Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 143939 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #255 Gepost op: 21 juli 2020, 11:15:16 »
[...]
Tevens nog even gekeken of de restanten van de spooraansluiting naar Pontmeijer er nog lagen bij de Fermiweg: ja dus:


Klopt, dat ligt er nog steeds. Iets verderop staat midden tussen de rails een flinke boom. Deze aftakking van de stamlijn is volgens mij pas begin jaren '80 aangelegd en alweer heel lang buiten gebruik. Ik betwijfel of er überhaupt veel gebruik van gemaakt is.

Ook het restant langs de Protonweg is er nog:

Die aftakking is ook al heel lang buiten gebruik, dit korte stukje is het enige dat er nog van terug te vinden is. Uit de kaarten op Topotijdreis valt af te leiden dat dit stukje spoor ook maar kort bestaan heeft, van (korreltje zout) ± 1980 tot ± 2000. Eigenlijk pas laat aangelegd, net als het stuk hierboven, toen de hoogtijdagen van het kleinschalige goederenvervoer allang voorbij waren.

Ook zijn er nog restanten te vinden van de spoorlijn aan de 'andere' kant van de Atoomweg met dit als trieste dieptepunt:


Dat laatste stuk spoor aan de overkant is nog niet eens zo heel lang weg. Ik denk zo rond 2012. Ik vraag me trouwens af of het ook echt weggehaald is of dat het grotendeels nog onder het gras aanwezig is. Het gras is flink hobbelig hier en daar en je kunt nog goed zien hoe het spoor gelopen heeft. Van dit stuk zijn inderdaad nog veel resten terug te vinden. Bij het de keet van 'Roka Snacks', ter hoogte van de Kernhaven, staat ook nog een stootblok in het gras. Het spoor liep oorspronkelijk een flink eind door, tot ongeveer ter hoogte van de hoofdingang van de energiecentrale, je zat dan al bijna bij het voormalige AC-restaurant en niet ver meer van de spoorlijn naar Gouda/Den Haag/R'dam.

Overigens is het ook een aanrader om het "Museum van Zuilen" te bezoeken, tegenwoordig op de Schaverijstraat. Wel een bezoekje reserveren via www.museumvanzuilen.nl Behalve over Zuilen is er erg veel te zien over Werkspoor met een fraaie maquette en een DE-III van hout! Toegang gratis, maar een donatie wordt op prijs gesteld.

Leuk, ga ik zeker een keer doen! Utrecht heeft echt een fascinerende industriële geschiedenis - waar trouwens bijna niets meer van over is.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #256 Gepost op: 21 juli 2020, 11:26:14 »
Op de Ferniweg heb ik min de jaren rond 1990 enkel nog werkwagens/ballastwagens zien staan

Inderdaad Ut had nogal wat en allemaal lijntjes waar je weinig van ziet. Aansluiting gasfabriek en Werkspoor zie je wel foto's van, maar dan was er nog de Demka met de sporen langs de hoofdbaan, de aansluitingen naar de NIjverheidsweg (achter Werkspoor langs) en de Nijverheidskade (laatstegenoemd heb ik nog zien liggen) en het 'Royco' lijntje/oude aansluiting naar de Veemarkt. De brug over de Kruisvaart bestaat nog, de aansluiting naar beneden is nog lang gebruikt voor het 2x per jaar overzetten van pleziervaarten en er stond toen nog een Blokkendoos ex Electrorail.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #257 Gepost op: 21 juli 2020, 19:25:48 »
Op Rail trash en ArchiefEdwardBerry vind je eea rondom Utrecht.
Leuk dat nog net de Hippel voor vertrek op de foto kon.

Voor de rest is het Utrechts Archief doorspitten of iemand moet net nog een fotootje hebben liggen.
 (y).
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #258 Gepost op: 21 juli 2020, 19:52:21 »
Met de beelden van het HUA heb ik in dit topic al eerder eens een verhaaltje geschreven :)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #259 Gepost op: 21 juli 2020, 20:09:51 »
Tijd om ff terug te bladeren dan.  :D
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #260 Gepost op: 21 juli 2020, 20:12:07 »
Hier is in ieder geval een fotootje van de aanleg van het spoor richting PontMeyer bij de Fermiweg:

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/C91E33E7AFED53AFB8BC3007CD3E4348


Foto: Delta-Phot Luchtfotografie via Het Utrechts Archief, cat.nr. 50570.

Lage Weide werd hier in westelijke richting uitgebreid. Er lagen zelfs twee sporen (wist ik niet) en het geheel werd dus in 1978 aangelegd (we zaten in de buurt!). Zeker één van de twee zichtbare sporen werd later dus nog een stuk verlengd. Ervoor zie je de bocht in de stamlijn langs de Isotopenweg en de kop van het Uraniumkanaal, met de silo van de veevoederfabriek die er nog steeds staat. Ter oriëntatie, de hoofdlijn Utrecht-Amsterdam ligt rechts buiten beeld.

Hier op een foto uit 2005 zie je nog het aansluitwissel naar dit stuk spoor, gezien richting de bundel aan de Atoomweg:


en vanaf de andere kant, gezien richting de Fermiweg:


Deze twee foto's komen van Victor Lansink's Railtrash, zie http://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/index.html

Ik denk dat dit aansluitwissel ook rond 2012 gesneuveld is.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #261 Gepost op: 22 juli 2020, 21:07:58 »
Zo te zien gaat Hippel er weer vandoor:



(net even gauw fotootje gemaakt vanuit het autoraam, bij de Pouw losweg aan de Uraniumweg/Atoomweg)

Er staan nu nog twee Railpro Sgss wagens op het emplacement.

Een paar uur later, tussen de middag, waren de twee Sgss wagens ook vertrokken. Helaas niet gezien welke loc ze is komen ophalen.

Tot een paar jaar geleden had ik vanachter mijn bureau een vrij zicht op de spoorbundel aan de Atoomweg. Uitgerekend in die jaren kwam er vrijwel nooit een trein. Sindsdien is het ene na het andere distributiecentrum verrezen, waardoor er niets meer van het spoor zien is en ik net zo goed op mijn beeldscherm kan gaan zitten kijken  ;D

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #262 Gepost op: 27 juli 2020, 09:45:26 »
Op dit moment wordt er weer een trein met oude ballast gelost op Lage Weide. Hij bestaat uit Volkerrail 203-1 "Tom" met een flinke sleep Klmos wagens, die weer in twee stukken op het emplacement staat.

Edit: de trein is rond 11:30 weer vertrokken
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2020, 11:55:50 door Vislijn. Reden: toevoeging »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #263 Gepost op: 27 juli 2020, 10:58:09 »
Ook zijn er nog restanten te vinden van de spoorlijn aan de 'andere' kant van de Atoomweg met dit als trieste dieptepunt:

Zover ik weet ligt t wissel waar die hendel bij hoort er gewoon nog, zo te zien hebben ze sinds ik dat ding de laatste keer zag weer een nieuwe poging gedaan t arme ding krom te rijden... dr ligt daar in t gras ook nog wel een hoop spoor, of ze moeten t ergens in t afgelopen jaar opgeruimd hebben maar dat geloof ik niet. Op streetview zie je nog wel wat stukkies spoor in sommige bedrijfsopritten, geloof dat andere opritten gewoon over het spoor (en de oude bestrating) heen gelegd zijn.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #264 Gepost op: 27 juli 2020, 13:43:38 »
Vanochtend weer bedrijvigheid op Lage Weide. Volker Rail V100 Tom met een sleep lage boordwagens met ballast werd gelost.

Martijn

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #265 Gepost op: 14 augustus 2020, 19:26:13 »
En ook vanavond was men weer op Lage Weide met een ballasttrein in de weer...

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #266 Gepost op: 24 augustus 2020, 15:26:13 »
Leuk om te horen dat er weer treinen zijn geweest.

Hier is in ieder geval een fotootje van de aanleg van het spoor richting PontMeyer bij de Fermiweg:

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/C91E33E7AFED53AFB8BC3007CD3E4348


Foto: Delta-Phot Luchtfotografie via Het Utrechts Archief, cat.nr. 50570.

Lage Weide werd hier in westelijke richting uitgebreid. Er lagen zelfs twee sporen (wist ik niet) en het geheel werd dus in 1978 aangelegd (we zaten in de buurt!). Zeker één van de twee zichtbare sporen werd later dus nog een stuk verlengd. Ervoor zie je de bocht in de stamlijn langs de Isotopenweg en de kop van het Uraniumkanaal, met de silo van de veevoederfabriek die er nog steeds staat. Ter oriëntatie, de hoofdlijn Utrecht-Amsterdam ligt rechts buiten beeld.

Hier op een foto uit 2005 zie je nog het aansluitwissel naar dit stuk spoor, gezien richting de bundel aan de Atoomweg:

en vanaf de andere kant, gezien richting de Fermiweg:


Deze twee foto's komen van Victor Lansink's Railtrash, zie http://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/index.html
Ik denk dat dit aansluitwissel ook rond 2012 gesneuveld is.

Op Flickr kwam ik nog een paar interessante plaatjes tegen van ditzelfde punt:


(1988) https://flic.kr/p/edBQJe


(1989) https://www.flickr.com/photos/33358189@N05/8328784773/


(1990) https://www.flickr.com/photos/33358189@N05/8323920704/ > dit was achteraf de laatste keer dat er een 2400 op Utilw te zien was

Mooie sfeervolle plaatjes weer.
Met dank aan E-rail op Flickr. Dezelfde fotograaf heeft op zijn pagina ook twee foto's staan van een bediening van het HEMA-magazijn aan de Atoomweg, een meter of 300 verderop:


(1989) https://flic.kr/p/edBTzv

https://flic.kr/p/dFygxC

Dit HEMA-raccordement is ook allang opgebroken, ik had nog nooit een foto gezien van een trein op deze plaats. Weer een puzzelstukje. Leuk om te zien.

« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2020, 15:29:06 door Vislijn »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #267 Gepost op: 24 augustus 2020, 16:11:27 »
@vislijn,

Waarschijnlijk weet je dit al, maar op railtrash staat een foto van wissel 811: http://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/slides/VIC_2764.html

E.a.
Fyi: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://portofutrecht.nl/wp-content/uploads/2015/11/007-beschrijving-spoorlocaties-v1_1.pdf&ved=2ahUKEwitqLyWjbTrAhWSDuwKHXZWDgkQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1rWKNWCIaaXpPz38cBE2pW

Dit is een link naar een pdf over de aansluitingen op LW gemaakt door Logitech in  Driebergen, niet Logitech van de computermuizen.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2020, 17:02:17 door Jeronimos »
Jeroen

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #268 Gepost op: 24 augustus 2020, 18:38:20 »
Pfoe :o

Dat zijn pas foto's.

Misschien moet ik mijn Demka module-plan maar is uitbreiden met extra poten en er een M-baan van maken met vertakkingen.
Krijg er ideeën van.
(Als je in USA industrial layouts termen  denkt kan dat wel wat worden)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2020, 22:04:30 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #269 Gepost op: 25 augustus 2020, 14:11:19 »
@vislijn,

Waarschijnlijk weet je dit al, maar op railtrash staat een foto van wissel 811: http://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/slides/VIC_2764.html

Ha kijk, hij was toen al aardig in de vernieling geholpen, maar het is er sindsien niet beter op geworden. Alsof er een roedel vrachtwagens overheen gereden is...

E.a.
Fyi: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://portofutrecht.nl/wp-content/uploads/2015/11/007-beschrijving-spoorlocaties-v1_1.pdf&ved=2ahUKEwitqLyWjbTrAhWSDuwKHXZWDgkQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1rWKNWCIaaXpPz38cBE2pW

Dit is een link naar een pdf over de aansluitingen op LW gemaakt door Logitech in  Driebergen, niet Logitech van de computermuizen.

Dank! Leuk leesvoer. Had ik al eens gelezen, maar het geeft inderdaad een mooi beeld van de spoorsituatie op Lage Weide, met foto's en al. Van die railterminal is uiteindelijk helaas nooit iets terechtgekomen. Al lezend viel me op dat er aan allerlei plekken werd gedacht voor zo'n terminal, maar niet aan de Kernkade. Daarvoor had het bestaande spoor maar zo'n 100 of 150 meter verlengd hoeven worden. Dat zou ook een prima locatie van overslag binnenvaart<>spoor<>weg zijn. Maar er moet bij de bedrijven op Lage Weide natuurlijk wel behoefte aan zijn.

Intussen zijn de sporen bij Bonder (later Durail) aan de andere kant van de hoofdlijn ook allemaal opgebroken.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 14:34:46 door Vislijn. Reden: toevoeging »