik hier mijn vraag stelde, is omdat er hier gebruikers zijn. Bij de meeste winkels is het toch van is goed spul....
Dat Davy waarschijnelijk een Br 81 bedoelde (welke ik niks speciaals vindt), had ik wel door. De Br 86 is anders ook wel een schier ding.

Blijft de vraag over, wat is er een goed merk decoder hiervoor. Zowieso aanwezig in de winkel: Lens, Tams, Fleischmann, Uhlenbrock, Mut en Piko.
Tams en Piko hebben mijn voorkeur niet. Meestal donder ik erin wat ze me adviseren. Maar wat is het beste merk volgens jullie. Moet wel een 21 polige uitvoering hebben.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #23 Gepost op: 13 October 2006, 00:23:35 »
Volgens mij heeft alleen Trix die tot nu toe. Is trouwens gelijk aan een LokPilot, alleen de prijs is anders (misschien spreektie geen Selectrix). En LoPi's staan nou niet echt bekend dat ze ongekend goed met kleine stroomonderbrekingen omgaan (verder zijn het topdecoders, je kan alles prachtigmooi programmeren en zijn er veel opties).
Verder zou ik geen leveranciers weten van 21-polige decoders. In de toekomst zou Zimo er mee komen (hoorde ik Maarten van den Burght hier eens zeggen).
Ik verwacht dat in Neurenberg de nodige 21-polige varianten van decoders zullen komen.
K.Bay.Sts.B

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #24 Gepost op: 13 October 2006, 16:48:11 »
Henk, Zimo heeft hem al de MX64T. En het mooiste zou zijn dat ie DCC 'spreekt'. Heb ik mooi alles gelijk.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #25 Gepost op: 13 October 2006, 23:11:29 »
spreken weet ik niet, maar verstaan lijkt me wel. :)
K.Bay.Sts.B

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
    • MartOnTheWeb
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2006, 16:46:52 »
Mede-hobbyïsten;
dankzij een draadje draadje over Liliput heb ik de ETA 180 (Akkutriebwagen) aangeschaft. Dez rijdt (nog analoog) uitstekend. Hij bezit weliswaar geen trekkracht, maar dat hoeft bij dit kleine treinstel ook niet.

Van Liliput bezit ik de wagenset van het DB-museum en een bijbehorende 4-assige Postwagen. Ofschoon ik het niet gewend ben om er nog van alles aan te monteren (Fleischmann kent dit niet) zijn de rijtuigen van ongekende klasse en rijden perfect.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!