Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd  (gelezen 160887 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #540 Gepost op: 18 April 2010, 00:13:34 »
@Chris,
kun je e.e.a. misschien iets toelichten, naar mijn weten (zie verslag van 1309 naar 1313) was de verf altijd al zeer hardnekkig. De nummers zijn weggeschuurd, is dat nu GEEN aanrader!!! Met het oog op beschadigingen aan de gele lak?

Wat is er nu aan de lak/inkt verandert tov de voorgaande 1300 van Electrotren/Rivarossi?
Niets. Ik heb een aardig risico genomen (toen was ik al helemaal nog onbekend met omnummeren, is immers een project uit 2007)
Ik ben goed bekend met het afwrijven van nummers, maar met schuren zeker niet.
Dat is meer iets voor KJ, Bart en Frank.

Vandaar dat ik aangeef voorzichtig te zijn. En het op de electrotren niet lukt met de wasbezine of terpentine truc.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2010, 00:15:47 door Chris van Diesen »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #541 Gepost op: 18 April 2010, 00:15:10 »
En het op de electrotren niet lukt met de wasbezine of terpentine truc.

M600 daarintegen werkt op de Electrotren's prima (y)

Schuren hou ik niet van, doe mij maar afwrijven (y)

Gr. Remco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #542 Gepost op: 18 April 2010, 00:16:39 »
Aha, nou weer wat geleerd.
Maar goed, ik heb er al 3. Vind ik wel goed zo.  ;D

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #543 Gepost op: 19 April 2010, 21:50:34 »
Zoals beloofd hier mijn verschuiving van de Rivarossi 1310 pantograaf

Demonteer de pantografen en verwijder de uitstekels mbv Dremel en vijl (deze horen er niet te zitten). Steun opnieuw grijs verven en de isolatoren van een witte rand voorzien:



De nieuwe gaten zijn precies 5mm verschoven. Het aftekenen moet nauwkeurig gebeuren, voor het boren van de gaten heb ik deze eerst even met de punt van een kraspen gecenterd (dit voor het weglopen van de boor te voorkomen):



De pantograaf wordt gemonteerd door een schroefje en rust op een busje (meegegoten in de kap). Dit busje moet echter verwijdert worden anders kan de pantograaf op de nieuwe positie niet vrij bewegen. Het busje is opnieuw gemaakt uit enkele ringen M2:



De oude gaten van de isolatoren zijn vanuit de binnenkant van de kap gevuld met twee componenten lijm.
Na drogen van de lijm zijn deze eerst voorzien van een stipje grijze verf en voor de leiding met een kleinere diameter weer uitgeboord.
Na het terugplaatsen van de pantografen is het eindresultaat:





Voor de ombouw zijn o.a. de volgende materialen gebruikt:

Verf:
Grijs: Revell 78matt
Wit: Revell 5matt
Andere kleuren zijn natuurlijk ook goed mogelijk!!!

Boortjes:
Gat voor montage pantograaf 2mm
Isolatoren 1.6mm
Draad (0,5mm) boordiam. 0.6mm
Let op: aub controleren voor boren of diameter overeenkomt!!!

Lijm:
2 componentenlijm (HEMA)
Voorzichtig met aanbrengen!!!


Omnummeren, dat doe je gewoon zo:




Na een opmerking dat de inkt erg hardnekkig zou zijn bij deze 1300 van Rivarossi was het wel even spannend...

De uitdaging was te groot om het niet te doen en ben er dan ook na goed overwegen van aanpak aan begonnen:

de opdruk 1300 en stadswapen is met zeer fijn (1000 of fijner) schuurpapier (in puntje gevouwen) heel rustig weg geschuurd. Tot mijn grote verbazing ging het heel gemakkelijk en liet de lak snel los, zonder veel druk met schuren uit te oefenen.



Persoonlijk ben ik geen voorstander van Wasbenzine, Terpentine en of M600, de kans dat de gele lak beschadigd wordt is dan veel te groot. Na het schuren wel even alles met een wattenstaafje, in terpentine gedrenkt, schoongemaakt voor de transfers.

De hele kleine krasjes zijn nauwelijks te zien en zullen na vernissen geheel weg zijn (zou dat nodig zijn) door extra belichting zichtbaar gemaakt!!!

De transfers zijn o.a. te krijgen via Brekelmans, Kleinspoor en andere aanbieders.

 8)

TIP:
enige kennis en ervaring is wel een vereiste, ga er voor zitten en neem de tijd.

Succes.







« Laatst bewerkt op: 21 April 2010, 17:52:39 door Remco Poppen »

Rubedino

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #544 Gepost op: 19 April 2010, 22:01:52 »
wat een mooi verslag Rick, geweldig ik ga het gelijk proberen  (y) (y) (y) (y)

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #545 Gepost op: 19 April 2010, 22:03:04 »
Beste Northlander.,

Dat ziet er goed uit!  (y)
Slimme oplossing die nieuwe busjes en de extra leiding op het dak!
Mag ik vragen wat voor kleur verf je gebruikt hebt?
Is dit Gunship Grey van Tamiya?

Ga dit projectje ook maar eens oppakken.

Mvg Maikel van Velzen

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #546 Gepost op: 19 April 2010, 22:25:12 »
Hele fraaie oplossing!  (y)
Begrijp ik het nu goed dat je alleen in de voorste gaten een extra leiding geplaatst hebt, omdat de achterste (na dichtmaken) niet echt opvallen door de plaatsing van de panto?

Nu ik dit zo lees en zie, motiveert het mij toch wel om mijn exemplaar alsnog aan te aanpassen op dit gebied.

grt
Marc
Grt
Marc

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #547 Gepost op: 19 April 2010, 22:46:52 »
Dank U  ;D

@Marc:
dat is juist: de gaten onder de pantograaf-stangen vallen bijna geheel uit het zicht, daarom alleen voorzien van stipje grijze verf.
Het oude gat voor montage panto, geheel niet afgewerkt (valt geheel onder de pantograaf, alleen het opstaande busje weggeboord.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2010, 22:52:53 door Northlander. »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #548 Gepost op: 19 April 2010, 23:18:54 »
UITMUNTEND.

Dat gaan we na apen  (y)

Rubedino

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #549 Gepost op: 19 April 2010, 23:21:46 »
Hier zit een benelux actie aan te komen: Rick pimpt uw 1300!

Kj

nou ik heb er 4 voor je staan Rick.

KJ

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #550 Gepost op: 19 April 2010, 23:41:48 »
nul komma nul problemo Gert! Dus als je een ander nummer wilt hebben hoor ik het wel.

KJ

En die andere actie dan, KJ nummert uw lok om?  ;)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #551 Gepost op: 19 April 2010, 23:43:23 »
 ;D Ja, dat is nu interessant, want nu kan de 1310 omgenummerd worden.

Rubedino

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #552 Gepost op: 19 April 2010, 23:49:54 »
Sorry Albert ik doe geen beneluxacties meer en daarbij kun je ze zo kopen in de handel en anders zijn er genoeg mensen met een printertje  ;D

KJ

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #553 Gepost op: 19 April 2010, 23:52:36 »
Citaat
nul komma nul problemo Gert! Dus als je een ander nummer wilt hebben hoor ik het wel.

Kijk je dan wel uit met deze uitspraak, want dat schept verwachtingen hier bij de lezers  (y)
(niet qua Beneluxactie, maar het aanbieden van het omnummeren van de lok van Gert)
Ik waarschuw alleen maar voor scheve gezichten.  8) U kent dat wel.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2010, 23:54:47 door Chris van Diesen »

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #554 Gepost op: 20 April 2010, 20:13:26 »
Wat jammer nou, Kees Jan (Reel Cees)

Bovenstaand verslag aangevuld met een omgenummerde 1300.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2010, 20:18:00 door Northlander. »