Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd  (gelezen 166777 keer)

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #525 Gepost op: 15 April 2010, 18:53:53 »
het blijft schitterend hoe je een oplossing voorkauwt en mensen het dan toch perse anders willen doen.  (y)

Alternatieve oplossingen zijn naar mijn inzien nooit verkeerd. Of je er iets mee doet is uiteraard aan ieder voor zich. Daarom is dit forum juist bedoeld...

@ Floris
Je vindt alles zo eenvoudig en belachelijk van anderen, alleen mis ik dan je EIGEN voorstellen en mogelijke oplossingen (uiteraard ook daadwerkelijk uitgevoerd).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #526 Gepost op: 15 April 2010, 19:19:51 »
is goed jongen, ik koop wel even een 1300 waar ik geen zak aan heb om die te verbouwen omdat iemand op internet anders niet gelooft dat je t zo op kunt lossen als ik zeg, omdat het een methode is die al sinds 1867 bestaat. Heb vandaag alweer 5 gaatjes dichtgezet met stukkies evergreen en daarna gladgevijld, dus ja, dat is echt een methode die werkt. En nee, dat was niet op een 1300, maar op een 1300 werkt dat ook heus wel.
Zeggen dat je mijn oplossingen mist op dit forum... tja. Ik zeg maar ff niks.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #527 Gepost op: 15 April 2010, 19:58:10 »
Tang....ja echt.Dan rustig wrikken.

Waar wrik je dan aan? Ik heb net ff wat geprobeerd met een tang, maar het zit allemaal muurvast...

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #528 Gepost op: 15 April 2010, 20:14:47 »
Hallo Erwin,
Het is mij gelukt om het interieur te verwijderen zonder gebruik te maken van een tang.
Ik heb namelijk gekozen voor de voorzichtige wijze, waarbij ik 2 kleine houten worsten-prikkertjes heb gebruikt. (die je ook kunt gebruiken om een roco kap mee los te maken).
Je moet een prikkertje tussen het interieur en een zijraam zien te wurmen. Vervolgens zet je de andere prikker tussen het interieur en de voorkant en wip je het grijze geval zo los.
Ik heb het idee dat het grijze geval ter hoogte van de zijramen achter een nokje klemt.
Ik hoop dat het nu wel lukt.
groet,
Hans

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #529 Gepost op: 15 April 2010, 20:45:16 »
Dat ik gebruik maak van een tang wil niet zeggen dat ik niet voorzichtig ben.
De tang zet je in een inkeping (klein tangetje, geen waterpomp) en trek naar achteren, de lok in. Met je vingers druk je beide wanden iets naar uiten en de cabine komt los.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #530 Gepost op: 16 April 2010, 16:54:03 »
Ik heb de truuk met de cocktailprikkers van Hans uitgevoerd en dit werkt inderdaad prima zo! Inmiddels is al 1 balk opgeschuurd en straks wordt de andere opgeschuurd en worden de nieuwe balkjes er op geplakt.  ;D

Ik twijfel alleen nog over de bovenste A-seinen, zou ik die ook mee vervangen? Het opschuren van de bestaande lampring lijkt me geen probleem, maar het netjes bevestigen van de nieuwe ringen lijkt me moeilijker... Geen lijmsporen en netjes recht...

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #531 Gepost op: 16 April 2010, 18:16:10 »
Ben er toevallig ook nu mee bezig, moet zeggen een beetje eng bij een model van deze prijsklasse is het wel. Tevens heb ik ook de 3e pit vervangen, na goede overweging wel-niet.

Persoonlijk vind ik het TOP, alles mooi strak en degelijk (zelfde kleur) ziet er gelikt uit..... (Ger Knijf, Perfekt werk heb je geleverd, mijn complimenten) (y) (y)


@NS1100
Het plaatsen van het derde pit is geen probleem, idem met de prikker (TIP van het jaar!!!).
Zorg dat het geets plaatje iets klemt op de prikker, doe voorzichtig (Nooit direct uit de tube, maar bijvoorbeeld ook met een prikker) iets secondelijm aanbrengen. Zeker geen druppels, een heel klein beetje is meer dan voldoende. Je ziet dan het doffe grijs (van het schuren) voller donkerder grijs worden. Neem de prikker met 3e pit en plaats deze, kijk of deze recht loopt met de railing en frontraam (je kunt deze altijd nog een beetje draaien, of haal hem los en plaats opnieuw).

Wil je een foto zien van de nieuwe derde pit van Ger, dan kan ik je straks een foto plaatsen, het staat nu te drogen...

Heb je nog vragen stel ze gewoon, we proberen eenieder zoveel mogelijk te helpen.
 (y)
Succes
« Laatst bewerkt op: 16 April 2010, 18:18:18 door Northlander. »

Binkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • Soms zou ik willen dat ik een kat was .....
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #532 Gepost op: 16 April 2010, 18:36:18 »
Hier mijn voorbeeld van de lampring geplaatst en wel ( volgens de 'sateprikker-methode' )



Even klikken op het plaatje geeft een grotere weergave. ( kan je hier niet groter dan 400*300 Plaatsen ?)

Grt Peter
« Laatst bewerkt op: 16 April 2010, 18:43:24 door Binkie »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #533 Gepost op: 16 April 2010, 19:27:37 »
Misschien heb ik 't gemist, maar iemand al ervaring met het verwijderen van het nummer en het gemeentewapen? Dit vanwege omnummeren. Jif, M600, ...., wie?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Gert1

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #534 Gepost op: 16 April 2010, 19:30:04 »
Ik sprak Chris vandaag en die vertelde me dat omnummeren heel lastig zal worden vanwege de gebruikte inkt bij de bedrukking.
Pas dus alsjeblieft goed op, want voor je het weet zit je met een beschadigd model.

mvg,
Gert

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #535 Gepost op: 16 April 2010, 19:42:48 »
Voor eenieder die twijfelt over de derde pit:





Demontage Cabine:
De cabine voorzichtig los trekken, zit met kleine nokjes aan de zijkant van de ramen geborgd!!! Eventueel een prikkertje aan beide zijde ernaast steken en alles komt van zelf los, nooit wrikken (dan is de kans veel te groot dat iets afbreekt)

Oog voor detail:
Op de lichtbalk zijn de scharnieren iets verschillend kwa grote, de iets grotere scharnier moet aan de bovenkant!!!
De 3e pit wordt uiteraard in horizontale richting gemonteerd!!!
« Laatst bewerkt op: 16 April 2010, 19:44:59 door Northlander. »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #536 Gepost op: 17 April 2010, 11:09:11 »
Inmiddels zitten alle balken er op, op één hoog A-sein na. Ik heb per ongeluk het randje wat te ver doorgeschuurd, waardoor één van de 2 handgrepen wat aan de korte kant is...

Mocht iemand nog een hoog A-seinlamphouder hebben wat ie toch niet plaatst, stuur mij even een PM! :)

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #537 Gepost op: 17 April 2010, 19:38:34 »
Ik sprak Chris vandaag en die vertelde me dat omnummeren heel lastig zal worden vanwege de gebruikte inkt bij de bedrukking.
Pas dus alsjeblieft goed op, want voor je het weet zit je met een beschadigd model.

@Chris,
kun je e.e.a. misschien iets toelichten, naar mijn weten (zie verslag van 1309 naar 1313) was de verf altijd al zeer hardnekkig. De nummers zijn weggeschuurd, is dat nu GEEN aanrader!!! Met het oog op beschadigingen aan de gele lak?

Wat is er nu aan de lak/inkt verandert tov de voorgaande 1300 van Electrotren/Rivarossi?

Rubedino

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #538 Gepost op: 17 April 2010, 19:44:56 »
Ik sprak Chris vandaag en die vertelde me dat omnummeren heel lastig zal worden vanwege de gebruikte inkt bij de bedrukking.
Pas dus alsjeblieft goed op, want voor je het weet zit je met een beschadigd model.

mvg,
Gert

nul komma nul problemo Gert! Dus als je een ander nummer wilt hebben hoor ik het wel.

KJ

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #539 Gepost op: 17 April 2010, 19:50:34 »
Dan de vraag: hoe heb je het oude nummer verwijdert?
« Laatst bewerkt op: 17 April 2010, 20:01:48 door Northlander. »